.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گردشگری گرگان ، مستعد اما نیازمند تحول اساسی
گردشگری گرگان ، مستعد اما نیازمند تحول اساسی


شمال نیوز:  با توجه به فرا رسیدن سال نو و شروع مسافرت ها و به تبع آن افزایش گردشگران و ... در این دیار، مروری بر ظرفیت ها و کاستی های  گرگان در زمینه گردشگری و بررسی آیتم هایی همچون زمینه های جذب گردشگر، قابلیت های ماندگاری بیش از پیش گردشگر و به تبع آن تولید سرمایه برای این دیار، کاستی های موجود، و ... میتواند افق مناسبی در پیش روی ما برای برنامه ریزی های آتی فراهم نماید.

اینکه گفته می شود شهر و شهرستان گرگان به تنهایی دارای جاذبه های گوناگون همچون مناطق بیشمار طبیعی و آثار بسیار تاریخی بوده و به خودی خود و با برنامه ریزی لازم میتواند یک مقصد چند روزه مناسب  برای گردشگران باشد بیراه نیست و از این رو مطمئنا"با توجه به این استعداد خدادادی با داشتن راهکار و برنامه با قابلیت اجرا، طی چند سال می توانیم به یکی از قطب های مهم گردشگری ایران تبدیل شویم و البته با سایر شهرهای مهم گردشگری کشور رقابتی تنگاتنگ در جذب گردشگر داشته باشیم.

اما افسوس که به علت سطحی‌نگری تا به اکنون ارمغان مسافران نوروز و تابستان و دیگر ایام سال که به گرگان تنها به عنوان محل گذر نگاه می کنند چیزی به جز بر جای ماندن زباله، صدمه دیدن فضای سبز، پر شدن سرویس های بهداشتی و .... نبوده است.

البته باید بپذیریم که در شهرستان گرگان اقدام اساسی به منظور معرفی جاذبه های گردشگری، ایجاد زیرساخت های لازم، ساماندهی مناطق گردشگری و ... انجام نشده تا بتوانیم با اتخاذ راهکارهای لازم ده درصد از مسافران و گردشگران را در گرگان ماندگار کرد و یا آنکه مسافر عبوری و یا تنها شب خواب در گرگان، به هزینه کرد در این دیار نیز بپردازد تا حضور گردشگر صرفه اقتصادی برای این منطقه داشته باشد.

در آمارهای بیان شده از سوی عباسی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از پیش بینی ورود 8 میلیون مسافر به استان در نوروز 91 خبر داده شده است!! که البته این رقم شاید کمی اغراق آمیز باشد. اما اگر پنج درصد این آمار یعنی 400 هزار نفر، اهل هزینه کردن و استفاده از جاذبه های گوناگون باشند، می توانیم برای همین مقدار یا حتی کمتر از این جمعیت برنامه ریزی کرده و صرفه اقتصادی لازم را ببریم.

در نظر داشته باشیم اگر تنها پنج درصد از هشت میلیون گردشگر نوروزی استان، توجه کنید تنها پنج درصد از گردشگران نوروزی وارد شده به استان یعنی 400هزار نفر در این سرزمین اقامت کرده و تنها پنجاه هزار تومان در این دیار، هزینه نمایند 200 میلیارد تومان عایدی ما از گردشگران نوروزی خواهد شد.

پاییز گرگان - النگ دره - حامد خورشیدی - گرگان ما

جاذبه های طبیعی گرگان، النگ دره

اعتقاد دارم فقط و فقط با یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده و با دعوت از سرمایه گذاران و البته همکاری مسئولان استانی و شهرستانی به خصوص شهرداری گرگان به عنوان متولی شهر که اهرم های قانونی بسیار و زمینه های درآمدی گوناگونی داشته می توان به این اهداف رسید.

البته لازم است با پیگیری فرمانداری گرگان و استانداری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجه لازم و بیش از پیش را به سرزمین تاریخی و دارای جاذبه های طبیعی فراوان گرگان داشته باشد.

بماند اینکه با توجه به مصوبه سفر سوم هیئت وزیران به استان مبنی بر معافیت مالیاتی به مدت ده سال برای واحدهای جدید الاحداث داخل شهرک های صنعتی، نواحی صنعتی و مجتمع های گردشگری خارج از شعاع 30 کیلومتری گرگان، که موجب تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در خارج از گرگان میشود، ضرورت دارد در قبال رشد کند صنعتی گرگان در مقایسه با سایر مناطق با توجه به این مصوبه، لااقل زمینه های رشد  گردشگری گرگان را با توجه ویژه به این دیار فراهم کرد.

