بسم الله الرّحمن الرّحیم و صلّی الله علی محمّد و آله الطاهرین و عجّل فرجهم
قال امیرالمومنین علیه السلام : تکلموا تعرفوا فإن المرء مخبوء تحت لسانه . ( نهج البلاغه حکمت 392 )
سخن بگویید تا شناخته شوید زیرا انسان در زیر زبان خود پنهان است .
این فرمایش حضرت امیرالمومنین علیه السلام امروز در اظهارات برخی از دوستان به اصطلاح اصولگرا در حال تجلی یافتن است البته از نوع به خصوص خودش . محتوای مصاحبه اخیر آقای جوانفکر با ویژه نامه نوروزی یک روزنامه _ همشهری _ مصداق بارز و جدید این مسئله می باشد . افاضات ایشان در خصوص حکم صریح ولی امر مسلمین به رئیس جمهور در خصوص موضوع انتصاب آقای مشایی به عنوان معاون اول ، بسیاری از صاحبنظران را شگفت زده نمود چه اینکه تاکنون از مدعیان جریان اصولگرایی سخنانی اینچنین شنیده نشده بود . به برخی از این افاضات توجه بفرمایید :
" چه کسی آن نامه ارشادی ! رهبری به رئیس جمهور را علنی کرد؟ " ؛ " شما در چرایی اش دخول نکنید. این ها نامه های ارشادی! رهبری به رئیس جمهور هستند. " ؛ " مقام معظم رهبری نظر ارشادی ! داده بودند نه نظر تکلیفی. وقتی نامه علنی شد، برای آقای رئیس جمهور تکلیف شد!!! "
دو نکته اساسی در این افاضات وجود دارد : اول اینکه نامه ولایت امر ، ارشادی است و دوم آنکه اجرای آن برای رئیس جمهور تکلیف نبود اما با علنی شدن آن تکلیف شد . حال به متن نامه ولی امر مسلمین توجه فرمایید :
"بسمه تعالي
جناب آقاي دكتر احمدي نژاد، رياست محترم جمهوري اسلامي ايران
با سلام و تحيت
انتصاب جناب آقاي اسفنديار رحيم مشايي به معاونت رئيس جمهور بر خلاف مصلحت جنابعالي و دولت و موجب اختلاف و سرخوردگي ميان علاقمندان به شما است.
لازم است انتصاب مزبور ملغي و كان لم يكن اعلام گردد.
سيدعلي خامنهاي
27/4/88
دوباره به جمله آخر نامه دقت فرمایید : لازم است انتصاب مزبور ملغي و كان لم يكن اعلام گردد.
اول آنکه :
جناب آقای جوانفکر : کجای این نامه ارشادی است ؟؟ در مرام و ادبیات جنابعالی از چه زمانی " لازم است " را ارشادی می دانند ؟ یعنی اگر در دستورات رئیس جمهور محترم و حتی شما هم به نیروهای تحت مجموعه تان لغت " لازم است " نوشته شود می شود با این عنوان که این دستور ارشادی است از اجرای آن سرباز زد ؟؟؟ نکته دیگر آنکه از چه زمانی ارشادی و تکلیفی بودن ، بستگی به مخفی یا علنی بودن یک دستور دارد ؟؟ در کدام مرام و مکتب ، دستوری که علنی نشده ارشادی است اما همین که همان دستور علنی شده جنبه تکلیفی و مولوی می یابد ؟؟ آقای محترم ، خودتان هم این حرفایتان را قبول دارید ؟؟؟
دوم و مهمتر آنکه :
آقای محترم ، ارشادی یا مولوی بودن اوامر یک " ولی "مربوط به اهمیت قایل شده از سوی " ولی به عنوان صادر کننده " یک امر و دستور منسوب و صادر شده توسط " ولی امر " است و تأثیر آن در میزان و شدت جزا یا عقوبت در صورت اجرا و یا عدم اجرای آن حکم و دستور است به عبارتی مولوی و ارشادی بودن حکم سطح و میزان کلی پاداش و عقاب را بیان می دارد و نه اینکه مأمور در خصوص مولوی مکلف باشد و در خصوص ارشادی مخیر ؛ در صورت عدم انجام مولوی عقوبت شود و در صورت عدم اجرای ارشادی خیر !! این دریافت و معنا از ارشادی و مولوی که شما دارید نعوذ بالله نوعی استخفاف اوامر الهی است و با نص متون دینی ما در تعارض است .
مگر نه اینکه امر الهی به جناب آدم و جناب حوا در عدم نزدیکی به درخت و میوه ممنوعه ارشادی بود ؟؟ مگر نه اینکه در آیات قرآن این عمل ایشان با الفاظ صریح " عصیان " ، " گمراهی " و " توبه کردن " همراه گردیده ؟؟ یک بار دیگر آیات قرآن بویژه آیات 115 تا 123 سوره طه و همچنین 35 تا 38 سوره بقره را بخوانید . اگر تفاسیر شیعی این آیات را خواندید که چه بهتر . آیا ایشان به واسطه عدم اجرای یک امر ارشادی عاصی و گمراه معرفی نشدند ؟؟ آیا توبه نکردند ؟؟ آیا علیرغم توبه ، عقوبت نشده و به زمین هبط نشدند ؟؟
آقای محترم ؛ این داستان امام صادق علیه اسلام را که شنیده اید ؟؟ :
ماءمون رقّى - كه يكى از دوستان امام جعفر صادق عليه السلام است - حكايت نمايد: در منزل آن حضرت بودم ، كه شخصى به نام سهل بن حسن خراسانى وارد شد و سلام كرد و پس از آن كه نشست ، با حالت اعتراض به حضرت اظهار داشت :
يابن رسول اللّه ! شما بيش از حدّ عطوفت و مهربانى داريد، شما اهل بيت امامت و ولايت هستيد، چه چيز مانع شده است كه قيام نمى كنيد و حقّ خود را از غاصبين و ظالمين باز پس نمى گيريد، با اين كه بيش از يك صد هزار شمشير زن آماده جهاد و فداكارى در ركاب شما هستند؟!
