.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اقدامی شایسته یا ضرری جبران ناپذیر!!
شورای اسلامی شهر فریدونکنار پاسخ دهند
شمال نیوز: یکی از ده ها نکاتی باشد که تغییر نام، تغییر ساختار، تغییر مدیریت و ... را در راستای هدف گذاری کلان مباحث شهری بی اثر می کند و اسباب این را فراهم می نماید که تصمیمات سطحی و غیر کارشناسانه ای اتخاذگردد که نه تنها حاصلی برای شهر ندارد بلکه در مباحثی ضرر جبران ناپذیری به شهر و شهروندان وارد می کند.

شمال نیوز: حسین زکریائی- «فری کنار» نام قدیمی کهن شهری است که امروز آن را به نام «فریدون کنار» می شناسند. شهری ساحلی با موقعیت استثنایی برای جذب گردشگر و به جرأت می توان گفت یکی از شهرهای مهم گردشگری شمال کشور محسوب می گردد، شاهد این مدّعا مطلب «چارلز فرانسیس مکنزی» است که در کتاب سفرنامه شمال اینگونه از این شهر توریستی یاد می کند: فریدونکنار که نام قدیم این شهر فری کنار بوده است بعد از شهر چالوس به دلیل شرایط منحصر به فرد ساحلی، انتخاب دوم توریستان می باشد.Displaying image.jpeg

با این مقدمه آنچه به ذهن هرخواننده ای خطور می کند ،هر توریستی که وارد شهر فریدونکنار می شود باید با شهری زیبا با جاذبه های مختلف روبرو شود اما متأسفانه سیمای ظاهری این شهر نه تنها جاذبه ای ندارد بلکه برخلاف این تصورات گاهی حتی ملال آور نیز می شود.

در سال های گذشته اتفاقات خوب بسیاری در شهر فریدونکنار رخ داده است که شاید مسئولین را از بهانه جویی های واهی برای اهتمام ویژه به زیباسازی و ایجاد زیر ساخت های لازم برای شهر،خلع سلاح کرده است ،از جمله این اتفاقات کم نظیر تبدیل فریدونکنار به شهرستان و استقلال سیاسی، جغرافیایی بود که در دولت نهم به نتیجه رسید.

مردم شریف فریدونکنار از سال ها پیش درخواست تبدیل فریدونکنار به شهرستان را داشتند تا اینکه در دولت نهم با پیگیری های مختلف مسئولین شهری و استانی به انجام رسید. نگارنده این سطور در جلسه ای که با حضور رییس جمهور، وزیر کشور و استاندار وقت برای نهایی کردن ایجاد فرمانداری در این منطقه 67000 نفره در ریاست جمهوری برگزار گردید نکته ای را به مسئولین حاضر یادآور شد که شهرستان شدن فریدونکنار اگرچه شرط لازم برای توسعه و پیشرفت این شهر توریستی و ساحلی است ولی شرط کافی برای این مقصود نیست و لازم است با انتخاب فرماندار ی قوی و صاحب تجربه و همچنین مسئولینی متخصص و آشنا با فریدونکنار شرط کافی نیز به منصه ظهور برسد که متأسفانه این هم نیز انجام نشد و به گفته خود شهروندان فریدونکنار، این اتفاق خوب و تغییر ساختار نیز تفاوتی در امور شهر و شهرستان ایجاد نکرد و با توجه به حضور سه فرماندار از طیف های مختلف فقط و فقط تابلوی بخشداری به فرمانداری تغییر نمود و ساختمانی نیز به ساختمانهای اداری شهر اضافه گشت.

اما مردم خطه مبارک، امید دیگری نیز به پیشرفت شهر و شهرستان داشتند و آن تغییر شورای شهر در انتخابات سال گذشته شوراهای اسلامی شهرها و حضور ترکیب جدیدی از حضور جوانان تحصیل کرده و متخصص در شورای جدید شهر بود. مردم بر این باور بودند که با تغییر نود درصدی اعضای شورای شهر، خون تازه ای در رگ های مدیریت شهری جاری و در عرض چند ماه با توجه به انگیزه های ترکیب جدید ،شاهد خلاقیت ها و تحولات اساسی در سیمای شهری خواهند بود، اما متأسفانه این امید نیز ره ناامیدی طی کرد و با گذشت یک سال از عمر این شورا کاری اساسی و بنیادی در مدیریت شهری صورت نگرفت.

تردیدی نیست که انجام امور شهری و مدیریت مانا در شهری چون فریدونکنار با سابقه 73 ساله ایجاد بلدیه و شهرداری و وجود جاذبه های طبیعی همچون دریا، تالاب، شالیزار و مناظر توریستی و همچنین خواستگاه مذهبی، فرهنگی و گردشگری نیاز به یک مطالعه و پژوهش عمیق در راستای خدمات شهری و ایجاد زیرساخت های لازم برای یک شهر ایده آل دارد امّا متأسفانه عزیزان مسئول از این مهم دور افتاده اند و هیچ تلاشی برای پایان عقب ماندگی و گذر از وضعیت رکود حاکم نمی نمایند.

