.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پایتخت از منظر دلسوختگان
حسام میرعمادیان

شمال نیوز: حسام میرعمادیان _ با عرض پوزش و طلب رخصت از کلیه کارشناسان و صاحب نظران حوزه هنر به ویژه اهالی سینما ، مطالبی در خصوص (( سریال پایتخت )) که از سیمای شبکه 1 پخش گردیده ، نقد گونه به نگارش در آورده ،مضمونی از آنچه که تعلقات قلبی و اعتقادی اینجانب بوده ، علیرغم  متفاوت بودن با دیگر نظرات که امری بدیهی است ، موجب تألم خاطر کسی و جسارت به عقاید و نظرات دیگران تعبیر نگردد.
معمولا در خلق هر اثر سینمایی ، به ویژه موضوع مرتبط با فرهنگ و ادبیات اقوام ، عوامل تولید (نویسنده ، کارگردان ، تهیه کننده ، بازیگران و...) از منابع مختلف معتبر و رسمی ، جهت کسب اطلاعات ، تحقیقات جامعی در پیرامون آن بعمل می آورند و سپس با خلاقیت خود ، آنرا به نگارش یا نمایش ، به جامعه معرفی می نمایند.
در خصوص پخش سریال از سیما ، باید اذعان داشت ، تعمق و تامل کمتر و با یک شتاب غیر منطقی ، که در ذات سریال سازان سیما وجود دارد ، فیلمی با صرف هزینه کلان و حمایتهای کشوری و استانی به نمایش و پخش درآمد و آنگاه موجب اعتراض و انتقاد اکثر کارشناسان و منتقدان قرار گرفت!
عوامل متعددی در ایجاد نارضایتی نقش داشته و حتی بینندگان عام برنامه هم نسبت به نگاه دست اندرکاران فیلم واکنش نشان دادند.
نویسنده و کارگردان و دیگر عوامل فیلم ، شاید در عرصه فیلمسازی تجربیاتی داشته اند و منکر آن نیستیم ولی باید اذعان داشت کافی نبوده ، در گذشته نه چندان دور ، ما شاهد واکنش های متعددی نسبت به کارگیری گویش ، پوشش و آرایش ، سوژه های فرهنگی ،تاریخی ، اجتماعی در مورد قوم و یا ملیتی را بوده ایم ، که متاسفانه ظرافت این امر هنوز در نزد بعضی سازندگان اثر هنری قوام و دوام نیافته است.
در مورد کمیت و کیفیت مسائل تکنیکی فیلم ، صاحب نظران فن که بر من ارجع می باشند نظردهنده و بنده بیشتر در خصوص موضوعات اصلی فیلم ، که همان پیام رسانی سینما بوده کنکاش می نمایم .
هنرمند گرامی !
امروزه تکنولوژی با فرآورده های مختلف خود ، گامهای بلندی در جهت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی عموم مردم فراتر از محدوده روستا ، شهر ، کشور  برداشته و آنرا یک رسالت برای خود و متعهد به انجام آن می باشد . در برنامه های توسعه جهانی که عموم کشور ها از آن تبعیت می کنند یکسان سازی شرایط کسب اطلاعات از منابع علمی ، فنی ، تکنولوژی به فراخور  زمینه های استعداد و امکانات هر کشوری می باشد و تلاش همگان در جهت هموار نمودن شکافهای طبقاتی ، نژادی ، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی می باشد ، تکنولوژی سینما هم می تواند ما را در این امر یاری رساند.
در مورد فضای طنز فیلم ، باید متذکر گردید که متاسفانه در جامعه ما با توجه به قدمت سینما ، مفهوم طنز ، نه در نزد بعضی از سازندگان و نه در درک بعضی مخاطبان ، بدرستی قوام نیافته و هنوز با قواعد و ادبیات آن بیگانه ایم !
سازمانهای فرهنگی کشور و جهان با تاکید سازمان یونسکو ، در حفظ و مراقبت از 2700 گویش ، مجالس و سمینارها یی تشکیل و به تدوین برنامه و قوانین در جهت تحکیم و تقویت ، گامهای بلندی برداشته اند.
هنرمند با ذوق!
