.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
توصیه‌های به باغداران برای جلوگیری از سرمازدگی درختان مرکبات
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در یخبندان دوم بهمن، حداقل برودت در مناطق کشت مرکبات مازندران ، منفی سه بوده است، گفت: باتوجه به اینکه مدت زمان این برودت، حدود سه ساعت بوده است به همین دلیل خسارت، حداقلی خواهد بود.

 به گزارش شمال نیوز، هادی ایزدی امیری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره خسارت به مرکبات باتوجه به یخبندان اخیر، اظهار کرد: درختان مرکبات از گونه‌های نیمه‌گرمسیری محسوب شده و حساس به یخبندان در فصل زمستان هستند.

وی با بیان اینکه حساس‌ترین ارقام به یخبندان، لیموترش و لیموشیرین هستند، گفت: به همین دلیل، در سال‌های اخیر در مازندران درختان لیموترش را در گلخانه کشت می‌کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه درختان پرتقال تامسون، حساسیت متوسط به یخبندان دارند،افزود: در برودت زیر منفی سه، اگر بیش از سه تا چهار ساعت طول بکشد، آسیب حداقلی می‌بیند.

این مسؤول بیان کرد: در یخبندان دوم بهمن ۱۴۰۰، حداقل برودت در مناطق کشت مرکبات مازندران، منفی سه بوده است.

ایزدی ادامه داد: باتوجه به اینکه مدت زمان این برودت، حدود دو ساعت بوده است به همین دلیل خسارت ، حداقلی خواهد بود.

وی اضافه کرد: موضوع مهم اینکه در چنین شرایطی، فواید این تنش سرمایی، به دو دلیل تامین نیاز سرمایی و افزایش گل‌انگیزی و باردهی و کاهش جمعیت آفات و بیماری‌ها بیشتر از مضرات آن است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به احتمال تکرار یخبندان در طول زمستان، خاطرنشان کرد: انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله محلول‌پاشی تغذیه‌ای درختان با عناصر ازت، فسفر، پتاسیم، منیزیم و سایر عناصر فلزی از جمله روی و منگنز با هدف افزایش غلظت  شیره گیاهی و کاهش یخ‌زدگی بافت گیاه، محلول‌پاشی درختان با ترکیبات مسی که خاصیت قارچ کشی و باکتری کشی دارند با هدف جلوگیری از تشکیل هسته اولیه یخ ناشی از یخ‌زدگی قارچ‌ها و باکتری‌های سطح برگ‌ها و سرشاخه‌ها، پاک‌سازی سطح خاک و کف باغ از علف‌های هرز و بقایای آنها با هدف ایجاد امکان تابش آفتاب به سطح خاک در روزهای آفتابی و ذخیره انرژی گرمایی در لایه‌های خاک و جلوگیری از آسیب یخبندان به ریشه‌ها برای کاهش خسارت ضروری است./فارس

 

 

 

 

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.254 seconds.