.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گران فروشی گوشت در میادین میوه و تره بار/ قاچاق گوسفند دلیل گرانی است؟
مدیر عامل اتحادیه دام سبک از کمرنگ بودن نقش قاچاق در افزایش قیمت گوشت قرمز خبر داد و اعلام کرد که افزایش قیمت به تولید کننده و صادرات ربطی ندارد.

 

   

 

شمال نیوز : در حالی که قیمت گوشت مرغ در بازار سقوط آزاد را تجربه کرده است و قیمت این محصول تا 47 هزار تومان ( قیمت مصوب 63 هزار تومان) در هرکیلوگرم افت کرده است قیمت گوشت قرمز که نرخ مصوبی نیز دولت برای آن تعیین نکرده است روند صعودی را تجربه می‌کند.

 

افشین صدر دادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص علت افزایش قیمت گوشت قرمز اظهار داشت: بر اساس آمار، حدود دومیلیون راس دام زنده داریم که از این تعداد200 هزار راس صادر می‌شود و قاچاق زمانی افزایش می‌یابد که صادرات کم‌تر از حد انجام گیرد. با این تعداد دام و صادرات ما مازاد داریم و تعداد زیادی دام زنده انباشته در دامداری ها وجود دارد که برای این‌ها نه بازار داخلی و نه بازار خارجی نیست و دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز صادرات و کمبود گوشت نیست.

 

 

وی ادامه داد: بر اساس گزارشات مرکز آمار ایران میادین دام، بیانگر آن است که در کنار کشتار بره های نر کشتار بز و میش هم انجام می شود و قیمت یک راس بز زنده 40 هزار تومان است که گوشت آن صد تومان باید دست مردم برسد همچنین، قیمت میش 50 هزار تومان است که گوشت آن باید حدود 120 هزار تومان به دست مردم برسد. اما به دلیل گران فروشی، اینها را به قیمت گوشت درجه یک و گوشت بره نر می فروشند.

 

دادرس تاکید کرد: بنابراین وقتی که ما می گوییم تولید کننده در افزایش قیمت گوشت مقصر نیست بلکه عوامل بازار گوشت هستند که قیمت گوشت را بالا می برند استدلال برای آن داریم و شاهد داریم.

 

مدیر عامل اتحادیه دام سبک گفت: در مطلب دوم اسفند 1400 قیمت دام زنده و بره نر زنده که بهترین گوشت را دارد حدود 75 هزار تومان بود، اسفند 1400 تا مهر 1401 قیمت دام زنده به زیر 65 تومان سقوط کرد و نه تنها  رشد نکرد بلکه پایین هم آمد ودر مهر 1401 به قیمت 75 هزار  خودش رسید.

 

وی با اشاره به افزایش قیمت بی رویه در شش ماه اول سال افزود: شش ماه اول سال فصل عرضه دام به بازار است و بره هایی که در اسفند به دنیا آمدند در بهار تا آخر شهریور وارد بازار می شوند و قیمت گوشت با توجه به عرضه دام و سقوط قیمت و ثابت ماندن قیمت دام زنده قیمت گوشت نباید رشد می کرد اما چرا قیمت آن در شش ماه اول سال افزایشی بود و گران شد؟ پس سهم دام زنده در افزایش قیمت 6 ماه اول سال صفر بوده و اینکه می گوییم نقش عوامل بازار گوشت پررنگ تر از دام زنده است برای آن دلیل و مدرک داریم.

 

دادرس با اشاره به نقش عوامل بیرونی گفت: ولی نقش قاچاق در شرایطی که ما  حجم کمی صادرات دام داریم نقش پررنگی ندارد و بگردید دنبال نقش کسانی که در بازار گوشت فعال هستند که برای گرانی دلیلی بالاتر از نقش قاچاق و صادرات است.

 

مدیر عامل اتحادیه دام سبک در پایان گفت: در شرایط الان که قیمت دلار بالاست و قیمت واردات گوشت برای وارد کننده ها توجیه ندارد تنها درصورتی توجیه پذیر است که قیمت گوشت داخلی نیز بالا برود.

 

چندی پیش علی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز را صادرات دانست اما افشین دادرس این نظر را کارشناسی شده ندانسته و اظهار داشت که دام صادراتی ما 4-5 نژاد خاص است که از 4-5 استان بیشتر خارج نمی شود کل کشور ما تولید کننده گوسفند است در تمام نقاط کشور ما تولید گوسفند وجود دارد ولی تمامی گوسفند های کشور بازار صادراتی ندارد فقط همان 4-5 استان دارند که عبارتند از: خوزستان، فارس ، کرمانشاه و کردستان و در رتبه دوم آذربایجان غربی و لرستان و همدان است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.147 seconds.