زمان بکارگیری ابزارهایی به مانند گویش ، آداب و رسوم ، بیگانه ستیزی ، ساده انگاری در سینمای طنز به سر آمده ! و افراد مجرب از تکنیکهای نوینی بهره می گیرند ، تا موجب مسرت و شادکامی عموم مردم گردد و در پناه آن به تناقضات رفتاری خود پی برند .
سطحی نگری و عوام زدگی و تولید هیجانهای کاذب با حرکات و رفتار مکرر بازیگران، دلزدگی و خستگی در بیننده ایجاد نموده .
تغییرات در هویت مکانی فیلم از علی آباد گلستان تا روستای علی آباد در مازندران طی پایتخت اول تا سوم مشهود ، ولی تفاوتهای فرهنگی و زیانی آن دو مکان ، هیچ گونه تغییری نداشت.
به راحتی مقصود کارگردان از نامگذاری پایتخت چه بود؟
اگر قصد ایشان به تصویر کشاندن تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی دو جامعه بوده و سعی نموده ، اجتماع بزرگ ملی ما را به قطب های جدید تقسیم نماید و این فاصله ها را با ذهنیات خود بیشتر کند!
باید یک دست مریزاد گفت و انتظار پخش  فیلم در جشنواره  های بین المللی هم شد!
قصد جسارت به پایتخت میهن عزیزم و مردم اصیل آنرا ندارم ولی باید به آن دسته از افراد که پایتخت و پایتخت نشینی را ابزاری جهت توهین و تمسخر و تحقیر به دیگر ولایات بکار می گیرند ، تذکر داد و ناچار  به گوشه ای از ویژگی های فرهنگ رفتاری و پنداری آنان اشاره نمایم.
1-    مصرف گرایی و راحت طلبی
2-    انزوا نشینی و بی تفاوتی به همنوعان
3-    زیاده خواهی و برتری طلبی
4-    خودپسندی و تکبر
5-    فراموشی نسبت به ارزشها و اصالت گذشته
6-    مقهور و مغفول گردیدن از ارزشها و آورده های اجانب
به احترام خوانندگان محترم از ذکر مصادیق پرهیز می نمایم.
گویش و فرهنگ ، پوشش و آرایش اقوام را در اسرع وقت تغییر دادند و به جای آن واژه ها و اسامی نامفهوم را القا نمودند ، هنر و مهارت آن دسته از پایتخت نشینان فوق الذکر می باشد.
ضمن احترام به آن جمعیتی که در نظر خواهی ، نسبت به سرگرم نمودن فیلم علاقه نشان دادند و تعطیلات نوروز را مزید بر علت ، استقبال از آن عنوان نمودند.
همین حق را باید برای منتقدین هم قائل شد که بنا به درک و سلیقه خود حتی به مرز اعتراض هم رسانده اند.
پیشنهادهای مسئولانه به هنرمندان متعهد!
مردم مازندران ، در عرصه های مختلف دیانت، لیاقت ، رشادت ، خلاقیت خود را عرضه نمودند و انتظار بحق ما این است که در آینده فیلم مستندی از سرداران ، دلاوران ، افتخارآفرینان این دیار تهیه تا مرهمی برزخم وارد شده به همین عزیزان باشد.
ای کاش فیلم مستندی از طبیعت زیبای خدادادی مازندران تهیه و به دیدگان مردم سرزمین ها و کشورهای همسایه رویت گردد تا فرصتهای اقتصادی ، تجاری ، بازرگانی ، توریستی برای لشکر جوان بیکار این دیار ایجاد گردد و به آینده و حیات خود امیدوار باشند.
امیدوارم سریالی از هجوم و غارت منابع ملی توسط زیاده خواهان در حریم دریا ، بیشه های سرسبز ، جنگل و مراتع و کوهستانها تهیه و تولید ، تا مانع از تغییر اکوسیستم منطقه و آلودگی محیط زیست شود.
در پایان مطالبم اشاره ای به موضوع مضمون فیلم ، ورزش کشتی و جایگاه آن که در حیطه تخصصی اینجانب می باشد ، تذکر و انتقادی داشته باشم.
کارگردان با زیرکی خاص سعی نموده از نمادی که تعلقات فرهنگی و حماسی و اجتماعی مردم منطقه را به همراه دارد در جهت جذب بیشتر مخاطب و پی گیری آن ، نهایت بهره را ببرد !
