.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مشاغل ...قراردادی ، زندگی های ....قراردادی

در کشورمان تقریبا " 3 ، 4 دهه ی پیش اکثر مردم در قالب زندگی روستایی امرار معاش و زیست می کردند و شهری ها هم با به همراه داشتن سنت های دینی و اجتماعی بسیار قوی روزگار می گذراندند . زمانی بود که در محله ای تنها چند نفر محدود تحصیل کرده بودند و مابقی در مشاغلی که سینه به سینه از پدر به آنها ارث رسیده بود مشغول به کار می شدند ، زنان هم پا به پای مردان نیمی از بارزندگی را بدون سرباربودن به دوش می کشیدند ، ازپختن نان های محلی تا دار قالی ، تربیت فرزندان و رسیدگی به درس و امورات روزانه ی آنها اما امروزه با پیشرفت ظاهری جامعه به همراه افزایش ناگهانی جمعیت ، افزایش رفاه اجتماعی، گرایش مردم به شهر نشینی ، پیشرفت امکانات و تکنولوژی باعث بوجود آمدن معضلات اجتماعی و اقتصادی کثیری بویژه افزایش بیکاری که از مهمترین آسیب های اجتماعی و اقتصادی امروزی می باشد شده است . بدون شک بیکاری را می توان مادر همه ی آسیب ها دانست . مادری که از وی معضلاتی بنام اعتیاد / طلاق / فحشا/ دزدی و قتل متولد می شود و روز به روز به بزرگ تر شدن آنها می افزاید .

متاسفانه در کشوری که به دلیل ناامنی های اقتصادی و اجتماعی تولید کنندگان خارجی تمایل به ایجادتولید و سرمایه گذاری ندارند و به خاطر عدم حمایت دولت از تولید کنندگان داخلی بازار تولید همچنان در حالت رکود به سر می برد هر روز شاهد بزرگ تر شدن و فراگیر شدن این معضل اجتماعی اقتصادی حتی در میان خانواده های خود می باشیم .

در چنین فضایی بالابردن سطح تحصیلات برای پوشش زمان و فرصت ها در برابر مقابله با بیکاری تنها روش پیشنهادی از سوی خانواده ها برای کم کردن فشار ناشی از آن در میان فرزندانشان بوده راه کاری که حتی از سوی دولت نیز حمایت های لازمه انجام گرفته تا جایی که فضا برای حضور دانشجو درتمامی مراکز دانشگاهی در اکثر مقاطع عملی گشته است و این خود عامل بوجود آمدن معضل جدیدتری بنام بیکاری افراد تحصیل کرده به همراه افزایش سطح توقع آنان در محیطی که تولید همچنان در حالت رکود بوده و تورم عمومی در حال افزایش و در حالت کلی جامعه در حالت تور کود قرار گرفته است ( تورکود = معضل اقتصادی جامعه در حالت تورم + رکود )

حال در چنین فضایی که شرایط کاری مناسب و حتی تقریبا " مناسب هم دیده نمی شود مطمئنا" فرصت های شغلی پدیدار شده در سنین کاری برای هر فرد بسیار اندک بوده و مشاغل ایجاد شده تنها در قالب مشاغل قراردادی ، فضای کاری ناامن را برای کارمندان و کارگران بوجود می آورد .

در چنین فضایی است که باند بازی / قومیت گرایی و ...نقش آفرینی می کند و هر کس به دنبال از بین بردن شان و درجه دیگری است برای اینکه بتواند فضایی را برای به عرصه ی ظهور رساندن خود نشان دهد . روابط کاری دیگر چندین سال همکاری مداوم را برای افراد به همراه ندارد و عدم صمیمیت های کاری / عدم فضای مناسب اجتماعی /به کارگیری افراد در قالب رباط های متحرک با برنامه ریزی از قبل ایجاد شده حس همکاری / همدلی / صمیمیت را از محیط های کاری از بین می برد . با بوجود آمدن چنین فضایی کارمندی که پس از چند سال ( حتی زمانی که بعنوان کارمندی توانا ایفای نقش نمود ) قراردادی دیگر با او تنظیم نمی شود و او را درگیر مسایل پیچیده و حاد بنام سرخوردگی در برابر جامعه / خانواده و اطرافیان می کند .

