.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
با نگارش نامه ای مطرح کرد:
واکنش نویسنده گلستانی به نامه منتشره حسین اسلامی
شمال نیوز: تأسیس استان جدید به معنای خودمختاری، تاج و تخت‎سازی نیست؛ بلکه به مثابه تلاش دولت در توزیع بیشتر و بهتر منابع و دسترسی آسان‎تر مردم به مسئولان استانی است.

شمال نیوز: در پی درج  نامه حسین اسلامی مورخ و پژوهشگر فرهنگ مازندران به استاندار گلستان، با عنوان " دل گپ مورخ ساروی با استاندار گلستان! مازندران ببر خفته است، امّا مرده نیست " در سایت شمال نیوز، وحید حاج سعیدی نویسنده گلستانی با ارسال جوابیه ای با عنوان " نقدی بر دل گپ تفرقه‎آمیز مورخ ساوری با استاندار گلستان " به آن واکنش نشان داد.

خاطر نشان می شود شمال نیوز بر اساس رسالت رسانه ای خود اقدام به انتشار دیدگاه های مختلف از جمله نامه آقای حسین اسلامی به استاندار گلستان و نیز متن جوابیه اخیر آقای وحید حاج سعیدی را بهمراه نظرات موافق و مخالف مخاطبان محترم سایت درج نموده است.

به گزارش شمال نیوز، متن جوابیه عینآ درج می گردد:

نقدی بر دل گپ تفرقه‎آمیز مورخ ساوری با استاندار گلستان

دیروز بعد از ظهر هفته‎نامه‎ای از استان سمنان به دست حقیر رسید که مطلبی با عنوان «دل گپ مورخ ساروی با استاندار گلستان! با عنوان ببر مازندران خفته است» به قلم دکتر حسین اسلامی مورخ و پژوهشگر ساروی توجه مرا به خود جلب کرد.

این نوشته که در سایت خبری شمال‎ نیوز درج شده است، حاوی نکاتی است که از سوی یکی از مورخان و پژوهشگران ساروی مطرح شده است.

ظاهراً ایشان که از هویت یافتن بخشی از تاریخ سرزمین استرآباد تحت لوای استان گلستان و مصوبه هیئت محترم دولت در خصوص میانکاله ناخرسند است، در مطالبی غیرعلمی نصف سیاستمداران کشور را زیرسئوال برده است و همه را خواب‎زده و سیاست‎زده معرفی کرده است و اگر جا داشت ...

با این وجود نکات قابل تأملی در این مقاله به چشم می‎خورد که بد نیست به آنها اشاره‎ای داشته باشیم.

الف) هرچند اینجانب به دلیل قلت دانش و کوتاهی رسانه‎ها در معرفی بزرگان و اساتید کشور، جناب آقای حسین اسلامی را نمی‌شناسم و از سوابق و مدارج علمی و تالیفات ایشان اطلاعاتی ندارم، اما در وهله اول به ایشان که قطعاً از فرهیختگان استان سرسبز مازندران هستند، به عنوان یک برادر کوچک‎تر توصیه می‎کنم، هیچگاه قلم مقدس خود را که از خون شهدا نزد خداوند مقدس‎تر است به الفاظی دون شخصیت افراد و توهین و کنایه و ... به روسای جمهور گذشته نمایندگان، استانداران و هیئت محترم دولت نیالایند و حرمت افراد را محترم بشمارند.

به کار بردن عباراتی نظیر حاج اکبر آقا، میرزا محمود، لحاف‎ملا، چرت ‎زدن اعضای هیئت دولت، شاه بازی و تاج و تخت‎سازی، جهالت خواندن آنچه در هیئت دولت گذشت، خواب‎زدگی کابینه محترم دولت، خودمختاری بازی، دکان‎سازی و ... نه تنها در هیچ قاموسی پذیرفته نیست، بلکه باعث خدشه در جایگاه علمی ایشان نیز می‎شود.

توصیه می‎شود ایشان باب مناظره را باز بگذارند، چراکه هنوز خیلی‎ها بر این باور هستند «سنگ بد گوهر اگر کاسه زرین بشکست ... قیمت سنگ نیفزود و ز زر کم نشود» در ضمن اگر قرار باشد عرصه مطبوعات که عموما محمل بحث‎ها و تبادل افکار و عقاید علمی و منطقی است با الفاظ ناشایست آکنده شود، تمیز آن از چاله میدان و گاراژ، امکان‎پذیر نخواهد بود.

ب) نکته بعد اینکه مقوله استان‎سازی که در نظر ایشان پدیده مذموم و ناپسندی است، ربطی به سردار سازندگی بودن روسای محترم جمهور گذشته، طول و عرض استان‎ها، تاج و تخت‎سازی، دکان‎سازی، خودمختاری و فدراتیو بازی و مسائلی از این دست ندارد چرا که ایشان در مرکز استان زندگی می‎فرمایند و هیچگاه متوجه آلام مردمی که برای گرفتن یک امضای ساده مجبور بودند از مراوه‎تپه تا ساری را در جاده دوبانده مرگ طی کنند، نشدند.

از دید ایشان همین که از تجریش تا سمنان و بجنورد و ... را مازندران بنامند، کفایت است و کسی حق دو پاره کردن مازندران را ندارد! ایشان که خود را از عقلای قوم می‎دانند، باید بدانند که پدیده‎ای به نام بعد مسافت، سال‎های متمادی مانع از دسترسی شهرهای شرقی استان گلستان از منابع مالی و حتی سرکشی بزرگان قوم به این مناطق می‎شد که شرح آن مثنوی 70 من کاغذ است و خود بهتر به این موضوع واقف هستید.

پس درخواست استان شدن گلستان بر اساس محتویات عقلی و خواسته‎های منطقی و به روز مردم صورت گرفت نه بر اساس اطلاعات شما که عمدتا مربوط افسانه‎های قدیمی و کهن می‎شود که هنوز از دیوار سمنان و قلعه‎الموت سخن می‎رانید!

پ) «استان همیشگی گلستان» را «مازندران شرقی» خواندن و استاندار محترم رامیانی استان را فندرسکی خواندن و به کار بردن ادبیاتی از این دست نوعی لجاجت کودکانه است که بی‎شک این نوع ادبیات محتوای علمی و تاریخی دل گپ ایشان را با استاندار محترم گلستان، هر چه بیشتر رقیق و کمرنگ ساخته است.

ت) نکته بعد اینکه مهم‌ترین اصل در روایت رویدادهای تاریخی رعایت امانتداری و نگه داشتن جانب ادب از سوی مورخان است اگر ایشان در سایر نوشته‎ها و مطالبشان نیز به جای درج اسامی آقایان هاشمی‌رفسنجانی یا محمود احمدی‎نژاد از عبارات حاج اکبر آقا یا آقامیرزا محمود استفاده کرده باشند، در صحت مورخ بودن ایشان تشکیک حاصل خواهد شد.

ث) بر اساس مشاهدات پدران ما (از تاریخ موهومی که ایشان بدان استناد می‎کند، سخن نمی‎گوئیم) از یک سو تا استان زنجان و از سوی دیگر تا چالوس و رامسر و نوشهر تا سال 1350 جزء استان گیلان محسوب می‎شدند، حالا چطور ایشان نصف مملکت را مازندران می‎نامند، مشخص نیست!

ج) ظاهرا علت برآشفتگی ایشان الحاق بحق بخشی از تالاب میانکاله به استان گلستان است که در این بین زخم هویت یافتن استرآباد نیز دل ایشان را به درد آورده است، اما مشخص نیست که چرا ایشان دق دلی‎اش را سر جناب استاندار گلستان خالی کرده است!

چ) تحریف تاریخ و به کار بردن مطالبی نظیر مازندران شرقی، استان جعلی، مازندران بزرگ و ... بدون شک نوعی به جان هم انداختن مردم شریف این دو استان است. گواه این مدعا نیز کامنت‎ها و نظراتی است که برخی افراد در ذیل نوشته ایشان در سایت «شمال نیوز» ارائه کرده‎اند که تکرار چنین رفتارهایی منجر به روشن کردن آتش فتنه و بروز حوادث ناگوار در روابط دیرینه مردم این دو منطقه خواهد شد.

ح) ایشان در بخشی از سخنانشان عنوان کرده است که با آقای صادقلو رفاقت چند ساله دارد. ما در اینجا از آقای صادقلو نیز درخواست می‎کنیم در انتخاب رفقایشان دقت بیشتری به خرج دهند!

در پایان باید به اطلاع ایشان برسانم که هیچ‌کس با داشتن ایرانی بزرگ و واحد مخالفتی ندارد و الان هم همه به عشق این پرچم مقدس نفس می‎کشیم و اگر در جایی استان جدیدی می‎روید، نه به معنای خودمختاری و فدراتیو بازی و تاج و تخت‎سازی است که به مثابه تلاش دولت در توزیع بیشتر و بهتر منابع و دسترسی آسان‎تر مردم به مسئولان استانی است و لاغیر... اگر ایشان اطلاعات و اسنادی غیر از این در اختیار دارند، شهامت کرده آنها را در اختیار ارباب جراید بگذارند تا در تنویر افکار عمومی منشاء اثر باشند.
وحید حاج سعیدی


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 23 فروردين 1393
حاج وحیدی کمی دیر نیست الن داری جواب می دهی تا الن کجا بودی ؟
علینژاد از قائمشهر 22 فروردين 1393
تا الان در بهت بود که فرهیخته و دانشمند مازندرانیه دیگه ای نبود جواب ... اسلامی را بده.!! این اقای ساروی اگه پاش بیافته حتی تمام ایران را جزوی از مازندران بزرگ میدنه!! واقعا مسخره است.
راحله رفاه کار 23 فروردين 1393
قومیت هر منطقه با توجه به حدود و ثغور جغرافیائی آن منطقه چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت.آری گلستان را بابد همان مازندران شرقی نامید چرا که فرهنگش . مردمانش و آداب و رسومش با فرهنگ ما گره خورده و عجین شده .
اتحاد و همدلی اگر چه زیر یک پرچم زیباست اما جدائی و تفرقه مردمان هر منطقه چیزی نیست که راحتی بتوان از آن گذشت.
بله بعد مسافت را در همه جای دنیا می توان یافت اما اگز بدین گونه بود سیبری و مردمانش باید چندین و چند استان را تشکیل میدادند.
چناب سعیدی شما از چه اینگونه پریشانید ؟ از ساده و صمیمی صحبت کردن یک پزوهشگر با دولتی که خود او به آنها رای داده یا از سخن حق و به جای این مورخ؟
جناب حاج سعیدی زمانی که گرگان جزئی از استانم بود به مراتب بیشتر از الان به آن سر میزدم و به مسائلش رسیدگی میکردم تا الان که فقط محل گذر شده.
اگر کمی اتحاد داشتید به عنوان یک شهروند به نمایندگان منتخب خود در آن روزها فشار میآوردید تا برای گرفتن بودجه ی بیشتر تلاش کنند نه برای تکه کردن استان زیرا هنوز بر این باوریم که برای حکمرانی کردن باید ابتدا جدا کرد و سپس حکومت.
مردم ایران . چه فرقی میکند استانی تازه بروید تا بودجه ای درخور و شان به آن اختصاص یابد یا این که این بودجه به سرجمع استانی که موجود است اضافه گردد. به هر حال باید از جائی کنده شود به جای دیگر پیوند شود.بدون سر و صدا و جار و جنجال و تکه و پاره کردن استان هم می شود به آن رسیدگی کرد نا قوی تر بود. میدانید حکایت تکه پاره شدن استان ها حکایت پیرمرد و پسرانش است با چند تکه چوب که کسی نتوانست کل آن ها را بشکند اما به تنهائی قابل خرد شدن بودند و شکستن . با غرور بی جا تنهائی و تفرقه را برای آیندگان به ارث نگذاریم.
خلاصه ی کلام اینکه ما برای وصل کردن آمدیم/نی برای فصل کردن آمدیم.

و پایان سخن این که برای با هم بودنمان تلاش میکنیم. زیرا اعتقاد داریم اگر دانه ای در دلمان جوانه بزند ما آن را با رویای یکی شدن می پرورانیم تا به آرمانهایمان تحقق ببخشیم .

