.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اتفاقاتی غیر دلچسب برای مجسمه های اسب!
علیرضا سعیدی کیاسری
اتفاقاتی غیر دلچسب برای مجسمه های اسب!

 از عصر دوشنبه که یکی از روزنامه نگاران در تماس با رسانه های گروهی استان خبر ناپدید شدن اسبها و بی اطلاعی مسئولین ذیربط  از آن را عنوان نمود، این ماجرا ابعاد تازه ای به خودش پیدا کرد و ضمن بازتاب رسانه ای گسترده در سطح استان و کشور، برخی از رسانه های خارجی نیز به انتشار این خبر پرداختند.


تعداد شانزده مجسمه اسب برنزی همراه با ارابه و سوار که نمادی از آرش کماندارمحسوب می شد ،از سال 1354در میدان ولیعهد سابق و میدان امام خمینی (ره) کنونی شهر ساری نصب بود.


آنچه که ماجرای ناپدید شدن ناگهانی مجسمه اسبها را بیش از پیش پر رنگ تر نمود،عدم اطلاع رسانی شفاف و صحیح دستگاهای نظارتی و اجرایی مرتبط با این موضوع بود که شهروندان را در جریان چنین اقدامی قرار ندادند و همین امر سبب گردید تا شایعات بسیاری میان مردم رواج پیدا کند و موج پیامکها و تلفنهای مختلف شائبه سرقت مجسمه اسبها را در نزد افکار عمومی قوت بخشید.


اما همانطور که پیش بینی می شد،شامگاه سه شنبه در سيصد و چهل و ششمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر ساري، رئيس شوراي اسلامي مرکز استان، در خصوص مفقود شدن مجسمه اسبها  سخن گفت. فرامرز نقیبی تصریح کرد: بر اساس دستور دادستان، وجود مجسمه‌هاي اسب در ميدان امام چيزي جز اهانت به نام امام نيست و جمع‌آوري اين مجسمه‌ها به شهرداري ابلاغ شد.


در پاسخ به سخنان نقیبی ، عضو جدید الورود شورای شهر ساری اظهار داشت: جمع‌آوري اسب‌هاي ميدان امام با اين روش درست نبود و اين اقدام از سوي شهرداري بايد با تصويب شورا انجام مي‌شد.

سید محمد آقامیری خاطر نشان کرد:: به عنوان يك شهروند از اين اقدام كه پاسخ شفافي ندارد قانع نشدم و به تبع افكار عمومي هم نيازمند پاسخي شفاف هستند.

عضو كميسيون بودجه و مالي شوراي اسلامي شهر ساري طرح فعلي ميدان امام را دچار نقص دانست و گفت: طرح ميدان امام فقط از يك جهت كلمه امام مشخص است و در حاليكه از هر چهار سوي ميدان اين طرح بايد واضح باشد.


عضو جديد شوراي سوم شهر ساري با اشاره به اينكه پايبندي به امام را به درستي بايد انجام داد افزود: برداشتن اسب‌هاي ميدان امام اگر به صورت كارشناسي و تنها براي اصلاح و زيباسازي برداشته مي‌شد پاسخي قانع‌كننده براي افكار عمومي خواهد داشت.


این اظهار نظرات در حالی صورت می گیرد که اوائل اردیبهشت ماه سالجاری،محمد دامادی عضو سابق شورای اسلامی شهر ساری که مدتی قبل بحاطر کاندیداتوری در نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی استعفا داد، در سیصد و سی و سومین جلسه علنی این شورا با بیان اینکه متاسفانه به علت کم کاری برخی از دستگاه ها، دم مجسمه اسب میدان امام ساری به سرقت رفته است، افزود: این موضوع باید از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری شود تا همانند برخی از شهرها تمام مجسمه ها از سطح شهر جمع آوری نشود.

این نگرانی  تامل برانگیزعضو سابق شورا، در کمتر از یک ماه به یکی از بزرگترین دغدغهای فرهنگی شهر تبدیل شد و اما و اگرهای فراوانی را در میان شهروندان  و حتی مسئولین ایجاد کرد.

نکته جالب اینکه در برخی از سایتهای ناپدید شدن مجسمه های اسب میدان امام ساری  با تاکید بر این نکته انعکاس داده شد که جمعی از فعالان فرهنگی استان خواهان جمع اوری مجسمه های مذکور از این میدان بودند.اما هیچ اشاره ای به اسامی و عناوین این فعالان فرهنگی نشده است.

