.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اشتون در سفر اطلاعات زیادی به دست آورد

یکی از ارزیابی‌های خانم اشتون از این سفر این بود که مذاکرات هسته‌ای برای دستیابی به یک توافق، در داخل ایران از حمایت برخوردار است.

به گزارش شمال نیوز به نقل از ایسنا، مایکل مان، سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با رادیو فردا درباره سفر اشتون به تهران گفت: همانطور که می ‌دانید خانم اشتون در طول این سال‌ها با مقام‌های ایرانی، بسیار در تماس بوده و در طول چند ماه گذشته تماس‌ها افزایش یافته و در ماه نوامبر هم طرفین به توافق اولیه بر سر برنامه هسته‌ای دست پیدا کردند و هم‌اکنون هم درباره توافق نهایی گفت‌وگو می‌کنند. اما این سفر متفاوت بود.

وی ادامه داد: این سفر، دیدار رسمی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود تا مسائل مورد نظر دو جانبه بین ایران و اتحادیه اروپا ورای برنامه هسته‌ای مورد بررسی قرار گیرند؛ مسائل منطقه‌ای، سیاسی و ژئوپلتیک. کاترین اشتون می‌خواست بر این موضوع تاکید کند که جامعه بین‌المللی باید برای یافتن راه‌حل برای مسائلی که در خاورمیانه در جریان است، سخت تلاش کند. همچنین موضوع حقوق بشر مطرح شد، به هر حال نگرانی‌های مستندی در این زمینه وجود دارد و در نهایت خانم اشتون می‌خواست پتانسیل زمینه‌هایی که طرفین می‌توانند در آینده درباره آن همکاری کنند را بسنجد. اما باید بگویم که بیشتر اینها بستگی به پیشرفت در پرونده هسته‌ای ایران دارد.

مان درباره گسترش همکاری ها میان ایران و اتحادیه اروپا گفت: میزانی که می‌توان این رابطه را گسترش داد، به نحوه پیشرفت مذاکرات هسته‌ای بستگی دارد. ما پیشرفت زیادی در این زمینه کرده‌ایم اما کار زیادی برای انجام باقی مانده است. اما مسائلی که دو طرف می‌توانند درباره آن همکاری کنند، مثلا افغانستان است که طرفین برای فعالیت در این زمینه هر دو منافعی دارند. یا مثلا موضوعات مرتبط با محیط زیست است که ما ( اتحادیه اروپا) تجربیات خوبی در زمینه‌هایی چون گرمایش زمین یا آلودگی هوا داریم، که می‌توان در آن زمینه همکاری کرد. اما این سفر برای این بود که ببینیم پتانسیل گسترش روابط چگونه است.

وی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات گفت وگوهای اشتون با مقام‌های ایرانی درباره موضوع حقوق بشر گفت: من ترجیح می‌دهم که به جزییات آنچه که درباره آن مذاکره شده، اشاره نکنم. اما این مشخص است که اتحادیه اروپا در این زمینه نگرانی‌هایی دارد. برخی از تحریم‌های ما در مورد اشخاص، به دلیل موضوعات حقوق بشری اعمال شده‌اند و ما به صورت مداوم دراین باره با مقام‌های ایرانی صحبت می‌کنیم. البته شایان ذکر است که وزیر امور خارجه تازه ایران، هنگامی که برگزیده شد، از تمایلش به از سر گیری گفت‌وگوها در زمینه حقوق بشر خبر داد. ما در اتحادیه اروپا به طور مثال یک نماینده ویژه در زمینه حقوق بشر داریم که می‌تواند در این زمینه نقش بازی کند. در نتیجه در این زمینه هم ما می‌خواستیم فضا را بسنجیم و ببینم که در صورت نیاز چه پتانسیل‌هایی وجود دارد.

مان درباره دستاورد های سفر اشتون به تهران افزود: خانم اشتون می‌خواست به ایران بیاید تا برخی مقام‌هایی را که تاکنون ندیده بود، ملاقات کند. او رئیس جمهوری ایران را یکبار دیده بود و بار دیگر با او دیدار کرد. اما در کنار آن با سایر مقام‌هایی که تاکنون ملاقات نکرده بود هم گفت‌وگوهایی انجام داد و از این منظر مهم بود که ارزیابی از فضای سیاسی ایران به دست آورد. مثلا یکی از ارزیابی‌های او از این سفر این بود که مذاکرات هسته‌ای برای دستیابی به یک توافق، از حمایت برخوردار است که این موضوع خیلی مثبت است و او آمده تا فضا را برای همکاری‌های آینده بسنجد و فکر می‌کنم با موضوعات زیادی برای تفکر از این سفر باز می‌گردد.

وی درباره دیدار شنبه شب خانم اشتون با فعالان حقوق زنان گفت: او با فعالان حقوق زنان که نمایندگان جامعه مدنی بودند دیدار  و با آنها گفت‌وگو کرد و تحت تاثیر برخی از داستان‌هایی که از آنها شنید قرار گرفت و به نظرم این خیلی مناسب بود که این دیدار در روز جهانی زن انجام شد.

وی درباره انتقاد برخی از رسانه‌های ایران مبنی بر دیدار اشتون با برخی از فعالان سیاسی در تهران گفت: خانم اشتون یک برنامه مشخص برای سفر به تهران داشت. او با افرادی از دولت دیدار کرد و همچنین دیدارهای جالبی با افرادی از جامعه مدنی داشت. او از این دیدارها اطلاعات زیادی به دست آورد و روابط خوبی برقرار شد. من نظر خاصی درباره آنهایی که بخواهند این دیدارها را مورد انتقاد قرار دهند ندارم. به هر حال هر کسی حق دارد که نقد کند. ما به کار خود ادامه می‌دهیم و خانم اشتون هم به انجام دادن کار خود به خوبی ادامه می‌دهد.
/350


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 20 اسفند 1392
نمایندگان جامعه مدنی ، خیلی مسخره است چه این زنان را نمایندگان جامعه زنان زنان زنان در خصوص حقوق زنان معرفی کرده است خوب معلومه غربی هر کسی را که با سیاست آنها موافق باشد انتخاب می کنند از قدیم گفته اند کبوتر با کبوتر باز با باز

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.716 seconds.