راحله رفاه کار
نا شناس 23 فروردين 1393
با سلام،جناب سعيدي منظورت از جمله نيمه تمام پاراگراف اول كه گفتي اگه جا داشت ...، چي بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حواستو جمع كن اقاي نويسنده
نا شناس 23 فروردين 1393
جناب سعيدي
الان دوره تكنولوژي و اينترنته،الان عصر دهكده جهانيه،ديگه دوره اسب و الاغ و چاپار گذشته،اينقدر صحبت از فاصله و دوري و نزديكي نكن
معلومات خودتو بالا ببر زت زياد
محمد 23 فروردين 1393
اميدوارم اين آقاي فرهيخته گلستاني مدرك رو كنه كجاي مازندران به گيلان اختصاص داشت؟
جواد 23 فروردين 1393
این شده جواب درحد جواب دادن نبودی ...
مازندرانی ایران دوست 23 فروردين 1393
با سلام خدمت همه مردم رشید و بافرهنگ ایران اسلامی بنده با نظرات جناب اقای حاج وحیدی بسیار موافقم و از مردم با فرهنگ و بزرگان و مسئولین محترم استان گلستان خواهشمندم که با همین متانت و ادب خود جواب عده ای قلیل انسانهای بی ادب و مدعی که حتی بین مردم استان خود نیز ( آمل ،بابل ، ساری ، چالوس ، ... )فرق قائلند را بدهند همچنین اکثریت مردم استان مازندران و مسئولین محترم آن اسنانهای شریف و متدین هستند که آنها نیز این رفتار عده قلیل از همشهریان خود را قبول ندارند والسلام
نا شناس 23 فروردين 1393
مثل اينكه تفرقه افكن واقعي خود اين آقاست به عنوان يك تحصيل كرده بايد عرض كنم كليه مطالب بخش تاريخ جناب اسلامي واقعيت دارد و اسناد ان موجود مي باشد صمناً اين مطلب كه نوشته شد جوابيه يا حرف دل نيست بلكه خودي نشان دادن يا به قول معروف دست پيش را گرفتن و پس نيفتادن است
يكي از اهالي مازندران شرقي
نا شناس 23 فروردين 1393
ول کل مورخ گرفتین دیگه ...
مجتبی 23 فروردين 1393
جناب آقای حاج سعیدی وقت شما بخیر کاری نداریم که چه اتفاقاتی افتاد و چی داره پیش میاد که در برخی از موارد اشاره فرمودید ولی بنده و امسال بنده از هر دوی شما با نقدهای بی جا راضی نیستیم و انتظار داریم که کمی عاقلانه فکر کنید سه استان شمالی همانند سه برادر کنار هم مشکلات خودتان را حل کنید همانطور که دو برادر با هم دعوا می کنند فرزندان آنها از دعوای پدران در عذابن مردمان غیور شمال هم همینطورند اگر یکی کارد کشید دیگری قمه بدست نگیرد الان کار شما دقیقا قمه بدست گرفتن است
نا شناس 23 فروردين 1393
اگر اینطوره ما مردمان شرق گلستان، استانی مستقل میخواهیم چون بعد از تشکیل استان گلستان همه ی بودجه استان به طرز تابلویی به گرگان میرود و بقیه شهرها در محرومیت عمیقی فرو رفته است و همان اندک امکاناتی هم که وجود دارد مرهون گذشته هایی است که در مازندران بودیم.نیاز به گفتن بنده نیست با یک نگاه کاملا متوجه پیشرفت گرگان و درجا زدن دیگر شهرهای مهم استان میشویم. به امید تشگیل استانی در شرق گلستان برای توزیع و دسترسی آسان به امکانات.
پ 23 فروردين 1393
درود بر حاج وحیدی بنده بعنوان یک دکتری تاریخ که دستی بر تاریخ محلی هم دارم تمامی موارد ذکر شده توسط این پزو هشگر را طبق اسناد تاریخی متقن میدانم اما تمامی مطالب ارایه شده توسط جناب اقای وحید حاج حسینی که باتوجه به فامیلیشان نباید گلستانی اصیل باشند را جز غرض سیاسی و جانبداری از مسولین سیاسی نمی دانم متاسفانه این دوست عزیز از حافظه خوب تاریخی برخوردار نیستند
کارمند 23 فروردين 1393
لازمه ی مورخ و پژوهشگر بودن فهم و شعور و ادب میباشد
نا شناس 23 فروردين 1393
آقای وحید حاج سعیدی شما هم که همچین قلم مودبانه ای نداری ما دکتر اسلامی رو میشناسیم و نوشته ایشان رو هم خوندیم نوشته ایشان از نوشته شما هم ادبی تر بود هم مودبانه تر
اصغري 23 فروردين 1393
سلام خدمت تمام هم استاني هاي عزيم
جناب آقاي سعيدي شما كه به قول خودتون نويسنده هستيد چرا ؟ شما كه بايد از عظمت طبرستان اطلاع داشته باشيد ، حرف شما از بعد مسافت را قبول دارم ولي اين را همه بدانيد گلستان و مازندران يعني طبرستان شما گلستاني ها از خواب غفلت بيدار شويد كه تا چند سال ديگه اونجا (( استان سيستان و بلوچستان شمالي)) ميشه . اون وقت ديگه پشيموني سودي نداره .
سهیل 23 فروردين 1393
...نماینده ها ومسئولین را مازندران دارد....اگر نداشت مازندران هم مانند خراسان به خراسان شمالی و جنوبی و مازندران شرقی و غربی تبدیل می شد...ای بابا این که گذشت...یکی جلوی آستان قدس رضوی رو بگیره که اومده تو مازندران جنگلهای ما رو به نام خودش زده...به نام شرکت جنگلهای آستان قدس رضوی در جاده ی دریای ساری...می تونید برید وببینید
محمد 23 فروردين 1393
آقای اسلامی جواب تاریخی
علي 23 فروردين 1393
خب آقاي حاج وحيدي شما با اين ادبيات كنايه آميزت چرا به اون يكي ديگه اينهمه نصيحت ميكني؟
نا شناس 23 فروردين 1393
عزیز من یک یک روزی پایتخت ایران هگمتانه بود یااصفهان ویا... پس براساس تاریخ برویم آنجاراپایتخت کنیم...گرگان شهر تاریخی است قبول// پس ازفردا هرشهر پیشینه خودرابه رخ بکشد ومثلابغدادبگویددر دوره عباسی ایران جزء کشورهای عربی است...پس رجزخوانی استانی آفت است ومنظور استاد اسلامی همین است///مطلب دیگر اینکه شما کمی مطالعه خودرا زیاد بفرمایید می توانید آدم ها رابشناسید نیاز به زور زدن نیست./// اما مطلب مهم تراینکه وقتی عدالت نباشد باید همه شهرها مرکز استان شود حتی بندر ترکمن یاگنبدو...پس به نظر من بااین توزیعات وبرای منتفع شدن همه شهرهامرکز شدن شهرها مخصوصأهرشهری که درکتاب های تاریخ نامی برده شده بسیاربجاست آقای... به نظرمن باتئوری شما ایران 300مرکز استان شودخیلی توزیع خوب می شود ..چون شهرهای تاریخی زیادندوبسیارند..
احمد 23 فروردين 1393
سلام .من از مازندرانم .ضمن تاییدحرف های این دوست عزیزواحترام گلستانی های بزرگوار.استان شدن هم حق ان مردم فهیم ونجیب بود
نا شناس 23 فروردين 1393
لطفا احترام خودتونو نگه دارید اهالی خطه مازندر آن
نا شناس 23 فروردين 1393
چند سالی است که در شهر های گرگان و آق قلا و بندر گز و کردکوی به دلیل مأموریت شغلی زندگی می کنم این مردم استان آدمهای عجیبی هستند اعتماد بنفس عجیبی دارند همیشه بیشتر از آنچیزی که هستند نشان می دهند البته برادران ترکمن خیلی صادقتر و درستکار تر از مردم گرگان هستند راستی این وحید حاج سعیدی کیه البته شخصی به نام معطوفی خودش را پدر تاریخ گلستان می داند اما حاج سعیدی را اولین بار می شنوم بنظر شما در اینترنت می شود از ایشان ردی یافت!!!!
نا شناس 23 فروردين 1393
شما رو هم ما نمیشناسیم برادر
نا شناس 23 فروردين 1393
جناب اقاي سعيدي شما هم هيچگونه دليلي ويا مدركي ارايه نفرموديد تا اثبات اين جدايي برهمگان روشن شود .اگر تحقيق ويامستندي داريد اعلام فرماييد تا حد اقل از جنابعالي تشكر وقدرداني شود
علیرضا 23 فروردين 1393
ایشون هم خواسته بگه من هم هستم (خا ته هم دوش)
نا شناس 23 فروردين 1393
(((((((((((((((والا ما نوشهری ها که مازنی اصیل هستیم و با تشکیل استان جدید همچنان مازنی خواهیم ماند و اما چالوس هم چند درصد مهاجر گیلانی داره ولی اصالت مردم چالوس مازنیه و استان زنجان استان قدیمی و حتی استان قزوین را هم در بر میگرفت و لطفا برای ایجاد تفرقه تاریخ سازی نکنید)))))))))و توصیه هم به آقای اسلامی اینه که برای حفظ حرمت نام مازندران لطفا با هر کسی هم صحبت نشوید.
مازندرانی ایران دوست 23 فروردين 1393
واقعاً برات متاسفم شمال نیوز خیلی ناسیانولیست هستی همش پیامهای افراد معلوم الحال رو میذاری واقعاً ....
دوست 23 فروردين 1393
چی میگی برادر.... در مقابل دکتر اسلامی باید زانوی ادب زد چرا که امسال این عزیزان هستند که مازندران را که از شمیرانات اغاز و به استراباد ختم میشد و اکنون به دلیل تقسیمات کشوری حتی حاضرند غرب مازندران کنونی را هم جدا کنند همچنان مانند پرنده ای بر سر فرزندش بالهای خود را باز کرده و از اصالت این اب و خاک که قرنهای متمادیست از ان میگذرد دفاع میکند.چگونه شما میخواهید با ایشان مناظره ای داشته باشید خودتان فرمودید با حسین اسلامی اشنایی ندارید.اصلا سن شما کفاف تجربیات این پژوهشگر و تاریخ شناس شمال کشور را نمیدهد.........
نا شناس 23 فروردين 1393
چقدر شما مازني ها بي جنبه هستيد؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
واسه همينه ميخان آمل و چالوس و.... جدا كنن ديگه؟؟!!!
هرگز نخورد آب زميني كه بلند است؟!!!
گرگان تا ابد گرگان است؟!!!
افتاد، افتتاااااااااااااااااااااد!!!افتااااااااااااااااااااااااد!!!؟؟
j 23 فروردين 1393
نویسنده محترم گلستانی که حتی خود مردم گلستان هم شما را نمی شناسند و دم از رعایت ادب می زنی و دم از مشاهدات قوی از تارخ آن به استناد مشاهدات اجدادتان نه به استناد منابع موثق می زنی و دم از عدم اختاف افکنی بین مردم، میخوام بدونم استان گیلان چه ارتباطی به موضوع میانکاله داردکه شما به آن اشاره داشته اید؟دل نوشته نویسنده فهیم و والا مقام و ارزشمند ساروی حرف دل تمام مازندرانی ها بوده. لطفا چشم طمع را از دیار علویان بر دارید.
ایرانی 23 فروردين 1393
من از مازندرانیهای بافرهنگ و خونگرم عذر میخوام الان فکر میکنم می بینم واقعاً مردمان غرب مازندران حق دارن که میخوان مستقل بشن چون واقعاً فرهنگ و ادب اینقدر در مازندران تنزل پیدا کرده که متاسفانه اکثر پیامها بسیار بی ادبانه و خجالت آور هست خدا به بچه های اینها رحم کنه
نا شناس 23 فروردين 1393
جناب سعیدی
1- خیلی خوش آمدی
2- گلستان شما و به قول ما (مازندران شرقی) هویت نداشت که با تقسیم میانکاله هویت بخشی به گلستان شما شد؟ تا دیروز که سیاست بازان ما را از هم جدا نکرده بودند ما بی هویت بودیم؟ استرآباد را گرگان گفتن و مازندران شرقی را گلستان گفتن یعنی هویت دادن یا بی هویت کردن؟ از کجا آمدی؟ خوابی یا بیدار؟ متوجه شدی چه توهینی به مردم منطقه کردی؟
3- چرا تا دو کلمه حرف می خواهی بزنید، زیر نامهای ولی فقیه ، نماینده ولی فقیه، نماینده شهید، شهدا و ... و ... پنهان می شوید؟ حرف دارید بفرمائید، انتقاد کنید، مخالفت کنید، اشکالی ندارد، ولی پنهان شدن زیر نامها زیبنده نیست. همه ی ما زیر نام مبارک امام حسین (ع) هستیم کافی نیست؟
4- حاج اکبر آقا و میرزا محمود ، شاه بازی و تاج و تخت سازی و خواب زدگی دولت ، دکان سازی را من گفتم، شما چرا اینهمه غصه مقام علمی مرا می خورید؟ من چه جایگاه علمی دارم که شما نگران آن باشید؟راستی شما وکیل و وصی کدام یک از این بزرگ عنوان داران هستید؟ حرف خودت و مردم را بزن، با من دعوا کن، سینه زن آنهائی که ما را روبروی هم قرار دادند نشو. دکان باز نکن. حرف بزن.
5- هیچ کس حق چند پاره کردن ایران را نباید داشته باشد. استان سازی و سرگرم کردن مردم به این بازیها، خدمت نیست. تخم فتنه و جدائی کاشتن است. متوجه شدی ؟ می توانی آینده را ببینی؟
6- شما که ادبیات کودکانه ندارید. ادبیات شما بزرگوارانه هست. پس بزرگواری کنید حرف بزنید، باز هم زیر سایه ی استاندار، اکبر و محمود و .. و.. پنهان نشوید.
7- شما چرا اینهمه غصه مورخ بودن مرا می خورید؟شما غصه ی خودتان را بخورید بهتر است. شما چه جور نویسنده ای هستید که از مشاهدات پدران خود می فرمائید که چالوس تا سال 1350 بخشی از گیلان بود؟ آقای محترم تاریخ شما کیلوئی چنده؟ چند کلاس درس خواندی؟
8- گلستان شما زخم هویت یابی داشت؟ با مرهم میانکاله خوب شدید؟ دکتر این بیماری گلستان شما هستید؟
آقای وحیـد حاج سعیـدی به شما عرض کنم که بروید درس بخوانید، درس خواندن بهترین داروئی است که می توانم برای شما تجویز کنم. من با مردم عزیز مازندران شرقی اصلاً مشکلی ندارم، از اینکه به نادانی و منفعت جوئی شخصی و برای تاج و تخت سازی خودشان ما را از هم جدا می کنند گِله دارم. این قلم بشکند که اگر دکان صاحب قلم شود.قلم امانت است ، امانت مردم برای دفاع از حقوق مردم. برو درس بخوان. درس اوّل را از من یاد بگیر، از میدان تجریش تا دیوار سمنان و از الموت تا بجنورد را مازندران می گویند ، از روی این سرمشق ده صفحه مشق بنویس.

حسین اسلامی ساروی
روخ اله 23 فروردين 1393
باب استان گلستان کمتر از 20 سال پیش از مازندران جدا شده و حدود و ثغورش همان زمان تعیین تکلیف شد
این چه ادعایی است که برای ما بوده وقتی تقسیمات انجام میشود حدود جدید تایین میشود . پس بگوییم دریاچه نمک استان قم برای تهران است چون زمانی در ....
خجالت داره
مازنی 23 فروردين 1393
میانکاله رو بدین...آخه اونا کم دارن ...حرفی واسه گفتن ندارن حالا شما یک آبندون بدین چی میشه...دلشون خوشه..به لک لک و اردک وماهیان آبزی... یه لطفی به فرهیختگان بکنید که جزءافتخارات اونا بشه ...آخه بعضی ها هرچیز گنده رو دوست دارن ...حالا نقشه بزرگ بشه کم بشه ایرانه...
مردمی 23 فروردين 1393
مردم استان گلستان رنگین کمان فهم و درک ودانشند لطفأ به رای ونظر مسؤولین ضمن بیان انتقاد احترام بگذارید حتی اگر مطابق سلیقه مانباشد بالاخره همه ما ایرانی هستیم ....شهروند ساروی
ارش از تهران 23 فروردين 1393
اقاي محترم كه استاد حسين اسلامي را نميشناسي ،موتور هاي جستجو را بكار مي گرفتي كه حداقل ظاهر پژوهشگر براي خودت مي ساختي،يا به هر شماره تلفني با پيش شماره ٠١٥١ تماس مي گرفتي حداكثر بعد از تماس دوم به شما مي گفتند حاج حسين اسلامي كيست،،،ولي من هر چه اسم شمارا جستجو كردم چيز خاصي از سوابق علمي شما در گوگل نيافتم ظاهرا ژست علمي كه گرفته ايد خيلي به شما نمي ايد و نچسب است كما اينكه از تحليل عاميانه و احساستي شما اينگونه نمايان است،،،اقاي برادر در دانشگاه هاي ايران درسي وجود دارد به نام روش تحقيق كه خيلي براي دانش اندك شما واجب است ان را بخوانيد تا اندكي از سطحي نگري براي انتقاد در علوم انساني نجات يابيد،اخر شما غير از اينكه يك ادعا را چند بار با چند شيوه ان هم با استفاده از كلماتي كه فقط معني ان را فهميده ايد چه عرضه داشتيد؟به جاي پاسخ علمي ايراد به ميرزا و حاج اكبر و لحاف گرفته ايد ،به فرض اينكه اين كلمات قابل فهم براي شما در متن نبود،انتقاد بنيادين و علمي شما چيست؟ كي ايشان گفت كه مردم بايد رنج سفر ببرند؟راه حل رنج سفر تمركز زدايي است نه استان سازي؟كما اينكه قبلا هم خيلي از ادارات كل در استان شما جدا بود،كلمه گرگان و دشت را به يلد مي اوريد؟به جاي اينكه به استاندار بگوييد با چه كسي دوست باشد به خودش خصوصي بگوييد تا اين گونه به نظر نيايد كه براي پر كردن صفحه و سياه كردن سايت و افزايش تعداد سطور به اين حرف ها متوسل شويد،بخوانيد و بخوانيد و بخوانيد تا عالم شويد سپس پاسخ دهيد يا از علماء برجسته كه خدا را شكر در منطقه شما كم نيستند طلب ويرايش نماييد تا ديگر پاسخ يك مقاله علمي را عوامانه ندهيد كه بد ترين ضربه دفاع نادرست است،روش تحقيق و كتب علمي را فراموش نكنيد،شاد باشيد
مازندرانی ایران دوست 23 فروردين 1393
آقای اسلامی این چه ادبیاتی هست که شما دارید مگر در سر چهارراه و چاله میدان صحبت میکنید چرا به اختلافهای کوچک دامن میزنید و ان را بزرگ جلوه می دهید خدا می داند چه بر سر جوانهای مردم اورده اید و آنها را با چه ادبیاتی درس داده اید چرا اینقدر خودبرتر بین و مغرور هستی کمی به پیامها با دقت بنگر تمام کسانی که به حمایت از شما پیام داده اند چه ادبیاتی دارن بنده با صراحت اعلام میکنم ما مازندرانیهای اصیل هرگز ادبیات این فرد معلوم الحال را قبول نداشته و تمامی مردم ایران از هر رنگ و نژاد را محترم میداریم علی الخصوص گلستانیهای عزیز و خونگرم و از تمام مردم گلستان به خاطر هتاکیهای این فرد معلوم الحال عذرخواهی مینماییم .
نا شناس 23 فروردين 1393
میشه بسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسه ؟؟ خسته نشدین شما مازندرانی ها !! زشت نیست ؟ اینه اصالت ؟ اینه فهم و شعوری که خودتون می گین دارین ؟ واقعا که در همون حد و اندازه سریال پایتخت هستین !!!
باران 23 فروردين 1393
جناب سعیدی
اول اینکه براتون متاسفم که دستی بر قلم دارید ولی به گفته خودتان دکتر اسلامی را اصلا نمیشناسید؟ این خود نشان دهنده کم بودن سطح اطلاعات شماست
در ضمن رو چه حسابی می فرمایید الحاق به حق میانکاله به گلستان؟؟؟؟ بله اگر ما در استان 5 نفر امثال حسین اسلامی داشتیم امثال جناب عالی برای ما حرف از حق نمیزدند
در ضمن شما دل برا مردم نمیسوزانید و نگران اتحاد نیستید از متن نامه تان و تکرار دوباره یک مطلب کاملا پیداست حرفای شما کاملا از جنبه سیاسی و جناحی است اقای به اصطلاح نویسنده کمی مطالعه داشته باشید و سطح اطلاعاتتون را بالا ببرید
بد نیست
سوادکوهی 23 فروردين 1393
درود بر مازندران کبیر
هنوز هم برای ما استانی به نام گلسنان وجود نداره..
درود بر آقای اسلامی ساروی
بدخواهان مازندران از روی این سرمشق ده صفحه مشق بنویسند.
از میدان تجریش تا دیوار سمنان و از الموت تا بجنورد را مازندران می گویند.
نا شناس 23 فروردين 1393
خواستم با سواد اندکم جاب جناب آقای وحیدی بدم. دیدم دکتر اسلامی ساروی اندیشمندانه پاسخ دادند.
آقای وحیدی فقط این را بدانید که دکتر اسلامی جزو معدود کسانی هستند که تنها و تنها دغدغه مردم و فرهنگ این آب و خاک را دارند. اگر ایشان را بهتر بشناسید به ایشان علاقه مند خواهید شد. مطمئنم.
مسلم 23 فروردين 1393
مازندرانی های عزیز شما به هنگام جداسازی امامزاده هاشم و گدوک کجا تشریف داشتید؟ حالا چشم طمع به گلستان دوخته اید.
نا شناس 23 فروردين 1393
این عمو سعید کی هست اصلن خودشو انداخته وسط؟؟؟ شمال نیوز جان اگه روی سخن استاد اسلامی این آقا بود شما "وظیفه رسانه ای" داشتی مطلب رو منتشر کنی... ما رو رنگ میکنی یا خودتو؟؟
علی اکبر اسدی 23 فروردين 1393
استاد فرهیخته جناب دکتر اسلامی ظا هرا انتظار پاسخ منطقی از جانب شما رانداشتهاند وشروع به تهدید کردند علی اظاهر شناختی از شما ندارند و نمیدانند مردم ولایی ایران زمین متحدتر از این حفها هستند وبا حربه قدیمی انگلیسی شانتاز سرگرم شدند
نا شناس 23 فروردين 1393
از استاد اسلامی می خواهیم تا با ارائه اسناد و مدارک تاریخی که قطعا دارند (از حدودو مرز های مازندران بزرگ)دهان این ایراد گیران ملا لغتی را ببتدند...ممنون از استاد اسلامی
نا شناس 23 فروردين 1393
استاد حسین اسلامی دوستت داریم
کتابدار مازنی
اکبری 23 فروردين 1393
آقای سعیدی قرار بود جواب بدید .اماجوابی ندادید. ازیک طرف سفارش میکنید که جانب ادب نگه داشته شود اما خودتون جانب ادب را نگه نداشتید به نوشته ها دقت کنید!!!
ضمناعنوان نویسندگی برازنده هرکسی نیست تاریخ روبهتر بخونید
نا شناس 23 فروردين 1393
چرا دزد پر رو یقه صاحبخانه را می گیره؟؟؟؟بنظر شما مازندران داره میانکاله را می گیرد یا گلستان به طمع میانکاله افتاده در میانکاله بجز دو نفر ترکمن و جهانشاهی گلستانی دیگری می بینید احتمالا هوای شکار شاهین به سرتان زده که بفروشید به انور خلیج فارس!
نا شناس 22 فروردين 1393
بعدازظهرهاخبری ازکامنت ها نیست. صبح هاکارمندان که میان اداره کامنتهای ارسالی شروع میشه.واسه همینه که پیشرفت نداریم.تواداره کارهامون شده همین اینترنت سرک کشیدن وارسال وجواب دادن پیامها.مفت باشه....
غریبه 22 فروردين 1393
فکر کنم می خواد از استاندار پست یا مقام بگیره اومده پاچه خواری استاندار گلستان مگه خودش زبون نداره تو چه کارشی که میای حرف میزنی .
غریبه 22 فروردين 1393
فکر کنم میخواد از استاندار پست بگیره که اینطوری گفت اصلا تو چه کاره استانداری ؟مگه استاندار خودش زبون نداره که بیاد مصاحبه کنه تو اومدی پاچه خواری
نا شناس 22 فروردين 1393
قابل توجه مازنی هایی که از سریال پایتخت دفاع میکنند:ملاحظه فرمائید که هر وقت هر کسی در مقابل مازندران کم میارد میگوید حقتان سریال پایتخت است !!!!
نا شناس 22 فروردين 1393
سریال پایتخت نمونه تمام عیار مازندرانیهاااااااااااااااااا

سریال بسیار جالبی بود ، نبود ؟ بودا !!!!!!!!

