.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آخرين اخبار انتخابات مازندران
با پايان گرفتن مهلت قانوني استعفاي مديران اجرايي از سمت خويش براي شركت در انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي، بزرگترين پروژه سياسي دولت نهم در سال هشتاد و شش وارد فاز جديدي شده است. براساس اخبار منتشره ...
آخرين اخبار انتخابات مازندران

با پايان گرفتن مهلت قانوني استعفاي مديران اجرايي از سمت خويش براي شركت در انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي، بزرگترين پروژه سياسي دولت نهم در سال هشتاد و شش وارد فاز جديدي شده است.

براساس اخبار منتشره محمد اسماعيل ابراهيم زاده (مديرعامل شركت گاز مازندران)، سيدرمضان شجاعي كياسري (مديركل صدا و سيماي مركز مازندران)، محمد باقر صباغي (رئيس شعبه 12 دادگاه تجديدنظر استان مازندران)، سيدمظاهر كيانژاد (رئيس عقيدتي سياسي نيروي انتظامي مازندران)، صلاحي كجور (معاون وزير رفاه و تامين اجتماعي) از جمله مديران استاني و ملي اند كه از مسؤوليت خويش رسماً كناره گيري كردند.
البته برخي از كانديداهاي احتمالي در شهرهاي مازندران به دليل دارا بودن مسؤوليت در خارج از حوزه انتخابيه نيازي به استعفا از مقام و منصب خويش نداشته و مي توانند از پانزدهم دي ماه سالجاري با مراجعه به فرمانداري هاي حوزه انتخابيه ثبت نام كنند.

با توجه به استعفاهاي صورت گرفته و نگرفته در برخي از حوزه هاي انتخابيه به نظر مي رسد فضاي رقابت در حوزه هايي چون ساري، قائم شهر و سوادكوه، بهشهر و نكا، نور، تنكابن و رامسر و نوشهر و چالوس دچار تغييراتي خواهد شد.
اگر چه نبايستي حضور عناصر ناشناخته اما در عين حال موثر در فضاي انتخابات را تا روز ثبت نام و حتي پايان رقابت ها ناديده گرفت اما آنچه كه در مرحله اول انتخابات از منظر سياسي و تبليغي پايان شده تلقي مي گردد، حضور يا عدم حضور قطعي چهره هاي سرشناس دو جريان عمده استان مازندران است كه منصب و مسؤوليت دولتي دارند. اين وضعيت به تغيير در آرايش نيروهاي سياسي در جريان بخصوص جبهه اصولگرايان بيشتر منتهي خواهد شد.

با انصراف شاعري از استعفا در سمت معاونت وزير كشور براي حضور احتمالي اش در حوزه انتخابيه بهشهر، نكا و گلوگاه و نيز احتمال عدم حضور نماينده فعلي اين حوزه در رقابت هاي انتخابات مجلس هشتم و نيامدن يكي ديگر از كانديداهاي منسوب به اين جريان، كفه ترازوي رقابت ها در اسفندماه 86 به سود اصلاح طلبان رقم خواهد خورد اما ظهور گزينه هايي ديگر از اين دو جريان همسو مي تواند معادلات انتخابات را برهم زند اما رقابت

