.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بانک مرکزی حباب بازار سکه را کاهش می دهد
وزیر اقتصاد گفت: بانک‌مرکزی برای کاهش حباب سکه، اقدام به عرضه ربع سکه در بورس کالا کرده است.
بانک مرکزی حباب بازار سکه را کاهش می دهد

شمال نیوز : آقای سید احسان خاندوزی گفت: امروز مرحله سوم عرضه سکه در بورس کالا توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود.

 

به گفته وزیر اقتصاد و دارایی،  بانک مرکزی برای کم کردن حباب بازار سکه، ربع سکه را در بورس کالا عرضه کرد. با وجود اینکه قیمت جهانی طلا افزایش پیدا کرد و سبب افزایش قیمت سکه شد، اما این اقدام تا حدودی موثر بود.

 

او می گوید: مرحله دوم عرضه سکه در بورس کالا امروز به پایان می‌رسد. بانک مرکزی تلاش دارد که حباب در بازار سکه کم شود و مرحله سوم هم امروز توسط بانک مرکزی اعلام خواهد شد.

 

برداشته شدن ۹۸۰ شرط زائد در صدور مجوزها 

 

خاندوزی گفت: حدود ۲۳۰ هزار کار آفرین توانسته‌اند، بدون حضور در دستگاه و ارگانی از درگاه ملی ثبت ملی مجوزها مجوز کسب و کار خود را دریافت کنند.

 

او می گوید: ۹۸۰ قاعده اضافی و سلیقه ای دستگاهها به تازگی از فرآیند صدور مجوزها حذف شد.

 

خاندوزی گفت: تعداد زیادی قاعده غیرضروری دیگر هم در فرآیند صدور مجوزها وجود دارند که بدلیل داشتن پشتوانه قانونی، لایحه ای را برای حذف آنها تهیه کرده ایم.

 

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: میزان اشتغال در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل ۵۳۰ هزار نفر افزایش یافته و تعداد شاغلان به ۲۴ میلیون نفر رسیده است.

 

او ادامه داد: افزایش ۵۳۵ هزار نفر در پاییز در حالی رقم خورد که در بخش کشاورزی به دلیل کاهش بارش ها شاهد کاهش اشتغال بودیم.

 

وزیر اقتصاد گفت: افزایش سهم اشتغال ناقص هم از ۱۰.۶ درصد به ۹.۵ درصد کاهش پیدا کرده است. نرخ بیکاری مردان در پاییز ۱۴۰۱ حدود ۶ دهم درصد و نرخ بیکاری زنان ۱.۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

 

هیچ گونه محدودیتی در تعداد خرید نان و میزان یارانه نان ایجاد نخواهد شد

 

خاندوزی گفت: برخی رسانه ها نسبت به ایجاد اشتغال تردید کرده بودند که باید بگویم عوامل متعددی در افزایش اشتغال بویژه نرخ رشد اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری موثر است. علاوه بر این تسهیل مجوزهای کسب و کار به ویژه در بخش خدمات اثرگذار است.

 

او گفت: با اصرار دولت مبنی بر تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، امروز حدود ۲۳۰ هزار نفر کارآفرین جوان کشور مجوز کسب و کار را بدون مراجعه حضوری و کاغذبازی به دست آوردند. البته ۱۴۰ هزار نفر هم در صف بررسی دستگاه های اجرای برای دریافت مجوز هستند.

 

خاندوزی ادامه داد: در روزهای گذشته تعدادی از شروط ها از جمله تاهل و تجرد، سوء پیشینه، سن، برخی از تایید صلاحیت های متقاضی که نیازمند امضای طلایی مدیران بود، از تمام مجوزهای کسب و کار حذف کردیم.

 

او افزود: این ۹۸۰ شرط صلاحدید دستگاه ها بود و هیچ مجوز قانونی پشتوانه آنها نبود‌‌.

 

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در مورد سایر شروط که مانع قانونی دارد لایحه ای تهیه شده و به مجلس ارسال خواهد شد.

 

او در مورد یارانه نان گفت: از دیشب گام اول فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد کشور اجرا شد و کمک هزینه نانوایان از دیشب به دو برابر افزایش یافت.

 

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: طی یک ماه آینده شناورسازی نیز صورت می گیرد و محدودیت آرد هر نانوایی برداشته می شود و هر نانوا معادل هر نانی که در اختیار مردم قرار دهد، آرد می گیرد؛ یعنی با هر میزان عملکرد، نانوایان می توانند آرد بگیرند و بلافاصله همان شب دو برابر میزان گذشته برای کمک، در اختیار نانوایان قرار می گیرد.

 

او گفت: هیچ گونه محدودیتی در تعداد خرید نان و میزان یارانه نان ایجاد نخواهد شد. یارانه نان در بودجه ۱۴۰۲ نیز از ۷۰ هزار میلیارد تومان به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.

 

خاندوزی درمورد مولدسازی دارایی های دولت گفت: مولدسازی تدبیری است که در بسیاری از کشورها از دهه های گدشته برای احیای مولدهای راکد خود استفاده می کردند، در ایران حکم قانونی الزام به مولدسازی را داشتیم و در بودجه رقمی را برای مولدسازی داشتیم؛ مثلا سال ۹۹ میزان ۸ هزار میلیارد تومان برای مولدسازی قانون در نظر گرفتند که عملکرد فقط ۵۴ میلیارد تومان بود. همچنین در یک سال دیگر ۴۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی مولدسازی بود اما عملکرد ۷۰۰ میلیارد تومان بود.