خیلی قشنگ بود ...
واقعا و به جد حق مطلب رو ادا کرد ...

با تشکر

سیفی از قزوین
سعید حاج سعیدی 22 فروردين 1393
با سلام
در زمان آقا محمد خان قاجار تنکابن از گیلان جدا شد . تا سال 1335 زنجان و اراک جز گیلان بودند و از سال 1351 زنجان به صورت فرمانداری کل درآمد .
برگرفته از کتاب تاریخ گیلان - صفحه 19 - نوشته کریم کوچکی زادانتشارات گیلکان - شماره کتابشناسی ملی 9191-82م
در ضمن تا اونجایی که بنده اطلاع دارم برادر اینجانب !!! متولد مازندران نبوده متولد 1353 تهران می باشد و ایشان اصالتا گیلانی بوده نه مازندرانی یا گلستانی !!!!
زنگانه 22 فروردين 1393
جهت اونایی که که وحید حاج سعیدی رو نمی شناسن ایشون معلم نمونه کشوری و نفر دوم جشنواره مطبوعات سال گذشته می باشن
نا شناس 22 فروردين 1393
اون وسطا استاد تاریخ نگار مازنی با بی ادبی تمام نوشته وحید حاج سعیدی برو 10 بار از روی این متن بنویس مطمئنید ایشون دکتر و استاد دانشگاه هستن بیشتر میخوره معلم اول ابتدایی باشه !!!
نا شناس 22 فروردين 1393
با سلام ؛
تنها کامنت منطقی که در این صفحه کار شد همین جمله است:

بعدازظهرهاخبری ازکامنت ها نیست. صبح هاکارمندان که میان اداره کامنتهای ارسالی شروع میشه.واسه همینه که پیشرفت نداریم.تواداره کارهامون شده همین اینترنت سرک کشیدن وارسال وجواب دادن پیامها.مفت باشه....
نا شناس 22 فروردين 1393
نمی دانم جناب دکتر اسلامی اسم آقای دکتر منوچهر ستوده رو شنیدن یا نه ؟!!!!
این مطلب رو از کتاب از آستارا تا استرآباد ایشون مجلد چهارم براشون می نویسم (دوست داشتن یه سر شهسوار محضر ایشون تشریف ببرن تا مطمئن بشن که جمله از کتاب ایشون هست یا نه!؟)
" این مجلد شامل آثار و بناهای تاریخی مازندران شرقی است یعنی سرزمینی که از رود هراز ... تا کلباد است و شهرهای مهم آن عبارت است از : آمل، بابل، شاهی یا قائم شهر،ساری و اشرف یا بهشهر"
همانطور که می بینید استاد تاریخجناب آقای اسلامی دکتر ستوده تا بهشهر را مازندران شرقی می دانند نه بجنورد را !!!در ضمن این کتاب در سال 66 چاپ شده و هنوز حاج اکبر و حاج محمود رییس جمهور نبودن (در ضمن کتاب چاپ وزارت ارشاد اداره کل انتشارات می باشد یادش بخیر قیمت پشت جلد 360 تومان) بهروز بهزاد
نا شناس 22 فروردين 1393
" گیلان در قرون وسطی در جنوب شرقی تا چالوس ادامه می یافت."
منبع : Spuler, B.. “GILAN”. P. Bearman; Th. Bianquis; C.E. Bosworth; E. van Donzel; and W.P. Heinrichs. In Encyclopaedia of Islam. Second ed. Brill Online, 1986.قابل توجه دکتر اسلامی
این هم منبع دوم:
Kasheff, Manouchehr. “GĪLĀN v. History under the Safavids”. In Encyclopædia Iranica. 2012. Archived from the original on 31 December 2012.
اب انبارنویی ریکا 22 فروردين 1393
سلام به همگی بنده در یکی از دانشگاهای گرگان دانشجو بودم در کلاس استاد {به قول خودش ش گرگانی بود ولی متوجه شدم اصالت مازندرانی دارد}به ما خرده گرفت چرا در حد فشن بودن مازندرانی حرف می زنیم.گفتم ما.مازندرانیها اصالت داریم/فرهنگ زبان مشترک داریم به خودمان افتخار می کنیم ماز ندرانی هستیم. گفتم شما چه دارید.اگر فرزندانتان بگویند ما که هستیم چه متگوید؟زابلی؟بلوچ؟ترکمن؟سمنانی؟سبزواری؟قزاق؟نیشابوری؟مازندرانی؟ گفتم ما خوراک مشترک پوشاک اداب رسم مشترک هستیم شما چه دارید؟چک درمه؟یا رقص خنجر؟یا کلاه شاهرودی؟هیچ حرفی نزد و همه خندیدند.
نا شناس 22 فروردين 1393
شمال نیوز ! تو اگر رسالت رسانه ای سرت میرفت پس چرا جوابیه آقای بنی هاشمیان دبیر ستاد پیگیری استان ساحلی رو منتشر نکردید؟؟؟؟؟؟ حتما باید منفعت شما توش باشه که منتشرش میکردید؟؟؟؟؟؟
نا شناس 22 فروردين 1393
شمال نیوز ! تو اگر رسالت رسانه ای سرت میرفت پس چرا جوابیه آقای بنی هاشمیان دبیر ستاد پیگیری استان ساحلی رو منتشر نکردید؟؟؟؟؟؟ حتما باید منفعت شما توش باشه که منتشرش میکردید؟؟؟؟؟؟

بعید است که این کامنت رو هم منتشرش کنید!
نا شناس 23 فروردين 1393
با سلام بنده اصالتا مازندرانی هستم و در گلستان زندگی می کنم . متاسفانه لحن صحبت دوستان مازنی اصلا خوب نیست . لطفا جنبه داشته باشید خوبه آقای حاج سعیدی مودبانه جواب دکتر رو دادن اینجوری جو گیر شدین و جواب می دین وای اگه با لحن و ادبیات دکتر اسلامی صحبت می کردن که واویلا......
راستی دوستان برگردن به سر تیتر مقاله انگار و فامیلی نویسنده رو درست بخونن ( حاج حسینی ، حاج حسنی )
نا شناس 23 فروردين 1393
این جوابیه یک مطلب وزین ادبی بود یا سیاسی نامه همراه با لفاظی ؟؟
(استرابادی از گرگان )
نا شناس 23 فروردين 1393
اگر گرگان و دشت بشود گرگان شرقی- گرگان غربی- گرگان مرکزی- دشت ترکمن_ سیتانستان- زابلستان باز هم موافقید. با هفتاد و دو ملت منطقه شما باز هم با بیماری استان سازی موافقید؟ از فردای منطقه نمی ترسید! ما چاره ای جز اتحاد داریم؟ وقتی استان سازی باب بشود، بیشترین گرفتاری در تمام ایران متوجه شما خواهد شد. شما بیشترین تنوع اقوام را دارید. چرا متوجه نیستید. ساروی
پاسخ ها به این نظر
گلک گلستان 28 مهر 1393
بو گم بواش این شما منطقه هسه که همه باهم مشکل دارنن هرکی خوانه یه استان سیوا تشکیل هاده یه نا اما منطقه
چنده دروغ گونی
زنده باد اتحاد مردم استان زیبای گلستان
گلک گلستان 28 مهر 1393
به ته چه که اما اقوام انده متنوع وان ته هتو (اما خفه بواشه گومبی هتو)
نا شناس 23 فروردين 1393
آقای حاج سعیدی ؛
ادب داشته باش. البته اگر هدفت پاسخ ادبی به نقد یک نویسنده و دانشمند مازندرانی است؟
بعید می دانم که وطن فروشی فخری برای قومی بوده باشد؟
حضرت سعیدی ؛ با توجه به سن و سالت زاده کدام استانی ؟
گلستان یا مازندران>؟
برای خود برتر نشان دادن ابتدا طرف مقابلت را با اباهی گری به نشناختن و بی سواد بودن متهم میکنی و....
خدا میدونه سالهاست که تو سایتها و نشریات سرک می کشیم اصلا نامی از " تو " تا حالا نشنیده و ندیده بودم.
دنبال چه هستی؟
می خوای خودتو معرفی کنی ؟ به که؟ ....
بی خیال. خدا روزیتو جای دیگه حواله کنه
.
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 30 فروردين 1393
داداش مطمئنی آفلاین نیستی . تو هر سایتی اس این بابارو جستجو کنی کلی صفحه باز میشه>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
در ضمن اباحه گری نه اباهه گری معنی سواد رو هم فهمیمدیم شب به خیر
نا شناس 23 فروردين 1393
دوند کله سر نا سواد دارنی نا قلم
نا شناس 23 فروردين 1393
آقای وحیدی شما بهتر بود اون نمایندگان و استاندار گلستان رو بری نصیحت کنی ................. آقای اسلامی هر چه گفت راست گفت ..... نه که تو استان گلستان بیکار نیست و هیچ مشکلی واسه استان وجود نداره آقایون آمدن گیر دادن تو زمین های مازندران ...... برید یه کم تاریخ مطالعه کنید ....... واقعا براشون متاسفم ...... درود بر حسین اسلامی ........ دیگر نویسندگان مازندران چرا پس نمی نویسند
نا شناس 23 فروردين 1393
دوستان خودتان در مورد ادب و فرهنگ مازندرانی ها بخصوص آقای اسلامی قضاوت کنید! : مورخ مازندرانی خطاب به وحید حاج سعیدی : آقای وحیـد حاج سعیـدی به شما عرض کنم که بروید درس بخوانید، درس خواندن بهترین داروئی است که می توانم برای شما تجویز کنم... برو درس بخوان. درس اوّل را از من یاد بگیر، از میدان تجریش تا دیوار سمنان و از الموت تا بجنورد را مازندران می گویند ، از روی این سرمشق ده صفحه مشق بنویس!!! قضاوت با شما !!!!
نا شناس 23 فروردين 1393
دوستان خودتان در مورد ادب و فرهنگ مازندرانی ها بخصوص آقای اسلامی قضاوت کنید! : مورخ مازندرانی خطاب به وحید حاج سعیدی : آقای وحیـد حاج سعیـدی به شما عرض کنم که بروید درس بخوانید، درس خواندن بهترین داروئی است که می توانم برای شما تجویز کنم... برو درس بخوان. درس اوّل را از من یاد بگیر، از میدان تجریش تا دیوار سمنان و از الموت تا بجنورد را مازندران می گویند ، از روی این سرمشق ده صفحه مشق بنویس!!! قضاوت با شما !!!! شمال نیوز مدیون باشی اگه منتشر نکنی
علی ایمانی 23 فروردين 1393
..... این آقایان . حال چه میانکاله جزو مازندران باشد یا گلستان چه توفیری به حال من و شما شهروند می کند !؟ مگر قصد کشور گشائی دارید !؟ آقای اسلامی هم بهتر بود از ادبیات سنجیده تری استفاده می کردند که بعضی ها از جمله خود بنده نگوئیم که سریال پایتخت آئینه تمام نمای واقعیت یک مازندرانی است .
اب انبارنویی ریکا 23 فروردين 1393
سلام.اگه شرق مینکاله ترکمن هستن...پس کردکوی.بندر گز.گرگان.علی اباد کتول و...مازندرانی هستن.... پس باید جزو مازندران بشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟دارن زوررررررررررررررررررررررررر میگننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننن.شماییییییییییییییییییییییی ز.ابلی یا شاهرودی هستی نباید نضر بدی
.. 23 فروردين 1393
آقا اول بره دماغ خود را درست کند و بعد به فکر جوابیه باشد......
نا شناس 23 فروردين 1393
آقایون شمال نیوز چرا بین قومیتها و ملت و مردم تفرقه می اندازید.
گلستانی ها 23 فروردين 1393
ما از مازندران بیزاریم افتاد؟
نا شناس 23 فروردين 1393
>>>>>>>ویکی پدیا توسط هر شخصی میتونه نوشته و ثبت بشه و بهیچوجه سندیت ندارد>>>>>>>
نا شناس 23 فروردين 1393
یکی بود یکی نبود یه دکتری بود در پایتخت جهان یعنی ساری اون دکتر دوست داشت الموت از قزوین و بجنورد از خراسان شمالی شاهرود از سمنان تجریش از تهران و گرگان از گلستان و شبه جزیره کریمه از اوکراین (البته این یکی رو اگه روسیه بذاره!) بچسبن به ساری
قصه ما بسر رسید خلیج میانکاله از مازندران شرقی به مازندران فعلی نرسید .
شب بخیر شهرزاد قصه گو از مازندران شرقی گنبد
نا شناس 23 فروردين 1393
احسنت بر شما استاد گرامی
درد دل ما غرب استانی ها رو گفتید
به امید روزیکه ما هم به خواسته برحقمان(استان مستقل )برسیم تا دیگر ساروی ها و بابلی ها و امثالهم حقمان را نخورند و برایمان تعیین تکلیف نکنند.
متاسفم برای آنهایی که به حقشان قانع نیستند و با درآمد غرب استان ارتزاق میکنند.ما که برای یک ریالشم رضایت نداریم . شک نکنید که جز برای دوا ودرمان در امور دیگری هزینه نخواهید کرد./ شمایی که دم از خدا و پیغمبر میزنید بدانید خدا جای حق نشسته .!!!
مجتبی حسینی 23 فروردين 1393
با عرض ادب وسلام .
اگر یکبار دیگر مقاله دکتر اسلامی و آقای وحیدی را بخوانید، برای آقای وحیدی سه گزینه در پیش است
1- یا اصلا وحیدی درست مطلب آقای دکتراسلامی را متوجه نشدند
2- یا با عرض معذرت از سوی دولتی های استان گلستان خریداری تا مثلا جوابیه ای داده باشد.
3- یا بازم با عرض پوزش خدای نکرده قصدش خودنمایی و سری توی سرها بلند کردن بود ...
چون دکتر در ابتدای مطلبش گفتند « اینها ربطی به مردم منطقه و فرهنگ مردم ندارد، به دوستی و همبستگی مردم صدمه چندانی نمی زند، ما مازندرانیها از الموت تا بجنورد و از تجریش تا سمنان در تمام تاریخ با هم بودیم و هستیم »
این یعنی احترام به همه مردم و احترام به فرهنگ و آداب همه جا از جمله مردمان شریف ترکمن و استرآباد و گرگان و.... و اتحاد و همبستگی
و اگر استدلال آقای وحیدی برای جداسازی استان ها دور بودن از مرکزه !!!
الان هم اگر به مردمان گنبد و آق قلا و گالیکش و... مراجعه کنید از نا مهربانی دولتی های مرکز نشینان گلستان سخت شاکی هستند
همچنانکه مردمان رامسر و تنکابن و چالوس و ... از دولتی های مرکز نشین استان مازندران شاکی هستند و همینطور همه حاشیه نشین های سراسر استان های ایران از مراکز استان های خودشان . این فقط مختص یک استان نیست و این بهانه خوبی نیست که هرجا گله داره و شاکی است پس جدا شود.
اما دکتر فرمودند برو درس بخوان شک ندارم منظورش توهین نیست بلکه آموزه قرآن است بخوان (اقرأ ) و خود دکتر هم میخواند و میخواند تا بداند... خواندن بد نیست بخوانید تا بدانید . حرف های دکتر اسلامی یعنی از چند پاره کردن استان مازندران دست بکشید . از تکه تکه کردن استان دست بردارید.
ارادتمند ( مجتبی حسینی)
عبد 23 فروردين 1393
دمت گرم جناب سعیدی و چشم امثال مثل اسلامی کور که دوست ندارند استان ساحلی که انشالله به با دعای مردمان خونگرم و مهمان نواز و سخت گوش غرب استان انشالله استان ساحلی تشکیل خواهد شد اسلامی بسه سنت از سن پدر بزرک من بزرگتر سر پیری معرکه گیری اصلا کل مازندران و گلستان و گیلان تو دست تو اخرش چه تو که از اسکندر بالاتر نیستی با دست خالی رفت آن دنیا بذار آخر عمری نفرین و بد نامی پشت سرت نباشه پییرمرد با سواد که به نظر من کلاس سواد آموزی رفتی تا کمی باسواد شدی شمال نیوز غیرت نشان بده و نظرم را درج کن سعیدی بزرگوار فدای داری
نا شناس 23 فروردين 1393
دوستان خودتان در مورد ادب و فرهنگ مازندرانی ها بخصوص آقای اسلامی قضاوت کنید! :


مورخ مازندرانی خطاب به وحید حاج سعیدی :


( آقای وحیـد حاج سعیـدی به شما عرض کنم که بروید درس بخوانید، درس خواندن بهترین داروئی است که می توانم برای شما تجویز کنم... برو درس بخوان. درس اوّل را از من یاد بگیر، از میدان تجریش تا دیوار سمنان و از الموت تا بجنورد را مازندران می گویند ، از روی این سرمشق ده صفحه مشق بنویس)!!!


