.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ریزش نامزدهای انتخاباتی آغاز شد

به گزارش شمال نیوز به نقل ازسرمایه ، طنین گام های سید اصلاحات برای وارد شدن به گود انتخابات ریاست جمهوری، گام های چهره های مطرح و احتمالی این دور از انتخابات را نیز به تحرک واداشته به طوری که همانگونه که پیش بینی می شد همزمان با اعلام نظر قطعی خاتمی شاهد آغاز خروج نامزدهای انتخاباتی از عرصه رقابت با خاتمی (یا مهندس میرحسین موسوی) هستیم. گرچه هر یک از این چهره ها متناسب با جهت گیری سیاسی خود و از زاویه دیدی متفاوت در حال خروج از پیکار انتخاباتی با خاتمی هستند اما در یک رویکرد واقع گرا اگر بگوییم چهره ها و جریان های سیاسی که خیال زورآزمایی در این گود را داشته باشند به نوعی پایان حیات سیاسی خود را رقم زده اند، حرفی به گزاف نزده ایم. یک روز پس از اعلام تصمیم نهایی خاتمی درخصوص انتخابات سال آینده در جمع مردم ایلام، مبنی بر قطعیت نامزدی او یا مهندس میرحسین موسوی در این دور از انتخابات، غلامعلی حدادعادل (رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و رئیس سایت مجلس) عدم تمایل خود را برای ورود به صحنه انتخابات اعلام کرد. حدادعادل که پیش از این نامزدی او به طور فزاینده ای در میان بخشی از اصولگرایان ناخشنود از دولت نهم مطرح بود، در گفت وگو با فارس تصریح کرده است: «برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری احساس تکلیف نمی کنم.»

همزمان بلاموضوع شدن احساس تکلیف حداد عادل، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین (محمدرضا باهنر) نیز که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته ریاست ستاد انتخاباتی لاریجانی را برعهده داشت از اقبال نه چندان زیاد لاریجانی برای نامزدی خبر داده و در گفت وگو با ایلنا گفته است: «تا جایی که می دانم لاریجانی قصد کاندیداتوری ندارد.» پیش از این آیت الله هاشمی رفسنجانی به دلایل قابل درک از انصراف «محمد هاشمی» از نامزدی در انتخابات خبر داده بود و در حاشیه همایش «آسیب شناسی پژوهش و دفاع مقدس» در جمع خبرنگاران درباره احتمال حضور برادر خود در اظهاراتی معنی دار گفته بود: «من در کار ایشان دخالت نمی کنم و بعید می دانم ایشان بخواهند در انتخابات کاندیدا شوند» که البته با تکذیب محمد هاشمی مواجه نشده است چراکه وی در گفت وگویی با «سرمایه» اعلام کرده بود در صورتی که چهره توانمندی وارد عرصه انتخابات شود از ورود به این عرصه منصرف خواهد شد. در این میان در شرایط کنونی به طریق اولی نامزدی شهردار تهران (محمدباقر قالیباف) نیز محلی از اعراب ندارد. وی که پیش از این قرار بود به نمایندگی از مثلث اصولگرایان منتقد دولت به جرگه انتخابات ریاست جمهوری وارد شود به روایتی اخیراً در جلسه ای که با تعدادی از مشاوران و مسوولان ستادهای انتخاباتی اش در مشهد برگزار کرده بود دو شرط را برای ورود به انتخابات و نامزدی در آن تعیین کرده بود که گفته شد یکی از این شروط «عدم نامزدی خاتمی» است.

اگرچه بعید نیست در صورت حمایت قاطع اصولگرایان از قالیباف به جای احمدی نژاد وی به عنوان گزینه اصلی وارد صحنه شود. از دیگر نامزدهای احتمالی این دوره از انتخابات که بر عدم نامزدی خود تصریح کرده اند رئیس دانشگاه آزاد( عبدالله جاسبی) است که دیروز در حاشیه همایش هم اندیشی دانشگاهیان پیرامون نسل کشی در غزه و در گفت وگویی با فارس اعلام کرده است: «دیگر قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارم.»

براساس اخبار غیررسمی دریافت شده نام های دیگری را نیز می توان به لیست مزبور اضافه کرد. چرا که براساس این اخبار برخی از چهره ها و تشکل های فرعی با ابرازهای تردید در خصوص پیروزی خود در حال برگزاری جلساتی در این راستا هستند و تنها گزاره قطعی در این خصوص مهدی کروبی است که قصد استقبال از رقابت با خاتمی یا موسوی را دارد. گو اینکه رئیس ستاد برنامه ریزی انتخاباتی او در حزب اعتماد ملی دیروز در گفت وگویی با ایلنا تصریح کرد: «کروبی امروز با مقام معظم رهبری دیدار می کند و آنچه در خصوص کناره گیری وی از کاندیداتوری مطرح است، صحیح نیست وعده ای با این شایعات قصد دارند فضا را نامناسب کنند.» همچنین قائم مقام کروبی (رسول منتجب نیا) نیز درگفت وگویی با ایسنا در خصوص احتمال انصراف کروبی به نفع نامزدی خاتمی یا موسوی گفته است: «احتمال کناره گیری کروبی به نفع هرکدام از کاندیداهای اصلاح طلب منتفی است و ایشان (کروبی) به صراحت گفته اند از ورود هرکس استقبال می کنند اما به نفع احدی کنار نمی روند.»

