.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ضرورت تدوين نظام حقوقي جديد براي درياي خزر

شمال نیوز: ديروز مسکو‌، ميزبان وزيران خارجه پنج کشور ساحلي درياي خزر بود تا براي تدوين و بررسي اسناد نشست سران کشورهاي ساحلي درياي خزر مقدمات برگزاري اين نشست را در سپتامبر سال جاري در مسکو اقدامات لازم را صورت دهند.

وزراي خارجه ايران، روسيه، ترکمنستان، آذربايجان و قزاقستان‌، در اين نشست حاضر بودند . نشستي که با عکس يادگاري 5 وزير خارجه همراه بود.

وزير امور خارجه کشورمان هم در اين نشست سخنراني کرد و از ضرورت تدوين نظام حقوقي جديد براي درياي خزر سخن گفت. وي تاکيد کرد: اراده سياسي رهبران پنج کشور ساحلي درياي خزر بر اين است که همواره اين دريا درياي صلح و دوستي، توسعه و شکوفايي پايدار‌، همکاري متقابل و حسن همجواري باشد.

به گزارش ايسنا‌، محمد‌جواد ظريف اظهار کرد: کشورهاي ساحلي تاکيد دارند که تا زمان تعيين رژيم حقوقي جديد، رژيم‌هاي توافق شده فعلي برگرفته از موافقتنامه‌هاي 1921 و 1940، در مواردي مانند آزادي دريانوردي تجاري، ماهيگيري، منع تردد کشتي‌ها و شناورها با پرچم کشورهاي غير ساحلي و ايجاد کمربند انحصاري شيلاتي همانگونه که تاکنون اعمال شده‌اند، در آينده نيز اعمال خواهند شد.

وي افزود: ايران به عنوان يک طرف ذينفع اعتقاد دارد که مذاکرات ثمربخش براي تدوين نظام حقوقي جامع و پايدار، مبتني بر اصول و موازين حقوق بين‌الملل، منصفانه بودن نتايج تحديد حدود، اتفاق آراي پنج جانبه و انحصار حاکميت حقوق حاکمه و صلاحيت در اين دريا صرفا به 5 کشور ساحلي، بايد هرچه سريع‌تر به نتيجه برسد.

وزير امور خارجه کشورمان ادامه داد: متاسفانه برخي بازيگران فرامنطقه‌اي، درياي خزر را مترادف با منابع انرژي نفت و گاز تعريف مي‌کنند و از زواياي ديگر مانند «محيط زيست بسيار شکننده»، «منابع زنده» و «صلح و ثبات پايدار» غافل هستند. ظريف گفت: ايران اعتقاد دارد براي حل مسائل اين دريا بايد شيوه‌هايي اتخاذ شوند که منافع بلند‌مدت، همه‌جانبه و مصالح جمعي را به ارمغان بياورد. بنابراين تفکيک بين منافع زودگذر و پايدار لازم است. از اين رو اعتقاد داريم رژيم حقوقي جديد با شيوه‌هايي تعيين خواهد شد که پاسخگوي انتظارات و نيازهاي مردم کشورهاي ساحلي (اعم از نسل‌هاي حاضر و آينده) باشد بر اين اساس الگوهاي تعيين حدود بايد براي همه طرف‌ها قابليت دفاع در سطوح ملي را داشته باشد.

ظريف گفت: تبديل درياي خزر به درياي صلح، دوستي و ثبات، پرهيز از رقابت‌هاي تسليحاتي، خودداري از کاربرد نيروهاي مسلح، حضور نداشتن نيروهاي مسلح کشورهاي غيرساحلي از پيش‌فرض‌هاي اساسي براي تضمين صلح و ثبات پايدار در منطقه محسوب مي‌شود. اين امنيت نيز به خودي خود، شکوفايي اقتصادي و رفاه مردم را در پي خواهد داشت.

وزير امور خارجه کشورمان ادامه داد: خوشبختانه موافقتنامه امنيتي در درياي خزر به امضا رسيده است و مشتاق هستيم که در آينده نزديک بتوانيم درباره سازوکارهاي مربوط به ساخت و ساز و همکاري‌هاي نظامي نيز به تفاهم برسيم. وي اضافه کرد: يکي از موضوعات مورد توافق در اجلاس قبلي سران، برگزاري اجلاس رييسان جمهور به ميزباني روسيه بود که با اعلام آمادگي اين کشور براي برگزاري اجلاس سران، مقدمات برگزاري آن از سال گذشته در سطح نشست‌هاي گروه کاري خزر آغاز شد. ظريف افزود: در ساليان اخير، معاهداتي در زمينه حفاظت از محيط زيست و همکاري‌هاي امنيتي در درياي خزر به امضا رسيده است. هم‌چنين مذاکرات مربوط به تدوين موافقتنامه‌هاي مربوط به همکاري درباره موافقتنامه آب و هواشناسي و همکاري در زمينه حوادث غيرمترقبه مراحل نهايي خود را طي مي‌کنند. مذاکرات مربوط به بررسي موافقتنامه مديريت و حفاظت از منابع زنده اين دريا نيز ادامه دارد.

او گفت: ايران با در نظر داشتن توافق و اتفاق آرا کليه کشورهاي ساحلي درياي خزر، آمادگي خود را براي نهايي کردن اين اسناد به منظور امضا در اجلاس سران اعلام مي‌کند.

تفاهم 5 کشور حاشيه خزر براي حذف موارد اختلافي

محمد‌جواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان در پايان نشست وزيران خارجه کشورهاي ساحلي خزر در مسکو گفت: کشورها درباره ضرورت تلاش مشترک بين خود براي اين دريا تاکيد دارند. اين که با توجه به اصل انصاف با يکديگر توافق کنند. او افزود: با توجه به اين که اين جلسه‌اي مقدماتي براي اجلاس سران در آستراخان بود توافقات خوبي در بيانيه و اعلاميه کشورها داشتيم. برخي موارد باقي مانده است که در نشست کارشناسي و نمايندگان ويژه که در تهران خواهد بود و بعد در نشست آستراخان در آستانه اجلاس سران بررسي مي‌شود. جلسه از آن چه که پيش‌بيني مي‌شد بهتر پيش رفته است و درباره رسيدن به راه‌حل درباره نکاتي که هنور توافق حاصل نشده، تفاهم‌هاي خوبي صورت گرفت. از جمله درباره همکاري کشورها در درياي خزر در زمينه زيست محيطي، حفاظت از منابع زنده درياي خزر و حفظ امنيت و ثبات در اين دريا و جلوگيري از حضور بيگانگان تصميم‌گيري‌هاي خوبي شد که اميدواريم زمينه همکاري بيشتر باشد. ظريف گفت: جلسه در حدي که توقع مي‌رفت و شايد بهتر از آن چه که پيش‌بيني مي‌شد، بود. درباره حذف برخي از موارد اختلاف و رسيدن به راه‌حل درباره برخي مواردي که هنوز توافق حاصل نشده بود تفاهم‌هاي خوبي صورت گرفت. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.106 seconds.