قضاوت با شما !!!!

شمال نیوز مدیون باشی اگه منتشر نکنی
نا شناس 23 فروردين 1393
کاربر گرالمی؛ اتفاقا دکتر اسلامی کانلا مودبانه و فهمیده و سنجیده به یک فرد خامی که بی ادبانه رفتار نمود پاسخ دادند. وما رمیت اذ رمیت. ولکن الله رمی وحیدی کیه که بخواد جواب اندیشمندی مثل دکتر اسلامی رو بده.بهتره بره .... دنبال مطرح نمودن خودشه که راه رو اشتباه اومده. اینجا خبری نیست.
نا شناس 23 فروردين 1393
جناب سعیدی ؛
در کوی ما شکسته دلی می خرند و بس
بازار خود فروشی از آن سوی دیگر است
نا شناس 23 فروردين 1393
خوب این بنده خدا حاج سعیدی هر چی گفته شما مازنی ها میگید به تو چه بذار خود استاندارتون جواب بده !!! قبول شما مازنی ها چرا جای اسلامی جواب می دین خودش اسنادش رو بیاره ببینیم کی همه جای دنیا جزو مازندران بوده ما خبر نداریم
فقط می تونم بگم دکتر اسلامی فدایی داری !!!
بهروز از گلستان ببخشید از استان من درآوردی مازندران شرقی
نا شناس 23 فروردين 1393
منم تا بحال اسم اسلامی رو نشنیده بودم چه بیان زیبایی داره منو یاد انداخت خدا ایشون برای سریال پایتخت حفظ کنه
حسن از چالوس به امید جدایی چالوس از مازندران آقای اسلامی
خوش بحال شما گلستانی ها و نماینده هاتون که از مازندران جدا شدید دعا کنید نوبت ما هم بشه
رجبلو اورژینال رامیانی 23 فروردين 1393
س,استان گلستان ,استانی هست با اقوام مختلف,که فقط حدود دوازده درصد آن به زبان مازنی صحبت می کنند.از لحاظ وسعت چیزی کمتر از مازندران نداره.منابع آن متنوع تر و سرشارتر از مازندران هست.خط مرزی مستقیم با کشور ترکمنستان دارد.این ها مواهب استان ماست.مازندرانی عزیز برادر ما بودید متاسفم برای انانیکه برادری خود را کتمان می کنند.ما نیازی به شما نداریم.امیدواریم منظور لقمان بعضی از مردم استان شما نباشد.سر نوشت موسولینی,هیتلر و آپارتاید نژادی در انتظار شماست دماغ گنده های مو فرفری
پاسخ ها به این نظر
گلک گلستان 28 مهر 1393
شما رامیانی ها خیلی حق فندرسکی های بیچاره رو خوردین
فندرسک خیلی خیلی بزرگ بود و یه حکومت محلی بزرگ قلمداد می شد که الآن به لطف شما فندرسکی ها حتی یه شهرستانم ندارن، این کمترین حقشونو
حتی رامیان شما جزو منطقه فندرسک بود که الآن شما جعل تاریخی کردین و می
ین به بخشی از رامیان میگفتن فندرسک
من از شما رامیانیها خیلی ناراحتم
نا شناس 23 فروردين 1393
با ارزوي سلامتي براي همه مازني هاي عزيز از ميدان تجريش تا ديوار سمنان از الموت تا بجنورد را مازندران مي نامند درود بر اقاي اسلامي عزيز كه يكبار ديكر نام مازندران عزيز تر از جان رو با افتخار اعلام كرد مهد كشتي جهان -مهد علم -مهد تقوا- مهد شير مردان و شير زنان .شما ديديد كه با توجه همين مردم ميانكاله به هيج وجه قابل جدايي نيست وجزوه لاينفك مازندران مي باشد درود بر ١٤٥٠٠ شهيد مازندراني البته ٤٥٠٠ شهيد مازندران شرقي هم حساب شده است
نا شناس 24 فروردين 1393
جناب آفا وحید جنابعالی بفرمایید غیرازگرگان چه شهری درطول این چند سال پیشرفت کرده است این جدایی ها نه تنها باعث توسعه نشد بلکه محرومیت خیلی ازشهرها بیشتر شد کمی در قضاوت واقع گرا باشیم
rahim 23 فروردين 1393
برادری که نوشتی در حد واندازه سریال پایتخت هستین بدانید که علی اباد کذایی ایشان منظور علی اباد کتول گلستان بوده که با تقلب عواما پایتخت در همین سوادکوه فیلم برداری کردند و به نام مازندران جا زدند. هر چند که عی اباد کتول هم جز مازندران بوده وانشائ ا...روزی به ما برگردد.
صابر 23 فروردين 1393
صحبت دکتر اسلامی با حاج سعیدی و با مردم شرق مازندران بود چه بطی داشت به مردم گیلان و چالوس و غرب مازندران الکی شلوغش نکنید . دوما دو تا دکتر صحبت می کنند یه نخاله نمی پره وسط (چند نفر معدود کامنت گذار غربی )
نا شناس 24 فروردين 1393
بذار غرب مازندران از این استان جدا شه اون وقت اخبار سیما تو نوروز این میشه امثال هیچ فنا بنده ای وارد این استان عبوری نشد وفقط محل تردد به گلستان و خراسان و گیلان و مازندران غربی بوده است !!!!!!!!!!!!!!!!
نا شناس 24 فروردين 1393
یعنی یه خلیج میانکاله اینقدر دردناکه اسلامی !!!
که همه چیو داری به هم می بافی
روحانی بابت اتصال کامل خلیج به گلستان مچکریم
تا کور شود هر آنکه نتواند دید
برو بچ گلستانی
نا شناس 24 فروردين 1393
هجوم رشتی گالش ها به این سایتو پست کاملا مشخص و واضحه و هم گلستانی ها و هم مازنی ها میدانند همانطور که زندگی روزانه شان به هم گره خورده هیچ وقت از هم جدایی ندارند پس حواستان باشد فریب کامنت های تقلبی رشتی گالش ها را نخورید.
نا شناس 24 فروردين 1393
با سلام
جناب آقای حاج سعیدی، این روش ک فردی با نقد بزرگان بخواهد خودشو معروف کنه دیگ منسوخ شده، نوشتتونو ی بار میخوندین تا متوجه بشین ک هیچ دلیل منتطقی واسه نوشتم این نوشتهاتون ندارین، مثلا میگین واسه ی امضا شرق گلستانیا باید کلی مکافات میکشیدند ک الانم فرقی نکرده!گرگان شده مرکز استان درصورتی ک از هرلحاظ بتید گنبد مرکز استان میشد بخصوص بعد مسافت،آخه مگ گرگان تا ساری چقد فاصله هستش.درضمن بنده 4سال گنبد درس خوندم وتواین 4سال تغییرات اندکی در گنبد دیدم ولی هر دفعه ی پروژه در گرگان در حال احداث بود،شما کلستانو فقط تا علی آباد می دونید و بودجونم همونجا تموم میشه...
شما همونیایی هستین ک تو شبکه استانیتون فقط آهنگای مازنی و آداب رسوم مازنی پخش می کنین...
علی 24 فروردين 1393
آخه یکی نیست به این وحیدی بگه با جدا شدن گلستان از مازندران چه پیشرفتی در اون حاصل شد. تنها یه عده سیستانی و شاهرودی اوکدن تو این شهر و حسابی تمام گلستانی های به اصطلاح اصیل را له کردند. تنها کافی است به شرق این استان سر بزنید تا وضعیت اسفبار زندگی مردم را ببینید. لطفا بس کن وحیدی. بوی گند آشغال و زباله های مردم در در کلاله و مراوه تپه مینودشت گالیکش و ...... بیداد می کند. شما با جدا شدن تنها به گرگان رسیدید و لی ما شرق استنانی های هیچ. لطفا بس کن. در ضمن ما اسم شما رو برای اولین با به عنوان یک گلستانی شسنیدیم.
نا شناس 24 فروردين 1393
یعنی غرب مازندران جز فروختن زمین به غریبه ها و اخبار نوروزی و مسافری که الان خودش صاحبخانه و غرب مازندرانی ها سرایدارش چیزی تو چنته نداره؟خوشبحال ما شرق استانی ها که صاحبان اصلی زمینهایمان خودمان هستیم و در ایام نوروز و تابستان مسافران خیلی زیادی هم داریم با اینکه نیازی به مسافر هم نداریم.انشاالله که بزودی غرب مازندران استان شود و بلایی که متاسفانه بر سر مردم شریف گلستان آمد بر سر آنها هم بیاید و مطمئنم ریشتر بلا از هر لحاظ بالاتر خواهد بود.
نا شناس 24 فروردين 1393
یعنی غرب مازندران جز فروختن زمین به غریبه ها و اخبار نوروزی و مسافری که الان خودش صاحبخانه و غرب مازندرانی ها سرایدارش چیزی تو چنته نداره؟خوشبحال ما شرق استانی ها که صاحبان اصلی زمینهایمان خودمان هستیم و در ایام نوروز و تابستان مسافران خیلی زیادی هم داریم با اینکه نیازی به مسافر هم نداریم.انشاالله که بزودی غرب مازندران استان شود و بلایی که متاسفانه بر سر مردم شریف گلستان آمد بر سر آنها هم بیاید و مطمئنم ریشتر بلا از هر لحاظ بالاتر خواهد بود.
مش مختار 24 فروردين 1393
آقای حسین اسلامی با جمع کردن چند سند نامعتبر کتالب پاپ کرد الان فقط حرف خودش رو قبول داره . هر مجلس که این آقا باشد مسیر عوض می شود آنقدر شوخی های بی جا می کند و آنقدر بقیه از او استفاده سوء میکنند . ایشان هم باورشان می شود بعد با زبان ساروی شروع می کند به حررررافی .
امیر علی 24 فروردين 1393
نصف کشور مازندران؟؟؟ یعن
ی چی؟؟؟؟؟ کی دکتر اسلامی همچین حرفی زد؟؟؟؟
نا شناس 24 فروردين 1393
آهای گلستانی ها ،
انگار یادتان رفته که تا دیروز ....
مشکلی نیست ... تاریخ خود گواه است
سعید 24 فروردين 1393
بابا nر غرب استان بعضی دلشون می خواد رشتی باشن تا ساروی .شما بی خیال
دوستدار مازندران و استاد اسلامی از بهشهر 24 فروردين 1393
ما در جنگ دوست و دشمن و مرد و نامرد را شناختیم و در این گونه مقاله ها هم آدمهای منطقی، دلسوز، حسود، بخیل، بیکاره ها، عقده ای ها، روشن ضمیرها و عاشقان مردم را می شناسیم. حرف استاد اسلامی تمام اسناد تاریخی می شود، آیندگان می فهمند که ما در روزگار خودمان اهل درد، اهل قلم و بزرگانی مانند دکتر اسلامی داشتیم.
دلسوزی استاد اسلامی بیشتر برای همان مردم گرگان است. ای کاش قدری بیداردل بودند.
نا شناس 24 فروردين 1393
حاجی اسلامی توربوترن ماست.
بعضیهاچشم دیدن هیچ قطار در حال حرکتی را ندارند. این افراد بیمارند. کبلاقا اسلامی لوکوموتیو مازندران است. کبلایی دوستت داریم.
استاد اسلامی سرمایه ملی است 24 فروردين 1393
بی ادبی به بزرگان کشور مثل حاج حسین اسلامی هنر نیست، پول هم نمی آورد، پست و مقام هم نمی دهند. از شما می پرسم. می دهند؟؟ داده اند؟ کجا و به کی؟؟؟

در طول تاریخ همیشه یک عده بودند که فقط به بزرگان سنگ می زدند. در کدام زمان اینطور نبود؟
سنگ بدگوهر اگر شیشه زرین بشکست... قیمت سنگ نیفزاید و زر کم نشود.
نا شناس 24 فروردين 1393
آقا یا خانومی که به تقسیمات کشوری 1316 اشاره فرمودید.
لطفاً استان 2 به مرکزیت ساری که قم و کاشان و شاهرود هم بخشی از استان 2 و زیر مجموعه ی ساری بود بخوانید. البته من ادعای مازندران بودن قم و کاشان و شاهرود و دامغان و سمنان ندارم. ولی اینها در مجموعه ی استان 2 بودند، مرکز آنها ساری بود. و امّا درس دوم که اگر بیاموزی خوب است. تا پیش از انقلاب نماینده ساری در مجلس عنوان نماینده ساری و تنکابن را داشت. تنکابن و محال ثلاث قلب دیلم است. افتخار تاریخ ایران و مازندران و تشیع هستند. داستان رامسر بازی جدا است. بحث چالوس هم ارتباطی به اینها ندارد، چالوس همیشه قلب مازندران بود و هست. و باز هم پاینده ایران
حسین اسلامی ساروی
نا شناس 24 فروردين 1393
خداییش همه کسایی که در مورد دکتر اسلامی و نوشتارش و محتویاتش ایراد گرفتند ته دلشون آرزو دارن منطقه و استانشون یکی به زیرکی و دانشمندی و خوش بیانی و گفتاری و نوشتار جذاب دکتر اسلامی داشته باشند و چون کم اوردند و میدونند هرگز چنین قدرتی ندارند مثل سریال پایتخت که از سر کم اوردن و حسادت به جایگاه هوشی و علمی مازنی ها بود شروع به هوچی گری میکنند.&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&ممتون دکتر میانکاله سند خورده به نام گلوگاه و بهشهر زیبا و شیرین
از آمل 23 فروردين 1393
با پوزش از محضر استاد اسلامی.واقعاً چشم اسلامی واسلامی ها وهمه آنها که درد ایران دارند کور.چشم همه آنها که به ایران می اندیشند کور.اصلاً مرگ بر آنها که در ایران هستند،شناسنامه ایرانی دارند،امّا تخم تفرقه،نفاق،فتنه را می کارند،روزی که زبان مازندرانی بمیرد،مازندران را همچنان پاره پاره کنند،ویک عده بی خبر آنرا به دندان بگیرند ودر یک گوشه پنهان شوند.روزی که با این استان سازی خیانت کارانه به وحدت ایران واقوام ایرانی صدمه بزنن نه تنها که چشم اَسلامی کور که الهی بدین بوم وبر زنده یک تن مباد.
یک مازندرانی 23 فروردين 1393
همش فرمایشات ناسیونالیستی از دکتر گرفته تا ...! شما می خواهید با این طرز تفکر به کجا برسید؟ازین به بعد هرکی بیاد ادعا کنه که بله استان ما یک روزی از میدان فلان بود تا کوه فلان که چی؟ برو برادر! اینا برای مردم آب و نون نمیشه آقای دکتر!
نا شناس 23 فروردين 1393
اه اه آدم دلش برای مازنی ها می سوزه
بنده های خدا انگار استان گلستان و بعدش خلیج میانکاله ارث پدرشونه
یه جوری حرف می زنن آدم فکر می کنه مملکت مال ایناس
که هر جوری دلشون خواست اسم بذارن یا تقسیمش کنن
غرب مازندران ازتون جدا شه برای آقای ساروی چیزی نمی مونه
الان هم احساس خطر می کنه بعد گلستان و خلیج نوبت غرب مازندران میشه مطمئن باش
در ضمن هیچ گلستانی آرزوی کارمند مازنی رو تو استان نمی کشه
چه برسه به رییس تا تجمیع دوباره 2 استان
این آخری رو شک نکنید به گور می برید .
زنده باد استان جداشده از مازندران گلستان عزیز
پاسخ ها به این نظر
گلک گلستان 28 مهر 1393
برار جان اما استان از قدیم مستقل بیئه چوه گونی استان جداشده از مازندران
راستی اما زبان نامم گلکی یا هیرکانیه این مازندرانیا خله دروغ گونن ته به وشان توجه نکن و وشان د ره کار نداشته باش و خوشتن ده ر ناراحت نکن و وشان وه برمه نکن
اما خوشتن ده ر گومبی گلستانی یا هیرکانی اصلانم به وشان طبرستان کاری ندارمی
نا شناس 23 فروردين 1393
هو در مورد علی آباد کتول درست صحبت کن
حرف دهنتم بفهم
مگه ندیدی همه از علی آباد میرفتن ساری یا قائم شهر
در ضمن نقی پلنگ مازندران نه پلنگ گلستان
اگه منظور گلستان بود لااقل 1 ثانیه از فیلم هم اینجا ضبط میشد
البته بهت حق میدم خیلی ناراحتی و افسرده
ان شاا... مشکلات شما مازنی ها حل بشه
جمال 23 فروردين 1393
اصلاکی گفته گلستان جزئی از مازندران بود اشتباه شنیدید کتاب تاریخ شما اشتباه نوشته بود این آقا هه درست می گه تاریخ دروغه ببینید ما الان چی می گیم مازندران تازه از گلستان جداشده.
نا شناس 23 فروردين 1393
آقای وحید حاج سعیدی تشکر

به فضل الهی غرب مازندران هم استان خواهد شد
نا شناس 23 فروردين 1393
" گیلان در قرون وسطی در جنوب شرقی تا چالوس ادامه می یافت."
منبع : Spuler, B.. “GILAN”. P. Bearman; Th. Bianquis; C.E. Bosworth; E. van Donzel; and W.P. Heinrichs. In Encyclopaedia of Islam. Second ed. Brill Online, 1986.قابل توجه دکتر اسلامی
این هم منبع دوم:
Kasheff, Manouchehr. “GĪLĀN v. History under the Safavids”. In Encyclopædia Iranica. 2012. Archived from the original on 31 December 2012.
محمد 24 فروردين 1393
اصفهان را نیمه خوانند در جهان
صد جهان دیدم من در اصفهان
گردهم آیندگر صد اصفهان
می نگردد نیمی از مازندران///////////////////////
یه دنیا،یه ایران،یه مازندران
alireza 24 فروردين 1393
اسم این باصلاح نویسنده روتازه شنیدیم،تابحال کجا بودی؟؟؟؟!!! هر کسی دو کلکه چیز یاد میگیره فکر میکنه عقل کل و دیگه همه چیز میدونه و این آقا تازه به دوران رسیده هم شده نویسنده......... بابا بیخیال شو جناب نویسنده گلستانی.
نا شناس 24 فروردين 1393
عشق است مازندران. عشق است دریای مازندران که قرنها و هزاران سال این دریا رو به اسم مازندران می شناسند. فکر کنم شاعر بزرگ کشورمان فردوسی کبیر توی شعرش گفته که مازندران شهر ما یاد باد .استاندار گلستان اگه دکتر اسلامی بزرگ نمی شناسی ما مازندرانی های اصیل ایشون می شناسیم واحترام زیادی براشون قائلیم .راستی خواهش می کنم تو به فکر اختلاف ما مازندرانی ها نباش تو برو به فکر استان خودت باش.
پاسخ ها به این نظر
گلک گلستان 28 مهر 1393
قدیمیترین و تاریخیترین و اولین اسم این دریا هیرکان بود
احسان 24 فروردين 1393
آقای حسین اسلامی درست است که استان دوم در سال 1316 که شما به آن اشاره کردید مناطقی را که گفتید در بر میگرفت اما مرکز آن ساری نبود بلکه تهران بود! یعنی آن موقع ساری جایی در بین مراکز استانهای دهگانه ایران نداشت بلکه خود هم جزئی از استان دوم به مرکزیت تهران محسوب میشد! از شما که ادعای پژوهشگری و تاریخ دانی دارید واقعا بعید است که این چیزها را ندانید . توصیه خودتان را به شما میکنم: بروید مطالعه کند لطفا! شمال نیوز اگر راست میگی منتشر کن.
سید رضا 24 فروردين 1393
آقای اسلامی و تمام شرق مازندرانیها ؛ لطفا اگر می توانید ( که محال است بتوانید ) به این سؤال پاسخ منطقی دهید . ما از همه دعوت میکنیم که به این سؤال جواب دهند ( لطفا متن را با دقت بخوانید تا پاسخهای غیر مرتبط ندهید ) :

سوال اين است : در تقسيمات كشوري و تعيين مرز استانهای كشور ( در اينجا به طور مشخص گيلان و مازندران ) چه چيزي بايد ملاك باشد ؟



1 . تاریخ .

