.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گلستان در انتظار کاروان تدبیر و امید
حامد صمدلویی *
گلستان در انتظار کاروان تدبیر و امید

استان گلستان با توجه به ویژگی های متنوع جغرافیایی و جمعیتی از مناطق حائز اهمیت و استراتژیک به لحاظ اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی می باشد.

از سال ۷۶ که به همت آیت الله  نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان  و شهید دکتر قندهاری نماینده اسبق مردم شریف گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی و حمایت قاطع مردم استان، منطقه ویژه شرق مازندران به استان گلستان منتزع شد، تلاش برای توسعه و پیشرفت از سوی نخبگان این دیار چه در بدنه جامعه و چه در حوزه تصمیم گیرندگان امری مشهود و ملموس جلوه گری می نماید.

مهمترین شاخصه استان گلستان همزیستی مسالمت آمیز به همراه احترام متقابل و جلوه هایی از امنیت مطلق علی رغم وجود شکاف های قومی و مذهبی در منطقه بوده که می توان این مهم را در قالب قدرت نرم استان و ملاحظات قابل اشاعه در مناطق مشابه کشور و حتی در عرصه بین المللی دانست که با محوریت نماینده ولی فقیه در استان عینیت یافته است.

سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی در قامت رئیس جمهور در آستانه استان شدن گلستان به گرگان که با مطالبه به حق شهروندان منطقه برای انتزاع از استان مازندران همراه بود از سفرهای به یاد ماندنی و تاثیر گزار بالاترین مقام اجرایی کشور به استان قابل ارزیابی بوده و در ادامه این سفرها، حجت الاسلام سید محمد خاتمی و دکتر محمود احمدی نژاد نیز در دوران ریاست بر قوه مجریه به استان گلستان سفر کرده اند.

اما سفر رئیس جمهور دکتر حسن روحانی به استان گلستان به دلیل همراهی قربان قلی بردی محمدف رئیس جمهور ترکمنستان و نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان به منظور افتتاح کریدور راه آهن شرق دریای خزر از اهمیت فزاینده برخوردار بوده و دارای ابعاد بین المللی می باشد که قابل مقایسه با سفرهای قبلی روئسای جمهور کشورمان به استان گلستان نمی باشد.

دکتر روحانی که به گفته خود اولین سخنرانیش در سال ۱۳۴۴ در گرگان صورت گرفته است  در آخرین روز تبلیغات نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ( ۲۲ خرداد ۹۲ ) به گرگان سفر کرد و در بین هواردارن خود از تدبیر و امید در دولت آینده سخن گفت. تدبیر و امیدی که با حمایت آیت الله هاشمی ، حجت الاسلام خاتمی و دکتر محمد رضا عارف حماسه ۲۴ خرداد ۹۲ را رقم زد تا دکتر روحانی با ۱۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۳۲۹ رای قاطع ملت ایران  به عنوان هفتمین رئیس جمهور کشورمان برگزیده شود.

شهروندان استان اگرچه شاهد حمایت مجمع نمایندگان گلستان در مجلس از  دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بودند اما با ۵۴۸ هزار و ۶۹ رای معنا دار، گفتمان اعتدال گرایی را از مطلوبیت های فزونتری برخوردار دیدند و امیدوارانه در پی تحقق شعارهای دولت تدبیر و امید در استان محروم گلستان به انتظار نشستند.

اما این انتظار از سوی دولت تدبیر و امید بی پاسخ نماند و در اولین گام ضمن تاکید بر گذار از وضعیت امنیتی به وضعیت سیاسی انتخاب کابینه متخصص و متعهد با رویکردهای توسعه محور در دستور کار قرار گرفت و با اولویت بندی سیاست خارجه و اقتصاد تلاش خستگی ناپذیری برای حل مشکلات مردم در قالبهای ادراکی و فضا های عملیاتی به منصه ظهور رسید. در همین راستا مکانیسم انتخاب استانداران با خلاقیت وزارت کشور دولت دکتر روحانی از طریق تعامل مجمع نمایندگان استان  با نماینده ولی فقیه حرکتی بدیع و مطلوبی برای انتخاب نماینده ارشد دولت در استانها بود که با استقبال شهروندان مواجه شد.

خروجی مکانیسم ابداعی کابینه دولت یازدهم برای انتخاب استانداران ، دکتر حسن صادقلو را به عنوان هفتمین و البته تحصیل کرده ترین استاندار گلستان معرفی کرد. استانداری که با انتخاب معاونین و مشاورین متخصص و متعهد در طول مسئولیت خود ثابت کرده است که از روح دولت تدبیر و امید جدا نیست و ضمن سیر در فضای گفتمانی اعتدال گرایی ، تعامل سازنده ای با آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان، مجمع نمایندگان استان، قومیت ها، رسانه ها و همچنین فعالین سیاسی دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب استان گلستان دارد.

استان گلستان دهمین مقصد کاروان دولت تدبیر و امید در ادامه سفرها به استان های کشور می باشد. با مطالعه و رصد دقیق  سفرهای گذشته رئیس دولت تدبیر وامید  به استان های کشور قابل درک است که مهمترین اصل در اینگونه سفرها حفظ کرامت اهالی استان ها و تاکید بر مصوباتی است که ساعتها - نفر کار کارشناسی شده است. سفرهای متعدد شخصیت های دولت تدبیر و امید به گلستان که با برنامه ریزی استانداری گلستان و به صورت هدفمند از آغاز به کار استاندار دکتر صادقلو تاکنون صورت می گرفت و خواهد گرفت موید این مهم است.

* دکترای علوم سیاسی


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.078 seconds.