.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
لوچو با قدمتی 1500 ساله در مازندران

بابل - خبرنگار شمال نیوز : کشتی پهلوانی لوچو با قدمتی 1500 ساله در استان مازندران از جمله ورزش های کهن بومی و سنتی این استان به شمار می رود .

نقل است که این ورزش به همراه سنت های دیگر به مناسبت پیروزی فریدون بر ضحاک ماردوش در دامنه قله دماوند ، در نقاط مختلف استان مازندران اجرا می شده است که اکنون از این سنت ها فقط سنت کشتی پهلوانی لوچو بر جای مانده است که این نشان دهنده علاقه مردم این مرز وبوم به ورزش کشتی که یک ورزش پهلوانی است می باشد و می توان دریافت که پهلوان منشی مردم این دیار ریشه و سابقه ایی بس دیرین دارد .

اگرچه کشتی لوچو مختص یک نقطه از این استان پهلوان پرور نیست اما در دو منطقه ییلاقی حاج شیخ موسی بندپی شرقی و امامزاده حسن (سر حد ییلاقات بندپی و سوادکوه) آلاشت سوادکوه ، این ورزش هر ساله با نظم و برنامه ریزی دقیق و در روز خاص که همان 26 عید ماه تبری است برگزار می گردد و این روز مهم در این دو نقطه هرساله ، انبوهی از جمعیت از هر قشری را به سوی خود می آورد .

 

http://www.shomalnews.com/photo/140754946050783834.jpg

 

منطقه ییلاقی حاج شیخ موسی بندپی امسال هم به سان سال های گذشته به سبب برگزاری کشتی لوچو شاهد جمعیت زیادی از علاقمندان به این رشته ورزشی زیبا از سراسر استان بود که مسایقات به ترتیب در سه سطح تنگله ، پهلونی و سرپهلوانی برگزار شد .

در میان جمعیت زیاد حضور حقوقدان برجسته همت اله طاهری نژاد قاضی عالی دادگستری کل مازندران که خود از فرزندان

این منطقه نیز می باشد بسیار جالب بود و جالب تر از آن ، اینکه کشتی لوچو با قلب و جان مردم منطقه آمیخته شده و این روز فرزند این منطقه را در هر نقطه ی از کشور که باشد به سوی زادگاهش می کشاند .

در حاشیه این مراسم به سراغ طاهری نژاد رفتیم و نظرش را در مورد این سنت بومی دیرین جویا شدیم . وی گفت : کشتی پهلوانی لوچو یکی از سنت های دیرین استان و منطقه بندپی است که هر ساله با حضور مشتاقان و دوستداران این ورزش به خصوص در امامزاده عبدالله و حاج شیخ موسی بندپی شرقی با طراوت خاصی برگزار می گردد و حضور این همه جمعیت مشتاق نشان می دهد که مردم به سنت های پیشین خود عشق می ورزند و باید از همه دست اندرکاران و متولیان برگزاری این مراسم که هر ساله با نظم و برنامه ریزی خاصی آن را اجرایی می کنند ، تقدیر کنم .

 

http://www.shomalnews.com/photo/140754946059199676.jpg

 

قاضی عالی دادگستری کل مازندران ادامه داد: جوانان مازندران به خصوص فرزندان این منطقه دارای استعداد های بالقوه ایی هستند که باید با فرصت دادن به آنان و بالا بردن قدرت اعتماد به نفس شان ، این استعداد ها را شکوفا کرد طاهری نژاد با تاکید بر توجه ویژه جوانان به عنوان آینده سازان کشور ابراز داشت : جوانان به عنوان یک فرصت در کشور تلقی می شوند نه تهدید و نه تنها در زمینه ورزش بلکه در هر زمینه ای افتخار آفرین هستند . به شرطی که توانایی های آنان را شناسایی و به سوی هدف درست رهنمون کنیم و در صورت ظهور و شکوفا شدن استعداد های نهفته این جوانان می توانیم بگوییم خیالمان از بابت کشور راحت است، همانطور که در 8 سال دفاع مقدس حضور جوانان را با شور و صلابت بالا شاهد بودیم .

وی در مورد جایگاه و تاثیر ورزش در دنیای کنونی اظهار داشت: امروزه ورزش علاوه بر ایجاد یک شور و شوق جهانی به دلیل اهمیت و گستردگی اش به عنوان یک مقوله تجاری و سیاسی و به عنوان یک پدیده تاثیرگذار اجتماعی در دنیای کنونی تلقی میشود و حضور ورزشکاران هر کشوری در میادین تاثیر بسزایی برای آن کشور دارد و ما هم می توانیم از این طریق توانمندی ، فرهنگ ، تاریخ و ... کشور خود را به جهان بشناسانیم .

طاهری نژاد ادامه داد: ورزش امروز یک نوع اقتدار و خودباوری است و به دلیل نفوذ زیادش در زندگی انسان ، یک سرمایه مهم برای کشور ها به حساب می آید با توجه به این امر برای اینکه ما از دنیا عقب نمانیم وظیفه دولت است تمام امکانات و تجهیزات ورزشی لازم را برای توسعه و تقویت ورزش در جای جای این کشور قراهم کند .

عضو قضایی نظام پزشکی کل استان مازندران گفت: بنده با اشراف بر این مسائل ذکر شده تلاش بی وفقه و خستگی ناپذیر در این زمینه خواهم داشت و با نگاه مثبت به ورزش و با بهره گیری از تجربیاتم هرکجا که لازم باشد شخصا در این امر ورود کرده و یاریگر و حامی تمام قد ورزش شهرستان بابل و ورزشکاران خواهم بود شایان ذکر است طاهری نژاد یکی از حامیان مالی چندین ساله برگزاری این جشن بوده است .

 

http://www.shomalnews.com/photo/140754946041106928.jpg


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

تمسکنی 18 مرداد 1393
ایشان رو نمیشناسم ولی تعریفشون رو شنیدم به امید موفقیت

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.501 seconds.