ابتدا بخشهایی از تاریخ تقدیم به شرق مازندرانیهای مدعی تاریخ :

تنکابن در زمان ساسانیان جزء گیلان محسوب می شد. چون حدود گیلان در آن زمان از تالش تا رود چالوس بود.
در قرن 6 و 7 هجري مرز مازندران تا هوسم ( رودسر ) ثبت شده ، پس در اين زمان تنكابن جزء مازندران بود .
در زمان صفويه و افشاريه و زنديه ، تنكابن جزء گيلان محسوب ميشده است .
در زمان قاجار تنکابن از گیلان جدا و ضمیمه مازندران گردید و همچنین کلارستاق و کجور به آن واگذار شد و این سه ناحیه از آن وقت به محلات ثلاث معروف شد. در اين زمان خرم آباد مرکز ولایت تنکابن بود و در زمان مشروطیت نقش بسیار فعال و حساسی به عهده داشته که عاقبت به خلع محمدعلی شاه از سلطنت منجر شد.
در تقسيمات كشوري سال 1316 مرز استان یکم به مرکزیت رشت تا نوشهر و كجور و رويان ادامه داشت !

.
پس اگر ملاک تاریخ است ، ملاحظه مي كنيد كه مرز بين گيلان و مازندران در طول تاريخ بارها تغيير كرده است اما در بيشتر دوره هاي تاريخي حتي تنكابن هم جزء گيلان و ديلمستان بوده است تا چه رسد به رامسر ! ( هرچند كه برخيها بگويند در بيشتر دوره هاي تاريخي مرز مازندران تا رودسر بوده است ، اما واقعيت چيز ديگري است و تاريخ ميگويد كه اين دوره كوتاه بوده است ) .



2. فرهنگ و زبان :

اگر ملاك فرهنگ و زبان است كه فرهنگ و زبان مردم تنكابن هم بيشتر به گيلانيها نزديك است تا چه رسد به رامسر كه تقريبا صد درصد گيلاني است ! البته بخش نشتارود شهرستان تنکابن اینطور نیست که البته این مشکل هم با الحاق بخش نشتارود به شهرستان عباس آباد قابل حل است تا در استان مازندران باقی بماند .



3. فاصله تا مرکز استان :

اگر ملاك فاصله تا مركز استان است كه فاصله تنکابن تا ساری 225 کیلومتر و فاصله اش تا رشت 125 کیلومتر است . رامسر که دیگر از این هم به رشت نزدیکتر است : فاصله رامسر تا رشت 100 کیلومتر و فاصله اش تا ساری 250 کیلومتر است .



4 . خواست خود مردم آن منطقه :

اگر ملاك خواست خود مردم آن منطقه است كه به جز بخش نشتارود که میتوان آن را به شهرستان عباس آباد ملحق کرد تا در استان مازندران باقی بماند ، فكر ميكنم بيشتر مردم تنكابن هم گيلان را به مازندران ترجيح ميدهند تا چه رسد به رامسر كه اين درصد مطمئنا خيلي بيشتر و بالاي 95 درصد است . ضمنا ميتوان در تنكابن در اين باره یک نظرسنجی جامع و دقیق و کامل برگزار كرد تا از نظر مردم مطمئن شد و مطابق نتيجه آن عمل كرد .



خلاصه این که اگر تشكيل استان جديد در غرب مازندران منتفي باشد ( - كه البته خدا نكند اينطورشود - ) ، در این صورت با هر ملاک و معیار و دلیل و منطقی که حساب کنیم برای مازندران نميتوان مرزي بيشتر از نشتارود در نظر گرفت . برخيها آستارا در گيلان را مثال ميزنند كه البته بيراه هم نيست و اگر بخواهيم واقع بين باشيم بايد آنجا هم تقسيمات كشوري اصلاح شود . اما اگر تقسیمات کشوری در جایی به صورت اشتباه صورت گرفته دلیل نمیشود که این اشتباه در جای دیگری هم تکرار شود . ضمنا این كار شرق مازندرانيها نوعي فرافكني است . در اينجا موضوع بحث رامسر است و تنكابن . ما هر موردی را که مطرح میکنیم بعضیها میگویند این ملاک نیست ! خب سؤال ما هم این است که اگر هیچ یک از اینها ملاک نیست پس چه چیزی ملاک است ؟ با چه ملاک و معیار و دلیل و منطقی تصمیم گرفته شده که مرز مازندران با گیلان به جای این که بین نشتارود و تنکابن باشد ، بین رامسر و چابکسر باشد ؟ نکند از روی قرعه کشی ؟؟؟ !!!
شمال نیوز مدیونید اگر منتشر نکنید.
نا شناس 24 فروردين 1393
آقای حسین اسلامی ساروی !!!
فکر نمی کنی استان 2 به مرکزیت تهران باشه
پس قبول داری لااقل تا سال 1316 در تقسیمات کشوری
رامسر چالوس و نوشهر و شهسوار جزو گیلان بوده
پس آقای حاج سعیدی نقل قول از پدرانش که این شهرها جزو
گیلان بوده رو با این حرفت تایید می کنی!!!
قبول کن مقاله تند و بی پایه و اساسی نوشتی
البته حقم داری سخته قبولش ولی بهت حق میدم
زنگانه علی آباد کتول
نا شناس 24 فروردين 1393
راستی به دستور آقای اسلامی همه ما گلستانی ها داریم درس می خونیم
جلد 4 از آستارا تا استرآباد دکتر ستوده:
" این مجلد شامل آثار و بناهای تاریخی مازندران شرقی است
یعنی سرزمینی که از رود هراز ... تا کلباد است و شهرهای مهم آن عبارت است
از : آمل، بابل، شاهی یا قائم شهر،ساری و اشرف یا بهشهر"
همانطور که می بینید استاد تاریخ جناب آقای اسلامی دکتر ستوده تا بهشهر را مازندران شرقی می دانند نه بجنورد را !!!
نا شناس 24 فروردين 1393
راستی به دستور آقای اسلامی همه ما گلستانی ها داریم درس می خونیم
جلد 4 از آستارا تا استرآباد دکتر ستوده:
" این مجلد شامل آثار و بناهای تاریخی مازندران شرقی است
یعنی سرزمینی که از رود هراز ... تا کلباد است و شهرهای مهم آن عبارت است
از : آمل، بابل، شاهی یا قائم شهر،ساری و اشرف یا بهشهر"
همانطور که می بینید استاد تاریخ جناب آقای اسلامی دکتر ستوده تا بهشهر را مازندران شرقی می دانند نه بجنورد را !!!
نا شناس 24 فروردين 1393
راستی به دستور آقای اسلامی همه ما گلستانی ها داریم درس می خونیم
جلد 4 از آستارا تا استرآباد دکتر ستوده:
" این مجلد شامل آثار و بناهای تاریخی مازندران شرقی است
یعنی سرزمینی که از رود هراز ... تا کلباد است و شهرهای مهم آن عبارت است
از : آمل، بابل، شاهی یا قائم شهر،ساری و اشرف یا بهشهر"
همانطور که می بینید استاد تاریخ جناب آقای اسلامی دکتر ستوده تا بهشهر را مازندران شرقی می دانند نه بجنورد را !!!
نا شناس 24 فروردين 1393
راستی به دستور آقای اسلامی همه ما گلستانی ها داریم درس می خونیم
جلد 4 از آستارا تا استرآباد دکتر ستوده:
" این مجلد شامل آثار و بناهای تاریخی مازندران شرقی است
یعنی سرزمینی که از رود هراز ... تا کلباد است و شهرهای مهم آن عبارت است
از : آمل، بابل، شاهی یا قائم شهر،ساری و اشرف یا بهشهر"
همانطور که می بینید استاد تاریخ جناب آقای اسلامی دکتر ستوده تا بهشهر را مازندران شرقی می دانند نه بجنورد را !!!
نا شناس 24 فروردين 1393
راستی به دستور آقای اسلامی همه ما گلستانی ها داریم درس می خونیم
جلد 4 از آستارا تا استرآباد دکتر ستوده:
" این مجلد شامل آثار و بناهای تاریخی مازندران شرقی است
یعنی سرزمینی که از رود هراز ... تا کلباد است و شهرهای مهم آن عبارت است
از : آمل، بابل، شاهی یا قائم شهر،ساری و اشرف یا بهشهر"
همانطور که می بینید استاد تاریخ جناب آقای اسلامی دکتر ستوده تا بهشهر را مازندران شرقی می دانند نه بجنورد را !!!
نا شناس 24 فروردين 1393
راستی به دستور آقای اسلامی همه ما گلستانی ها داریم درس می خونیم
جلد 4 از آستارا تا استرآباد دکتر ستوده:
" این مجلد شامل آثار و بناهای تاریخی مازندران شرقی است
یعنی سرزمینی که از رود هراز ... تا کلباد است و شهرهای مهم آن عبارت است
از : آمل، بابل، شاهی یا قائم شهر،ساری و اشرف یا بهشهر"
همانطور که می بینید استاد تاریخ جناب آقای اسلامی دکتر ستوده تا بهشهر را مازندران شرقی می دانند نه بجنورد را !!!
پاسخ ها به این نظر
امید اخوان رستمی 24 فروردين 1394
جناب کتاب "از آستارا تا استرآباد" استاد ستوده 10 جلدی هستش بی شک در جلدهای بعدی ملاحظه خواهید کرد.
نا شناس 24 فروردين 1393
راستی به دستور آقای اسلامی همه ما گلستانی ها داریم درس می خونیم
جلد 4 از آستارا تا استرآباد دکتر ستوده:
" این مجلد شامل آثار و بناهای تاریخی مازندران شرقی است
یعنی سرزمینی که از رود هراز ... تا کلباد است و شهرهای مهم آن عبارت است
از : آمل، بابل، شاهی یا قائم شهر،ساری و اشرف یا بهشهر"
همانطور که می بینید استاد تاریخ جناب آقای اسلامی دکتر ستوده تا بهشهر را مازندران شرقی می دانند نه بجنورد را !!!
نا شناس 24 فروردين 1393
راستی به دستور آقای اسلامی همه ما گلستانی ها داریم درس می خونیم
جلد 4 از آستارا تا استرآباد دکتر ستوده:
" این مجلد شامل آثار و بناهای تاریخی مازندران شرقی است
یعنی سرزمینی که از رود هراز ... تا کلباد است و شهرهای مهم آن عبارت است
از : آمل، بابل، شاهی یا قائم شهر،ساری و اشرف یا بهشهر"
همانطور که می بینید استاد تاریخ جناب آقای اسلامی دکتر ستوده تا بهشهر را مازندران شرقی می دانند نه بجنورد را !!!
نا شناس 24 فروردين 1393
راستی به دستور آقای اسلامی همه ما گلستانی ها داریم درس می خونیم
جلد 4 از آستارا تا استرآباد دکتر ستوده:
" این مجلد شامل آثار و بناهای تاریخی مازندران شرقی است
یعنی سرزمینی که از رود هراز ... تا کلباد است و شهرهای مهم آن عبارت است
از : آمل، بابل، شاهی یا قائم شهر،ساری و اشرف یا بهشهر"
همانطور که می بینید استاد تاریخ جناب آقای اسلامی دکتر ستوده تا بهشهر را مازندران شرقی می دانند نه بجنورد را !!!
نا شناس 24 فروردين 1393
راستی به دستور آقای اسلامی همه ما گلستانی ها داریم درس می خونیم
جلد 4 از آستارا تا استرآباد دکتر ستوده:
" این مجلد شامل آثار و بناهای تاریخی مازندران شرقی است
یعنی سرزمینی که از رود هراز ... تا کلباد است و شهرهای مهم آن عبارت است
از : آمل، بابل، شاهی یا قائم شهر،ساری و اشرف یا بهشهر"
همانطور که می بینید استاد تاریخ جناب آقای اسلامی دکتر ستوده تا بهشهر را مازندران شرقی می دانند نه بجنورد را !!!
نا شناس 24 فروردين 1393
راستی به دستور آقای اسلامی همه ما گلستانی ها داریم درس می خونیم
جلد 4 از آستارا تا استرآباد دکتر ستوده:
" این مجلد شامل آثار و بناهای تاریخی مازندران شرقی است
یعنی سرزمینی که از رود هراز ... تا کلباد است و شهرهای مهم آن عبارت است
از : آمل، بابل، شاهی یا قائم شهر،ساری و اشرف یا بهشهر"
همانطور که می بینید استاد تاریخ جناب آقای اسلامی دکتر ستوده تا بهشهر را مازندران شرقی می دانند نه بجنورد را !!!
نا شناس 24 فروردين 1393
خوبه این بابا به قول شما یک نویسنده معمولی است و کسی ایشان را نمی شناسد شما این همه پریشان شدید، اگر یک نویسنده معروف جواب می نوشت، حتما دارش می زدید. ........................................
محمدآلمان 24 فروردين 1393
بنام خدا باسلام برهمه ایالت بائرن(باواریا) بامرکزیت مونیخ که درجنوبی ترین بخش این ایالت یااستان واقع شده آقای اسلامی میداند باجمعیت 18 میلیونی سه تیم درباشگاه دسته یک تیم مونیخ تیم اول اروپاست مونیخ پایتخت آلمان نسیت سومین شهرآلمان ازجهت وسعت وجمعت است این ایالت جندقسمت (مثل اوبربایرن و....) ولی یک ایالت بامرکزیت مونیخ بامراکز صنعتی واقتصادی که سال گذشته بیش 148 میلیارد یورو درآمدداشت جداازصنعت توریست بائرن جزء ایالتی است که به ایالات دیگر کمک میکند . ؟! پس نتیجه میگیرم مادنبال نخودسیاهستیم ومن دست نوشته آقای اسلامی رابیشتر می پسندم ودیگراینکه توخودبخوان حدیث مفصل ازاین مجمر ومن یک پیشنهاددارم بیاید فقط شهرگرگان رابعنوان یک استان قرارداده ودیگرشهرهارا به مازندران ملحق کنید.
نا شناس 24 فروردين 1393
میانکالههههههههههههههههههههههههههههه بده نیستیم برید خودکشی کنید وضمنا مادر دکتر روحانی واسه مازندران .تنکابن و رامسر هم زودتر از مازندران جدا کنید هوش وقیافه و لباساشون کپ گالش هاست.نیازی به غیر مازنی ها نداریم و نمیخوایم مثل گلستان هزار قوم و تیکه باشیم.کسی باید در مازندران باشه که باهوش و کاری باشه.
نا شناس 24 فروردين 1393
دکتر اسلامی عزیز درود بیکران بر شما
معلومه خوب تو خال زدی که برخی به جلز و ولز افتادند
بوی سوختن وطن فورشان تا اقصا نقاط کشور هم پیچیده
مرحبا اسلامی جون. دمت گرم
نا شناس 24 فروردين 1393
من محمد مقیم آلمان بیش بیست سال زیریادداشتم مینوشتید. باتشکر
نا شناس 25 فروردين 1393
آقای اسلامی استان دوم شامل شهرستان‌ های زیر به مرکزیت تهران بودند :

۱ـ قم ۲ـ کاشان ۳ـ تهران ۴ـ سمنان ۵ـ ساری ۶ـ گرگان


کدام عقل سلیمی پذیرا است که با وجود تهران ، در استانهای دهگانه ، ساری مرکز استان شود!!!!! تازه تهران مرکزیت جغرافیایی هم داشت!!!!! آن زمانی که رشت مرکز است بود ، هنوز ساری شهرستانی بیش نبود!