در اوائل آغاز بکار سید علی حجازی بعنوان شهردار ساری،جمعی از هنرمندان هنرهای تجسمی مازندران در نشستی که با او داشتند در خصوص مجسمه های اسب میدان امام پیشنهاداتی را به شهردار دادند که ماحصل آن این شد که مجسمه ارابه  و سوار تیراانداز که نمادی از آرش کماندار قهرمان اساطیری ایرانیان بود،پس از سالها بار دیگر به مجموعه مجسمه های اسب افزوده شد و فضای میدان نیز مورد بهسازی قرار گرفت.

به نظر می رسد به زعم برخی از مسئولین ،پرداختن به ماجرای ناپدید شدن ناگهانی مجسمه های اسب میدان امام ساری حاشیه پردازی و ماجراجویی نیست بلکه فراهم شدن زمینه های مناسبی برای پرداختن به مباحث مهم فرهنگی می باشد که باید با بررسی چالش ها به راهکاری مطلوب برای حرکت در مسیر توسعه فرهنگی دست یافت .

اندکی نمی گذرد که رییس شورای اسلامی شهر ساری در اظهار نظری جنجالی خواهان تغییر نام چهار راه دروازه بابل ساری بنام یکی از مشاهیر مازندران شد.در نگاه اول زنده نگه داشتن نام بزرگان امری پسندیده است، اما از قدیم گفته اند هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد،در شرایطی که در دنیای امروز برای ارتباطات فرهنگی و تقویت تکریم قوم ، نژاد و زبان مردم،  نام خیابان یک کشور بنام کشوری دیگر نامگذاری می شود و اقدام نمادین خواهرخواندگی صورت می گیرد، تغییر نام چهار راه دروازه بابل شهر ساری چه دستاورد عمده و بزرگی خواهد برای مردم مرکز استان خواهد داشت؟ مگر نه این است که از قدیم الایام این تصورغلط و خیال بیهوده در نزد تعداد بسیار اندکی از افراد جامعه وجود دارد که شهرهای ساری و بابل با هم کارد و پنیر هستند؟ اتفاقا از قدیم الایام یکی از زیباترین کار مردم ساری این است که در زندگی روزمره نام دروازه بابل را آمد و شدها و گفتار خود حفظ نموده اند که این نشان از شعور بالای فرهنگی مردم مرکز استان دارد.

نا گفته پیداست در احداث و ساخت خیابانها و میادین یا حتی اماکن جدید می توان اولویت نام گذاری را برای مشاهیر و مفاخر استان و شهر قائل شد تا نام این بزرگان در ذهن و زبان مردم همیشه زنده باشد.

به هر تقدیر ماجرای ناپدید شدن مجسمه های اسب درس بزرگی برای مسئولین شهر و استان است تا اولا افکارعمومی را در مسائل جاری جامعه جدی بگیرند و بی تفاوت از کنار آن نگذرند ، به عبارت دیگر در مقابل ذهن پرسشگر مردم پاسخگو باشند.

 ثانیا برای جایگزینی یک بنا و نماد، نخست دلائل متقن و منطقی جهت تخریب یا حذف آن ارائه کرده و گزینه جایگزین مطلوب را با برنامه ریزی و طراحی تصویب و آماده اجرا نمایند.