در این بین لازم است با همفکری همه گرگاندوستان و کارشناسان اهل فن یک برنامه دقیق و قابل اجرا به جهت رفع موانع توسعه گردشگری و ساماندهی جاذبه های تاریخی طبیعی گرگان را تهیه و تدوین کرده و با پیگیری لازم از طریق مسئولان استانی و شهرستانی زمینه اجرایی شدن برنامه ها و ارائه پکیج های گردشگری مختلف و بنا بر ذائقه های گوناگون گردشگران را فراهم کرد.

***

در ادامه به بررسی داشته ها و نداشته های گرگان و نیز امکانات و برنامه هایی که باید در زمینه های سخت افزاری و نرم افزاری در جهت توسعه گردشگری ایجاد و ارائه شود می پردازیم:

داشته ها :

الف ) جاذبه های گردشگری شهر (طبیعی، فرهنگی و تاریخی، و امکانات اقامتی):

1- پارک جنگلی ناهارخوران

2- پارک جنگلی النگ دره

3- منطقه هزارپیچ

4- میدان بسیج و برج گرگان

5- پارک شهر و کاخ موزه گرگان

6- موزه گرگان

7- موزه صنایع دستی گرگان

8- بافت تاریخی و خاص گرگان (شامل محلات قدیمی و بناهای موجود همچون مدرسه
عمادیه، خانه های تاریخی، مسجد جامع، مجموعه تکیه های شهر، امامزاده ها، حمام ها، کاروانسراها، بازارچه ها و ...)

9- تالار فخرالدین اسعد گرگانی

10- هتل های گوناگون

ب ) مناطق حومه شهر:

1- روستای تاریخی زیارت ( بافت تاریخی، صنایع دستی، امامزاده، آبشار  دوقلو و آب گرم)

2- پارک جنگلی شصت کلاته و باران کوه

3- سد کوثر نومل

4- پارک جنگلی توسکاستان و کاروانسرای قزلق

5- جنگل قرن آباد و امام زاده طیب

6- تورنگ تپه

7- پارک جنگلی قرق

8- جاده گرگان به چهارباغ و شاهکوه

9- جاذبه های روستاهای پیرامونی گرگان

مناطق و فضاهایی که در آینده قرار است در شهر گرگان ایجاد شوند ( بنا به گفته مسئولان) :

1- پارک موزه قلعه خندان

2- موزه حیات وحش در ناهارخوران

3- منطقه گردشگری توشن مشتمل بر آب بندان زیبا

4- پارک جنگلی واقع در حاشیه بلوار صیاد شیرازی ( مقابل بیمارستان)

5- مجموعه چند منظوره هتل پارتیا و سایر هتل های در دست اقدام همچون هتل بوتانیک

6- مجموعه اسبدوانی در هاشم آباد توسط بخش خصوصی

7- تله کابین ناهارخوران

8- شهربازی بزرگ در هزارپیچ

 

اما  سه نکته مهم و اساسی که می توان برای جذب توریست ( یعنی کسانی که فقط برای مشاهده جاذبه های گرگان راهی این شهر شوند) مد نظر داشت:

1- ایجاد زیرساخت های بیشتر و به خصوص امکاناتی که در سایر شهرهای ایران موجود نباشد و یک گردشگر فقط برای دیدن آن به گرگان بیاید.

2- تبلیغات گسترده در شبکه های استانی ، ساخت سی دی های حاوی کلیپ معرفی شهر، چاپ پوسترهای از طبیعت زیبای گرگان در تیراژهای گسترده.

3- ایجاد مراکز اقامتی با درجات گوناگون جهت خانواده های با سطوح درآمدی مختلف

 

اگر بخواهیم مناطق گردشگری شهر گرگان ( فقط مناطق داخلی شهر) را از نظر مکانی تقسیم بندی کنیم به طوری که یک گردشگر بهترین استفاده را از آن مناطق داشته باشد ، می توان گرگان را در حال حاضر به چهار منطقه بزرگ گردشگری تقسیم کرد و هر یک از امکانات ویژه توریستی را برای یکی از این مناطق تعریف نمود:

1- منطقه جنوب شهرگرگان شامل پارکهای جنگلی النگدره و ناهارخوران و ارتفاعات جنوب گرگان

2- منطقه مرکزی شهر گرگان شامل بافت تاریخی و موزه ها

3- منطقه ورودی غربی گرگان شامل میدان بسیج و هزارپیچ

4- شرق گرگان شامل توسکاستان و قرق و جاده شاهکوه و جنگل های جعفرآباد

البته در آینده می توان سه منطقه دیگر به سایر مناطق اضافه نمود که شامل :

1- منطقه جنگل شصت کلاته و سد در حال احداث آن که جنبه توریستی نیز دارد و البته باران کوه