تنکابن (رودسر تا رویان) هم تا قبل قاجار رسما به گیلان تعلق داشت و بعد از قاجار طی یک بازی به اصطلاح خودتان سیاسی مستقل از گیلان و مازندران و تحت محال ثلاث تنکابن (رودسر تا رویان) شد و مستقیم با تهران در ارتباط بود!!!!
نا شناس 25 فروردين 1393
با سلام


در زمان آقا محمد خان قاجار تنکابن از گیلان جدا شد . تا سال 1335 زنجان و اراک جز گیلان بودند و از سال 1351 زنجان به صورت فرمانداری کل درآمد.


برگرفته از کتاب تاریخ گیلان - صفحه 19 - نوشته کریم کوچکی زاد ، انتشارات گیلکان - شماره کتابشناسی ملی 9191-82م
نا شناس 25 فروردين 1393
ما مردم هشتیکه دوست داریم کلا جز ء مازندران باشیم چرا هنوز بعضی از کار ها باید در بندر گز انجام شود خود مردم نوکنده و بندر گز خودشان را مازندرانی می دانند تا گلستانی
نا شناس 25 فروردين 1393
آن موقع که ساری در نقشه هخامنشیان خودنمایی میکرد هنوز نطفه رشت توسط ترک ها و روس ها بسته نشده بود.........................
نا شناس 25 فروردين 1393
خیلی جالبه ..........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شما مازنی ها هر که را بشناسید، حرفش را ولو بی سند قبول می کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. ولی حرف دیگران را حتی با ارائه سند قبول نمی کنید و معتقدید این آقا از کجا پیدا شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟. به هر حال انتظار نداشتید یک جوان گلستانی حاج حسین شما را ضربه فنی کند.................. حق دارید ناراحت باشید!!!!!!!!!!!!!
نا شناس 25 فروردين 1393
نکته جالب دیگر اینکه شاید جناب آقای اسلامی خودشان را یک برند می دانند که نیاز به ارائه سند و مدرک احساس نمی کنند و حتماً منتظرند مردم بگویند بر اساس اظهارات حسین اسلامی چنین و چنان است؟!
نا شناس 25 فروردين 1393
ساری اولین شهر در سرتا سر جنوب دریای مازندران است. همیشه مرکز ایالت مازندران بود. در تقسیمات کشوری 1316 هم ساری مرکز استان 2 بود که البته همه این حرف و حدیث ، آنچه که سیاسیون تصمیم گرفتند و آنچه که در قرنهای گذشته بود مشکل ما را حل نمی کند. ما امروز داریم در قرن 21 زندگی می کنیم ، چشمان خودمان را باز کنیم بهتر است. ما حق نداریم به این بازیهای کودکانه و کوتوله بازی سیاسیون که یا استانها را قطعه قطعه می کنند و یا یک شبه صدها مصوبه تصویب می کنند توجه کنیم. به ایران متحد اندیشه کنید. اتحاد ، اتحاد
نا شناس 25 فروردين 1393
چرا با توسل به دروغ و بهانه های بنی اسرائیلی به فکر تفرقه و جدائی هستید، همه با هم با کار و فکر و اندیشه ایران را و مازندران را بسازیم. ما از خودمان شروع کنیم، گام اول مهربانی و اتحاد است نه تهمت و فحاشی و تفرقه.
نا شناس 25 فروردين 1393
دیروز که گلستان ساز ی کردند بعضی ها توی خیابان نماز شکر خواندند ، حالا مردم همانجا می بینند که اینها همه سراب بود، و فردا فرزندان ما لعنت به ما خواهند کرد که تفرقه و نفاق کاشتیم. ایران بزرگ و مازندران بزرگ و متحد بهتر است. این مرزبندیهای سیاسی وحشتناک است.
نا شناس 25 فروردين 1393
اگر تمام مطالب دوستان که از کتابهای مختلف برداشت کردن درست بدانیم این را هم باید قبول کرد این گلستان بود که همین چند سال پیش از مازندران جدا شده امروز میانکاله را می خواهد فردا هم میگن گلوگاه و بهشهر جزء تیول آقامحمد خان بوده پس ارث پدری ماست....
دنكوب 25 فروردين 1393
دمت گرم وحيد از جسارت و شهامتت در روشنگري و نقادي مودبانه كه به خرج دادي .
نا شناس 24 فروردين 1393
قابل توجه مازنی های عزیزی که میگن ما اسم حاج سعیدی رو نشنیده ایم
1. آیا هرکس که شما اسمشو نشنیدید یعنی بی سواده
2. ما هم تازه برای اولین بار اسم دکتر ساروی رو شنیدیم پس بگیم ایشون دکتر نیست!!!
3. اگه اهل مطالعه باشید می بینید حاج سعیدی در روزنامه حمایت ستون ثابت داره
4. در روزنامه اطلاعات سه شنبه ها با همکاری آقای رضا رفیع( مجری قندپهلو) ستون ثابت داره
5. نویسنده و خبرنگار خبرگزاری فارس هستند .
6. و در دهها هفته نامه و ماهنامه مقالات ایشون بطور دائم چاپ میشه
7. در سال 92 مقاله ایشون در جشواره مطبوعات در کشور مقام دوم رو کسب کرده
8. در سال 91 معلم نمونه کشور شدند .
با سپاس انجمن فرهنگیان استان گلستان
نا شناس 25 فروردين 1393
آقا یا خانم محترم خواهشا از طرف ما نشتارودیها اظهار نظر نکن. ما نشتارودیها هم گیلان رو به مازندران ترجیح میدهیم. در ضمن فاصله نشتارود به رشت هم نزدیکتر است تا ساری
نا شناس 25 فروردين 1393
آقا یا خانم محترم خواهشا از طرف ما نشتارودیها اظهار نظر نکن. ما نشتارودیها هم گیلان رو به مازندران ترجیح میدهیم.


در ضمن فاصله نشتارود به رشت هم نزدیکتر است تا ساری
نا شناس 25 فروردين 1393
آقای اسلامی استان دوم شامل شهرستان‌ های زیر به مرکزیت تهران بودند :

۱ـ قم ۲ـ کاشان ۳ـ تهران ۴ـ سمنان ۵ـ ساری ۶ـ گرگان


کدام عقل سلیمی پذیرا است که با وجود تهران ، در استانهای دهگانه ، ساری مرکز استان باشد!!!!! تازه تهران مرکزیت جغرافیایی هم داشت!!!!! آن زمانی که رشت مرکز استان بود ، هنوز ساری شهرستانی بیش نبود!


در ضمن تنکابن (رودسر تا رویان) هم تا قبل قاجار رسما به گیلان تعلق داشت و بعد از قاجار طی یک بازی به اصطلاح خودتان سیاسی ، مستقل از گیلان و مازندران و تحت عنوان محال ثلاث تنکابن (رودسر تا رویان) و مستقیم با تهران در ارتباط بود!!!!
نا شناس 25 فروردين 1393
آقای اسلامی ، استان دوم شامل شهرستان‌ های زیر به مرکزیت تهران بودند :


۱ـ قم ۲ـ کاشان ۳ـ تهران ۴ـ سمنان ۵ـ ساری ۶ـ گرگان


کدام عقل سلیمی پذیرا است که با وجود تهران ، در استانهای دهگانه ، ساری مرکز استان باشد!!!!! تازه تهران مرکزیت جغرافیایی هم داشت!!!!! آن زمانی که رشت مرکز استان بود ، هنوز ساری شهرستانی بیش نبود!


در ضمن تنکابن (رودسر تا رویان) هم تا قبل قاجار رسما به گیلان تعلق داشت و بعد از قاجار طی یک بازی به اصطلاح خودتان سیاسی ، مستقل از گیلان و مازندران و تحت عنوان محال ثلاث تنکابن (رودسر تا رویان) و مستقیم با تهران در ارتباط بود!!!!
شهروند 25 فروردين 1393
اگرمعیارمسافت است اردبیل تاباکو خیلی نزدیکتراست تا تهران یا بندر ترکمن به عشق آباد الحمدالله ازلحاظ زبانی نژادی یکی هستند یا اصلاخوزستان به .... پس آب به آسیاب دشمن نریزید گلستان اگر جداشد اگر به نفع مردم منطقه است باید حمایت کنیم یا غرب استان اگر به نفع همه است نیازبه حمایت دارد ولی دلیل بیاوریم مسافت ..ویا زبان ویا ...برهان خوبی نیست البته یادآورشوم که بعضی ها طاقت شکوه تاریخی مازندران راندارند حتی پایتخت نشینان زیرا همیشه در عرصه های گوناگون مازندران همه افتخارات به خود اختصاص می دهد یعنی حتی بعضی اینقدر کینه دارن که دوست دارن مازندران چهل تیکه شودخوب نمی شود جلوی این درخشش راگرفت ...ماجلوی غرب نشینان رابگیریم التماس کنیم باما باشین...این یک منطق نیست ولی فکر کنم استاد اسلامی به برخی توجه می دن که مراقب برخی اندیشه های نارس باشند وبه نیت پنهان توجه کنن انشاءا..همه نقاط ایران آباد باشد همه شهرها واگر انصافأجداسازی ها در خوشبختی ایرانیان مؤثراست خداکندایران......شود
متین 25 فروردين 1393
سعیدی جان میشه بپرسم تو شناسنامت نوشته صادره از کجا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نا شناس 25 فروردين 1393
داداش محترمی که در آلمان زندگی می کنی، خودت فهمیدی چی نوشتی؟؟؟
در ضمن تو آلمان رو با ایران مقایسه می کنی؟>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
امین اله منتظری 25 فروردين 1393
با سلام همه ایران سرای من است . آقای اسلامی برادر عزیز امروز با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی ، اول بهتر نیست به این مسایل غیر ضروری پرداخته نشود .و دوم هر عقل سلیمی میپذیرد که با توجه به پیشرفت جامعه و دسترسی آسان و مساوی برای همه اقشار جامعه باید کاری کرد این این مهم محقق شود .سوم اگر در این مورد تصمیمی از سوی دولتمردان گرفته شده قانونیست و همه باید تابع باشیم .بامید ایرانی آباد . امین اله منتظری علی آباد کتول
سیدرضا 25 فروردين 1393
شمال نیوز واقعا شرم آور است که فقط کامنتهای طرفدار آقای اسلامی را منتشر می کنید . چرا کامنت مرا منتشر نکردید ؟ بعد شما دم از رسالت رسانه ای می زنید ؟ فکر می کنید می توانید همه را گول بزنید ؟ دستتان دیگر رو شده . یک بار دیگر این کامنت را میگذارم ؛ امیدوارم منتشر کنید :
آقای اسلامی و تمام شرق مازندرانیها ؛ لطفا اگر می توانید ( که محال است بتوانید ) به این سؤال پاسخ منطقی دهید . ما از همه دعوت میکنیم که به این سؤال جواب دهند ( لطفا متن را با دقت بخوانید تا پاسخهای غیر مرتبط ندهید ) :

سوال اين است : در تقسيمات كشوري و تعيين مرز استانهای كشور ( در اينجا به طور مشخص گيلان و مازندران ) چه چيزي بايد ملاک باشد ؟


1 . تاریخ :

تنکابن در زمان ساسانیان جزء گیلان محسوب می شد. چون حدود گیلان در آن زمان از تالش تا رود چالوس بود.
در قرن 6 و 7 هجري مرز مازندران تا هوسم ( رودسر ) ثبت شده ، پس در اين زمان تنكابن جزء مازندران بود .
در زمان صفويه و افشاريه و زنديه ، تنكابن جزء گيلان محسوب ميشده است .
در زمان قاجار تنکابن از گیلان جدا و ضمیمه مازندران گردید و همچنین کلارستاق و کجور به آن واگذار شد و این سه ناحیه از آن وقت به محلات ثلاث معروف شد. در اين زمان خرم آباد مرکز ولایت تنکابن بود و در زمان مشروطیت نقش بسیار فعال و حساسی به عهده داشته که عاقبت به خلع محمدعلی شاه از سلطنت منجر شد.
در تقسيمات كشوري سال 1316 مرز استان یکم به مرکزیت رشت تا نوشهر و كجور و رويان ادامه داشت!


پس اگر ملاک تاریخ است ، ملاحظه مي كنيد كه مرز بين گيلان و مازندران در طول تاريخ بارها تغيير كرده است اما در بيشتر دوره هاي تاريخي حتي تنكابن هم جزء گيلان و ديلمستان بوده است تا چه رسد به رامسر ! ( هرچند كه برخيها بگويند در بيشتر دوره هاي تاريخي مرز مازندران تا رودسر بوده است ، اما واقعيت چيز ديگري است و تاريخ ميگويد كه اين دوره كوتاه بوده است ) .


2. فرهنگ و زبان :

اگر ملاك فرهنگ و زبان است كه فرهنگ و زبان مردم تنكابن هم بيشتر به گيلانيها نزديك است تا چه رسد به رامسر كه تقريبا صد درصد گيلاني است ! البته بخش نشتارود شهرستان تنکابن اینطور نیست که البته این مشکل هم با الحاق بخش نشتارود به شهرستان عباس آباد قابل حل است تا در استان مازندران باقی بماند .


3. فاصله تا مرکز استان :

اگر ملاك فاصله تا مركز استان است كه فاصله تنکابن تا ساری 225 کیلومتر و فاصله اش تا رشت 125 کیلومتر است . رامسر که دیگر از این هم به رشت نزدیکتر است : فاصله رامسر تا رشت 100 کیلومتر و فاصله اش تا ساری 250 کیلومتر است .


4 . خواست خود مردم آن منطقه :

اگر ملاك خواست خود مردم آن منطقه است كه به جز بخش نشتارود که میتوان آن را به شهرستان عباس آباد ملحق کرد تا در استان مازندران باقی بماند ، احتمالا بيشتر مردم تنكابن هم گيلان را به مازندران ترجيح میدهند تا چه رسد به رامسر كه اين درصد مطمئنا خيلي بيشتر و بالاي 95 درصد است . ضمنا ميتوان در تنكابن در اين باره یک نظرسنجی جامع و دقیق و کامل برگزار كرد تا از نظر مردم مطمئن شد و مطابق نتيجه آن عمل كرد .


خلاصه این که اگر خدای نکرده تشكيل استان جديد در غرب مازندران منتفي باشد ، در این صورت با هر ملاک و معیار و دلیل و منطقی که حساب کنیم برای مازندران نميتوان مرزي بيشتر از نشتارود در نظر گرفت . برخيها آستارا در گيلان را مثال ميزنند كه البته بيراه هم نيست و اگر بخواهيم واقع بين باشيم بايد آنجا هم تقسيمات كشوري اصلاح شود . اما اگر تقسیمات کشوری در جایی به صورت اشتباه صورت گرفته دلیل نمیشود که این اشتباه در جای دیگری هم تکرار شود . ضمنا این كار شرق مازندرانيها نوعي فرافكني است . در اينجا موضوع بحث رامسر است و تنكابن . ما هر موردی را که مطرح میکنیم بعضیها میگویند این ملاک نیست ! خب سؤال ما هم این است که اگر هیچ یک از اینها ملاک نیست پس چه چیزی ملاک است ؟ با چه ملاک و معیار و دلیل و منطقی تصمیم گرفته شده که مرز مازندران با گیلان به جای این که بین نشتارود و تنکابن باشد ، بین رامسر و چابکسر باشد ؟ نکند از روی قرعه کشی ؟؟؟ !!!
شمال نیوز مدیونید اگر منتشر نکنید.
نا شناس 25 فروردين 1393
حقیر جناب سعیدی رو نمی شناسم ولی به عنوان یک دانشجوی ارشد جغرافیای انسانی ؛ مازندران و گلستان رو به واسطه کتب و مقالات جناب دکتر اسلامی شناختم
میقانی از گرگان
نا شناس 26 فروردين 1393
با سلام بزرگواری از گرگان چنین نوشته بودند: « حقیر جناب سعیدی رو نمی شناسم ولی به عنوان یک دانشجوی ارشد جغرافیای انسانی ؛ مازندران و گلستان رو به واسطه کتب و مقالات جناب دکتر اسلامی شناختم . میقانی از گرگان »
برادر میقانی؛ وقتی جناب آقای اسلامی اصلاً استان گلستان را قبول ندارند و آن را جعلی می مدانند ، شما چطور گلستان را از روی مقالات و کتب ایشان شناختید؟!!!! شاید منظورتان گلستان سعدی است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شهروند 26 فروردين 1393
تامی توانید جداکنید ....ان شاءا...تامی شود فاصله ها کم شود یه روزی همه به هم برسن نگران نباشید... کشوربه طول وعرض نیست به فرهنگ واندیشه است
نا شناس 26 فروردين 1393
آن موقع که ساری در نقشه هخامنشیان خودنمایی میکرد هنوز نطفه رشت توسط ترک ها و روس ها بسته نشده بود.........................
نا شناس 26 فروردين 1393
انتظار پخش موضوع هخامنشی رو نداریم من به عنوان یک مازندرانی از گیلانی های عزیز عذر می خوام نباید مطلب زمان هخامنشی چاپپ میشد . کسی اگر هم میخواد دفاع کنه نباید توهین کنه بنده به گلستان اعتقادی ندارم ولی به مردمش توهین نمی کنم تازه موضوع 2 مقاله مربوط به گلستان و مازندارانه چطور این آقا میگه ساری در هخامنشیان بوده اون وقت روس ها نطفه رشت رو نبستن بعد این سایت چاپش هم می کنه واقعا شرم آوره
نا شناس 26 فروردين 1393
پدر مادر فهمیده، دولت فهمیده، ملّت فهمیده، کاری می کنند که همدیگر را تحمل کنند. تنوع سلیقه ها، تنوع قومی و زبانی را بفهمند و تحمل کنند. کدام خانه، کدام شهر، کدام کشور همه یک جور هستند؟ پدر نادان ، دولت نادان، ملت نادان بجای یاد گرفتن در کنار هم بودن ، فقط به جدا سازی و قطعه قطعه کردن می پردازند. هر کس، هر دولت، هر ملت که توان یاد گرفتن و یاد دادن در کنار هم بودن و باهم بودن را ندارد بیمار است ، ناتوان است. و باز باید بخواند و بخواند و بخواند تا بفهمد و باعث دردسر خودش و مردم نشود.
چه کسی می خواهد من و تو ما نشویم؟
خانه اش ویران باد
من اگر ما نشوم تنهایم
تو اگر ما نشوی خویشتنی

