.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شکوه هفت سین در کنار لبخند کودکان کار
محمد سفری

کودکان کار، کودکانی که هر روز در خیابان‌ها می‌بینیم. مشغول دستفروشی یا جمع‌آوری ضایعات. نه لبخندی، نه بازی، نه شادی. http://www.shomalnews.com/photo/139529537214109975.jpgبرای کودکان کار زندگی آنچنان هم دلچسب نیست. اکثرا مدرسه نمی‌روند، از غذای گرم و مناسب محرومند، معنی رفاه را نمی‌دانند. لبخند بچه‌های کار کمرنگ است.

کودکان بدسرپرست، کودکان خاموش. کودکان سوخته در آتش افیون والدین. کودکان محروم از محبت پدر و مادر. کودکانی که بین آنها و والدینشان میله‌های سربی راه را بر عواطف بسته است. کودکان غمگین، گوشه‌گیر و منزوی. به ندرت می‌خندند. دنیایشان شاد نیست.

جشن هفت سین برکت، فرصتی بود تا لبخند کودکان کار و بی‌سرپرست را دید. از چشمهایشان ذوق را خواند، و در سیمایشان هیجان را دریافت کرد. کمتر اتفاق می‌افتد که اینچنین شاد باشند. سرحال باشند. جشن هفت سین برکت که در آخرین روز سال 92 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساری به همت جمعیت امداد دانشجویی امام علی (ع) برگزار شد، فرصتی بود تا صدای خنده آنها را بشنویم. خنده‌ای‌که پیام‌آور محبت و انسانیت است.

جمعیت مستقل امداد دانشجویی – مردمی امام علی (ع) در سال 1378 در تهران به ثبت رسید و فعالیت‌های خود را در زمینه شناسایی خانواده‌ها و کودکان محروم و تهیه مایحتاج و آموزش به آنها شروع کرد. در سال 1384 نخستین دفتر رسمی مردمی جمعیت در جنوب شهر تهران افتتاح شد و نام «خانه ایرانی» بر خود گرفت. این جمعیت در سال 2010 میلادی موفق به کسب مقام مشورتی در شورای امور اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد ECOSOC گردید.

خانه ایرانی مکانیست که هدفش برافروختن امید در دل هر ایرانی‌ای است که کمبودهای زندگی قلبش را می‌فشارد و زیر بار مشکلات، گذران زندگی را برایش مشکل می‌کند. کودکان و بانوان بی‌پناهی که سراسر درگیر مشکلات معیشتی و ارتباطی هستند. جمعیت امام علی (ع) با جلسات مشاوره فردی و گروهی، کلاس‌های آموزشی تحصیلی، هنری، فرهنگی و ورزشی، آموزش مهارت‌های خوداشتغالی برای زنان سرپرست خانوار و ... می‌کوشد تا در حد توان خود برای یافتن زندگی بهتر به آنها کمک کند.

اهداف خانه‌های ایرانی به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود. در اهداف كوتاه مدت، هدف حل شرايط بحراني خانواده‌هاي تحت حمايت از جمله نیازهای اولیه مانند غذا، پوشاک، مسكن و... است. در اهداف ميان مدت جنبه‌هاي آموزشي اضافه مي‌گردند و در مرحله سوم، گسترش فعاليت‌ها و همچنين افزایش تعداد خانه‌هاي ايراني و ارائه خدمات در تمام روزهای سال به طور مستمر هدف اصلی است.

جمعیت امام علی(ع) قریب به سه سال است که فعالیت‌های امدادی و حمایتی خود را در شهرستان ساری آغاز نموده‌است و البته خانه ایرانی که یکی از چندین طرح جمعیت امام علی (ع) می‌باشد، از آبان ماه سال جاری در شهرستان ساری تاسیس شده است. در خانه ایرانی ساری در حال حاضر بیش از 30 مددکار مشغول فعالیت بوده و 25 کودک در مقاطع ابتدائی و راهنمائی تحت حمایت و خدمات آموزشی و فرهنگی می‌باشند.

جمعیت امام علی ساری تاکنون برنامه‌های بسیاری برای کودکان تحت پوشش خود برگزار کرده است که آخرینش «جشن هفت سین برکت» بود که با حضور بیش از 80 کودک کار و بدسرپرست انجام شد.

