.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ثبت «چهل منبر گرگان» به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی

قربان عباسی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شبستان گفت: مراسم چهل منبرگرگان از مراسم آیینی ماه محرم درروز تاسوعا است که تنها در محلات قدیمی گرگان برگزار می شود.
 

وی با اشاره به اینکه این اثر با شماره 550 درفهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، مراسم چهل منبر را شرح داد و افزود: خانه های گرگانی منبر خود را بیرون از در منزل قرار می دهند، تا هرکسی نذری دارد شمعی روشن کند و بر روی آن قرار دهد.


عباسی تصریح کرد: گرگانی ها اعتقاد دارند اگر کسی شمع روشن کند و بر روی چهل منبر بگذارد حاجتش برآورده می شود.


وی از مراسم چهل منبر به عنوان یک اثر معنوی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور یاد کرد و گفت: دسته های عزاداری در عصر روز تاسوعا مهیا می شوند و در خیابان ها و کوچه ها به ویژه به زنجیرزنی می پردازند. سپس مراسم پامنبری آغاز می شود و تا نماز مغرب و عشاء ادامه دارد.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان افزود: در مراسم مذکور پخت حلیم نیز در عصر تاسوعا توسط زنان انجام می شود و عزاداران به سر دیگ حلیم یکدیگر می روند و اندکی آن را هم می زنند و پای دیگ شمعی برمی افروزند تا حاجت شان برآورده شود. پس از آماده شدن حلیم را تقسیم می کنند.


عباسی اظهارداشت: گلستان از لحاظ میراث معنوی دارای غنای بالایی است که امید است بتوان جهت حفظ و صیانت از این آثار آن‌ها را به ثبت برسانیم چرا که همگی این مواریث نمادی از فرهنگ و آیین مردمان استان هستند و باید حفظ شده و به آیندگان منتقل شوند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.13 seconds.