.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آئین سنتی جشن مردگان در مازندران
مازندرانی‌ها آیین سنتی و اسطوره‌ای 26 عید ماه را امسال نیز همانند سال‌های گذشته با شکوه برگزار کردند

به گزارش شمال نیوز ، مازندرانی‌ها آیین سنتی و اسطوره‌ای 26 عید ماه را امسال نیز همانند سال‌های گذشته با شکوه برگزار کردند.
بر اساس این گزارش ، مسابقات کشتی سنتی لوچو برای شناسایی چهره پهلوان‌ترین فرد منطقه ، نمایش های مذهبی نظیر تعزیه در امامزاده ها ،برگزاری جشنواره غذاهای محلی و برپایی بازارهای سنتی از جمله برنامه های گرامیداشت جشن 26 تیر است .
مردم سرزمین کهن طبرستان 26 عید ماه طبری همزمان با 28 تیر همچنین با بردن انواع غذا و خوراکی‌های محلی بر مزار اهل قبور به شادمانی و سرور می‌پردازند.
این مراسم جشن 26 عید ماه در مناطق مختلف مازندران از جمله آستانه امامزاده حسن در منطقه آلاشت سوادکوه ، حاجی شیخ موسی بندپی شرقی بابل و شیرگاه سوادکوه با شکوه و زیبایی برپا شد و مردم از اقصی نقاط مازندران و علاقه‌مندان به آیین‌های سنتی از سراسر کشور به این محل آمده و در هر چه پرشورتر کردن مراسم سهیم شده اند .
کارشناس مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران، درباره ریشه سنت 26 عید ماه در مازندران گفت :بر اساس باورها و اعتقادات اسطوره‌ای در زمان‌های قدیم فریدون پادشاه پیشدادی به خونخواهی پدرش جمشید شاه، ضحاک پادشاه را سرنگون می‌کند، مردم بعد از شنیدن این خبر به شادمانی و پایکوبی پرداختند و این پیروزی را جشن گرفتند.
برزگر افزود: همزمان با هجوم بیگانگان به ساکنان اولیه طبرستان که نژاد تیپورها و ماردها بودند، این ساکنان به دفاع از سرزمین خود برخواستند و به کوه‌ها و قله‌ها تارانده شدند و بعد از آن نیز قله‌‌های نظیر سواد و دماوند مورد قداست قرار گرفت و هنوز هم با گذشت سالیان سال مردم منطقه به این قله‌های مقدس تعصب و عرق دارند.
کارشناس مردم‌شناسی میراث فرهنگی و گردشگری مازندران ریشه کشتی لوچو را شناخت پهلوان‌ترین و قوی‌ترین فرد گروه و منطقه برای رویارویی با نیروهای متخاصم می‌دانند.

منبع:خبرگزاری صداوسیما


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

موسی مهدوی آقمشهدي 27 تير 1395
روستای آقمشهد ساری یادتان رفت
یاعلی

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.912 seconds.