علیرضا سعیدی کیاسری_ نویسنده و روزنامه نگار


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

سعید 18 خرداد 1390
شاید اسم میدان با نماد همخوانی نداشت برای همین تندیسی با اسم میدان درست کنند....شایعه ها زیاده...
شهروند طبری 18 خرداد 1390
با سلام وجود این مجسمه چگونه اهانت به نام امام رحمه الله است؟ سی سال به فکر کسی خطور نکرد که این مجسمه ها اهانت به کسی یا چیزی باشد حالا چنین حرفی می زنند! شاید هدف اصلی درآمد حاصل از فروش این مجسمه هاست که البته به صورت محرمانه انجام شده ولی برای انحراف اذهان عمومی مباحث فرهنگی را مطرح کرده اند؟ واقعا برای خودم و دیگران متاسفم که در چنین شهری زندگی می کنیم! درد را به کجا بریم این رنج را به که گوییم؟!
نا شناس 18 خرداد 1390
فکر نان کنید که خربزه آبه واقعا برای مسئولان استان متأسفم ما مشکلهای جدیتری داریم که باید به آن رسیدگی کرد . مثل خیابان مدرس ساری که نگذارید بیشتر از این توضیح بدم
نا شناس 18 خرداد 1390
اول: احسنت به نویسنده این متن. دوم: امان از دست این مسئولان که میان ابرو رو درست کنن میزنن چشم رو کور می کنند.
NM 18 خرداد 1390
khoda shafashoon bede
نا شناس 18 خرداد 1390
اقای نقیبی جای تاسف دارد ...لطفا کاندید نشوید برای مجلس، چون خدا میداند اگر رای بیاورید چه بر سر شهر میاورید
علوی 18 خرداد 1390
حذف این مجسمه ها به طور شبانه خود نشون دهنده مخالفت شدید مردم و افکار عمومی هست ! چه طور مسئولین به خودشون اجازه میدند که بدون افکار سنجی از صاحبان شهر چنین کاری انجام بدند ؟ باید به یاد بیاریم زمانی که میخواستند ساختمان بانک ملی میدان شهرداری ساری رو خراب کنند ( که یک ملک خصوصی هست ) چه اتفاقی افتاد . حالا در باره این مجسمه ها که جزوی از این شهر هست باید چه گفت ؟
نا شناس 18 خرداد 1390
قول می دهم مجسمه ها را بر می گردانند...
گلنار 18 خرداد 1390
من اصلا درک نمی کنم! وجود چندتا مجسمه به عنوان بخشی از نماد تاریخ شهر ما چه اهانتی به امام خمینی (قدس السره) می تونه باشه؟ لطفا دنبال دلایل بهتری باشین! هرچند مسلمه که مسئولین واسه کارایی که انجام می دن دلیلی واسه پاسخگویی به مردم نمی بینن!
Ali.MT 18 خرداد 1390
این اسب ها این همه سال قدمت داشتند حالا به سلیقه ی یک نفر خوش نیومد باید از جای میکندنش!؟ می خوام بدونم کجا کار کارشناسی شده !؟ همه این حرف ها سلیقه ای است
afsos 18 خرداد 1390
افسوس ، دل مردم شکست !
نا شناس 18 خرداد 1390
به مجسمه هم رحم نمی کنید...! تمام زیبایی شهر ساری به همون مجسمه ها بود.
نا شناس 18 خرداد 1390
در رشته های شهرسازی، برنامه ریزی شهری و ... توصیفات و نظرات دانشمندان رو که می خونیم وجود میدان در ورودی شهر نشانه اقتدار، قومیت ، نماد و ... رو داره ....
راستی اصلا مسئولین رشته تحصیلی شون مرتبطه ... یا ؟؟؟!!!
راستی میدان امام حسین(ع)(شهرداری) که آب نما رو داره در تضاد با امام حسین(ع) هست یا نماد امام حسین(ع)....
راستی دریای خزر نخل داره .... آخه درختان بلوار خزر سنخیتی با نخل ندارن .... آقای مسئول مشکلات شهر تموم شد همین جندتا بوده ....
ناشاس 18 خرداد 1390
برای خودم و همشهریان خودم متاسفم که این مسئولین برای ما تصمیم می گیرند و یک شبه هم اونو عملی می کنند امیدوارم گذشت زمان باعث فراموش شدن این موضوع نشه
نا شناس 18 خرداد 1390
az iran che khabar...
مازنی ریکا 19 خرداد 1390
بابا بیخیال شید چرا بحث می کنید. من خودم پیگیر میشم وتا اطلاع ثانوی میارم باکمک بنا و جوشکار محلمون وصل می کنم
نا شناس 19 خرداد 1390
نقی....اسب رِ بَوِردِنِه!!
نا شناس 19 خرداد 1390