اعلام نظر قطعی خاتمی برای ورود خود یا مهندس موسوی به عرضه انتخابات علاوه بر اینکه به طور عملی موجد شکل گیری تحرکاتی در میان چهره ها و تشکل های دست اندرکار در انتخابات شده است نظر تحلیلگران، فعالان و اساتید علوم سیاسی را نیز به خود جلب کرده به طوری که در این خصوص اظهارنظرهای گوناگون و گاه متناقضی را شاهد هستیم.

صادق زیباکلام (استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران) حضور احتمالی مهندس موسوی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را خبر بسیار ناراحت کننده ای برای رهبران جناح راست می داند و در این باره می گوید: «موسوی علاوه بر اینکه از همان محبوبیت خاتمی در عرصه عمومی برخوردار است اما در یک نکته بسیار مهم با خاتمی تفاوت دارد؛ به این ترتیب که اگر در عرصه افکار عمومی این احتمال مطرح است که برخی رای دهندگان به خاتمی در خصوص توانمندی های مدیریتی و اجرایی خاتمی تردید داشته باشند (البته نه به واسطه مخالفت با او) در خصوص گزینه موسوی این تردید وجود ندارد یعنی مردم همانقدر که معتقد هستند خاتمی قدرت را صرف قدرت نمی خواهد به این امر در مورد موسوی نیز معتقد هستند اما موسوی در میان افکار عمومی از نقاط ضعف مدیریتی و اجرایی خاتمی برخوردار نیست و تجربه هشت سال نخست وزیری او ثابت کرده است که خمیرمایه مدیریتی در موسوی وجود دارد.»

زیباکلام می افزاید: «تفاوت دیگری که موسوی با خاتمی دارد برمی گردد به ترکیب حلقه های کارشناسی و مدیریتی که قرار است با او همکاری کنند. حلقه های نزدیک به خاتمی افرادی از حزب مشارکت، سازمان مجاهدین و برخی اعضای سابق دفتر تحکیم وحدت هستند اما حلقه های نزدیک به موسوی افرادی از نسل اول انقلاب هستند. بنابراین با توجه به واقعیت های جامعه سیاسی ایران جناح راست با حلقه های مدیریتی موسوی بهتر کنار می آیند تا با حلقه های مرتبط با خاتمی. به عبارت دیگر در صورت پیروزی خاتمی کشور کاملاً دوقطبی می شود، در یک سو خاتمی و تیم او قرار می گیرند و در سوی دیگر جناح راست.»

از سوی دیگر مصطفی تـاج زاده ضمن حساسیت و اهمیت اعلام نظر قطعی خاتمی می گوید: « اعلام نظر خاتمی فضای انتخابات را وارد مرحله جدیدی کرده است به طوری که مشاهده می کنیم همه نگاه ها چه در داخل و چه در خارج از کشور و در سطح بین المللی به سوی او متوجه شده است. علاوه بر این تصمیم خاتمی حامل این پیام به مردم بود که در شرایط کنونی کشور شما را تنها نخواهم گذاشت.»تاج زاده می افزاید: «جناح مقابل چاره ای ندارد جز اینکه این رویداد را بپذیرد.»

همچنین محمد توسلی از تصمیم نهایی خاتمی با عنوان «گام مثبت اصلاح طلبان پیشرو» نام می برد و در این باره می گوید: «جناح محافظه کار خاتمی را به نوعی تهدید جدی تلقی می کند. از سوی دیگر از آنجا که مهندس موسوی حدود دو دهه است که ظاهراً سکوت پیشه کرده است بر این باور هستم که وی در عرصه عمومی و جامعه سیاسی ایران،شاید از اقبال هم وزن با جایگاه خاتمی برخوردار نیست.»

با این همه مجتبی شاکری (از اعضای شورای مرکزی جمعیت ایثارگران) معتقد است: «خاتمی چهره سوخته ای است که از آنجا که اطلاعات نادرستی به او داده شده است با یک ارزیابی شتابزده قصد ورود به عرصه انتخابات را دارد.»

شاکری می گوید: «خاتمی ظاهراً به فضای حاکم بر افکار عمومی داخل و خارج کشور توجهی ندارد. مثلاً می بینیم در لبنان اندیشه حزب الله حاکم است و در فلسطین حماس و در داخل کشور هم گرایش به شعار عدالت خواهی و اسلام است و نه افکار آمریکایی. مگر همین خاتمی نبود که با شعار مرگ بر آمریکا مخالفت می کرد. خاتمی هر حرفی که داشته در عرض هشت سال گذشته زده و مردم در واقع او را می شناسند.»


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

شهروند طبري 25 دي 1387
با سلام!
خوانندگان محترم لطفا پس از خواندن خبر و تحليل بالا اندكي تأمل كنيد ببينيد مردم نجيب و شريف ايران در كجاي اين مجادلات و تقسيم ميراث قرار دارند ؟خدا در چه جايگاهي نزد اين هياهو پيشگان واقعست؟!

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.049 seconds.