و چنین فردی که از فرهنگ اجتماعی / آداب و رسوم / سطح تحصیلات و آگاهی خاصی برخوردار بوده امروز با گذراندن و افزایش سن و خاتمه ی شغل دیگر تنها می تواند با روی آوردن به مشاغل پست امرار معاش کند که همین عامل سبب ساز انحراف جدیدی درخانواده ی وی و الگوپذیری او و بسیاری از افراد در این راستا می شود .

کم دیده نشده خانواده هایی که بعلت عدم صبر و شکیبایی و عدم تطبیق پذیری با تغییرات محیطی زندگیشان ، زندگانی را به کام خود و خانواده ی خود تلخ نمودند و خواستار گذراندن ادامه ی زندگی به تنهایی شدند . پس به سهولت می توان بیان نمود مشاغل قراردادی به صورت پلکانی معضل جدیدی را برایمان بوجود آورد ند به نام زندگی های قراردادی جالب است بدانیم زندگی های قراردادی نه فقط در اثر مشاغل قراردادی پدیدار می گردد بلکه تنوع پذیری طرفین / عدم صبر و مسئولیت پذیری / عدم وفاداری / اعتیاد و ..... که کماکان همگی ریشه در بیکاری و معضلات اقتصادی خانواده نیز دارند .

شعاری که در گذشته با لباس سفید آمده ام با کفن بر می گردم امروزه جای خود را به امروز آمده ام و شاید فردایی نباشم داده است .
امروزه آدمها برای با هم بودن زمان زیادی صرف نمی کنند برای شکل گیری یک نظام اجتماعی قوی بنام خانواده قرار دادهایی وضع می کنند با تبصره هایی که هر کدام بندهایی دارد که چندین سال زمان باید صرف خواندن آنها نمود ولی متاسفانه بعد از چند ماه و یا چند سال محدود خاتمه ی قرارداد امضاء می شود .


شاید مساله اساسی را بتوان معضلات اقتصادی / بیکاری / اعتیاد و ... دانست ولی بگذاریم برای چند لحظه تامل کنیم ... شاید امروز عاطفه هایمان نیز قراردادی شده است .


دیریست که دیگر نگاه پیرزنی تنها و پیرمردی خمیده هم ما را به فکر فرو نمی برد کاش بدانیم برای بهتر شدن زندگیمان باید ابتدا ازخودمان شروع کنیم حرکتی باید کرد حرکتی از محبت و توجه به دیگران ... گامی به سوی موفقیت های علمی و عملی... تشکیل کانونی گرم و صمیمی به نام خانواده ... و باور قلبی به حضور خداوند در تمام مراحل زندگی