امام صادق عليه السلام فرمود: آرام باش ، خدا حقّ تو را نگه دارد و سپس به يكى از پيش خدمتان خود فرمود: تنور را آتش كن . همين كه آتش تنور روشن شد و شعله هاى آتش زبانه كشيد، امام عليه السلام به آن شخص خراسانى خطاب نمود: برخيز و برو داخل تنور آتش بنشين . سهل خراسانى گفت : اى سرور و مولايم ! مرا در آتش ، عذاب مگردان ، و مرا مورد عفو و بخشش خويش قرار بده ، خداوند شما را مورد رحمت واسعه خويش قرار دهد. در همين لحظات شخص ديگرى به نام هارون مكّى - در حالى كه كفش هاى خود را به دست گرفته بود - وارد شد و سلام كرد.
حضرت امام صادق سلام اللّه عليه ، پس از جواب سلام ، به او فرمود: اى هارون ! كفش هايت را زمين بگذار و حركت كن برو درون تنور آتش و بنشين .
هارون مكّى كفش هاى خود را بر زمين نهاد و بدون چون و چرا و بهانه اى ، داخل تنور رفت و در ميان شعله هاى آتش نشست . آنگاه امام عليه السلام با سهل خراسانى مشغول مذاكره و صحبت شد و پيرامون وضعيّت فرهنگى ، اقتصادى ، اجتماعى و ديگر جوانب شهر و مردم خراسان مطالبى را مطرح نمود مثل آن كه مدّت ها در خراسان بوده و تازه از آن جا آمده است .
پس از گذشت ساعتى ، حضرت فرمود: اى سهل ! بلند شو، برو ببين در تنور چه خبر است .
همين كه سهل كنار تنور آمد، ديد هارون مكّى چهار زانو روى آتش ها نشسته است ، پس از آن امام عليه السلام به هارون اشاره نمود و فرمود: بلند شو بيا؛ و هارون هم از تنور بيرون آمد.
بعد از آن ، حضرت خطاب به سهل خراسانى كرد و اظهار داشت : در خراسان شما چند نفر مخلص مانند اين شخص - هارون كه مطيع ما مى باشد - پيدا مى شود؟
سهل پاسخ داد: هيچ ، نه به خدا سوگند! حتّى يك نفر هم اين چنين وجود ندارد.
امام جعفر صادق عليه السلام فرمود: اى سهل ! ما خود مى دانيم كه در چه زمانى خروج و قيام نمائيم ؛ و آن زمان موقعى خواهد بود، كه حدّاقلّ پنج نفر هم دست ، مطيع و مخلص ما يافت شوند، در ضمن بدان كه ما خود آگاه به تمام آن مسائل بوده و هستيم . (بحارالا نوار: ج 47، ص 123، ح 176، به نقل از مناقب ابن شهرآشوب )
آقای جوانفکر ، این اصحاب ائمه علیهم السلام در طول تاریخ با ارشادی و مولوی کردن فرامینشان ، موجبات عدم امکان قیام ایشان بوده اند !! امام علیه السلام در آن زمان 5 یار مطیع و مخلص که برایش مولوی و ارشادی نگویند نداشت !! امروز هم افاضات شما دقیقا مانند سهل خراسانی است . امثال سهل خراسانی و جوانفکر زیادند ، " ولی امر " یارانی همچون هارون مکی میخواهد که با یک اشاره امام به درون آتش بروند .
اما آقای محترم : اولا که گناه زنان پیامبر ضعف است " یا نِساءَ النَّبِیِّ مَنْ یَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ یُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَیْنِ وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ یَسِیراً ؛ اى همسران پیامبر! هر كس از شما كار زشت (و گناهى) آشكار مرتكب شود، عذابش دو چندان خواهد بود و این(كار) براى خدا آسان است." (احزاب 30) . لذا گناه افاضات اینگونه امثال شما که دم از اصولگرایی و ولایت میزنید یقینا مضاعف است . دوما : کاری نکنید تعبیر و تحلیل برخی افراد در مورد اینکه فتنه بعدی از درون اصولگرایان است به حقیقت بپیوندد و شما و امثال شما مصادیق آن باشید . سوما : فرزندان ولایت در برخورد با هر فتنه چه چپ و چه راست ؛ چه سبز و چه رنگهای دیگر ، تاخیر نمیکنند ، ضربت یاران و فرزندان ولایت را در برخورد با فتنه و فتنه گران دیده اید ، امیدوارم به مرز چشیدن آن وارد نشوید .
اما کلام آخر ؛ این فرمایش حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله را در خطبه معروف غدیر به یادگار خدمتتان عرض می کنم باشد آویزه گوش مبارک شود : فأن آدم اهبط الی الارض بخیئطه واحده و هو صفوه الله عزوجل و کیف بکم و انتم انتم .
آدم به خاطر یک اشتباه ( نه گناه بلکه اشتباه ) به زمین هبوط کرد حال آنکه برگزیده خدا وند عزوجل بود پس چگونه خواهید بود که شما شمایید .
آقای جوانفکر خیلی ها در انقلاب واژگون شدند ، شما که شمایید !! می فهمید که ؟؟
والسلام علی من اتبع الهدی
ابراهیم بوداغی _ مدرس دانشگاه