.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خشک شدن ۳۰ درصد تالاب میانکاله
۳۰ درصد از پهنه ۴۵ هزار هکتاری تالاب میانکاله و خلیج گرگان خشک شده است.

به گزارش شمال نیوز، حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: میزان آب تالاب میانکاله و خلیج گرگان با بارندگی‌های اخیر تغییر محسوسی نداشته و سطح خشکی نیز ۱۵۰۰ هکتار بیشتر از پارسال شده است.

روند خشکی تالاب میانکاله از اوایل دهه ۹۰ آغاز شد و هر سال سیر صعودی داشت. خشکی که از غرب منطقه آغاز شده بود حالا در طول ۶۰ کیلومتر نوار جنوبی این تالاب کشیده شده و در برخی مناطق مانند گلوگاه، بندرگز و خلیج گرگان به محیطی خشک و باتلاقی تبدیل شده است.

پس‌روی آب دریای خزر مهم ترین دلیل کاهش سطح آب در این تالاب است، تالابی که بخش زیادی از آب خود را از دریا تامین می‌کرد، اما با کاهش آورد رودخانه‌هایی مانند ولگا، انباشت رسوبات و بسته شدن ورودی آب دریا از دو کانال خزینی و چپقلی در استان گلستان به همراه تغییرات اقلمی مانند، کاهش بارندگی، افزایش دما و تبخیر آب حالا روز‌های خشکسالی خود را می‌بیند.

بنی هاشمی رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر مرداد امسال با هشدار در خصوص ادامه عقب نشینی آب از ساحل گفته بود: تراز آب دریای خزر از سال ۱۳۷۵ تاکنون به دلیل یک و نیم متر کاهش داشته است.

یکی از راهکار‌های ورود آب دریا به تالاب میانکاله لایروبی کانال‌های ورودی آب از دریا و پمپاژ آب از دریای خزر به تالاب است که کارشناسان می گویند هر چقدر آب از دریا وارد تالاب میانکاله شود به دلیل پسروی دریای خزر و کاهش سطح آب تالاب، امکان نشت دوباره آب به داخل دریا وجود دارد به همین دلیل این طرح هنوز در مرحله مطالعاتی باقی مانده است.

در ستاد ملی احیای تالاب‌های کشور لایروبی کانال آشوراده توسط سازمان بنادر و دریانوردی و انجام مطالعات برای انتقال آب از حوضه‌های همجوار و پمپاژ در ضلع غربی خلیج گرگان توسط وزارت نیرو مصوب شد، اما با گذشت یک سال این طرح‌ها همچنان مسکوت مانده اند.

ابراهیمی می‌گوید: اگرچه برخی سازمان‌ها به این مصوبات عمل نکرده اند، اما با توجه به اهمیت این تالاب اداره کل محیط زیست مازندران مطالعات اجرایی برای انتقال آب رودخانه‌های همجوار و پمپاژ از دریا را انجام داد که برای اجرای این طرح‌ها به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

آب تالاب میانکاله لب شور و حاصل مخلوط شدن آب شیرین رودخانه‌ها و آب شور دریای خزر است به همین دلیل مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران تنها راه نجات تالاب میانکاله از خشکسالی را افزایش ورودی آب شیرین از رودخانه‌های حوزه آبریز و همزمان پمپاژ آب دریای خزر می‌دادند و می‌گوید برای اجرای این طرح به احداث ۱۵ کیلومتر کانال انتقال آب نیاز است و هزینه‌هایی دیگر که اعتبارات ملی را طلب می‌کند.

کارشناسان می گویند: با خشک شدن تالاب میانکاله علاوه بر از بین رفتن زیستگاه صد‌ها گونه پرنده و آبزی شمال ایران نیز به کانون ریزگرد‌ها تبدیل خواهد شد.

 

 

 

 

 

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.14 seconds.