.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در پی رکود بازار برنج ، مرکبات و مشکلات کشاورزان انجام گرفت؛
نامه استمدادی رئیس مجمع نمایندگان مازندران به معاون اول رئیس جمهور
شمال نیوز: در پی بالاگرفتن مشکلات کشاورزان مازندرانی به سبب رکود بازار محصولات برنج و مرکبات، رئیس ‏مجمع نمایندگان مازندران طی ۲ نامه خطاب به معاون اول رئیس جمهور خواستار حمایت و تشکیل ‏کارگروهی برای بررسی و رفع چالش بوجود آمده شد.‏
نامه استمدادی رئیس مجمع نمایندگان مازندران به معاون اول رئیس جمهور

مشکلات کشاورزی و کشاورزان استان مازندران قصه پرغصه‌ایست که تازگی ندارد و هر سال پس از فصل برداشت محصولات زراعی و باغی از جمله برنج و مرکبات چون زخمی مزمن دوباره سرباز کرده و مشکل آفرین می‌شود.

 

امسال اما با توجه به مشکلات تورمی و رکود بازار موضوع نگران کننده به نظر می رسد به‌طوری‌که منجر به برگزاری جلسه مشترک بین مجمع نمایندگان استان با استاندار مازندران شد.

 

در این نشست مسئولان درباره نارضایتی باغداران و برنجکاران از وضعیت نامطلوب بازار و دپوی ۶۰۰ هزار تن برنج تولیدی امسال در کارخانه‌های شالیکوبی استان و نیز کاهش قیمت مرکبات در سال جاری بحث و گفت‌وگو کرده و در نهایت با اشاره به بحرانی بودن وضعیت برنجکاران و باغداران مرکبات، بر لزوم تشکیل کارگروه پایش، بررسی و پیگیری روند حمایت از تولیدکنندگان این محصولات در سطح ملی و استانی تاکید کردند.

 

اما بیان مسئله به همین‌ جلسه ختم نشد و به جایی رسید که سرانجام صدای نماینده ولی فقیه در استان مازندران را هم درآورد و آیت محمدی لائینی در خطبه دوم نماز جمعه ۱۱ آذرماه به مشکلات کشاورزان پرداخت و خواستار حل و فصل چالش‌های شالیکاران و باغداران از سوی مسئولان استانی شد.

 

در پی این اتفاقات بود که رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران با توجه به بحرانی توصیف کردن شرایط در نهایت طی ۲ نامه خطاب به محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، خواستار حمایت ویژه دولت و تشکیل کارگروهی برای بررسی و رفع این چالش شد.

 

 

متن نامه‌ مشکلات برنج به این شرح است:

 

 

برادر گرانقدر جناب آقای دکتر مخبر، معاون اول محترم رئیس جمهور

 

با سلام و احترام

 

همانطوریکه مستحضرید استان مازندران با برخورداری از ۲۱۵ هزار هکتار اراضی شالیزاری سالانه ۹۰۰ هزار تن محصول برنج سفید تولید می‌کند که این میزان تامین کننده ۴۲ درصد نیاز کشور به این محصول استراتژیک است. برنجکاران سختکوش مازندران در راستای سیاست دولت محترم مبنی بر خودکفایی در زنجیره تامین مواد غدایی هر ساله به کار پر مشقت کشت برنج در عرصه‌های شالیزاری منادرت می ورزند و با امید حمایت های پایدار دولت سطح تولید را افزایش می‌دهند؛ مع الاسف برخی مشکلات مانند واردات بی رویه در فصل برداشت و عرضه این محصول تهدید جدی برای اقتصاد متکی به تولیدات برنجکاران قلمداد می شود.

 

با عنایت به اینکه شرایط اقتصادی بازار در سال جاری سبب دپوی ۶۰۰ هزارتن برنج سفید زارعان در کارخانه های شالیکوبی گردید که عدم فروش این میزان محصول نگرانی‌های فزاینده ای را در بین مردم و مسئولان مازندرانی ببار آورده است.

 

لذا با عنایت به موارد مطروحه مستدعی است دستور فرمائید در راستای تقویت سیاستهای حمایتی دولت از برنج کاران ضمن هماهنگی با سازمانها دستگاه‌های دولتی و مراکز نظامی و انتظامی ، بانک‌ها و غیره برای خریداری تولیدات برنجکاران این استان طرح‌های حمایتی ویژه مورد نیاز در قبال زارعان مظلوم مازندرانی از سوی دولت محترم تصویب و عملیاتی گردد.

 

پیشاپیش از امعان نظر ویژه جنابعالی در حمایت از تولید کنندگان داخلی برنج صمیمانه سپاسگزاری بعمل می آید.

 

متن نامه مشکلات مرکبات به این شرح است:

 

برادر گرانقدر جناب آقای دکتر مخبر، معاون اول محترم رئیس جمهور

 

با سلام و احترام

 

همانطوریکه مستحضرید استان مازندران از مناطق مستعد کشور در تولید محصولات باغی می باشد که امسال با تولید ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن محصول مرکبات رکوردشکنی کرد.

 

متاسفانه با توجه به شرایط نامطلوب بازار و ارزانی شدید قیمت مرکبات، خسارت فراوان اقتصادی به باغداران مازندرانی وارد آمده است و این تلاشگران سخنگوش در وضعیت بحرانی به سر می برند.

 

لذا با عنایت به موارد مطروحه و ضرورت حمایت از باغداران به عنوان یاوران صمیمی دولت در عرصه تولید خواهشمند است دستور فرمائید ضمن تشکیل کارگروه ویژه و بررسی فوری شرایط بحرانی محصول مرکبات تولیدی امسال در زمینه صادرات و نیز فروش داخلی آن از طریق شبکه‌های دولتی و غیردولتی و نیز برخورداری باغداران از حمایت‌های مستقیم دولت محترم اقدامات لازم به عمل آید.

 

پیشاپیش از امعان نظر ویژه جنابعالی در جهت تقویت حمایت از تولید کنندگان محصولات تولیدی بخش کشاورزی صمیمانه سپاسگزاری می‌نماید.

 

با تشکر کمال علی پور، رئیس مجمع نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.08 seconds.