ایجاد اتاق فکر و استفاده از پتانسیل های داخلی و همچنین به کارگیری نقطه نظرات و استفاده ازتجربیات کاربردی مدیریتی،مدیران واندیشمندان فریدونکناری که در مرکز کشور حضور دارند و می توان نام سرمایه غنی فکری و اجرایی روی آنها نهاد ، قدمی برای پیشرفت محسوب می شود که متأسفانه علی رغم تأکیدات زیاد و اعلام آمادگی این مجموعه در سال های گذشته، این نکته مغفوله مانده است.

شاید عدم اهمیت به این موضوع یکی از ده ها نکاتی باشد که تغییر نام، تغییر ساختار، تغییر مدیریت و ... را در راستای هدف گذاری کلان مباحث شهری بی اثر می کند و اسباب این را فراهم می نماید که تصمیمات سطحی و غیر کارشناسانه ای اتخاذگردد که نه تنها حاصلی برای شهر ندارد بلکه در مباحثی ضرر  جبران ناپذیری به شهر و شهروندان وارد می کند.

به عنوان مصداق اخیراَ تصمیمی مبنی بر تبدیل پارک جزیره مرکز شهر به پارکینگ عمومی گرفته شده است که می توان به جرأت گفت تصمیمی کاملاَ غیرکارشناسانه بوده و ضرر جبران ناپذیری به شهر وارد خواهد کرد ،چرا که این جزیره طبیعی می تواند به یک پارک زیبا با امکانات ویژه روز برای جذب مسافران و گردشگران تبدیل شود. جزیره ای که بسیاری از شهرهای اطراف آرزوی داشتن آن را دارند و بسیاری از شهرها با هزینه های هنگفت به دنبال ایجاد چنین فضایی به صورت غیرطبیعی هستند.

متأسفانه عده ای از مسئولین ما از آنجایی که توان تصمیم گیری درست و قاطع برای حل مشکلات ندارند سعی در پاک کردن وحذف صورت مسأله می نمایند که این مورد نمونه ای از این تصمیمات است. و جالب این که در سایت خبری شهرداری فریدونکنار از این حرکت به اقدامی شایسته و در خور مردم یاد می شود که قرار است به مدت 2 ماه با همت و تلاش شهرداری و شورای اسلامی شهر انجام شود.

و امّا سخن ما با اعضای محترم ،توانمندوفرهیخته شورای شهر این است که کجای دنیای امروز که بحث اکوتوریسم جایگاه ویژه ای در گردشگری دارد و همه به دنبال حفظ و احیای مناطق طبیعی هستند، تغییر شکل پارک و یک فضای طبیعی که می توان باهزینه ای ناچیز وکم،جلوه زیبایی به مرکز شهر ببخشد به پارکینگ عمومی، اقدامات شایسته محسوب می شود.

بدون تردید عزیزان انتظار دارند مردم شریف شهر برای این اقدام در خور شأنشان از آنها تشکر و قدردانی نمایند.

کاش این مصداق اولین و آخرین ضررجبران ناپذیربرای فریدونکنارمحسوب می شد،ولی متأسفانه مباحث زیادی وجود دارد که بیان آن از حوصله این نوشتار خارج است.درپایان  امیدآن داریم ضمن بررسی دوباره اقدام مذکور وحفظ واحیای جزیره زیبای مرکز شهر فریدونکنار،از این پس شاهد اقدامات غیرکارشناسانه ای اینچنینی نباشیم.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 27 مرداد 1393
سلام این که برای شهر است وهر چه هست مشکلی نیست مشکل بزرگتراز ان دهنه ی رود خانه است که به مرکز تحقیقات تهران مجانی تقدیم کردند موضو بعدی بندر است که با این همه زمین خصوصی کرده و تقریبا غیرفعال است واز همه مهمتر شروع کار شرکت نفت حفاری شمال وسکوی نفتی در قلب سواحل است که همچو بمبی هر ان امکان انفجار ونابودی نیمی از شهر می باشد در صورتی که بچه های فریدونکنار از نبود شهرک صنعتی وکار بسیار رنج میبرند وویلا سازی های بی امان که به علت نه تنها حمایت نکردن مسولین کشوری بلکه سنگ زدن انها در برنج کاری منطقه که کالایی استراتژیک است
نا شناس 28 مرداد 1393
واقعا دلم برا شهرم میسوزه چرا مسولین این شهر باید به فکر منفعت خودشون باشن چرا نباید کار اساسی واسه شهرشون انجام بدن

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.123 seconds.