.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آثار مخرب اخبار منفی برسلامت روانی شهروندان
آثار مخرب اخبار منفی برسلامت روانی شهروندان

شمال نیوز / کوروش غفاری چراتی :  در علم روانشناسی نظریه‌ای به نام "سوگیری منفی"  وجود دارد که بر اساس این نظریه عموما افراد تمایل بیشتری به بررسی و توجه به امور منفی دارد، دلیل این سوگیری منفی نیز وجود ابهام و نوعی پیچیدگی در این امور و متفاوت بودن ساختارآن‌ها با سایر امور یکنواخت است و به همین دلیل متاسفانه امروزه باور غلطی دربین برخی شکل گرفته است که "اخبار بد" فروش بالاتری دارد.

 

طبق تحقیقات سازمان ملل متحد امروز اخبار منفی نسبت به دهه قبل چهار برابر شده است، این موضوع هم به دلیل فراوانی بروز اتفاقات ناگوار و همچنین به دلیل گسترش فضاهای رسانه ای و ارتباطی است. زمانی‌که فشارهای ذهنی، روانی و فرسودگی جسمی حاصل از اخبار منفی به بالاترین میزان خود در جامعه برسد، انسان توان مقاومت  و تاب آوری در برابر این تنش‌ها را نخواهد داشت و عصبیت و خشونت به‌صورت یک اپیدمی در جامعه شیوع پیدا خواهد کرد. فرایندی که متاسفانه در فضای اجتماعی جامعه ما کاملا ملموس است.

 

تردیدی وجود ندارد شوک‌های ناشی از اخبار منفی ،نشاط اجتماعی ، آرامش و تاب آوری  جامعه را از بین می‌برد و تفکر انسان را سلب و فرد را متشنج و مضطرب می‌کند. قرار گرفتن مداوم در معرض اخبار منفی باعث ایجاد ترس، عدم امنیت و بی‌اعتمادی در افراد جامعه و حتی قضاوت عمومی را تغییر خواهد داد. بنابراین تکراراین وضعیت باعث بروز اختلالات اضطرابی،خلقی ، استرس وافسردگی به‌خصوص در جوانان و نوجوانان خواهد شد.

 

از سویی دیگر، بسیاری از سرویس های جاسوسی در راستای اهداف جنگ‌ نرم و سایبری با شایعه‌پراکنی و تولید اخبار منفی  و فاجعه سازی حوادث معمولی سعی در ملتهب کردن فضای جامعه و مدیریت افکارعمومی دارند، زیرا در جامعه‌ای که سرشار از اضطراب وعدم ثبات تفکر است امکان تحقق برنامه ها و رسیدن به اهداف توسعه غیرممکن خواهد شد.

 

 متاسفانه بسیاری از سیاست‌های خارجی و گاهی داخلی ما در ایجاد این ناامنی و بی‌ثباتی روانی و کاهش اعتماد عمومی جامعه موثر هستند. در مقوله عملیات روانی نیز خانواده همواره پایگاه بسیار مهمی برای بمباران اخبارمنفی بوده است و متاسفانه می‌توان به وضوح ملتهب شدن فضای خانواده را از ورای افزایش آسیبهای اجتماعی مشاهده کرد که این زنگ خطر جدی برای مسئولان بویژه مدیران تصمیم ساز در حوزه رسانه است.از این رو به نظر می رسد با توجه به حساسیت موضوع ،اتخاذ تدابیر لازم از جمله ارائه آموزشهای سواد رسانه ای برای عموم جامعه وهمچنین اصلاح وتجدید نظر دراصول اجرایی اطلاع رسانی در رسانه های جامعه ما در تمامی سطوح ضروری است.

 

واقعیت این است که درعمل غیرممکن است که بتوانیم از گسترش اخبار منفی جلوگیری کنیم. چرا که نمی‌توان از رسانه ها بخواهیم خبری را منتقل نکنند یا جلوی اتفاقات منفی را بگیرند اما هر یک از ما می‌توانیم به عنوان عضو کوچک یک جامعه بزرگ برای آرامش خودمان و خانواده‌مان گام‌های کوچکی برداریم تا در نهایت جامعه نیز به تدریج به حالت تعادل و امنیت روانی برسد. به هر حال اخبار بخش جدایی ناپذیر زندگی ما هستند اما این خودمان هستیم که باید تصمیم بگیریم چه چیز را بشنویم ، ببینیم و یا نبینیم.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.076 seconds.