محدثه معصومی – مدرس دانشگاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 3 ارديبهشت 1393
آقای استاندار لطفا جواب ...جواب
این قرار دادهای 6 ماهه ...یک ساله که هیچ تضمینی برای ما نداره
این بیکاری ...اعتیاد ... مشکلات استان ....چشماتونو باز کنید
نا شناس 3 ارديبهشت 1393
من یکی از افرادی هستم که به خاطر مشاغل قراردادی که هر چند سال در میون پیدا می کنم مشکلاتی دارم حالا نه به این شکل که بیان شد من چون تضمین شغلی ندارم هنوز ازدواج نکردم 35 سالمه ولی می ترسم ازدواج کنم فردا از سر کار اخراج بشم چی ؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 7 ارديبهشت 1393
ازدواج كن ولي بچه دار نشو
نا شناس 3 ارديبهشت 1393
خواهشا تورم بیارین پایین ............بعد غصه ی بیکاری رو می خوریم
خانم مهندس یه زحمتی بکشین مطلب راجع به تورم بنویسن
علی 4 ارديبهشت 1393
سلام 25 ساله تو اداره آب و فاضلاب روستایی بهنمیر مشغول به فعالیت هستیم در این 25 سال به صورت قراردادی هستیم هنوز امنیت شغلی نداریم تا کی باید به این صورت باشیم یکی به مشکلات ما رسیدگی کنه؟
نا شناس 5 ارديبهشت 1393
تورم در کشور ما فاقد ریشه اقتصادی است چرا که عوامل موثر در بروز تورم در مبانی اقتصادی در مباحث عرضه و تقاضا و نیز سطح درامد و انتظارات ناشی از ان بوده در حالیکه در حالت کنونی دستکاری قیمتها غالبا تحت تاثیر جریانهای سیاسی و اقتصاد انحصاری و منوپولی و اهدافهای غیر اقتصادی شکل گرفته چرا که دولتها برای اینکه در کوتاه مدت بخواهند خودی نشان بدهند و توده مردم را با شعار انتخاباتی همسو کنند دست به یک سری اجرای برنامه های غیر عملیاتی میزنند که موجب افزایش نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی و فشار بر تقاضا بدون افزایش تولید و بهره وری و ایجاد اشتغال موثر را بدنبال دارد که نمونه بارزان دولتهای نهم و دهم بوده که چنانچه این دولت نتواند در ساماندهی برنانمههای دردست اجرا ی نیمه تمام دولت قبل فکر اساسی و تدبیر درست ننماید قطعا اثار سوئ برنامه های فوق در ماههای اینده در افزایش تورم متبلور میگردد چون راه حل اساسی جلوگیری از انحرافات و برنامه ریزی درست است که این سیاست هم نیاز به عزم ملی همه جریانهای سیاسی و ارکان نظام است نه فقط دولت بنابراین با توجه به فضای موجود سسیاسی بعید است جریانهای تاثیر گذار در جامعه که سهم خواهان اصلی و وارث منابع ملی هستند بخواهند و بتوانند با این دولت در اجرای برنامه هماهنگ و یکصدا باشند شما انرا در صدا و سیما و پارلمان و قوه قضاییه این روزها ملاحظه میفغرمایید
میثم 7 ارديبهشت 1393
از دیدگاه بنده برای یک فرد متخصص هیچگاه مشکل کار وجود ندارد.شاید عمده دلیل بیکاری جوانانی که "از دانشگاه هایی که ماشاالله مثل قارچ داره به تعدادشون اضافه میشه" فارغ التحصیل شدند، کم سوادی و نداشتن تخصص است. وگرنه هر فردی که در یک زمینه یا حرفه تخصص دارد حتی با پایان قراردادش با یک شرکت یا موسسه بیکار نمی ماند چرا که تخصص همیشه و همه جا خریدار دارد.
از سوی دیگر بنده با نظر نگارنده راجع به اینکه سرمایه گذاران خارجی بدلیل ناامنی های اقتصادی و اجتماعی میل به سرمایه گذاری مستقیم در ایران ندارند مخالفم.
با یک بررسی اجمالی در اقتصاد کشورهایی که دارای رشد مناسب و پیشرو می باشند در می یابیم که یکی از دلایل این عدم اطمینان سرمایه گذاران جهت فعالیت در اقتصاد ایران ، وجود قوانین دست و پاگیر به نفع کارگران است که کمتر سرمایه گذاری جرات سرمایه گذاری در ایران را به خود می دهد.
بنده مشکل اقتصادی در بروز عارضه هایی که سرکار خانم معصومی از آن بعنوان زندگی های قرار دادی یاد کرده اند بی تاثیر نمی دانم اما از دیدگاه بنده ریشه این مشکلات را در جای دیگر باید جستجو کرد .
در جایی که فرهنگ اصیل و غنی اسلامی - ایرانی نادیده گرفته شود و ضد ارزشها تبدیل به ارزش گردند، مطمئنا با بروز کوچکترین مشکل اقتصادی بنیان مقدس و ارزشمندی همچون خانواده دچار مخاطره می گردد.
زمانی که مادران ما به خانه بخت می رفتند باورها بر این بود که زن و مرد در کنار هم بر سختی ها و مشکلات غلبه کنند و با تحمل شاید اندکی سختی ، زندگی خوبی در آینده بسازند . اما اکنون باید بررسی و کنکاش کرد تا فهمید دلیل این که چرا چنین فرهنگ های غنی و اصیل ، جای خود را به تفکرات پست مدرن غربی داده اند ، چیست؟؟؟

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.09 seconds.