 

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: مصوبه ای که در شورای هماهنگی سران قوا وجود دارد، مبنی بر این است که هیئتی با اختیارات ویژه ایجاد شود که بر مقاومت دستگاه های اجرایی غلبه کند.

 

او با بیان اینکه ایران کشور ثروتمندی است اما پروژه های نیمه تمام و راکد زیادی داریم، گفت: مساله مصونیت با سوء تفاهم مواجه و با کم اطلاعی مطرح شد. حتما در جایی که تخلف وجود داشته باشد، هیچ احدی مصونیت نخواهد داشت. اما آنجایی که تصمیمات کارشناسی وجود داشته باشد، مصونیت وجود خواهد داشت.

 

وزیر اقتصاد ادامه داد: هر فردی از مجریان تخلف کنند مصونیت نخواهند داشت. ما تلاش کردیم در وزارت اقتصاد بخش اعظم مسائل را با شفافیت حل کنیم. اجرای این قانون در اتاق شیشه ای و علاوه بر نظارت دستگاه های نطارتی و حسابرسان، پیش چشم ۸۰ میلیون نفر، کار را انجام خواهیم داد.

 

خاندوزی افزود: برای دولتی که خود پیشروی موضوع شفافیت بوده و در مواردی همچون مالیات و مجوزها و بانک ها شفافیت را به کار گرفت نمی توان انتظار کارهای غیرشفاف را داشت. دولت جلوی شروع فرایندهای فسادزا را می گیرد.

 

وزیر اقتصاد گفت: پس از تصویب نهایی مصوبه به مسائلی که حقوقدانان و کارشناسان مطرح کردند پاسخ می دهیم.

 

او در مورد سازمان بازرگانی اظهار کرد: سازمان بازرگانی با ادغام سازمان حمایت با شرکت بازرگانی دولتی ایران زیر نظر مستقیم رئیس جمهور ایجاد می شود تا سیاست گذاری و تنظیم بازار را به صورت متمرکز پیش ببریم تا حقوق مصرف کننده و قیمت ها مدیریت شود.

 

وزیر اقتصاد می گوید: این سازمان منجر به چاق شدن دولت نمی شود و از ظرفیت های موجود استفاده خواهد شد، البته باید منتظر تصمیم نهایی مجلس نیز باشیم.

 

او در مورد ورود شورای رقابت به بازار خودرو گفت: اگرچه شورای رقابت وظیفه تشخیص انحصار در بازارها را دارد، اما جزئیاتی که در دستورالعمل این شورا اعلام شد، مباحث کامل نبود و این دستورالعمل می توانست کمک کننده تر به اقتصاد کشور باشد.

 

خاندوزی افزود: دولت در حال رایزنی با مراجع قانونی همچون مجلس است تا مشابه رویه ای که کمیسیون تلفیق مجلس در مورد عرضه خودروها در بورس کالا تصویب کرد، به عنوان رویکرد قانونی در دستور کار قرار گیرد.

 

او در مورد ارائه تسهیلات به زلزله زدگان خوی گفت: به توافقاتی که بین سازمان برنامه و بودجه و استانداری منعقد شده اشاره کنم که ۳۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه و کمک بلاعوض اختصاص می یابد.

 

ه کامل تخریب شدند ۶۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض می گیرند و به مناطق تخریب شده در مناطق شهری و روستایی علاوه بر این ۶۰ میلیون تومان به ترتیب ۳۰۰ میلیون تومان و ۲۵۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه تخصیص می یابد.

 

او افزود: قیمت گذاری های کارشناسان مدنظر هیئت قرار خواهد گرفت و خروجی هیئت هم پیش از واگذاری نهایی از طریق مکانیزم شفاف به اطلاع همه مردم خواهد رسید.

 

وزیر اقتصاد گفت: ای کاش در فرآیند واگذاری دولت های پیشین نیز شاهد این شفافیت می بودیم، تا دو سه سال بعد از واگذاری انتقادات و حرف و حدیث ها در مورد واگذاری ها صورت نمی گرفت.

 

به گفته خاندوزی، سامانه مربوط به مجموعه فرآیند و گردش کار هیئت هم ۲۲ بهمن رونمایی خواهد شد.

 

اودر ادامه گفت: در ۴۵ روز گذشته حدود ۶.۲ میلیارد دلار عرضه ارز در سامانه نیما صورت گرفت و از این میزان ۱.۲ میلیارد دلار مربوط به حوزه های نفت، ۱.۷ میلیارد دلار مربوط به حوزه های پتروشیمی و سایر کالاهای صادراتی و ۳.۳ میلیارد دلار ارزهای صادرکنندگانی که در اختیار بانک مرکزی قرار دادند، است که در همان حوالی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می شود.

 

خاندوزی افزود: بیش از ۳۲۰ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی، اسکناس برای نیازهای ارزی همچون دانشجویی و ... عرضه شده است.

 

وزیر اقتصاد تاکید کرد: برای اینکه جریانی که به دنبال افزایش نرخ ارز در شبکه های اجتماعی بودند، کنترل شوند، بانک مرکزی از ۹ صبح تا ۱۹ عصر در ۷ روز هفته نرخ برای مبادلات بازار متشکل اعلام می کند که امیدواریم با این اقدامات شاهد پیامدهای بهتری در آینده باشیم


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.064 seconds.