.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در گفتگوی تفصیلی شمال نیوز با آیت الله محمد حسن گلی شیردار مطرح شد :
ارتقاء سطح فرهنگ دینی در مازندران

شمال نیوز: آیت الله محمد حسن گلی شیردار، یکی از عالمان سرشناس خطه سبز مازندران که در کارزار انتخابات خبرگان حضور یافته تا با انتخاب مردم استان خود، به عنوان نماینده مجلس خبرگان رهبری در دو سال پایانی پنجمین دوره این مجلس، حضور یابد.


ایشان زاده روستای شیردارکلا از توابع بابل و یکی از چهره های شاخص علمی و حوزوی استان است که علاوه بر فعالیت های حوزوی، رتبه استاد تمامی دانشگاه را نیز کسب نموده است.

 

http://www.shomalnews.com/photo/162139648955082509.jpg

وی تحصیلات حوزوی را پس از دیپلم در حوزه علمیه روحیه بابل تحت اشراف آیت الله محمدی دام ظله آغاز و در مدت پنج سال دوره ده ساله مقدمات و سطوح عالی حوزوی را طی نمود و در همین ایام و در کنار تحصیل، توفیق حضور در جبهه های حق علیه باطل و افتخار جانبازی را نیز یافته است.

آیت الله گلی پس از اتمام دوره سطوح عالی جهت تکمیل تحصیلات عالیه حوزوی خود در مقطع خارج به شهر علم و اجتهاد قم عزیمت نمود و در درس ستارگان درخشان فقاهت چون آیات عظام: میرزا جواد تبریزی قدس سره، وحید خراسانی مد ظله و هاشمی شاهرودی قدس سره حضور شایسته ای یافت و اکنون خود سالهاست که در این حوزه فخیمه، کرسی تدریس سطوح عالی و خارج را عهده دار گردیده و تربیت علمی حلقه ای از فضلاء جوان را متصدی گردیده است.

ایشان تألیفات متعددی در زمینه مباحث فقهی و اصولی دارد که برخی به زیور طبع آراسته گردیده است. وی همچنین تاکنون راهنما و مشرف بر قریب به دویست رساله علمی حوزوی و دانشگاهی نیز بوده است.

همچنین ایشان در حال حاضر مدیریت مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام را نیز بر عهده دارد.
آنچه در پی می آید خلاصه گفتگویی است که در این ایام و به بهانه نامزدی نامبرده در انتخابات میان دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ترتیب داده شد.


•    در ابتدا خواهش می کنم خود را به صورت مختصر معرفی فرمایید.
    اینجانب محمد حسن گلی شیردار متولد 1343 در روستای شیردارکلا هستم و تحصیلات ابتدایی را در روستا و متوسطه را در بابل تا مقطع دیپلم پی گرفتم و پس از آن وارد حوزه علمیه روحیه بابل گردیده و در ضمن تحصیل، توفیق حضور در جبهه های مبارزه حق علیه باطل نیز حاصل گردید.
پس از عزیمت به قم با حضور در درس خارج حضرات آیات عظام و شخصیت های برجسته علمی، از خرمن معرفت و علم این شخصیت های ممتاز بهره مند شدم و اکنون هم توفیق خدمتگزاری به ساحت قدسی امام عصر در رسیدگی و خدمت به سربازان آن بزرگوار و فضلاء مستعد و توانمند حاصل گردیده است.


•    اساتید برجسته حضرتعالی در حوزه علمیه قم چه کسانی بوده اند؟
    بنده به فضل خدا با طیف وسیعی از شخصیت های بی بدیل و ممتاز حوزه، خاصه مراجع معظم تقلید ارتباط علمی داشته و از ایشان کسب فیض نمودم اما در میان اعاظم از مراجع تقلید از حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی دام ظله عمدتا در اصول و از مرحوم آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی قدس سره در فقه و از مرحوم آیت الله العظمی سید محمود هاشمی شاهرودی قدس سره هم در فقه و هم در اصول بهره مند بودم.