در حوزه انتخابيه مركز استان مازندران (ساري) با استعفاي رسمي يكي از كانديداهاي مطرح اصولگرايان، جدي تر و فشرده تر شده است.
در اين ميان علاوه بر نماينده اول ساري در مجلس هفتم، نماينده دوره پنجم به همراه دو تن از فرمانداران سابق ساري و يك مديركل سابق اجرايي صحنه رقابت اصلاح طلبان با اصولگرايان را تعيين مي كنند. ضمن آنكه تاكنون از جناح موسوم به اصولگرا يك مديركل سابق (كه به تازگي استعفا داده) و يك تن از رؤساي سابق دادگستري و به احتمال زياد يك نفر از فرماندهان بازنشسته نظامي آماده رقابت با اصلاح طلبان شده اند. ضمن آنكه يك روحاني قدر ديگر در حال بخت آزمايي با رأي مردم است كه بايد تا زمان ثبت نام منتظر ماند. تكثر و تنوع كانديداهاي منسوب به جريان دوم خرداد در ساري در صورت عبور همگي آنان از فيلتر نهاد نظارتي، بي ترديد پيروزي تشكيلاتي و سيستماتيك جناح اصولگرا را رقم خواهد زد اما اگر روند موجود تا پايان بررسي صلاحيت ها ادامه داشته باشد و تغييراتي در فهرست كانديداهاي تاييد شده بوجود آيد احتمالا آرايش و معادلات موجود تغيير خواهد كرد. اگر چه كانديداهاي موسوم به اصولگرايان از چنان وزن و پايگاهي برخوردار نيستند كه حتي با تعدد كانديداهاي اصلاح طلبان به مجلس راه يابند با اين حال برخي خبرها حاكي از حمايت جدي جناح دولت از كانديداتوري دو تن از اين اصولگرايان داوطلب حضور در مجلس است. هر چند بعيد نيست كه با ظهور چهره هاي جديد اما داراي تشكيلات، اعتبار و قدرت سازماندهي، صحنه انتخابات بار ديگر دستخوش تغييراتي قرار گيرد.
برخي از تحليل گران و ناظران سياسي معتقدند كه احتمال انتخاب چهره هاي جديد در اين دوره در ساري بيشتر محتمل است. سؤول مهم اين است كه با فرض عدم حضور يكي از نمايندگان وابسته به جناح راست سنتي در ساري در دوره بعد، آيا حاميان اين جريان از كانديداي جناح دولت حمايت خواهند كرد؟ آيا به كانديداتوري او رضايت مي دهند يا اينكه دنبال گزينه ديگري هستند؟

در حوزه انتخابيه قائم شهر، سوادكوه و جويبار دو تن از كانديداهاي منسوب و نسبتاً سرشناس اصلاح طلب متقاعد شدند كه اين دوره وارد صحنه نشوند اما در عوض يك نفر از مديران سابق دستگاه اجرايي استان وارد رقابت ها شده است  از مقام خويش كناره گيري كرده است. هر چند اين مدير بصورت شناسنامه دار در قالب هيچ يك از گروههاي اصلاح طلب قرار ندارد اما منسوب دولت اصلاحات در مازندران بود و برخي از طيف هاي اين جريان، نيروهاي مستقل عملگرايان از او حمايت مي كنند. در اين حوزه نيز كانديداهاي جريان اصلاح طلب متنوع و متكثرند البته قدري كمتر از ساري اما مشكل اصولگرايان در اين حوزه همچنان لاينحل است چرا كه اين جريان چندان اميدوار نيست كه حتي وضعيت فعلي را حفظ كند و معلوم نيست كه جناح دولت در اين حوزه از چه كانديداهايي حمايت كند با اين حال احتمال عدم حضور يكي از نمايندگان منصوب به جريان اصولگرا در اين حوزه بيشتر مطرح است اما اين جريان كانديداهاي ديگري دارد كه ممكن است در آينده وارد رقابت ها شوند.

در حوزه انتخابيه بابل كه پس از مركز استان داراي اهميت سياسي اجتماعي است و در توزيع و تمركز قدرت در استان تاثيرگذار مي باشد، از هم اكنون تحرك هاي انتخاباتي شروع شده است و تبليغات پنهان و پيداي نامزدهاي احتمالي براي جلب آراء مردم با وجود آنكه تا زمان انتخابات حدود 8 ماه زمان باقي است، آغاز گرديده است. در اين ميان نامزدهاي منسوب به جريان اصولگرا (جناح دولت) بيشتر از ساير جريان ها در تكاپو به سر مي برند. از جناح اصلاح طلب نيز فعلا نام نماينده دوره ششم مجلس بيشتر مطرح است. هر چند يكي از روحانيون شاغل در يكي از دستگاههاي اجرايي استان نزديك به جريان معتدل اصلاح طلب و خط امامي وارد رقابت شده است امام برخي عناصر مطرح اصلاح طلب شهرستان كه قبلا كانديدا بودند حاضر نيستند وارد ميدان شوند، چرا كه عبور نكردن از فيلتر نهاد نظارتي را تنها مانع حضور در صحنه مي دانند. در آنسوي خط، كانديداهاي جريان اصولگرا از تنوع بيشتري برخوردارند و علاوه بر دو تن از نمايندگان فعلي مجلس هفتم، مشاور سابق وزير آموزش و پرورش و كانديداي دوره هفتم نيز بطور جدي و فعالانه وارد عرصه شده است. از ديگر كانديداهاي نسبتاً مطرح اين حوزه مي توان به افراد زير اشاره كرد: يكي از كارشناسان اقتصادي، رئيس سابق هلال احمر، مدير سابق جهاد كشاورزي، مسؤول دفتر يكي از نمايندگان كنوني مردم بابل در مجلس هفتم و يك مدرس زبان خارجي، هر چند احتمال حضور برخي از عناصر سياسي وجود دارد اما با توجه به فرصت باقيمانده تا زمان انتخابات بنظر مي رسد كه گروههاي سياسي همچنان در ترديد بسر مي برند. ضمن آنكه رئيس دانشگاه آزاد اسلامي ساري كه قرار بود وارد عرصه انتخابات شود بنظر مي رسد عطايش را به لقايش بخشيد چرا كه معتقد است كه اگر بتواند پروژه دانشگاه جامع آزاد ساري را به سرانجام برساند كار بزرگي در مركز استان صورت خواهد گرفت. اين مدير برجسته استان يقيناً به اين هدف بزرگ خواهد رسيد و مديريت ويژه را بيشتر به نمايش خواهد گذاشت ولي مردم بايد تكليف خود را با ايشان در انتخابات روشن كنند.

