.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مسائل توسعه روستایی درمازندران
 مسائل توسعه روستایی درمازندران

شمال نیوز / محمدحسن آغاز : استان مازندران با داشتن حدود تقریبی  3200 روستا از  مناطق مستعد کشور است که می تواند با استفاده از فرصت ها و برنامه ریزی جامع توسعه روستایی ،زمینه اشتغال فراوان را برای روستاییان و تامین غذای بسیاری از مردم کشور فراهم آورد . اما نبود نگرش جامع به توسعه روستایی و برخورداری از متولیان ضعیف در دفاع از حفظ حریم روستاها  باعث شده است که بسیاری از نخبگان روستایی به شهر مهاجرت کنند و تداوم این سیکل بیمارگونه باعث شده است که امروزه شاهد باشیم که بسیاری از مناطق روستایی چسبیده به شهر در تلاطم مطامع زمین خواران به شهر تبدیل شود و مازندران شاهد نابودی روستاهایی است که زمانی نه تنها به تامین غذای خودشان می پرداختند بلکه صادرات آنها به همه جای کشور می رفته است . 

 

توسعه روستایی  مفهومی است چند بعدی که به منظور اتخاذ راهبردهایی اساسی برای  بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم انجام می شود ، این راهبردها فقط برای روستاییان نیست بلکه برای همه  کسانی مطرح می شود که حتی در شهر زندگی می کنند و مکان اصلی زندگی آنها روستا نیست، اما از خدمات روستاییان و مردم روستانشین ،همه بهره می برند.

 

هم اکنون در استان مازندران پروژه های اقتصادی اجتماعی مختلفی در حال اجراست که زمینه را برای توسعه همه جانبه فراهم می سازد ،اما همه این فعالیت ها بدون توجه به طرح آمایش ملی سرزمین منتج به نتایج مثبت نمی شود. مازندران در حال اجرای پروژه های اقتصادی در بسیاری از روستاها و اطراف شهر است که مناطق روستایی بحساب می آیند ،اما بیش از همه ، تبدیل زمین های حاصلخیز به مسکن و مهاجرت روستاییان نخبه به شهر مشاهده می شود و در نهایت آن چه که مهاجرت های روستایی نامیده می شود ،حاصل زندگی خوش نشینی است که ناشی از فقر عمومی روستاییان است که همه فعالیت های توسعه ای را تحت الشعاع قرار می دهد . 

 

به همان نسبت که فعالیت های ادارات مختلف در روستاهای مازندران گسترده است ، مسائل توسعه روستایی استان مازندران ، بیش از مناطق دیگر کشور است . 

 

برخورداری از آب و هوای مناسب ،روستاهای آباد و نزدیکی روستاها به شهر و عمرانی که از گذشته در این منطقه وجود داشته است ، سبب شده تا مسائل توسعه روستایی در استان مازندران به نسبت دیگر مناطق کشور بسیار زیاد باشد و آینده   کشاورزی و باغداری را در معرض تهدید و خطر قرار داده است . 

 

گذشته از این که در روستاهای مازندران ، نیروهای توانمند به شهر مهاجرت کرده اند ، بسیاری از مردم دیگر مناطق کشور به شمال و استان مازندران مهاجرت کرده و روستاها را به محیطی تفریحی و گردشگری و خوش نشین برای خود تبدیل کرده اند. بیش از همه مناطق کشور ،غرب مازندران دچار دگرگونی های اجتماعی وسیعی شده است .فاجعه ای که باعث شده است که کشاورزی گسترده در آن مناطق دیده نمی شود و یا حتی در ارتفاعات کسی گله داری و پرورش دام ندارد . 

 

مسائل توسعه روستایی  را نمی توان فقط در از بین بردن زمین های حاصلخیز روستایی دانست بلکه این آسیب ها هم اقتصادی است و هم فرهنگی و اجتماعی . مهاجرت بی رویه غیربومی ها به مازندران زمینه هر نوع مشکل دیگر را فراهم کرده است که از ساخت ویلا گرفته تا خرید زمین های کشاورزی مردم و رها کردن آنها در کنار ویلاها تا به امید روزی که گرانتر شود و به تغییر کاربری بپردازند و یا این که خود روستاییان شمالی را به سرایداران و باغداران ویلانشینان و یا خوش نشینان  تبدیل کرده است . 

 

این استان با این که نگین کشاورزی ایران است ، به دلیل انواع مسایلی که مطرح شد ،در معرض نابودی زمین های کشاورزی و تبدیل آن به محدوده های تحت تصرف زمین های کشاورزان قرار گرفته  است . 

 

اگر امروز نتوانیم اقدام یا برنامه ای عاجل برای جلوگیری از خرید زمین های کشاورزی روستاییان توسط غیربومی ها  و حتی شهرنشینان ثروتمند کنیم ،در آینده زمینی وجود نخواهد داشت که در آن محصولات باغی و یا کشاورزی توسط خود کشاورزان  صورت پذیرد. 

 

بسیاری از ثروتمندان شهری و حتی پزشکان متمول بومی و غیربومی ، وکلای دادگستری و در یک کلمه ثروتمندان و دلالان  زمین های  کشاورزی را در متراژ بالا خریداری نموده و رها کرده اند و زمینه ای برای خروج روستاییان از مناطق بومی خودشان شده اند. 

 

نبود حمایت همه جانبه از محصولات کشاورزی و باغی در همین سال جاری باعث شده است که بسیاری از باغداران مرکبات ،درختان خود را از بین برده تا بتواننند محصولات دیگر جایگزین کنند . 

 

یا در کنار عدم حمایت ،نبود امنیت کافی در باغاتی که از روستاها فاصله دارند ، روستاییان زیادی شاهد قطع درختان حاصلخیز و یا میوه دار خود هستند که توسط سارقان شبانه صورت می گیرد که روستاییان انتظار دارند که توسعه چتر حفاظتی در مناطق روستایی بیشتر شود .


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.15 seconds.