•    انگیزه حضرتعالی از حضور در انتخابات خبرگان رهبری به عنوان نامزد چیست؟
    کسانی که با این حقیر در ارتباط هستند به خوبی عمق تعلقات بنده را به مباحث علمی حوزوی و دانشگاهی می دانند لکن آنچه عزم مرا برای حضور جزم کرد اهمیت و حساسیت این جایگاه در هندسه حکمرانی جمهوری اسلامی از یک سو و خدمات و فعالیت هایی بوده است که در کسوت نمایندگی خبرگان رهبری می توان به شکل مناسب و شایسته ای به استان پرافتخار مازندران تقدیم داشت.

تحکیم مردم سالاری دینی

مهترین وظیفه مجلس خبرگان رهبری شناخت و کشف فقیه مدیر و مدبری است که در سایه ولایت و حاکمیت او، امن و ایمان، عفت و عافیت، عزت و صلابت، توسعه فراگیر و پیشرفت مؤثر همه در پرتو عدالت تحقق یابد. که اینها جز با تأسی تامّ به نظامات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی برآمده از شریعت میسر نیست.
وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أرْجُلِهِم‏
این همه ازدهار و شکوفایی که نظام مقدس جمهوری اسلامی پس از ارتحال آن دردانه تاریخ فقاهت شیعه، امام راحل عظیم الشأن به خود دید همه برکت یک انتخاب و کشف شایسته ای است که مجلس خبرگان رهبری در حساس ترین برهه تاریخی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در شرایط فقدان امام بزرگوارمان با تیزبینی به شایستگی به انجام رساند و خلاء شخصیت بی نظیری چون امام راحل را با این شناخت و کشف و انتخاب به درستی و کمال جبران نمود.
پس اول و مهمترین نکته که حقیر را به حضور وا داشت اطلاع از اهمیت فوق العاده و عمق اثرگذاری این نهاد بر همه شئون جامعه و نظام اسلامی است که به نوعی نقطه عطف و اتصال اسلامیت و جمهوریت نظام است.

ارتقاء سطح فرهنگ دینی در استان

جهت دیگری که در جازم شدن بنده برای حضور، مؤثر بود حسن استفاده از این جایگاه نمایندگی خبرگان جهت توسعه همگرایی و همدلی و هم افزایی نیروهای انقلاب ذیل ائمه جمعه و جماعات مساجد و تکایا تحت حمایت و راهبری نماینده محترم ولی فقیه برای ارتقاء سطح فرهنگ دینی و مذهبی در استان است.
من معتقد هستم پتانسیل نمایندگی مجلس خبرگان باید در خدمت به فرهنگ دینی و اعتقادی جامعه هزینه شود. باید در سایه این فرصت، و با معاضدت و همراهی نماینده معظم رهبری در استان، حوزه های علمیه ای که در سطح استان مازندران وجود دارد و مجموعه های دولتی و مردمی که با محوریت مباحث فرهنگی فعالیت می کنند با همه توان خود به میدان آورده شوند.
امر توسعه کمی و کیفی و ارتقاء سطح علمی حوزه های علمیه و همکاری و همیاری با شورای عالی حوزه علمیه مازندران برای بهره مندی بیشتر مردم استان از عالمان کارآمد و توانمند بومی از اموری است که در ضمن خدمتگزاری در این عرصه خطیر می توان دنبال کرد.

ارتباط و بهره مندی از جامعه نخبگانی استان و توده های مردم

ارتباط وثیق و گسترده با جامعه نخبگانی استان و به خصوص با قشر فرهیخته دانشگاهیان و دریافت دغدغه ها، طرحها و نظرات ایشان در شناخت و حل معضلات مختلف استانی و کشوری و مطالعه و ارائه آن به بخش های مختلف نظام یکی دیگر از اهداف این حقیر به شمار می رود.
هم سفره شدن با توده های مردم و اقشار مختلف و توجه و اطلاع از نظرات و مشاکل و خلاء های موجود در جامعه و انتقال به نهادهای مسؤل و همراهی و همدردی با اقشار فرودست و هم افزایی نیروهای مردمی در راستای حل معظلات اجتماعی و اقتصادی و توسعه فرهنگ مترقی کمک های مؤمنانه به دهک های پایین جامعه، دیگر مهمی است که مرا در پا نهادن در این مسیر خطیر مصمم تر نمود.
اساسا نمایندگی خبرگان به نظر حقیر می تواند خود نقطه شروع یک کار جهادی برای تقویت و تحکیم عرصه های مختلف نظام اسلامی باشد.