از حوزه انتخابيه بابلسر و فريدونكنار هم خبر مي رسد كه رقابت همچنان بين نماينده فعلي مردم (نزديك به اصلاح طلبان) و نماينده سابق (وابسته به اصولگرايان) است. هر چند پيشتر از احتمال كانديداتوري امام جمعه سابق بهنمير و امام جمعه فعلي گلوگاه شنيده مي شد اما ورود اين عنصر سياسي اجتماعي منتفي شده است. ضمن آنكه ممكن است در ماههاي آينده طيف هايي از جريان اصولگرا در اين حوزه افرادي را وارد رقابت كنند و احتمال دارد نماينده فعلي جايش را به نيروي ديگر واگذار و با هدفمندي بيشتري در صحنه انتخابات حاضر شوند.

در حوزه انتخابيه آمل، اصلاح طلبان همچنان به دنبال يافتن كانديداهاي شاخص، سرشناس و مطرح هستند و با وجود دعوت زياد از استاندار سابق زنجان، او از كانديداتوري در مجلس هشتم امتناع مي كند و كانديداي دوره هاي قبل نيز در حالت ترديد به سر مي برد و عليرغم حمايت جدي اصلاح طلبان آمل از يكي از چهره هاي شناخته شده دانشگاهي او نيز به مثل ريش سفيد اصلاح طلبان اين شهر، رغبتي براي كانديداتوري ندارد. البته برخي خبرها حكايت از احتمال كانديداتوري مديركل سابق فرهنگ و ارشاد استان و مدير سابق آموزش و پرورش اين شهر دارد. ضمن آنكه طيف هايي از جريان اصلاح طلب از كانديداتوري يك تن از كانديداهاي دوره ششم و كارشناس اجتماعي حمايت مي كنند. اما اصولگرايان در حال حاضر يك كانديداي جدي در سبد خويش دارند. با اين حال از امام جمعه سابق آمل بعنوان كانديداي مورد حمايت اصولگرايان و جناح دولت ياد مي شود. ضمن آنكه بخش هايي از اصولگرايان ممكن است به سمت كانديداهاي ديگري در آينده حركت كنند.

در حوزه انتخابيه نور و محمود آباد همه چيز دست به دست هم داده است تا نماينده ادوار اين شهرستان ها همچنان بلارقيب بماند و او خيلي خوش شانس بود كه يكي از رقيب هاي جدي او در آخرين لحظات از نامزدي در اين دوره انصراف داد و به سازمان آموزش و پرورش مازندران رفت. اصلاح طلبان هم در اين حوزه هنوز كانديداي جدي و سرشناس را پيدا نكرده اند. اگر چه در اردوگاه اصولگرايان نيز يكي دو نفر از عناصر نه چندان مطرح خود را وارد رقابت كرده اند اما بي ترديد، نماينده فعلي بنظر مي رسد پيروز ميدان باشد هر چند ممكن است اتفاقاتي در اين حوزه صورت پذيرد و اگر اصلاح طلبان يك كانديداي واحد معرفي نمايند برنده انتخابات خواهند بود. و خوش شانسي نماينده فعلي بر اثر همين تعدد كانديداهاي اصلاح طلب مي باشد.