در این جشن برنامه‌های مفرحی همچون نمایش، تئاتر، سرود، مسابقه، شعبده‌بازی و ... اجرا شد که بی‌تردید باعث شد کودکان کار، چند ساعتی از زندگی نامهربان خود فاصله بگیرند و هم‌آوا با دیگران، سال 92 را با خاطره‌ای خوش به پایان برسانند.

اما مریم محمودی مدیر اجرایی خانه ایرانی با گله از برخی نهادها که سدی برای برگزاری این جشن انسان‌دوستانه بودند، گفت: (در مازندران هیچ مجموعه‌ای برای حمایت از کودکان کار وجود ندارد و اکنون که جمعی از جوانان بدون هیچ چشم‌داشتی برای رضای خدا و اهداف بشردوستانه مشغول فعالیت هستند تا با کمترین امکانات، بیشترین نور امید را در دل کودکان کار روشن کنند، بجای حمایت و تشویق، با نگاه‌های بدبینانه با ما برخورد می‌شود.)

از حاشیه‌های این جشن می‌توان به لغو چندین برنامه اشاره کرد که به خاطر مجوز اجازه اجرا نیافتند. ایکاش مسئولین فرهنگی استان با عنایت بیشتری به این جشن می‌نگریستند و آنقدر سخت نمی‌گرفتند و مجوزهای لازم را صادر می‌کردند تا چندین برنامه که برای تهیه آن زحمات بسیاری کشیده شد، لغو نمی‌شد.

ایکاش مسئولین مربوطه با ملایمت بیشتری به برنامه‌هایی که برای کودکانی که شاید در طول عمر کوتاهشان هیچگاه فرصت شنیدن اجرای موسیقی زنده را نداشتند، برخورد می‌کردند و جوانانی که با اخلاص برای شاد کردن دل کودکان ناشاد، هفته‌ها تلاش کرده بودند را آنقدر درگیر کاغذبازی‌های اداری نمی‌کردند که در نهایت مجوزی صادر نشود و خستگی را بر تن عوامل اجرایی و گروه موسیقی باقی بگذارد و دلسردشان کند.

آیا بردن تنبک بر روی سن توسط گروه سیاه بازی آنچنان عمل شنیع و غیراخلاقی است که به آن مجوز داده نمی‌شود؟ آیا باعث فساد در کودکان می‌شود؟ فساد در خیابان‌های شهر درکمین کودکان کار است نه در چنین جشن‌هایی که تنها انسانیت آموخته می‌شود.

ایکاش بودید و می‌دیدی همت جوانانی که از جان مایه گذاشتند و بدون هیچ‌گونه چشمداشتی و با عشقی بزرگ می‌کوشیدند تا دل کودکان را شاد کنند. به راستی که مازندران باید به داشتن چنین جوانانی به خود ببالد، و این رفتارهای بعضا نامهربانانه هیچ تزلزلی در اراده راسخ این جوانان برای ادامه‌ی راه خداپسندانشان ایجاد نخواهد کرد.

البته از تمام مسئولین و افرادی که تمام همت خود را بکارگرفتند تا برنامه‌ به بهترین نحو برگزار شود و جمعیت امام علی (ع) را در هماهنگی‌های اداری یاری دادند، جای تشکر دارد.

اما با این وجود، تمام عوامل اجرایی این جشن، با قلبی شاد به خانه بازگشتند، فقط به خاطر آنکه به هدفشان رسیدند و خنده‌ی نایاب کودکانی را دیدند که سرمای زمستان همواره در وجودشان خانه دارد.

 در پایان، جمعیت مردمی امام علی (ع) ساری نیازمند حمایت خیرین استان است تا در جهت پیشبرد اهداف انسان‌دوستانه و نیکوکارانه بتواند گام‌های موثر و ماندگاری بردارد. هر قدمی در جهت رفاه این کودکان ولو کوچک، لذت روحی دنیوی و اجر اخروی را به دنبال دارد. مشتاقانه منتظر هرگونه کمکی به این موسسه خیریه که مستقیما با حمایت‌های مردمی اداره می‌شود هستیم. براي كسب اطلاعات بيشتر با روابط عمومی این موسسه با شماره‌هاي 09305138267 و 01513250643 تماس حاصل فرمائيد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.264 seconds.