.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تفاهم‌نامه ۵ کشور برای مراقبت خزر

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تفاهم‌نامه هماهنگی آب و هواشناسی و مراقبت محیطی دریای خزر بین ۵ کشور ایران، آذربایجان، روسیه،‌ قزاقستان و ترکمنستان به امضا رسید که به زودی موضوعات مرتبط با این تفاهم‌نامه عملیاتی خواهد شد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس،‌ نوزدهمین کمیته هماهنگی آب و هواشناسی و مراقبت محیطی دریای خزر امروز با حضور نمایندگان ۵ کشور ایران، روسیه،‌آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان برگزار شد.

در حاشیه این نشست داود پرهیزگار اظهار داشت: نشست کمیته هماهنگی آب و هواشناسی و مراقبت محیط دریایی خزر پیشینه ۲۰ ساله دارد، در سال ۷۴ فعالیت این نشست آغاز شده است.

وی ادامه داد:‌ بنا بوددر طول این ۲۰ سال هماهنگی بین ۵ کشور حاشیه دریای خزر (ایران،‌آذربایجان، روسیه،‌قزاقستان و ترکمنستان) ایجاد شود تا در استفاده بهینه از این دریاچه بزرگ و حفظ و نگهداری آن تلاش شود.

رئیس سازمان هواشناسی اظهار داشت: دریای خزر ار نظر هواشناسی اهمیت بالایی دارد و منبع اصلی رطوبت بارش‌های سواحل شمالی کشور را تشکیل می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود:‌ مبارزه با آلودگی این دریاچه اهمیت بسزایی دارد زیرا آلودگی تاثیر منفی بر آبزیان دارد.

پرهیزگار بیان کرد: شناخت جریان‌های اقیانوس شناسی در دریای خزر حائز اهمیت است تا مشخص شود اگر آلودگی دریایی تولید شود به کدام سمت و سو می‌رود.

وی ادامه داد: ساکنان سواحل شمالی کشور از طریق همین دریای خزر ارتزاق می‌کنند که شرایط نابسامان جوی موجب متلاطم شدن دریا و به خطر افتادن جان هموطنان می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت:‌ این دریاچه از نظر زیست‌محیطی و هواشناسی حائز اهمیت است و در این راستا لازم بود تفاهم‌نامه‌ای بین ۵ کشور حاشیه دریای خزر به امضا برسد که در مهر ماه امسال این موضوع عملیاتی شد و این تفاهم‌نامه به امضا رسید که نماینده ایران در امضای این تفاهم‌نامه وزیر راه و شهرسازی بود.

وی با بیان اینکه ایران مسئول اسناد و در واقع امین نگهداری اسناد این تفاهم‌نامه است، گفت: پس از اخذ مصوبات مجالس ۵ کشور و ارائه مصوبات،تفاهم‌نامه حالت اجرایی پیدا می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این تفاهم‌نامه موجب می‌شود کشورها برای حفاظت دریاچه خزر، حمایت از آبزیان دریاچه و مسائل زیست‌محیطی و هواشناسی آن تلاش کند.

وی با بیان اینکه توافق بین ۵ کشور پروسه‌ای زمان‌بر است،‌افزود: در این باره موارد مربوط به ایران نیز به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده است تا پس از تصویب به دست ما برسد.

پرهیزگار اظهار داشت: هواشناسی متکی به دیدبانی است، در دنیا هر جا بحث هواشناسی مطرح می‌شود سراغ داده‌پردازی می‌روند و در مدل‌های مختلف استفاده خواهد شد. در این راستا ایجاد یک شبکه دیدبانی کامل روی دریای خزر مهم است که در دو بخش سطح و عمق این دریاچه خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ دیدبانی سطح دریا عوامل هواشناختی و امواج سطحی دارد، دیدبانی عمق دریا به جریانات زیرسطحی و شوری آب برمی‌گردد. در این راستا نشست کمیته هماهنگی آب و هواشناسی و مراقبت محیطی دریای خزر برای تاسیس ایستگاه‌های دیدبانی در سطح دریا فعالیت می‌کنند که بعد از نصب ایستگاه‌ها باید مطالعات انجام شده و تبادل اطلاعات ۵ کشور انجام شود.

وی افزود: ایران دو رادار هواشناسی در امیرآباد و کیاشهر دارد که به دیدبانی شرایط جوی این منطقه کمک می‌کند و حدود ۲۰۰ کیلومتر سطح دریا اطلاعات دریافت می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دومین مورد مطالعه دریای خزر شبیه‌سازی جریانات، مدل‌کردن دریا و مدل‌های امواج است که این مورد در ایران عملیاتی شده است، پیش‌بینی امواج از طریق این مدل در ۵ کشور حاشیه خزر تولید شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

پرهیزگار گفت: مرکز پیش‌بینی انزلی سال‌هاست فعالیت می‌کند ضمن آنکه سکوی اندازه‌گیری هواشناسی دریای خزر در بندر انزلی فعال است.

وی افزود: نوسانات تراز آب دریای خزر از دیگر مباحث مورد مطالعه این نشست است،‌ بخشی از این پیشروی و پسروی فصلی است زیرا عمق دریای خزر از طریق رود ولگا تامین می‌شود که در زمستان به علت یخ‌زدگی آن آب دریای خزر کاهش یافت. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.176 seconds.