در نوشهر و چالوس؛ اصلاح طلبان همچنان رضايت مي دهند كه از ادامه كار نماينده فعلي شهرشان حمايت شود. البته يكي از چهره هاي اصلاح طلب كه پيشتر مديركل دستگاه فرهنگي استان بود خود را آماده رقابت كرده است. با اين حال در اردوگاه رقيب اصلاح طلبان، يك كانديداي جدي (معاون سابق وزير رفاه) آمده است اگر چه پيشتر گفته مي شد كه معاون وزير كشور مي خواهد وارد عرصه شود اما او نيامد. با اين حال اصلاح طلبان در صورت تداوم حمايت جدي از كانديداي فعلي، پيروز قطعي ميدان خواهد بود اگر موانع جديدي شكل نگيرد. ضمن آنكه وضعيت نماينده فعلي در حال حاضر همچنان حرف اول را مي زند.

در غربي ترين حوزه انتخابيه استان مازندران (تنكابن و رامسر) تاكنون اصلاح طلبان سه گزينه را مشخص كرده اند كه البته اين افراد متفق القول هستند كه دو نفر به نفع يك نفر كنار برود. يكي از اين ها رئيس سابق سازمان آپ مازندران، ديگري نماينده مجلس ششم و نفر سوم يك پزشك است. با اين حال بخش هايي از اصلاح طلبان وطيف هايي مستقل از ادامه كار نماينده فعلي رضايت دارند. در آنسوي خط، اصولگرايان از كانديداتوري نماينده دوره چهارم و معاون سازمان جنگل ها و مراتع حمايت مي كنند و البته بايد وضعيت خود را با نماينده فعلي توزين كنند چرا كه از وزن آراي وي نسبت به دوره گذشته شايد افزوده باشد.

خلاصه اينكه در فاز جديد مديران و نيروهاي دولتي خودي آماده شركت در رقابت هاي مجلس كرده اند و بي گمان در فاز آينده، عناصر مستقل و چهره هاي جديد آرايش سياسي حاكم بر اين دو جناح را تغيير خواهند داد. /بشير


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

ح.ک 2 مرداد 1386
با سلام .درمورد اوضاع ساری باید گفت که عمده ترین خبر مربوط به ورود سید رمضان شجاعی این مدیر اصولگرا به صحنه انتخابات است .شجاعی مدیری شناخته شده و اصولگرایی مطرح که از هیچ طیف وحزب خاصی هم نیست و در محافل عمومی شهراحتمال ورود او به مجلس بالاست .اگر مردم وکیلی بخواهند که توان دفاع از حقشان را داشته باشد ونیز ابروی مازندران راحفظ کند.وعلاوه فعالیت برای شهر در معادلات سیاسی کشور نیز حضور پیدا کند ان وکیل سید رمضان شجاعی است .درمیان اصولگرایان مطرح همه ضعیف و بی نفوذوکهنه اند در میان اصلاح طلبان هم یا افراد ناکارامد وقدیمی هستند که هر دو طیف در مجلس هفتم بودند.میماند نواصلاح طلبان که با نواصولگرایان رقابت دارند.که طیف اصلاح طلب افراد تازه به دوران رسیده ای هستند که توان حضور فعال در مجلس را ندارندوتنها محدود به شهر خودمیشوند.
حسینی 7 مرداد 1386
سلام
با نیامدن شاعری کفه ی ترازو در بهشهر و نکا و گلوگاه و خلیل شهر به سود اصلاح طلبان بخصوص دکتر رحمانی خلیلی شده است.
احسان پور 8 مرداد 1386
در حوزه بابل شنيده شده که يکي از دپپلماتهاي وزارت امور خارجه نيز در حال بررسي امکان شرکت در انتخابات است.
حسين 8 مرداد 1386
اگر برادر سرداران شهيد محمدزاده وارد عرصه انتخابات شود خواهيد ديد كه نماينده فعلي چگونه شكست ميخورد واو حتمادرانتخابات شركت خواهد كرد گروههاي مختلف اصولگراواصلاح طلب با او درجلسلت مخفي بيعت كردند
عباس 10 مرداد 1386
اگر برادر سرداران شهيد محمدزاده وارد عرصه انتخابات در حوزه انتخابيه محمودآباد ونورشود خواهيد ديد كه نماينده فعلي چگونه شكست ميخورد واو حتمادرانتخابات شركت خواهد كرد گروههاي مختلف اصولگراواصلاح طلب با او درجلسلت مخفي بيعت كردند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.449 seconds.