حساس نشو....حساش نشو.....به مردم بگین مَسِج بزنن نظر بدن!!
نا شناس 19 خرداد 1390
پس سلیقه مردم ساری چی می شه؟مگر آقای دادستان اولین دادستان ساری است(باقی اونها هیچکدام تشخیص نمی دادن)این زیاده رویها درست نیست
ساروي 19 خرداد 1390
پيشنهاد مي دهم يك نظر سنچي در شمال نيوز بگذاريد و از مردم نظر بخواهيد تا مسئولین متوجه نظر مردم بشوند
ساروی 19 خرداد 1390
انشاء الله بزودی اسبها با همان شکل وقیافه اما به جنس دیگری سرجایش قرار می گیرد. قبلا برنزی و مسی بودند حالا کچی می شوند.
نا شناس 19 خرداد 1390
اشکال نداره
نا شناس 19 خرداد 1390
به هر حال کار، کار درستی بود . مجسمه اسب ها موجب توهین به اسم امام خمینی (ره) بود . احسنت ... این یکی از دغدغه های من بود. خواهشاً به جای اینکه به حواشی بپردازید اصل موضوع را که اتفاق افتاد تحسین کنید . عادت نکنیم همش غُر بزنیم ....
نا شناس 19 خرداد 1390
براي نقيبي متاسفيم با اين افكار ، سي سال هيچ اتفاقي نيفتاد حالا نقيبي حافظ همه چيز شد . برو افكارت و درست كن كه حرف و حديث زياد داري
مینا 19 خرداد 1390
این جریان با جریان مفقود شدن مجسمه های تهران و سایر شهر های ایران در ارتباط است. جریان که در پی برداشتن اثار هنری در تمام ایران است. از 32 سال قبل این اسبها در میدان بودند و حالا یکی پیدا شد که وجودشان را اهانت به امام میداند و دستور جمع آوری میدهد.
ف 19 خرداد 1390
متاسفام.........
چیز دیگری برای گفتن نیست
همین!!!!
haji 19 خرداد 1390
چی شد که مسئولین پس از چندین سال تازه به فکر افتاده اند، تا حالا کجا بودند؟؟؟!!! خدا رحم کنه
asad 21 خرداد 1390
ما یا اون میدون کلی خاطره داشتیم، با اون اسب های سفید
تقریبا میشه گفت: هویت مردم ساری شده بود
من میگم اکه نمیزارن سر جاش
تحویل میزاث فرهنگی بدن
که بعدا، انشااالله زمانی که ساری موزه دار شد، بزارن تو موزه
ش - عنايتي 23 خرداد 1390
شبانگاهان تا حریم فلک چون زبانه کشد سوز" آوازت"
شرر ریزد بی ‌امان به دل ساکنان فلک ، ناله ی"سازت "
نا شناس 23 خرداد 1390
متاسفم که به این راحتی خاطراتمونو خط خطی میکنن ِ میخوام به این آقایون بگم شاید واسه شما چند تا اسب باشه ِ اما واسه مردم این شهر یه عمر خاطرست ِ
نا شناس 23 خرداد 1390
واقعا" متاسفم و بسیار خشمگین
ahmad 23 خرداد 1390
آی‌ کاش پارسال باهاشون عکس میگرفتم تا دیر نشده برام از بقیشون عکس بگیرم بیام خدا حافظ
ابی 24 خرداد 1390
واقعا جای تاسف داره فکر میکنم به غربیها فروخته باشند چونکه ارزش اینها را بیشتر میدانند
نا شناس 24 خرداد 1390
در شرایط فعلی مردم و مسئولین دو کفه ترازو هستند اگر یکی بنشیند دیگری بر می خیزد تا ملت نشسته اند آنها برخاسته خواهند ماند با باتومی در دست !
من اگر بنشینم ، تو اگر بنشینی چه کسی برخیزد ؟! ... جوابش را دادم که !
evidence 24 خرداد 1390
من هر وقت از اونجا رد میشدم پشت اون کالسکه مینشستم یه خستگی در میکردم. مجسمه های زیبایی بودن. باورم نمیشه...
فالحي 24 خرداد 1390
واقعا متاسفم به جریانهای کوناکونی که در کشورمان اتفاق می افته کشورهای خارج راببینند که برای خود شان تاریخ دروغین می سازند اونوقت کشور ما با اون همه تاریخ قدیم وعریق از بین می بریم این نشان دهنده جهل وکینه نسبت به تاریخمان
کمال عسکری 24 خرداد 1390
این هم نوعی طالبانیسم البته فرهنگ قوی ایرانی وزبان اعتراض ایرانی بعضی از موضوعات این چنینی را الان اجرا میکنند والا اینها میخواستند توی دریا دیوار بکشند تا ملت شنا نکنند و منکر بوجود نیاد
نا شناس 24 خرداد 1390
faghat taasof hamin
نا شناس 24 خرداد 1390