حسین اسلامی ساروی
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 29 فروردين 1393
تا جایی که حاج حسین فرمودند ایشان گلستان را به عنوان استان قبول ندارند و آن را جعلی را می دانند. شما مطمئن هستید که گلستان رو از روی مقالات ایشان شناختی ؟؟؟ شادی منظورت گلستان سعدیه؟؟؟؟؟؟؟
راحله رفاه کار 30 فروردين 1393
مرسی دکتر واقعا زیبا نوشتی حق مطلب اینجاست.
چه کسی می خواهد من و تو ما نشویم ؟
خانه اش ویران باد
گلک گلستان 28 مهر 1393
عامو ته اگه دودندی هیچکس نئورنه که ته لالی
نا شناس 26 فروردين 1393
همه شمالی ها(گیلانی ها،مازندرانی ها،گلستانی) یکی هستند.چرا بین خودتان فرق قایل می شوید؟شمال اگر صدتا استان شود باز همه مردمان آن شمالی اند.این همه وجهه مشترک دارید حالا چسبیدید به چند اختلاف کوچک و آنرا گنده می کنید.چه اشکال دارد استان مازندران غربی تشکیل شود؟اگر استان مازندران غربی تشکیل شود مردم آن مثلا مغول می شوند؟باز همان مازندرانی و شمالی اند.زندن باد مردمان شمال چه گیلک و چه مازندرانی و چه گلستانی.
نا شناس 26 فروردين 1393
جناب آقای اسلامی از شما که «مورخ و پژوهشگر»ید تعجب می کنم! آیا انکار می کنید که در طول تاریخ ایالت تاریخی هیرکانیا ، ورکانه ، گرگان بعدها جرجان و تا همین 80-90 سال پیش ولایت استرآباد همیشه هویتی مستقل از مازندران داشته است و تنها در دوره کوتاهی از پهلوی اول تا سال 1376 تحت عنوان منطقه ی گرگان و دشت(با استقلال نسبی) با استان مازندران ادغام شده بود؟ آیا لازم است مرزهای هیرکانیای تاریخی را یادآور شوم؟ آیا زادراکرته و نامیه و تمیشه و دهستان و استرآباد و بکرآباد و گرگان شهرهای مازندران بودند؟!
گفته اید که گرگان امروز همان استرآباد است. بر منکرش لعنت! نام زیبای «استرآباد» یا به قول منوچهری دامغانی و فخرالدین اسعد گرگانی و استاد ستوده «استارباد» آنقدر زیبا و با مسما و پرافتخار هست که هر گرگانی به خود ببالد که به نام استرآبادی بشناسندش همانگونه که که به نام غرور آفرین گرگان مفتخریم.در واقع گرگان و استرآباد از هم جدا نیستند استرآباد دیروز و گرگان امروز ادامه ی خط فرهنگی و میراث دار تمدن گرگان تاریخی اند.
جناب آقای اسلامی این بی انصافی و بی احترامی نیست که نماینده ی محترم ولی فقیه در استان و نمایندگان فقید ما شهیدان قندهاری و هزارجریبی را که بیشترین تلاش برای تشکیل دوباره ی استان تاریخی گرگان داشته اند را «سیاست باز» ،«خود بزرگ بین» و «دکان ساز» لقب می دهید؟! لازم است به عرض برسانم تلاش برای بازیافتن هویت مستقل منطقه سابقه ای به درازای «تجمیع» غلط آن با استان شما دارد که شرح آن از حوصله ی این وجیزه خارج است. آخر در کجای طول تاریخ ایالت گرگان، هیرکانیای تاریخی، ولایت استرآباد، «مازندران شرقی » نام داشته؟!!! فرموده اید که «استاندار ما زیادی نجابت به خرج داد». می دانید و می دانیم که جناب آقای دکترفلاح بیکار هم البته ننشست اما حتماً مستحضراید لغو مصوبه ای که بر اساس مطالعات طولانی مدت کارشناسانه ، سوابق تاریخی و واقعیات منطقه پایه گذاری شده کار آسانی نیست و اصولا در شرایط عادی غیرممکن است تنها یک راه می ماند توسل به تهدید و ترعیب و شانتاژ خبری و ایجاد پروپاگاندایی که واقعیات را وارونه جلوه دهد. با کمال تاسف باید بگویم نمایندگان محترم مردم شریف مازندران در مجلس در این خصوص کم نگذاشتند. پیشنهاد می کنم بیانیه ها و نامه های آن بزرگواران در این رابطه را مطالعه فرموده و تاملی در لحن و ادبیات عزیزان بفرمایید. از تهدید دولت و وزیران به استیضاح و اخطار به دولتمردان در خصوص «احتمال بروز تنشهای اجتماعی» گرفته تا به رخ کشیدن قدرت لشگر [پر افتخار] 25 کربلا!!! وای برما! وای برما! توگویی گلستان روسیه است و میانکاله کریمه! گویا عزیزان فراموش کرده اند که لشگر جان برکف 25 کربلا را مازندرانی ها و گلستانی ها باهم پایه ریزی کرده بودند. گویا فراموش کرده ان که در آن مدرسه ی عشق عسگری ها و طو سی ها و نوبخت ها و بصیر ها و ده ها سردار نام آور گلستانی و مازندرانی شانه به شانه ی هم در مقابل اجنبی جنگیدند! شاید نمی دانند که 4000 شهید گلستان در قالب همین لشگر حماسه آفرینی کرده اند(افتخار اینجانب این است که پدر شهیدم در قالب لشگر خط شکن 25 کربلا و پا به پای همرزمان مازندرانی اش از حماسه آفرینان والفجر 8 و فتح فاو بوده است).
بزرگوار! این ببر ژیان که می گویید خفته است و نمرده بیدار که شد قرار است گلوی چه کسانی را بدرد؟ گلوی هموطنان گلستانیتان را؟!!!دست مریزاد!
به درستی فرموده اید که تشکیل مجدد استان تاریخی گرگان با نام گلستان« به دوستی و همبستگی مردم صدمه نمی زند» استاد گرامی اجازه بدهید بگویم آنچه که به دوستی و همبستگی مردم صدمه می زند بیعدالتی است! همه چیز را برای خود خواستن است! آنچه که دوستی و همبستگی مردم صدمه می زند توزیع ناعادلانه ی امکانات است، آنچه که موجب رنجش مردم می شودتلنبار شدن امکانات در یک منطقه ی محدود جغرافیایی و محروم ماندن مناطق دیگر است. مصداق بیاورم؟ یکی آنکه به فاصله ی 40 کیلومتر از هم (شهرهای بابل و ساری) 2 دانشگاه علوم پزشکی با امکانات مترتب بر آن مستقر می شود و منطقه ی گرگان و دشت آن زمان با آن سابقه ی فرهنگی و با آن میزان جمعیت تحت پوشش از این امکانات محروم می ماند مواردی از این دست الی ماشاالله زیاد است و بنده قصد ندارم با یادآوری بعضی کم لطفیهای گذشته کام خود و شما و دیگر خوانندگان را تلخ نمایم باقی مصادیق را از مردم صبور گلوگاه بپرسید،از مردم شریف محمود آباد تا رامسر بپرسید که سالهاست پیگیر تشکیل استان مستقل اند و دیر یا زود به نتیجه می رسند. آنوقت باز بگویید کار «حاج اکبرآقا» بود بگویید میرحسین بد کرد ، «آقا میرزا محمود» لج کرد بفرمایید توطعه بود، کار اجانب بود!
برادر بزگوار به درستی به لزوم تمرکز مسئولین بر روی اشتغال آفرینی و رفع مشکلات معیشتی مردم اشاره فرموده اید لازم است عرض نمایم تعیین مرز بین دو استان نیز در همین راستا از سوی نمایندگان استان پیگیری شده است . اجازه بفرمایید در خصوص ایجادمشکلات و سنگ اندازیهایی که بعضی از مسئولین محترم مازندرانی بر سر راه سرمایه گذاری های صنعتی و توریستی در منطقه ی غرب گلستان به بهانه ی عدم مشخص بودن مرز دو استان داشته اند سخنی نگویم و از شما دعوت نمایم مصاحبه ای که اخیرا نماینده ی محترم شهرستانهای بندرگز کردکوی و ترکمن جناب آقای نظری مهر در همین خصوص داشته اند را در وبگاههای خبری و تحلیلی منطقه مطالعه بفرمایید.مناطقی که در مصوبه ی اخیر دولت در حوزه ی حاکمیتی استان گلستان تعریف شده اند به هیچ عنوان تا پیش از این رسماً و قانوناً در حوزه ی استحفاضی مازندران نبوده اند( در عرف جغرافیای سیاسی به آن منطقه ی تحت مناقشه می گویند)تا پیش از تشکیل استان گلستان این بخش از شبه جزیره ی میانکاله که اکنون مورد مناقشه است جزو شهرستان بندرگز بوده (کافی است به اسامی مناطقی که در مصوبه ی اخیر تحت حاکمیت استان گلستان و شهرستان بندرگز اعلام گردیده دقت فرمایید تا صحت ادعای بنده مشخص گردد) اما متاسفانه پس از تشکیل استان جدید مرز بین دو استان دقیقاً مشخصا نگردید که این امر موجب بروز مشکلات عدیده ای برای مردم منطقه که عموماً از اهالی شهرستان بندرگز هستند و در نقطه ی مورد بحث به ماهیگیری و دامپروری می پردازند و صاحب املاکی در آنجا هستند گردیده است. تا آنکه در مصوبه ی اخیر هیات دولت پس از نزدیک به 17 سال مرز بین دو استان در این نقطه تعیین گردید تا پایانی بر مشکلات مردم زحمتکش منطقه باشد.
عزیزان هموطن مازندرانی ، میانکاله از نظر تقسیمات کشوری چه جزو مازندران باشد چه بخشی از گلستان از هیچ کس برای ورود به آن ویزا طلب نمی کنند. آنچه که مهم است منافع مردم منطقه است. اشتراکات فرهنگی و منافع مشترک اقتصادی میان دو استان بیشتر از آن است که با کوته بینی های ایلیاتی و کشمکشهای بیهوده به فرصت سوزی بپردازیم . فراموش نکنیم که پیشرفت هرکدام از این دو استان مترادف با توسعه ی استان دیگر است. اگر جاده ی هراز در استان مازندران ایمن گردد من گلستانی عزیزانم و همشهریانم را در اثر تصادفات از دست نخواهم داد. اگر راه آهن گرگان-مشهد به بهره برداری برسدشما عزیزان هموطن مازندرانی هم با ایمنی و سرعت بیشتری به سیاحت و تجارت و زیارت خواهید رفت. وقتی پتروشیمی گلستان احداث شود هر دو استان از آن بهره مند می شوند و و و و...
در پایان برای تمامی هموطنان مازندرانی ام سالی پر از موفقیت و بهروزی از درگاه خداوند متعال مسئلت می نمایم و اجازه می خواهم آرزوی قلبی ام برای استان عزیز مازندران را با بیت زیرسروده ی شاعر گرانقدر مازنی استاد گوران اعلام نمایم.
مازرون سفره ی پربرکتی و پربکابو
آرزو دارمه ته ره زنده بداره ته عمل
والسلام
محمدرضا امیدی از گرگان
نا شناس 26 فروردين 1393
حالا نمیشه تنکابن و رامسر از مازندران جدا بشه بعدش برید دنبال استان جدیدتون//بسه چقد تو مازندران آشوب میکنید؟ما نیاز به آرامش داریم شماها علی الحساب جدا بشید بعد استان جدید تشکیل بدید.
سجاد 25 فروردين 1393
هموطن گرامی جناب آقای محمدرضا امیدی از گرگان واقعا دست مریزاد واقعا عالی بیان کردید . شما که تأسیس استان مستقل گلستان را جشن گرفتید اما ما اهالی غرب مازندران ماندیم و تبعیضهایی که همچنان ادامه دارد . در تکمیل صحبت شما در رابطه با دانشگاه علوم پزشکی میخواهم مطلبی عرض کنم : شما الآن در استان کرمان نگاه کنید شهرهای بم و جیرفت و رفسنجان در شرق و جنوب و غرب استان کرمان دارای دانشگاه علوم پزشکی مستقل از مرکز استان هستند و حتی شهر سیرجان هم در غرب استان کرمان دارای دانشکده پزشکی هست که البته به مرکز استان وابسته است . یعنی دانشگاههای علوم پزشکی به خوبی در سراسر استان پخش شده اند . اما در مازندران در حال حاضر در شرق استان دو دانشگاه علوم پزشکی در ساری و بابل در فاصله چهل کیلومتری از یکدیگر وجود دارد اما در غرب استان فقط ما را به وجود رشته پزشکی در دانشگاه آزاد تنکابن و وجود دانشکده بین الملل پزشکی در رامسر دلخوش کرده اند . در صورتی که دانشگاه علوم پزشکی مستقل کجا و اینها کجا . و عجیبتر اینجاست که مناطق غربی استان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی واقع در ساری قرار دارند ، در حالی که عقل و منطق حکم میکند که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی واقع در بابل قرار بگیرند که حداقل چهل کیلومتر به ما نزدیکتر است ؛ اما در واقع الآن دانشگاه علوم پزشکی بابل مانند جزیره ای در مازندران شده که شهرستانهای بابل و آمل و بابلسر و فریدونکنار را از بقیه شهرها جدا کرده . به هر حال تنها راه ارتقای بهداشت و درمان در غرب مازندران تأسیس دانشگاه علوم پزشکی مستقل است و اگر قرار باشد که آنطوری که برخی مسئولان شرق نشین به دنبال آن هستند دانشکده بین الملل پزشکی از رامسر به شرق مازندران منتقل شود باید فقط و فقط به شرط تأسیس دانشگاه علوم پزشکی مستقل در غرب مازندران انجام شود چون در غیر این صورت ضرری بزرگ برای غرب مازندران خواهد بود .
از سایت شمال نیوز تقاضا میکنم این کامنت را منتشر نمایند . با تشکر
نا شناس 26 فروردين 1393
احسنت بر شما اساتید گرانقدر آقایان امیدی و وحیدی
درد دل ما غرب استانی ها رو گفتید
به امید روزیکه ما هم به خواسته برحقمان(استان مستقل )برسیم تا دیگر ساروی ها و آمل بابلی ها و امثالهم حقمان را نخورند و برایمان تعیین تکلیف نکنند.
متاسفم برای آنهایی که به حقشان قانع نیستند و با درآمد غرب استان ارتزاق میکنند.ما که برای یک ریالشم رضایت نداریم . شک نکنید که جز برای دوا ودرمان در امور دیگری هزینه نخواهید کرد./ شمایی که دم از خدا و پیغمبر میزنید بدانید خدا جای حق نشسته .!!!چالوسی ریکا
سجاد 26 فروردين 1393
سایت محترم شمال نیوز ؛ خواهشمندم این کامنت را منتشر نمایید:
"هموطن گرامی جناب آقای محمدرضا امیدی از گرگان واقعا دست مریزاد واقعا عالی بیان کردید . شما که تأسیس استان مستقل گلستان را جشن گرفتید اما ما اهالی غرب مازندران ماندیم و تبعیضهایی که همچنان ادامه دارد . در تکمیل صحبت شما در رابطه با دانشگاه علوم پزشکی میخواهم مطلبی عرض کنم : شما الآن در استان کرمان نگاه کنید شهرهای بم و جیرفت و رفسنجان در شرق و جنوب و غرب استان کرمان دارای دانشگاه علوم پزشکی مستقل از مرکز استان هستند و حتی شهر سیرجان هم در غرب استان کرمان دارای دانشکده پزشکی هست که البته به مرکز استان وابسته است . یعنی دانشگاههای علوم پزشکی به خوبی در سراسر استان پخش شده اند . اما در مازندران در حال حاضر در شرق استان دو دانشگاه علوم پزشکی در ساری و بابل در فاصله چهل کیلومتری از یکدیگر وجود دارد اما در غرب استان فقط ما را به وجود رشته پزشکی در دانشگاه آزاد تنکابن و وجود دانشکده بین الملل پزشکی در رامسر دلخوش کرده اند . در صورتی که دانشگاه علوم پزشکی مستقل کجا و اینها کجا . و عجیبتر اینجاست که مناطق غربی استان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی واقع در ساری قرار دارند ، در حالی که عقل و منطق حکم میکند که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی واقع در بابل قرار بگیرند که حداقل چهل کیلومتر به ما نزدیکتر است ؛ اما در واقع الآن دانشگاه علوم پزشکی بابل مانند جزیره ای در مازندران شده که شهرستانهای بابل و آمل و بابلسر و فریدونکنار را از بقیه شهرها جدا کرده . به هر حال تنها راه ارتقای بهداشت و درمان در غرب مازندران تأسیس دانشگاه علوم پزشکی مستقل است و اگر قرار باشد که آنطوری که برخی مسئولان شرق نشین به دنبال آن هستند دانشکده بین الملل پزشکی از رامسر به شرق مازندران منتقل شود باید فقط و فقط به شرط تأسیس دانشگاه علوم پزشکی مستقل در غرب مازندران انجام شود چون در غیر این صورت ضرری بزرگ برای غرب مازندران خواهد بود."
سایت محترم شمال نیوز ؛ تقاضا دارم این کامنت را منتشر نمایید.
نا شناس 27 فروردين 1393
جوابيه كبلاقا اسلامي ساروي به آقاي محمدرضا اميدي از گركان
1-زياد از بي سوادي من تعجب نكن،زياد هم به نام غرور آفرين گرگان مغرور نشو،بهتر است گرگان را پيدا كني،استار آباد هم سر جاي خودش باشد.
2-تاريخ وجغرافيا را با هم خواندي وقاطي كردي،اما من حاضرم قبول كنم كه مازندران زير پرچم شما بود وهست ، فقط سازتفرقه وجدائي سر ندهيد.
3-باز هم هر لحظه فيل شما ياد هندوستان مي كند؟داري با من حرف مي زني وبعد زير نام شهيد قندهاري وشهيد هزار جريبي ونماينده ولي فقيه سنگر مي گيري؟
4-بجاي رهروي از سياست بازان بيا رهبري كن وآنها را ياد بده كه همان مازندران شرقي با اينهمه تنوع بهتر است ما فهم ومعرفت درك يكديگر وزندگي در كنار يكديگررا ياد بگيريم،هر ساعت و هر روز كه ديوار كشي ومرز بندي نمي كنند،اينها علامت فهم بالا نيست.اينها نشانه عقلا نيست ودور انديشي نيست،با هم بودن واتحاد واتفاق نشانه درايت است، بازيگوشي نكن.
5-شلوغ نكن،باز از لشكر وكربلا وسردارها،شهدا نوشتي،اينها از مقدسات ما هستند،اينكارها خوب نيست، ما به اين بازيگوشيها ميگوييم دكان سازي از سرمايه ملّي،كار شايسته اي نيست،حرف زدن را با مطالعه بيشتر وخواندن وخواندن ياد بگير.
6-اينكه ساري مركز استان بود وهمه امكانات را خودش مي گرفت حالا هم مي گويند همه امكانات را استر آباد مي گيرد،اينها نخ نما شده ،تكراري است ،كوتاه بيا.
7-به حرف دو تا نماينده آنجا كه نبايد در بحث علمي وفرهنگي استناد شود،هنوز نمي داني كه سياست وفرهنگ واقتصادو....با هم فرق دارند؟
8-بحث از مناقشه مرزي مي كني؟من براي همين جمله ي نا پاك دارم جوش مي زنم، ،من دارم فرياد مي زنم كه اي بابا اين جدا سازيها،آخر وعاقبت به دكان سازي مناقشه مرزي مي كشد كه اصلاًما مرز نبايد داشته باشيم كه شما كد خداي مناقشه ي مرزي بشويد
9-پتروشيمي براي مازندران چه شرقي وچه غربي يك بلاي آسماني است،مي فهمي؟مازندران وپتروشيمي؟مازندران وسيمان وماشين سازي؟مازندرا وصنايع شيميايي؟ديدي حواس پرتي داري؟نكبت را با نعمت،رحمت را بازحمت فرق نگذاشتي؟تو هم برو بيشتر درس بخوان ،داري نا اميدم مي كني.!!اين استان سازيها ومرز بندي قلابي يك معركه گيري براي پرده پوشي ضعف مديريت است،ودكان سه دهنه براي بعضي از دكان بازان ،مردم آزاري خوب نيست.
براي همولايتي هاي عزيز مازندران شرقي آرزوي فكر كردن بيشتر دارم.
محمد 26 فروردين 1393
اینکه استان گلستان از مازندران جدا شد همان بهتر که جدا شد چون در منابع تاریخی هم همواره جدا بوده اما موضوع اینه که طبق همان منابع تاریخی شهر آغازین مازندران از سمت شرق تمیشه یا همان کردکوی فعلی است(تاریخ طبرستان ابن اسفندیار) بنابراین خودبخود تکلیف میانکاله و کردکوکوی و بندرگز مازنی نشین روشنه. حالا به جای این که ما ادعای شهرهامون رو بکنیم شما ادعا دارید؟ دوستان عزیز گلستانی پیش از اینکه سیستانی ها و دیگر مهاجرین استان شما رو تحت تسلط قرار بدند حداقل تا علی آباد کتول فرهنگ مازندرانی حاکم بود و کتولی یکی از موسیقی های مازندرانه که به زبان مازنی هم خونده میشه. تازه می تونید یه سری به روستاهای کوهستانی مثل شاهکومحله در مرز بین گرگان و شاهرود بزنید اونوقت ببینید اوجا چه فرهنگ و زبانی حاکمه؟ البته اگه تا به حال سیستانی ها اونجارو هم تصرف نکرده باشند.
پاسخ ها به این نظر
گلک گلستان 28 مهر 1393
چنده شماها به زبان کار دارنین اما بحث سر استان هسه نا زبان در ضمن گرگان که گلک نیه
اینه رم بئورم که اما زبان نام گلکی یه هیرکانیه نا مازندرانی
نا شناس 27 فروردين 1393
جوابيه كبلاقا اسلامي ساروي به آقاي محمدرضا اميدي از گركان
1-زياد از بي سوادي من تعجب نكن،زياد هم به نام غرور آفرين گرگان مغرور نشو،بهتر است گرگان را پيدا كني،استار آباد هم سر جاي خودش باشد.
2-تاريخ وجغرافيا را با هم خواندي وقاطي كردي،اما من حاضرم قبول كنم كه مازندران زير پرچم شما بود وهست ، فقط سازتفرقه وجدائي سر ندهيد.
3-باز هم هر لحظه فيل شما ياد هندوستان مي كند؟داري با من حرف مي زني وبعد زير نام شهيد قندهاري وشهيد هزار جريبي ونماينده ولي فقيه سنگر مي گيري؟
4-بجاي رهروي از سياست بازان بيا رهبري كن وآنها را ياد بده كه همان مازندران شرقي با اينهمه تنوع بهتر است ما فهم ومعرفت درك يكديگر وزندگي در كنار يكديگررا ياد بگيريم،هر ساعت و هر روز كه ديوار كشي ومرز بندي نمي كنند،اينها علامت فهم بالا نيست.اينها نشانه عقلا نيست ودور انديشي نيست،با هم بودن واتحاد واتفاق نشانه درايت است، بازيگوشي نكن.
5-شلوغ نكن،باز از لشكر وكربلا وسردارها،شهدا نوشتي،اينها از مقدسات ما هستند،اينكارها خوب نيست، ما به اين بازيگوشيها ميگوييم دكان سازي از سرمايه ملّي،كار شايسته اي نيست،حرف زدن را با مطالعه بيشتر وخواندن وخواندن ياد بگير.
6-اينكه ساري مركز استان بود وهمه امكانات را خودش مي گرفت حالا هم مي گويند همه امكانات را استر آباد مي گيرد،اينها نخ نما شده ،تكراري است ،كوتاه بيا.
7-به حرف دو تا نماينده آنجا كه نبايد در بحث علمي وفرهنگي استناد شود،هنوز نمي داني كه سياست وفرهنگ واقتصادو....با هم فرق دارند؟
8-بحث از مناقشه مرزي مي كني؟من براي همين جمله ي نا پاك دارم جوش مي زنم، ،من دارم فرياد مي زنم كه اي بابا اين جدا سازيها،آخر وعاقبت به دكان سازي مناقشه مرزي مي كشد كه اصلاًما مرز نبايد داشته باشيم كه شما كد خداي مناقشه ي مرزي بشويد
9-پتروشيمي براي مازندران چه شرقي وچه غربي يك بلاي آسماني است،مي فهمي؟مازندران وپتروشيمي؟مازندران وسيمان وماشين سازي؟مازندرا وصنايع شيميايي؟ديدي حواس پرتي داري؟نكبت را با نعمت،رحمت را بازحمت فرق نگذاشتي؟تو هم برو بيشتر درس بخوان ،داري نا اميدم مي كني.!!اين استان سازيها ومرز بندي قلابي يك معركه گيري براي پرده پوشي ضعف مديريت است،ودكان سه دهنه براي بعضي از دكان بازان ،مردم آزاري خوب نيست.
براي همولايتي هاي عزيز مازندران شرقي آرزوي فكر كردن بيشتر دارم.
نا شناس 27 فروردين 1393
همیشه از اینکه میخواستم ساکنان استان سیستان و بلوچستان شمالی (گل ستان) را هم استانی خودم بدانم احساس شرم میکردم. چون واقعاً هم زبان و هم ریشه ما نبودند و نیستند و روز جدایی آنها از بهترین روزها بود. الان هم شهسواریها و رامسریها را هم استانی خود به حساب نمی آورم. امیدوارم با جدایی این دو شهر مازندرانی یکپارچه با فرهنگ و زبان یکسان از کردکوی تا چالوس داشته باشیم. مازنی بودن افتخاریست که هرکس و ناکسی لیاقت آنرا ندارد.
نا شناس 27 فروردين 1393
سعیدی معمولی اصالتا اهل علی آباد هستند.؟؟؟
نا شناس 28 فروردين 1393
سعیدی ها اصالتا یا شاهرودی هستند یا رامیانی
البته ایشان حاج سعیدی هستند پس قاعدتا گلستانی نیستند
که این مورد ربطی به مقاله ندارد مطلب ایشان کاملا درست هست
همانطور که می بینید علاوه بر گلستانی ها غرب مازندران هم از مقاله ایشون دفاع کردند فقط مونده شرق مازندران که مخالف اند .
یعنی از آمل تا بهشهر که حق هم دارند که مخالف باشند .
با سپاس بهروز
نا شناس 28 فروردين 1393
واقعا زشته که فردی بگه از اینکه سیستانی ها را هم استانی خودم بدانم احساس شرم می کنم. پیامبر 1400 سال پیش برای این منظور مبعوث شد که امثال جنابعالی احساس شرم نکنی
روی عرب جاهلی رو شماها سفید کردین داقعا خجالت داره
خوب شد این کامنت حذف نشد تا معلوم شه مخالفین استان گلستان چه تیپ آدمایی هستن
نا شناس 28 فروردين 1393
ما تنکابنیها هم برای شما ارزشی قائل نیستیم و از هم استانی بودن با شما بدمان می آید