از خدای متعال توفیق خدمت و اداء وظیفه را مسئلت می دارم.


•    بنا به اخباری که برخی از رسانه ها منتشر نموده اند حضرتعالی نامزد برگزیده جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در استان مازندران هستید. به نظر شما چه جهاتی در انتخاب شما از سوی جامعه مدرسین دخیل بوده است.
    البته با عنایت به اینکه هنوز جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه به شکل رسمی نامزدهای منتخب خود را معرفی نکرده اند پاسخ به این سؤال وجاهتی ندارد لکن به طور کلی حضرات آیات و حجج و اساتید معظمی که اعضای جامعه مدرسین را تشکیل داده اند با توجه به مجموعه ای از شاخص ها نسبت به معرفی نامزد مورد حمایت، اقدام می کنند که این شاخص ها علی القاعده از سوابق سیاسی تا توانمندی علمی و بسیاری موارد دیگر مد نظر اعضای محترم قرار دارد.
من البته خودم را اقل از این حسن ظن و اعتماد می دانم لکن چنانچه در نهایت تصمیم جامعه مدرسین به این شکل ابلاغ شود بار مسئولیت برای حقیر مضاعف خواهد شد. به هر صورت در حال حاضر پرداختن به این سؤال زود است.


•    اگر اجازه بفرمایید سؤال صریح دیگری بپرسم؟
    بفرمایید.


•    مشخصا شما چه نسبتی میان خودتان و نماینده ولی فقیه در استان قائل هستید. ظاهرا زمزمه هایی از حضور ایشان در انتخابات خبرگان به گوش می رسد به نظر حضرتعالی پیروز این رقابت کیست و اساسا چنین رقابتی در نظام اسلامی شایسته است؟
    هرچه سؤال، سؤال صریحی باشد باید جواب هم متناسب با سؤال با صراحت بیان شود. هنگامی که بنده اقدام به ثبت نام کردم هنوز برادر گرامی حضرت آیت الله لائینی ثبت نام نفرموده بودند و تا کنون هم خبر موثق و دقیقی از حضور ایشان در انتخابات پیش رو به عنوان نامزد مجلس خبرگان ندارم لکن بنده خودم را سرباز انقلاب و نظام اسلامی و رهبری معظم می دانم و طبیعتا تحکیم و اجلال جایگاه رفیع نمایندگی ولی فقیه در استان و خدمتگزاری و همراهی و همیاری با ایشان در مسیر پر افتخار انقلاب و آرمان های بلند آن را فرض مسلّم می دانم. بی تردید در صورت حضور قطعی ایشان و طی همه مراحل قانونی و اعلام نظر جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه، بنده هم همراه با مردم شریف استان مازندران به نماینده مقام معظم رهبری در استان حضرت آیت الله لائینی رأی خواهم داد.
این البته به این معنا نیست که نفس حضور نامزدها در کنار نماینده مقام معظم رهبری حفظه الله به معنای متداول رقابت سیاسی و انتخاباتی است. اساسا مجلس خبرگان رهبری به جهت ساختار درونی و هندسه وجودیش در منظومه نظام اسلامی جز مسئولیت و تعهد، آوردۀ دنیوی چشمگیری ندارد تا مسابقه و رقابت در بدست آوردن آن متصور باشد. نه شغلی است که حقوق و مزایا داشته باشد و نه قدرت اجرایی است که از این حیث خدای ناخواسته مطمع نظر کسی واقع شود. قاطبه افرادی که اعلام حضور در عرصه انتخابات خبرگان می کنند، فقیهان و عالمانی هستند که حفظ و تقویت نظام اسلامی و رکن رکین ولایت فقیه و شخص رهبری معظم انقلاب، ایشان را از حلقه های گرم علمی شاگردان به میانه میدان سیاست و عرصه انتخابات کشانده است و هرگز عرصه ای برای تقابل و دوگانگی با نماینده معظم ولی فقیه وجود نداشته و نخواهد داشت چراکه همه دوشادوش هم سربازی نظام اسلامی و انقلاب و مقام معظم رهبری دام ظله را افتخار می دانیم.