من یه 14 15 سال پیش وقتی بچه بودم اونجا جلوی اسبای سفید یه عکس خانوادگی گرفتیم عکسش الان تو البومم هست 2 3 سال پیشم یادمه اسبارو طلایی کرده بودن اون میدون بدون .
اون اسبا انگار خالیه خالیه
محمد 24 خرداد 1390
با سلام خدمت همه دوستان
ريشه اين مشکل متاسفانه شهرداري است چون اين اسب ها که بعد از نام گذاري اين ميدان به اين ميدان آورده نشد.شهرداري بايد ميدان مثلا ساعت را به اسم حضرت امام (ره) ميگذاشت که مشکلي پيش نياد. ضمنا اعتراض ها فقط به خاطر اطلاع رساني ضعيف است.
ع 27 خرداد 1390
دوست و دشمن دانسته و ندانسته براي كسب راي و وجه مشغول نابودي شهر ساري هستند مانند تجزيه شهرستان ساري در بهت حيرت مردم بدون اطلاع رساني و ضرورت اين كار الان اكثر روستا هاي مياندورود مخالف اين امر هستند . فاصله مركز شهرستان با شهرستان همجوار به بيش از 5 كيلومتر نمي رسد.باتجزيهشهرستانها تخم كينه را بين مردمي كه تا ديروز وابستگي داشتند از بين مي رود.
نا شناس 27 خرداد 1390
نقی بزنم تو دهنش
محسن 11 تير 1390
هر وقت که تو مسیر دانشگاه از ساری میگذشتم همیشه از پشت شیشه ی اتوبوس این مجسمه ها رو می دیدم و لذت میبردم، انگار همیشه واسم تازگی داشتند... الان هنوز باورم نمیشه که دیگه نمیبینمشون...متاسفم متاسفم و متاسفم
از بچه های هنر دوست ساری میخوام نذارن این کارها فرهنگ و نماد ساری رو از بین ببره....
از طزف یه دوست بابلی
فاطمه 2 مهر 1390
مدر3 من میدون امامبود(فرزانگان2)وازاول سال تحصیلی بااینکه روزی2بارازاونجابایدمیگذشتم بجای اون اسبهای قشنگ هرروزجای خالیشون رومیدیدم اماواقعادلیلشونمیدونستم.اماازاونجا که به سمت مرکزشهرمیرفتم بادیدن ((کاخ))شهرداری...
عليرضا قنبرزاده 10 مهر 1390
بسي جاي تاسف كه مسئولان براي خود شيرني و جلب اعتماد چنين كارهايي انجام ميدهند و فقط براي رسيدن به اهداف شخصي خود.
متنفر از آنکه چنین فکروعمل غلطی انجام دادن? دوستان شرمنده من بد دهن نیستم ولی الآن تو اوج عصبانیت نوشتم... 5 بهمن 1390
حالم ازت ب هم میخوره!هر نادونی هستی باش,بدبختا این اسبارو کجا بردین?چقد باید از دست تصمیم های احمقانه شما حرص بخوریم?من و همه ما از شما نانجیب های بی مغز دزد,اسبای سفید نجیب خودمونو میخوایم؛چندسال پیش ک رنگ سفید اسبارو ک زیباییش محشر بود ب طلایی تیره زشت تغییر رنگ دادین کلی نفرینتون کردیم که این مسئول بدسلیقه زیباسازی شهر کدوم خنگیه ک همچین فکری ب سرش زد اما دلخوش بودیم اسبها هستن ولی حالا چی?اون دنیا باید جوابگو باشین در برابر ملت و حق الناسی ک بالا کشیدید!کوفتتون بشه
شهر 7 اسفند 1390
لطفا آقای نقیبی از احترامتون به ساحت امام خمینی متشکریم، پس حالا آن اسب ها را در جایی از شهر نشون مردم دهید تا مشخص شود که حرفتون درسته یا نه!
حامد 8 فروردين 1391
اسب هامون رو برگردونین...
خجالت بکشید !
واقعا مسئولین شهرمون بی کفایت هستن...

نادر خوش ساروی 28 تير 1391
بخدا خجالت داره چرا بهونه میارین مگه نه اینکه شماها خیلی خدمات رسوندین که این اسبها که نشان بالا بودن شهر ساری و ابوهت شهر و مرکز استان را داشت اگه شما مسولین خیلی دلتان میسوزد برید یه فکری به حال خرابی های شهرمان کنید که آبرویمان دارد میرود ....آسفات ..خیابانها...کمربندی..ترافیک...بیکاری..فساد...قتل و اوباشی.. و غیره و غیره....یک مشت مسولین بیسواد مانند آقای حجازی که مدرکشون رو کسانی دیگر برایش فراهم کردند و در منزل قصرشان در حال............... من عاشق شهر ساری ام عاشق
ممنون ب شما مدیر سایت که ب فکر شهر ساری هستید ...خدا قوت...یاعلی

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.063 seconds.