2- منطقه توشن، رنگو و پارک جنگلی واقع در حاشیه بلوار صیاد شیرازی

3- مناطق جنگلی حاشیه کوی اوزینه و امامزاده بادو

 امکاناتی که می توان به کمک سرمایه گذاران بخش خصوصی، میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری و سایر ارگان های مرتبط برای مناطق توریستی گرگان تعریف کرد:

1- استفاده بهینه از زمین های واگذار شده منابع طبیعی به شهرداری در ناهارخوران با ایجاد مراکزی همچون:

الف) مرکز بزرگ خرید دائمی وعرضه سوغات گرگان( مانند بازارچه های مرزی) متناسب با معماری منطقه جنگلی استرآباد

ب)  ایجاد ساختمان موزه تاریخی گرگان

ج) ایجاد آکواریومی بزرگ از جانوران کمیاب دریایی

د) ایجاد مرکز تفریحی مدرن شامل بازی های مهیج کامپیوتری و سینمای 4 بعدی و ..

هـ ) ایجاد کمپینگ برای اسکان موقت مسافران با نصب تلویزیون بزرگ شهری برای نمایش فیلم های روز و نیز نمایش جاذبه ها و فرهنگ گرگان

 2- ساخت هتل با سبک معماری خانه های تاریخی گرگان در ناهارخوران به همراه رستوران عرضه کننده غذاهای معروف و نمایشگر فرهنگ استراباد

البته به موازات این طرح نیز طرح پردیسان در بافت سنتی و خانه تاریخی باقری هامی بایست هر چه زودتر آماده بهره برداری شود.

3- ایجاد مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری در منطقه ناهارخوران ( محل شهربازی فرسوده کنونی) برای برگزاری کنسرت ها، مسابقات و جشنواره های کشوری

4- ایجاد باغ گل و پرندگان در مکان باغ کنسولگری واقع در مرکز شهرتوسط شهرداری.

5- ایجاد مجموعه صنایع دستی گرگان در یکی از گاراژهای متروکه حوالی میدان مازندران که هر غرفه آن به یکی از هنرمندان اختصاص داده شود. مزیت این مکان دسترسی آسان همه مسافران و شهروندان است .(بر خلاف مکان قبلی که در حوالی دانشگاه آزاد گرگان ایجاد شده بود و به علت دور بودن آن از شهر استقبال لازم از آن صورت نگرفت)

6- ایجاد سایت ورزش های تفریحی مانند پیستهای اسکیت، اتوموبیلرانی وموتورسواری، ورزش های آبی، گلف، تنیس، ورزش های هوایی و ... در مکان هایی همچون بلوار صیاد شیرازی و هزارپیچ

7- ایجاد دریاچه مصنوعی و مجموعه قایقرانی  در یکی از مناطق حاشیه شهر

8- ایجاد پارک موزه دفاع مقدس در مسیر بلوار صیاد شیرازی

9- ایجاد مجتمع خدماتی رفاهی و تفریحی در یکی از زمینهای بایر حاشیه میدان ترمینال که محل عبور بسیاری از مسافران است و دارای امکاناتی نظیر سرویس خودرو، مرکز خرید ، پارک و کمپینگ، حمام عمومی، نمازخانه و سرویس بهداشتی، رستوران و ... باشد.

10- ایجاد باغ وحش در النگدره یا منطقه توشن.

11- ساخت چند هتل در مناطق مرکزی شهر

12- ایجاد باغ موزه ای از آثار تاریخی و معروف کشورهای مختلف دنیا که قطعا یکی از پر بازدیدترین نقاط شهر خواهد شد.

13- ایجاد پیست اسکی در ارتفاعات جاده گرگان به شاهکوه و چهارباغ

14- ایجاد زمینه لازم جهت اقامت هنرمندان گرگانی مقیم در دیگر شهرها در گرگان و برگزاری کلاس های آموزشی آنان، کنسرت ها و ... در این دیار با هدف جذب گردشگر هنری فرهنگی

 

اما چند برنامه کوتاه مدت برای معرفی بیشتر گرگان و جذب گردشگران :

1- چاپ کتابچه های زیبای معرف اماکن دیدنی شهرستان و تاریخچه گرگان به همراه لوح فشرده

البته سالهاست که این کار توسط میراث فرهنگی در حال انجام است ولی از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده و بیشتر جنبه رفع تکلیفی دارد و جز معرفی کلیاتی از شهر چیز دیگری در بر ندارد.

2- تهیه کارتهایی که چندین محل مهر (استامپ) برای بازدید از مکان های مختلف گرگان که در بالا ذکر شد داشته باشد تا در اختیار گردشگران قرار گیرد تا بامراجعه آنان به هر مکان، روی محل مربوطه مهر خورده شود تا پس از کسب امتیاز لازم توسط آنان قرعه کشی بین افراد با اهدای جایزه انجام شود ( نوعی تشویق برای افزایش بازدید)

البته در آینده می توان با طراحی کارت هایی شبیه مهرکارت الکترونیکی مثلا به مبلغ 10 هزار تومان با شماره سریالی جهت شرکت در قرعه کشی  که مسافر در هر محل بازدید، با یک کارتخوان هزینه را پرداخت و در قرعه کشی هم شرکت نماید.


