.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شهر هزار سنگر؛ الگوی مقاومت و ایستادگی
از آمل بعنوان شهر «هزار سنگر» یاد شده که حکایت از استقامت و ایستادگی این شهر دارد. این تعبیر را باید به گونه‌ای تفسیر نمود که حق این مقاومت و ایستادگی ادا شود.

شمال نیوز: پیروزی انقلاب اسلامی در مقابل جریان های حاکم، منافقان و گروه های الحادی و روزی که آمل «هزارسنگر» شد/6 بهمن حماسه ای از جنس آگاهی - ایسنا کمونیستی سبب شد تا دشمن شکست خورده، برای ضربه زدن به انقلاب نوپا، اقدام به تصرف و ناامن نمودن شهرهای کشور و جدا نمودن آنها از بدنه انقلاب، از طریق اعزام نیروهای ضد دینی و کارکشته نماید.

 

آمل از جمله شهرهایی بود که مورد هدف دشمن برای تصرف و به خیال خام خود، جلب همراهی مردم بود. مردم شهر، با بصیرت کامل و با آگاهی از نقشه و افکار شیطانی جریان های کمونیستی، در مقابل آنها ایستاده و با ایجاد موانع و ساخت هزاران سنگر و تقدیم 40 شهید، آن‌ها را از شهر بیرون کردند.

 

این مقاومت و وفاداری مردم آمل به امام و انقلاب، مانند گوهری درخشان در صندوقچه تاریخی کشور ثبت و هر ساله تجدید خاطره‌ای است برای آن دسته از دوستداران انقلاب که درس جهاد و مقاومت را در لابه لای برگ های زرین تاریخ جستجو می‌کنند. بی شک چنین حوادثی می‌تواند به عنوان بهترین الگوی مقاومت و ایستادگی برای نسل جوان کشور معرفی شوند.

 

اهمیت این واقعه به گونه‌ای است که رهبر فقید انقلاب امام خمینی از آن در چندین جا از جمله وصیتنامه‌ تاریخی خود یاد نموده و به یقین هدف امام از این تکرار آن است که این حادثه عظیم تاریخی هرگز به فراموشی سپرده نشود.

 

امام خمینی(رضوان الله علیه) در بخشی از سخنان خود در 10 بهمن سال 1360 در جمع سرپرستان هیأت های عازم به کشورهای خارجی به نقش بی بدیل مردم آمل در خنثی نمودن آرزوهای دشمنان انقلاب و جریان های کمونیستی اشاره کرده و فرمودند: «...و ما باید تشکر کنیم از شهر آمل و آن مردم فداکار که مع الاسف عده ای را هم شهید دادند، لکن خوب این مطلب را ثابت کردند که آنجایی که شما تمام آمالتان به آنجا بود با شما مخالفند... .»

 

در بخشی دیگر از سخنان امام که در بین کارکنان وزارت امور خارجه و پرسنل هوانیروز در 24 اسفند 1360 بیان نمودند، از دشمنان اسلام به عنوان دسته‌های غیرانسانی، عدم آشنای به اسلام و دزدان سرگردنه یاد کرده و در مقابل، شهر آمل را اهل ایمان و مردم آمل را مسلمانان دل‌داده به اسلام، قرآن و اهل شهادت شمردند و فرمودند:

 

«... این حمله ... فهماند به این دسته‌های غیرانسانی که این‌طور نیست که شما خیال می کنید که اگر یک صدایی بلند کنید، مردم با شما هستند ... چطور امکان دارد که چند تا دزد سرگردنه و چند تا اشخاصی که هیچ از قرآن و اسلام اطلاع ندارند و هیچ ایمان ندارند، بیایند و یک شهر مؤمن را بخواهند به هم بزنند؟ این معنا واضح شد که مسأله آن‌طور نیست که این‌ها فکر کردند.»

 

مقام معظم رهبری در علت اهمیت این حادثه، چرایی درج آن در وصیت نامه امام و فراموش نشدن آن می‌فرماید: «... برای اینكه حوادث تاریخی، هم درس است، هم عبرت است. قضایای جاری بر یك ملت، قضایایی است كه در برهه‌های مختلف غالباً تكرار می‌شود. امروز بیست و هشت سال از آن زمان می‌گذرد، اما راه جمهوری اسلامی كه عوض نشده است؛ دشمنان جمهوری اسلامی هم عوض نشدند. پس آنچه كه آنجا اتفاق افتاد، می‌تواند برای امروز و برای آینده تا هر وقتی كه ملت ایران به حول و قوه‌ی الهی دلبسته‌ی این اصول و این انقلابند، عبرت باشد، درس باشد؛ لذا نباید فراموش بشود.»

 

در پاره ای از خاطرات، از آمل به عنوان شهر «هزار سنگر» یاد شده که حکایت از استقامت و ایستادگی این شهر دارد. این تعبیر را باید به گونه‌ای تفسیر نمود که حق این مقاومت و ایستادگی ادا شود و به ساخت چند سنگر خاکی در خیابان ها معنا نشود -که البته همین هم بسیار اهمیت دارد -؛ بهترین تفسیر از این هزار سنگر را مقام معظم رهبری دارد.

 

تفسیر رهبری به گونه ای است که جامعیت این دفاع را به تصویر کشیده و به عنوان الگویی جامع و برتر برای همه دوران ها ترسیم می کند. ایشان در بخشی از سخنان خود درباره این واژه پرمفهوم می فرمایند:

 

«... این سنگرها سنگرهای درون خیابان‌ها نیست، این سنگرِ دل‌هاست؛ هزار تا هم نیست، هزاران سنگر است؛ به عدد هر مؤمنی، هر انسان باانگیزه‌ی باشرفی، یك سنگر در مقابل تهاجم دشمن وجود دارد. اگر یك ملت وقتی به دنبال یك هدفی حركت می‌كند، نداند سر راه او چه خطراتی است، چه كمین‌كرده‌هایی هستند، چه باید كرد در مقابل اینها، خود را رها كند، قید و بندهای خود را رها كند، بی‌خیال باشد، ضربه خواهد خورد.

 

همه‌ ملت‌هایی كه در جهت یك هدف بزرگی حركت نمودند و وسط راه ضربه خوردند و گاهی آنچنان افتادند كه دیگر قرن‌ها بلند نشدند، مشكلشان از همین جا آغاز شد: ندانستند چی در انتظار آنهاست و خود را برای مواجهه‌ی با آن آماده نكردند. درس‌های گذشته این كمك را به ما می‌كند كه راهمان را بفهمیم، بشناسیم، كمین‌ها را بشناسیم، كمین‌كرده‌ها را بشناسیم ....».


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.539 seconds.