.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تعطيلات عيد فطر چند روز است؟

چند سالي است كه با نزديك‌شدن به روز عيد فطر در كشورمان بحث افزايش روزهاي تعطيل اين عيد بزرگ مسلمانان مطرح مي‌شود، در حالي‌كه برخي تصميم‌گيران كشور بر افزايش روزهاي تعطيل اين عيد اذعان دارند اما به واسطه تعداد زياد روزهاي تعطيل در كشور و لطمه گسترده به اقتصاد كشور و نگراني توليد كنندگان اين موضوع را رد مي‌كنند.

به گزارش فارس، عيد فطر در كشورهاي اسلامي جزء بزرگترين اعياد مسلمان به شمار مي‌رود و منطقي به نظر مي‌رسد كه اين عيد مذهبي را در كشور پررنگ‌تر كنيم.

برخي نمايندگان مجلس و تصميم‌سازان كشور بر اين اعتقاد هستند كه بايد تعطيلات عيد فطر همچون ساير كشورهاي اسلامي از تعداد روزهاي بيش‌تري برخوردار باشد اما به دليل شرايط فعلي كشور در داشتن تعطيلات قريب 31 روز در سال، طرح افزايش تعطيلات عيد فطر بي‌دفاع باقي مي‌ماند.

افزايش تعطيلات عيد فطر در اقدامي جسورانه يك بار در سال 85 توسط رئيس‌جمهوري اجرا شد و به جاي يك روز تعطيل، مردم 3 روز تعطيل را به مناسبت عيد فطر تجربه كردند.

در حالي‌كه شيريني اين تعطيلات براي همه باقي ماند اما كارشناسان و مسئولان كشوري نقدهايي را بر اين طرح وارد كردند و افزايش تعطيلات در كشور را مساوي با سقوط اقتصاد كشور دانستند و عنوان كردند كه در شرايطي كه تعداد روزهاي تعطيل در ايران ملال آور شده و كشور به كار و افزايش بهره‌وري نياز دارد، افزودن بر روزهاي تعطيل و به دنبال آن بيكاري، مغاير سياست‌هاي توسعه‌گرايانه است.

اين اظهار نظرها چه در آن سال و چه در حال حاضر كاملاً متين و قابل قبول است اما بهتر نيست براي كاهش تعطيلات در كشور فكري اساسي انديشيده شود و تنها در دوره‌اي خاص سوژه خبري نشود؟

«بايد تعطيلات كشور ساماندهي شوند و سپس موضوع افزايش تعطيلات عيد فطر مطرح شود» اين اظهارات جعفرزاده، رئيس كميسيون اجتماعي مجلس است كه بررسي و ساماندهي تعطيلات كشور را وظيفه كميسيون اجتماعي مجلس مي‌داند.

جعفرزاده كه خود از موافقان موضوع افزايش تعطيلات عيد فطر است،‌ مي‌گويد: اين طرح براي كشور مسلماني چون ايران بسيار خوب است اما بايد اول تعطيلات كشور ساماندهي شوند و در برخي ايام چون ايام عيد نوروز اين تعطيلات كاسته شوند تا بعد از آن فكري براي افزايش عيد مذهبي فطر كرد.

جواد آرين‌منش، از ديگر نمايندگان مجلس نيز با افزايش تعطيلات در شرايط فعلي موافق نيست و آن را به مصلحت كشور نمي‌داند.

به گفته وي ايران در مقايسه با ديگر كشورهاي جهان ميزان تعطيلات بيشتري دارد و از سوي ديگر جزء كشورهايي است كه نيازمند كار، تلاش و جديت بيشتر براي جبران عقب‌ماندگي‌هاي تاريخي خود است.

موسي‌الرضا ثروتي، نماينده مجلس نيز به طرح نمايندگان در سال گذشته اشاره مي‌كند كه در آن طرح بايد 5 روز از تعطيلات 29 تا 31 روز كشور كاسته مي‌شد تا عيد فطر دو روز تعطيل مي‌شد.

به گفته وي در چنين شرايطي با حذف چند روز از تعطيلات هميشگي كشور مي‌توان تعطيلي عيد فطر را اضافه كرد.

مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در آبان سال 85 با ارائه گزارشي از تعطيلات رسمي در ايران، به مجلس پيشنهاد كرد تا برخي از تعطيلات ملي و از جمله 29 اسفند روز ملي شدن نفت و 13 فروردين را از تعطيلات رسمي حذف كنند.

اين گزارش با اشاره به تعطيلي 136 روز از سال با احتساب تعطيلات رسمي و تعطيلات آخر هفته، از ايران به عنوان كشوري نام برد كه در تعطيلات گوي سبقت را از ساير كشورها ربوده است.

مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در عين حال تأكيد داشت كه تعطيلات رسمي در سال‌هاي پيش از انقلاب، 16 روز بوده اما در سه دهه گذشته با افزودن تعطيلات مناسبت‌هاي مربوط به انقلاب، شمار تعطيلات رسمي به 25 روز رسيده است.
وزير كشور نيز سال گذشته طرحي را براي ساماندهي تعطيلات كشور به رياست جمهوري ارائه كرد.

سازمان ميراث فرهنگي نيز در آن زمان پيشنهاد داد كه تعطيلات رسمي كشور به سه دسته بهاره (29 اسفند تا 6فروردين)، پاييزه (28 آبان تا 2 آذر) و زمستانه (28دي تا 2 بهمن) تقسيم شود.
از جمله تعطيلاتي كه در تمامي پيشنهادات ارائه شده تاكنون براي كاهش روزهاي تعطيل مد نظر قرار گرفته است كاهش تعطيلات نوروزي است.

موضوع افزايش و كاهش تعطيلات هر از گاهي مطرح مي‌شود و مسئولان طرح‌ها و ايده‌هايي مي‌دهند اما آنچه مهم است اين است كه در عمل تعطيلات كشور بدون هيچ كارشناسي همچون گذشته بيش‌تر از ساير كشورهاي دنياست.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.312 seconds.