•    مطلعید که چندی پیش فایل صوتی از گزارش مبسوطی که وزیر امور خارجه جناب آقای دکترظریف در مرکز مطالعات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری به عنوان سند شفاهی ارائه کرده بود در رسانه های معاند منتشر شد و هزینه های فراوانی را به نظام تحمیل کرد. خواهشمندم تحلیل و نظرتان را در این مورد بیان فرمایید.
    بله خود بنده هم هنوز از مباحثی که در این فایل صوتی از سوی جناب آقای دکتر ظریف مطرح شده است در حیرت و تعجب هستم. اما به نظرم به چند نکته باید به صورت خاص توجه کرد.
اولا انقلاب اسلامی و شجره طیبه ای که با خون مطهر هزاران شهید و سردار پرافتخار چون سپهبد شهید و مایه عزت اسلام و تشیع و انقلاب حاج قاسم سلیمانی آبیاری شده است، بیدی نیست که با این بادها به لرزه بیافتد.
ثانیا بدخواهان و دشمنان قسم خورده و زخم خورده انقلاب و نظام شیطانی سلطه بدون هیچ تردیدی در برهه حساس کنونی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم بدنبال تفرقه و انشقاق و تضعیف کلیت نظام هستند و اذناب داخلی که دل در گرو محبت کدخدا دارند همه همّ و توان خود را مصروف توسعه یأس و ناامیدی جهت عدم حضور حداکثری ملت بزرگوار در انتخابات پیش رو کرده اند تا از این طریق سرافکندگی ها و ناتوانی های جریان سکولار در سالهای اخیر را با بر سرکار آمدن دولتی با مشارکت پایین مردم پوشش دهند و اجازه مطالبه گری از سوی افکار عمومی و الزام به پاسخ گویی از سوی مجامع قضایی را نسبت به جریان متبوع خود سلب کنند.
ثالثا فرمایشات حکیم فرزانه انقلاب اسلامی به وضوح نشان داد که با کمال تأسف پس از قریب به نیم قرن از پیدایی انقلاب و جمهوری اسلامی، همچنان بخشی از برداشتها و تفکرات و دیدگاه های ذهنی برخی از مسئولین بلند پایه کشور، بازخوانی مدعیات و بازتاب نوع نگاهی است که دشمنان قسم خورده این مرز و بوم و این نظام متعالی دارند
این یعنی، انقلاب اسلامی با همه توفیقات و توانمندی های بی نظیر، در کادر سازی و پرورش نیروی متخصص و متعهد و منقلب به سوی آرمان های بلند اسلامی و دینی، چنان که بایسته و شایسته است عمل ننموده و نیازمند حرکت جدی و جهادی در راستای پرورش چنین عناصر توانمندی خواهد بود.
رابعا جناب آقای دکتر ظریف با موضعی که بلافاصله پس فرمایشات حضرت آقا داشت، پایبندی و تعهد خود را به نظام اسلامی نشان داده و بی تردید تا زمانی که به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ذیل تأییدات رهبری معظم قرار داشته باشد همه امت حزب الله و ملت شریف ایران حامی و پشتیبان دستگاه دیپلماسی خواهند بود.

 

http://www.shomalnews.com/photo/162139648992624683.jpg

در نهایت تذکر این نکته به برادر گرامی جناب آقای ظریف و هم فکران ایشان ضروری است که شهادت سردار بزرگوار و عارف ما به دستور مستقیم ریاست جمهوری آمریکا و با همکاری اسرائیل و تأیید نظام سلطه که هزینه بسیار گزاف سیاسی و اجتماعی در سطح جهان و در خود این کشورها برای آنها داشته است و با همه این هزینه ها چنین انتحاری از آنها به وقوع پیوسته نشان می دهد جریان و تفکری که نظام سلطه و استکبار را به طور جدی به چالش کشیده و نگران کرده است و سیاست های جهانی و منطقه ای ایشان را فروپاشیده تا حدی که کشور مدعی مبارزه با تروریسم را رسما به اقدام تروریستی وادار کرده است تفکر جهادی و انقلابی شهید سلیمانی و امثال او بوده است به تعبیر شاعر ارزشمند و انقلابی
حاج قاسم به خون خود آموخت             مرد میدان شهید خواهد شد


