.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شرایط کشت پاییزه در مازندران فراهم شد
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: شرایط برای کشت پاییزه محصولات زراعی مانند گندم، کلزا، جو، شبدر برسیم و انواع سبزی در کشتزار‌های استان فراهم شده است.

  به گزارش شمال نیوز، فصل برداشت برنج که به پایان می‌رسد، کشت محصولات پاییزه آغاز می‌شود؛ کشاورزان در این فصل از سال مشغول کشت و کار در مزارع خود می‌شوند، از کشت علوفه برای خوراک دام گرفته تا گندم، جو و کلزا که جزء اساسی‌ترین کشت‌های پاییزه محسوب می‌شوند.

کشت محصولات پاییزه علاوه بر اینکه سبب تقویت زمین می‌شود توان امرار و معاش برای کشاورزان را چند برابر می‌کند.

در حال حاضر شرایط لازم برای انجام کشت پاییزه چهار محصول اصلی گندم، کلزا، جو و علوفه در مازندران مهیاست و جهاد کشاورزی علاوه بر برگزاری کلاس‌های آموزشی، تامین کافی نهاده‌ها از جمله بذر، کود، آفت کش‌ها و مکانیزاسیون را برای کشت پاییزه در دستورکار دارد.

مشکلی در تامین کود شیمیایی نداریم

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران با بیان اینکه برای کشت محصولات پاییزه در استان مشکلی در تامین کود شیمیایی وجود ندارد، گفت: ۱۲ هزار و ۲۵۰ تن انواع کود شیمیایی در انبارهای استان ذخیره‌سازی شده است.

افراسیابی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۵۹ هزار و ۴۰۷ تن کود شیمیایی در استان توزیع و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

تنوع ارقام در کشت کلزا

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران در این رابطه گفت: مرکز تحقیقات مجوز تولید بذر گواهی شده دانه‌های روغنی را اخذ کرده که گام بسیار موثری در کشت محصولات پاییزه استان است.

وی با بیان اینکه کشاورزی باید به سمت خاکورزی حفاظتی پیش رود و این روش باید به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی استان در بخش کشاورزی باشد، گفت: آبیاری تحت فشار در مزارع گندم و کلزا یکی از طرح‌های جدید است چراکه این روش کمک می‌کند تا سطح سبز خوبی برای کلزا و محصولات پاییزه شاهد باشیم.

محمود رمضانپور اظهار کرد: مرکز تحقیقات آزمایشاتی را برای کشت پشته‌ای کلزا انجام داده که این روش می‌تواند عملکرد مطلوبی را به دنبال داشته باشد.

وی بیان کرد: امسال مرکز تحقیقات ارقام پرمحصول را برای کشت کلزا و گندم معرفی کرده است که از سال‌های بعد به بذور گواهی شده تبدیل خواهد شد و در دسترس کشاورزان قرار خواهد گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران تنوع ارقام در کشت محصولات پاییزه بویژه کلزا را بسیار مهم دانست و افزود: کشت‌های قراردادی در دانه‌های روغنی کلزا و سویا می‌تواند نتیجه خوبی در عملکرد و تولید داشته باشد.

کشت ۱۵۰ هزار هکتاری محصولات پاییزه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این زمینه با بیان اینکه ۷۰ هزار تن خرید گندم در استان داشتیم که ۳۰ هزار تن نسبت به سال ۹۸ افزایش خرید تضمینی را شاهد بودیم، گفت: مازندران جز چهار استان برتر در میزان خرید گندم بوده است.

 وی ادامه داد: این میزان خرید در حالی رخ داد که تمامی شاخص‌های مربوط به منابع آب در استان منفی بوده است.

مجید بهادری اظهار کرد: برای تهیه بذر کشت محصولات پاییزه باید از زمینی انتخاب شود که زمین کیفیت لازم برای تولید بذر را داشته باشد.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: شرایط برای کشت پاییزه محصولات زراعی مانند گندم، کلزا، جو، شبدر برسیم و انواع سبزی در کشتزار‌های استان فراهم شده است.

بهادری افزود: کشت محصولات پاییزه از اواخر شهریور در مزارع مازندران آغاز می‌شود و تا دهه اول آبان ادامه دارد.

وی اظهار کرد: امسال ۱۵۰ هزار هکتار مزارع مازندران به کشت محصولات پاییزه اختصاص پیدا خواهد کرد و کشاورزان باید نسبت به کشت به موقع اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی سهمیه مازندران را برای کشت دانه روغنی کلزا در سال زراعی پیش‌رو ۲۴ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته در نظر داریم امسال سطح کشت دانه روغنی کلزا را تا ۲۸ هزار هکتار یعنی ۴ هزار هکتار بیشتر از سهمیه ابلاغی مورد حمایت جدی قرار دهیم./فارس

 

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.197 seconds.