در جذب دوستان اهل کشتی ، به لحاظ کمی و کیفی موفقیت حاصل گردید، الحق و الاانصاف دوستان نشان دادند که در زمینه هنری و فیلم استعداد شایانی دارند و در بعضی از سکانس ها ، نقش پر رنگ نسبت به قهرمان فیلم هم داشته اند!!
لازم است در خصوص جایگاه کشتی مازندران و پهلوانان این دیار از باب تذکر فرهنگی به عوامل تولید فیلم به نکاتی جلب نمایم.
کشتی در فرهنگ بومی مازندران ، مفهوم مقدسی است و بیش از یک قرن پهلوانان این دیار ، علیرغم قابلیتهای فنی ، به لحاظ اخلاقی و مردمداری محبوب بوده اند و حتی نام آنان مزین بر هر کوهی و محلی بوده و مبین هویت محل و تاریخ آن بوده است.
در کنار دیگر مراسم عبادی و آیینی و ملی جایگاه مهمی داشت . شخصیت پهلوانان در تمامی ابعاد برجسته و مورد پسند و احترام مردم و تکیه گاه مردم در امر معیشت بود.
جهت اثبات ادعای خود ، شما را به خواندن شاهنامه فردوسی گوهر ادبی و حماسی ما توصیه تا ابهامات حضرتعالی مرتفع و نسبت به تغییر نگاهتان گام مثبت بردارید .
امروزه هم طی مراتب سنی ، نونهالان ، نوجوانان ، جوانان مازندران با توجه به فقر امکانات مادی ، معنوی ، بدون حمایت های موثر از جانب همان پایتخت نشینان ! در جولانگاه قاره ای و جهانی شایستگی های خود را به مصند ظهور رساندند و موجب غرور و افتخار کشورمان گردیدند ، باید بپذیرم از نام آنان و لقب آنان در یک فیلم کمدی و طنز چه جفایی به آنان روا داشتیم!!
نگذاریم گلهای زیبای ما در کویر خودپسندی ، منفعت طلبی ، شهرت جویی پژمرده شوند!
کشتی برای ما هم افتخار است و هم اعتبار!
اگر برج میلاد ، برای آن دسته از پایتخت نشینان نماد غرور است بازوان پرتوان غیور مردان مازندران ، سمبل و نماد غرور و افتخار دیار ما و کشور در سطح جهان می باشد.
با تشکر



ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مهمان 22 فروردين 1393
بسیار عالی کاملا موافقم
ناشناس 26 فروردين 1393
شومالی زبون:اگه همه شومالی ها مسل دس اندرکارون سایت شومال نیوز و بعضی از نمایندگون مجلس در دفاع از فرهنگ شومالی ها تلاش کِردنه پخش اینتا سریال کسیف پایتخت موتوقف بیئه.اما موتئسفانه بعضی از شومالی ها کم کاری در اینتا زمینه هکردنه که هیچی حتا به دفاع از اینتا سریال کسیف و سخیف دس بزونه.کجه اما همه شومالی ها چنین ویژگی هائی دارمی که اینتا سریال موهن پایتخت دله نشون هدا بئییه؟آیا خنده بیاردن اتتا نفر چن نفر دیگه رِ ناراحات هکنی اخلاقیه؟شومال نیوز جا سپاسگوزار هسسمی.
زبان پارسی:اگر همه شمالی مثل دست اندرکاران سایت شمال نیوز و برخی از نمایندگان مجلس در دفاع از فرهنگ شمالی ها تلاش می کردند پخش سریال کثیف پایتخت متوقف می شد.اما متاسفانه برخی از شمالی ها کم کاری در این زمینه کردند هیچ حتا به دفاع از این سریال کثیف و سخیف پرداختند.کجا ما همه شمالی ها چنین ویژگی هائی داریم که در این سریال موهن پایتخت نشان داده شد؟آیا برای خندادن یکی عده ای را برنجانی اخلاقی است؟از شمال نیوز سپاسگزاریم.
نا شناس 29 فروردين 1393
بسیار زیبا وساده بیان کردید متشکریم

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.934 seconds.