خودمون رو گیلانی میدونیم
نا شناس 27 فروردين 1393
حقیقتاً حاج حسین قلم زیبایی دارند و درباره مازندران واحد نکات درستی را بیان نمودند. البته و به نظر می رسد نویسنده جوان گلستان چندان از ادب بهره ای نبرده است و جمله حاج حسین درست است که برو ودرس بخوان.. چرا با وجود این همه کامنت های منطقی ایشان تا کنون هیچ جوابی نداده و حتماً منظورش این است که جواب .... خاموشی است. واقعاً که ایشان از ادب به دور هستند.
داراب 9 ارديبهشت 1393
که مازندران شهر ما یاد باد برو بومش ز گل آباد باد
فردوسی بزرگ هزار سال قبل تنها از مازندران در شمال ایران یاد می کند بنابراین استان ها و بخش هایی مانند گلستان و دیلم و ری دامغان .... جزیی کوچک از مازندران بزرگ بوده و هستند و خواهند بود و فرهنگ مازندران را به ارث برده اند همین نکته برای همه یاوه گویان بس است و لطفا تمامش کنید. البته گلستان را بهتر است می گفتند زابلستان نه گلستان.
فردوسی نیز در شعرش گل را به مازندران نسبت داده است.
داراب 9 ارديبهشت 1393
فکر کنم نژاد تو از رشت غربزده هستند چون قطعا همه تنکابنی ها اینچنین فکر نمی کنند
وفا 10 شهريور 1393
سلام
من گلستانی هستم. اصلا دوست ندارم خودم را مازندرانی بدانم. ضمن احترام به برخی از مردم خوب مازندران اما بدانید بخاطر ظلم و جفا و بودجه دزدی که در سالیان گذشته از بودجه مردم گلستان شده و شما میتوانید با سفر از شرق تا غرب مازندران قدیم این فاصله را ببینید و بهتر قضاوت کنید مردم گلستان هیچ ذهنیت خوبی از مازنی ها ندارند و ضمنا این آقای اسلامی و مورخ بودنش را هم به رخ ما نکشید ارزانی خودتون. اینکه گفتید حاج سعیدی اهل این استان نیست این چه ربطی به اصل سخن داره بر فرض که نباشه چگونه ادبیات و گفتار خودتان را توجیه میکنید. فرهنگ ناب مازندران مال خودتان.... اینجا اگر 72 ملت هم هستن با صفا و خوبی کنار هم زندگی میکنند حیف که وقت کافی ندارم و گرنه یک مثنوی برایتان مینوشتم. بازهم پوزش از برخی از مردم شریف مازندران که ادعایی ندارند و من خاک پای آن افراد فروتن هستم و حساب افراد پر ادعای مازنی از آنها جداست....
رامیان روستایی از فندرسک بوده 28 آبان 1393
مورخ عزیز چگونه نمیدانی که رامیان در گذشته روستایی از منطقه بزرگ فندرسک بوده مگر نمیدانی فندرسکی ها که حاکمان استان بودند سرزمینشان از زرین گل علی آباد کتول شروع شده و تا تنگراه در جنگل گلستان ادامه دارد یا نمیدانی که دشت پهناور گرگان سالهای سال جزو فندرسک بوده یا این را هم نمیدانی که فندرسکی ها یکی از اصیلترین و بزرگترین خاندانهای استان هستن
نه تنها رامیان بلکه شاه پسند یا آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و تتمام روستاهای این شهرستانها جزو فندرسک بودند
چرا عظمت فندرسک را آنکار میکنی
فندرسک سررمینی نیست که فقط شامل دلند و خان به ببین و روستاهای شرق علی آباد کتول شود
شمال نیوز تو رو خدا نظرمو منتشر کن و بی طرف باش.
ناشناس 28 اسفند 1393
دلم برای مازندران عزیز میسوزد...
ای مردمان غرب استان مازندران،
شما متعلق به مازندران بزرگ هستید.افتخار ما شرق استانی ها هستید.
آقای دکتراسلامی مدافع حقوق شماست.
بیایید دست در دست هم دهیم و مازندران را محو نکنیم.
دکتر اسلامی با تمام وجود دوستت دارم.دوستت دارم
امید اخوان رستمی 24 فروردين 1394
با سلام و درود خدمت تمام میهن پرستان عزیز و شریف
بی شک چنین حق و وطن پرستی از هیچ ایرانی بعید نبوده و نخواهد بود.
استان تپورستان،تبرستان یا مازندران امروز روزگاری نه چندان دور از شرق تا بجنورد از جنوب به کاشان که فرمانداری مرکزی در انجا مستقر بود و از غرب تا سخت سر و شرق تجریش و بخشی از استان قم که هنوز در بخشی از روستاهای ان همچنان به زبان تبری تکلم می کنند.
امروز در اثر تجزیه و عدم رسیدگی مسئولین و نمایندگان استانی همانگونه که دماوند را آقایان برای خوش خدمتی به مسئولین تهرانی فضل و بخشش نمودن استانهای سمنان و گلستان که بخش اعظمی از هویت این مرز و بوم بوده نیز از مازندران جدا گشتند و امروز با اینکه یک برادر خونی هستیم اما ارتباطمان کمتر از یک برادر ناتنی است
بی شک درد استاد اسلامی هم از همین جاست.
دردی از بعضی سلاطین که با قراردادهای ننگینشان آذربایجان و ارمنستان، بحرین و ... را بی دلیل بی عرضگی و بی کفایتی و خوش خدمتی مثل فرزند سر راهی اعطا نمودن.
تجزیه راه حل ان نیست، امروز غرب استان هم به دلیل عدم رسیدگی ساز جدائی می زند
ما با هر جدائی بخشی از هویت ملی و تاریخی خودمون رو داریم از دست می دهیم
فقط یک سوال
فرزندی که از خانواده و والدین خود جدا شده و فرزند خوانده دیگری شده چه نگاهی به خانواده اسبق خود دارد؟
امید اخوان رستمی 24 فروردين 1394
همیشه از اینکه میخواستم ساکنان استان سیستان و بلوچستان شمالی (گل ستان) را هم استانی خودم بدانم احساس شرم میکردم. چون واقعاً هم زبان و هم ریشه ما نبودند و نیستند و روز جدایی آنها از بهترین روزها بود. الان هم شهسواریها و رامسریها را هم استانی خود به حساب نمی آورم. امیدوارم با جدایی این دو شهر مازندرانی یکپارچه با فرهنگ و زبان یکسان از کردکوی تا چالوس داشته باشیم. مازنی بودن افتخاریست که هرکس و ناکسی لیاقت آنرا ندارد.

پاسخ:
سیستان و بلوچستان انبار گندم ایران بود. شاه وطن فروش در جریان سد هیرمند آخ نگفت. علم وزیر دربارش بود گریه کرد سند هست و سیستان سر سبز را بیابان کرد.
همان شاه زابلیها را آواره دشت گرگان کرد که کارگر ترکمن ها شدند. هنوز سیستانی ها شاه را نفرین می کنند.
حق آب ایران از هیرمند را به افغانستان داد.
ما هیچ حق توهینی به برادرهای سیستان و بلوچستانی خود نداریم
حداقل وظیفه ما احترام است احترام
امیر عباس درزی 21 شهريور 1394
سلام
قابل توجه دوستانی که میگن تا شهر رویان نور جزو گیلان بود بگم فقط در یک دوره که استان یکم و دوم و ... تشکیل شد تا رویان جزو تنکابن بود نه اینکه در طول تاریخ جزو تنکابن بوده باشه!!!
از غرب امل تا چالوس یک منطقه تاریخی بود و اسمش رویان بود که بعدها شد رستمدار
که مرز غربی رویان گاها تا هوسم رودسر میریت ولی اکثرا از لاریجان امل تا چالوس رو میگفتن رویان و بعضی عقیده دارن رویان جزو طبرستان بود و بعضی میگن رویان ایالتی مستقل بین تبرستان و گیلان بود
ولی کسی تا حالا نگفته رویان کهن (نه رویان فعلی که یک شهره ) جزو گیلان بوده!!!
فقط در یک برهه کوتاه نوشهر و چالوس و رویان چون جزو تنکابن شده بود جزو استانی شدن که گیلان هم یکی از استانهاش بود نه اینکه جزو گیلان بشن!!!
مردم نور و کجور و نوشهر و شرق چالوس فرهنگ و زبان یکسان دارن و اکثرا اهل بلده و کجور هستن و مازندرانی بوده و خواهند ماند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.166 seconds.