.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خالی شدن نصف مخازن سد‌های مازندران
میانگین ذخیره آب پشت سد‌های مازندران به ۴۳ درصد رسیده است.

به گزارش شمال نیوز، طوسی مدیر تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: ۴۳ درصد از مخازن سد‌های استان اکنون پر است و با توجه به کاهش بارندگی‌ها و آورد رودخانه‌ها در برخی مناطق از جمله اراضی پایین دست سد شهید رجایی ساری و سد هراز با چالش مواجه هستیم.

به گفته او ۳۴ درصد از حجم مخزن سد شهید رجایی ساری به عنوان بزرگترین سد استان اکنون آبگیری شده است و کشاورزان شهرستان‌های ساری و میاندورود تا ۳۱ تیرماه می‌توانند از آب رها شده از این سد بهره‌مند شوند.

سد شهید رجایی ساری با ظرفیت آبگیری ۱۶۰ میلیون مترمکعب در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری قرار دارد و بیش از ۳۵ درصد از ذخیره آب این سد تاکنون برای مصارف کشاورزی رهاسازی شده است.

این سد علاوه بر تامین آب مورد نیاز ۵۲ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی، حدود ۱۵درصد آب آشامیدنی مرکز مازندران را نیز تامین می‌کند.

طوسی گفت: در حوزه سد هراز و شهرستان‌های محمودآباد و آمل نیز به دلیل کاهش آورد رودخانه دچار چالش هستیم که کشاورزان باید مصرف آب را مدیریت کنند.

تا پیش از رهاسازی آب‌های ذخیره شده در سد‌های مازندران برای مصارف کشاورزی بیش از۸۴ درصد سد‌ها آبگیری شده بود و همان زمان نیز مسئولان شرکت آب منطقه‌ای در خصوص کمبود آب و لزوم مدیریت در مصرف و کشت ارقام کم آب بر به کشاورزان هشدار داده بودند.

به گفته مدیر تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای مازندران۸۰۰ قطعه آب بندان با ظرفیت حدود ۴۰۵ میلیون متر مکعب در استان وجود دارد که اکنون ۴۸ درصد از حجم آببندان‌ها آب دارند

مازندران ۴۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۲۰ درصد از آب مورد نیاز در بخش کشاورزی استان با آبگیری کامل سد‌ها و آب بندان‌ها و بقیه از آب‌های سطحی و زیر زمینی تامین می‌شود.

 

 

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 4.035 seconds.