.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سلام فرمانده و اقبال بی نظیر
هادی ابراهیمی *
سلام فرمانده و اقبال بی نظیر

شمال نیوز : سرود سلام فرمانده، سندی ماندگار برای اثبات ماندگاری باورهای ناب در صورت قرارگرفتن در قالب هنر است.

یک کار نیمه حرفه ای اما دارای چارچوب هنری و جاذبه های چینشی و نیز سادگی مفاهیم و قابلیت فرانسلی و در عین حال کم هزینه، کاری با افکار عمومی کرده که بسیاری از سریالها و فیلمها و مستندسازی های گران نکردند.

استقبال گسترده میدانی از این کار، حضور و همخوانی و همراهی زائدالوصف دهه نودی ها و فراخوان پیش هنگام هزار و چهارصدی ها، اگر همراه با فروش بلیط به شکل سینماها بود، امروز قطعا” رکورددار همه فروش ها از ابتدا تا امروز بود.

سرود سلام فرمانده بر خلاف سایر آثار هنری، ادبیات تلویحی و یا دوپهلو ندارد، سانسور ندارد و از محافظه کاری و ملاحظه کاری های متداول خبری نیست.

رک و پوست کنده، ساده و بی تکلف، واضح و هدفمند با افکار عمومی ارتباط برقرار کرده و نه تنها دهه نودی ها و دهه هشتادی ها، بلکه کل خانواده ها بخصوص والدین با همذات پنداری اعتقادی و عاطفی، از یک سرود به یک باور تقویت شده رسیده و حالا در عصر غفلت های همگانی، شاهد یک بیدارباش و توجه معنادار به جای خالی امام زمان(عج) در جامعه شده و فلسفه انتظار بیش از پیش محسوس و ملموس شده است.

سرودی که کارکردش فراتر از منابر و سایر تریبون ها و میکروفون ها بوده و مخاطبان بیشماری را به خود توجه داده است.

مخاطبانی که فراتر از گنجایش مکانهای بزرگ مسقف، امروز فقط در فضای باز خیابانی به یکی از بزرگترین پویش های مردمی در تراز تجمعات جهانی و بین المللی در آمده است.

جالب است که مخالفان هم متوجه این اثرگذاری استثنایی شده و برنامه های زیادی را برای خنثی کردن این اثر ساخته و می سازند!

یکی به غلط القاء می کند که منظور از فرمانده، مقام معظم رهبری است و بلافاصله اشک تمساح می ریزند که چرا برای یک سلام به معظم له این همه هزینه شده است، غافل از اینکه اولا” مخاطب این سرود، حضرت ولی عصر(عج) بوده و ثانیا” پیامش بسیار فراتر از یک سلام بلکه یک منشور اعتقادی و عاطفی است و ثالثا” هزینه چندانی ندارد و دهه نودی های هر شهر با تیم کوچک اعزامی حاج ابوذر روحی همخوانی می کنند!

کینه ورزان علاوه بر آن کلیپ هایی از فقر کودکان فقیر تهیه کرده و روی این سرود تصویرگذاری می کنند، در حالیکه نمی دانند یا نمی خواهند به رویشان بیاورند که یکی از شئونات ظهور، پایان دادن به تبعیضها و‌محرومیت ها و نجات محرومان است که نظام ما نیز به اندازه وسع خویش در قالب همین فعالیتهای کمیته امدادی، بهزیستی، کمک های مؤمنانه، بنیادهای خیریه، بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت، مؤسسه فرمان اجرایی امام(ره)، بنیاد مسکن و دهها فعالیت مشابه دیگر عملکردهای محیرالعقولی داشته و قطعا” ادامه خواهد داد.

اما هدف دشمن دلسوزی برای محرومان نیست بلکه تخریب این اثرگذاری وسیع است و ما باید هوشیار باشیم.

بهر حال باید پذیرفت که سرود سلام فرمانده علاوه بر اینکه یکی از شقوق جهاد تبیین است، نشان داده که ما چقدر در زمینه تولیدهای فاخر فرهنگی کم کار کردیم و جامعه تا چه اندازه تشنه این آثار فاخر است.

امید آنکه همانند تبیین مفهوم انتظار و فلسفه غیبت در این سرود، شاهد به میدان آمدن هنر و‌هنرمندان برای تبیین سایر مفاهیم و مضامین مهم جامعه باشیم که در پستوی جوسازیها و شبهه افکنی های دشمنان خارجی و داخلی، مهجور و مظلوم مانده اند.

*عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.131 seconds.