3- ایجاد کیوسک هایی با نمای زیبا در سه نقطه از شهر ( میدان بسیج، میدان معلم و میدان ترمینال) توسط شهرداری تا راهنمایان خوش برخورد و مطلع آنان رابه مسافران اهدا نمایند.

البته این کار نیز توسط هلال احمر و موسسه خصوصی گردشگری ... درسالهای گذشته انجام شده بود لیکن از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده و انگار هدفی غیراز معرفی گرگان را دنبال می کند!!!

4- برگزاری مسابقه عکاسی و تهیه مستند از مناطق دیدنی گرگان برای گردشگران .

5- برگزاری مسابقات جذابی که برای اولین بار در کشور صورت گیرد (در کل ایام سال) و باعث جذب بیشتر گردشگران از سراسر ایران به گرگان شود. مانند بهترین خواننده، نوازنده، هنرهای فردی و ...، قبول میزبانی مسابقات ورزشی مهم

6- پخش تیزر معرفی شهر گرگان از شبکه های استانی.

7- ایجاد تور بازدید از اماکن تاریخی گرگان به همراه راهنمای باحوصله و مطلع و با وسیله های عمومی همچون مینی باس ویژه این کار از مبدا پارکینگ طبقاتی نعلبندان (جهت پارک مطمئن خودروی مسافران).

8- معرفی بیش از پیش گرگان در نشریات و رسانه های مجازی

در بحث برگزاری مسابقات و جشنواره های جذاب کشوری با جوایز ارزنده از طرف شهرداری که در بالا اشاره شد، باید این نکته ذکر شود که شاید این کار در ذهن و با برآورد اولیه، هزینه زیادی داشته باشد ولی از آن طرف با حضور شرکت کننده های گوناگون از نقاط مختلف کشور و پخش آن از شبکه های تلویزیونی، با بُرد تبلیغی حاصل شده می توان آن را جبران کرد . نوع هدایا به برندگان مسابقات می تواند به شکل های گوناگون و هدفمند همچون اهدای بن خرید از فروشگاه های گرگان، هزینه رایگان اقامت در هتل های گرگان، اهدای جایزه هایی به شکل برج گرگان و بافت تاریخی استراباد و دیوار گرگان، با قابلیت ساعت و چراغ خواب و ... باشد تا یادآور گرگان برای هر شخص گردد.

 اما یک اصل مهم که بارها اشاره شد و نباید فراموش شود، بحث زیبا سازی شهر است. هر چند شهرداری در طی این سالها اقدامات خوبی را انجام داده ولی نیاز به انجام اقداماتی در خور شان گرگان و دورنمای تبدیل گرگان به زیباترین شهر شمال میبایست مدنظر باشد.

1- احداث تندیس هایی از مفاخر و مشاهیر گرگان، المان های مرتبط باویژگی ها و قابلیت های گرگان همچون بافت تاریخی و محصولات منطقه و ورزش هایی همچون بسکتبال و کبدی، و مجسمه هایی از حیوانات وحشی منطقه در وسط میادین و فضاهای سبز شهری با هدف آشنا کردن گردشگر با قابلیت های گرگان زمین.

2- ایجاد مثلثی ها و فضاهای سبز بیشتر به همراه آبنما در نقاط مختلف شهر.

3- نورپردازی ساختمانها و نمادهای شهری و نیز روشنایی بیشتر میادین و پارکها.

4- نرده کشی وسط خیابانها و اطراف میادین که جلوه بصری زیبایی به شهر می دهد مثل میدان شهرداری و ابتدای خیابانهای شهدا و پاسداران.

5- رنگ آمیزی جداول حاشیه خیابانها، بلوارها و تیرهای برق و... که بسیار در زیبایی شهر موثر است.

6- نصب تابلوهای معرفی در مناطق مختلف بویژه در مبادی شهر و نیز نصب تابلوهای معرفی گرگان بر روی پل های عابر پیاده که بیشترین توجه را به خود جلب می کند (مخصوصا مسیر کمربندی گرگان)

امید آن دارم روزی با بررسی و اجرا شدن این پیشنهادات و همینطور سایر طرح های پیشنهادی دوستان و کارشناسان، شاهد تبدیل گرگان عزیز و توانمند به یکی از قطب های بزرگ و مهم گردشگری ایران و جهان باشیم.

گرگان ما / علی نصیبی


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.565 seconds.