•    مستحضرید که همزمان با انتخابات میان دوره ای خبرگان مهمترین کنشگری سیاسی کشور از سوی مردم که انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم است را هم در پیش داریم. از دیدگاه آیت الله محمد حسن گلی، حضور مردم در این انتخابات چه ضرورتی دارد و فرد اصلح برای ریاست جمهور سیزدهم ایران چه شاخصه هایی باید داشته باشد.
    جمهوری اسلامی ایران در ظهور و پیدایی خود، برآمده از انقلابی است که بی تردید مردمی ترین انقلاب دینی و مذهبی جهان در عصر حاضر بوده است. خواست مردم بود که شیرازه رژیم طاغوت را از هم پاشید. بی تردید در جریان و پدیده های سیاسی هم مانند پدیده های حقیقی و تکوینی، علت محدِثه، علت مبقِیه نیز هست. جمهوری اسلامی بدون حضور مردم از همه اصناف و طوایف و توده ها، نمی تواند حیات طیبه خود را تداوم بخشد. جمهوری اسلامی ایران، اتّم مصادیق موجود مردم سالاری دینی است و تحقق ما انزل الله و اقامه معارف و آموزه ها و نظامات اجتماعی دین، تنها با حضور و همراهی، تأیید و جانثاری امت و ملت میسر است که از دیدگاه قرآن این یک تکلیف اجتماعی است که خدا بر عهده آحاد مردم نهاده است.
لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
اساسا این مردم هستند که مخاطب قیام بالقسط بر پایه ارسال انبیاء و اوصیاء ایشان و بر محور کتاب الهی گردیده اند.
طبعا در این میدان هرچه حضور باشکوه تر باشد کینه کینه ورزان و مکر مکاران بی اثر و بی نتیجه تر خواهد بود.
اما شاخص های ریاست جمهور که در فرمایشات حضرت آقا و امام راحل مورد تأکید قرار گرفته متعدد است لکن شاید از مهمترین این شاخصه ها در فرمایشات حضرت آقا، اعتقاد عمیق و راسخ به آرمان های انقلاب اسلامی و اعتماد به توان گسترده و وسیع داخلی و روحیه با نشاط جهادی داشتن است. رئیس جمهور تراز انقلاب اسلامی باید با همه وجود شور مجاهدت و تلاش شبانه روزی داشته باشد تا هیئت دولتی شکل بگیرد که همه تشنه خدمت باشند. دولت و رئیس دولت در نظام مقدس جمهوری اسلامی باید آئینه تمام نمای فضائل ملت بزرگ ایران باشد باید مایه اتحاد و انسجام و همدلی باشد. دلسوز و شجاع بوده از حقوق کلیت جامعه به خصوص اقشار آسیب پذیر و فرودست جامعه جدا دفاع نماید.
رئیس دولت باید قلبا معتقد و ملتزم به قانون اساسی و تفکر معیار انقلاب که همان دیدگاه های رهبری معظم است باشد و در برابر قدرت های ادعایی عالَم بدون واهمه بر محکمات و اصول اسلامی و انقلابی پافشاری نماید.
زندگی شخصی رئیس دولت در نظام اسلامی از تجمل و اشرافی گری بدور بوده و عمیقا از خوی اشرافی گری گریزان باشد.
اینها به نظر از اهم شاخصه های ریاست جمهور تراز انقلاب و نظام اسلامی است که در فرمایشات و بیانات امام و حضرت آقا مورد عنایت قرار گرفته است.
از خدای متعال مسئلت می کنیم دلها امت را به صالح ترین نامزد ریاست جمهوری متوجه نماید تا به فضل الهی بارقه های تازۀ امید و شکوفه های پویایی و رشد مجددا شجره طیبه انقلاب اسلامی را بیاراید.


•    از اینکه این فرصت را در اختیار گذاشتید بسیار سپاسگزاریم و امید واریم که انتخابات پیش رو یک بار دیگر مظهر اتحاد و همدلی و انسجام و حضور گسترده ملت شریف ایران باشد و نویدبخش آینده ای روشن و پر امید برای آحاد مردم شریف میهن اسلامیمان گردد.
    من هم از شما سپاسگزارم موفق و پیروز باشید.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.083 seconds.