.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
معرفی جاذبه های گردشگری،بناهای تاریخی و فرهنگ و آداب استان گيلان
معرفی جاذبه های گردشگری،بناهای تاریخی و فرهنگ و آداب استان گيلان

شمال نیوز: استان گيلان با مساحت 14711 كيلومتر مربع در ميان رشته كوههاي البرز و تالش در شمال ايران جاي گرفته است

اين استان به واحد جغرافيايي جنوب درياي خزر تعلق دارد و با استان هاي اردبيل در غرب، مازندران در شرق، زنجان در جنوب و كشور استقلال يافته آذربايجان و درياي خزر در شمال هم مرز و همسايه است. رود سفيد تمشك كه بين چابكسر و رامسر جاري است،‌ آن را از استان مازندران جدا مي كند.

بر اساس تقسيمات كشور سال 1375، اين استان به مركزيت رشت، 12 شهرستان، 35 شهر، 30 بخش، 99 دهستان و 2763 آبادي دارد. شهرستان هاي استان عبارتند از: آستارا،‌ آستانه اشرفيه، بندر انزلي، رشت، رودبار، رودسر، شفت،‌ صومعه‌سرا، طوالش،‌ فومن، لاهيجان و لنگرود.

استان گيلان

تاريخ گيلان با تكيه بر پاره اي اشاره ها و كاوش هاي باستان شناختي به دورة پيش از آخرين يخبندان (بين 50 تا 150 هزار سال پيش) مي‌رسد. با مهاجرت آريايي ها و ديگر اقوام به اين سرزمين ، از آميزش مهاجران و ساكنان بومي منطقه، قوم هاي جديدي پديد آمـدند كه در اين ميان دو قوم گيل و ديلم اكثريت داشتند. از همان آغاز، فرمانروايان اين قوم ازآزادي كامل برخوردار بوده اند و هيچ گاه در برابر بيگانگان و يا در مقابل حكمان ديگر ، تسليم نشده اند و حتي به اطاعت دولت ماد در نيامده‌اند.

در قـرن ششم پيـش از ميلاد ،‌ گيلانيان با كوروش هخامنشي متحد شدند و دولت ماد را سرنگون كردند. در زمان ساسانيان، گيلان استقلال خود را از دسـت داد و اردشير بابكان به ياري ارتشي مركب از 300 هزار مرد جنگي و نزديك به 10 هزار سواره گيلان را تسخير كرد.

پس از پيروزي عرب هاي مسلمان بر ايرانيان،‌ گيلان به مأمن علويان تبديل شد . در حدود سال 290 هجري قمري ، مردم گيلان و ديلم كم كم به مذهب علويان روي آوردند و در گسترش آن نيز كوشش بسيار كردند. سلسلة ديلميان در دوران فرمانروايي خود به بغداد لشگر كشيدند و خليفة عباسي را شكست دادند . مغولان در زمان اولجايتو موفق شدند براي مدت كوتاهي اين سرزمين را تصرف كنند. گيلانيان در به قدرت رسيدن صفويان نقش مهمي را ايفا كردند.

در زمان سلطنت شاه عباس اول ،‌ گيلان استقلال خود را از دست داد. در سال 1071 هجري قمري ، قواي روسيه به دستور پتر كبير به گيلان حمله برد و رشت را تا سال 1145 هجري قمري در اشغال خود نگه داشت . گيلك ها در پيروزي انقلاب مشروطيت نيز سهمي عمده داشتند . آنها در سال 1287 هجري قمري تهران را فتح كردند. نقش مردم گيلان در نهضت ميرزا كوچك خان جنگلي نيز از نمونه هاي درخشان تاريخ اين سرزمين است.

شهرستان رشت

شهر رشت در دوره پيش از اسلام و دست كم در دورة ساسانيان وجود داشته است .در زماني كه حكومت ساساني رو به فروپاشي مي رفت، حكمراني مستقل اين ديار را گيلان‌شاه مي‌ناميدند. پس از غلبه مسلمانان بر ايران، اولين بار كه نامي از رشت به ميان آمد،‌ سال 61 هجري قمري بود. در زمان صفويه به ويژه در دورة‌ شاه اسماعيل صفوي ، سرزمين گيلان به دو بخش :‌ بيه پس به مركزيت رشت و بيه پيش به مركزيت لاهيجان تقسيم مي شد.

حكومت بيه پيش از 943 هجري قمري به خان احمد گيلاني رسيد و شاه طهماسب اول صفوي، حكومت بيه پس را نيز به او سپرد.سرانجام شاه عباس اول صفوي گيلان را تسخير كرد. در سال 1045 هجري قمري ، شهر رشت به دست استپان رازين روسي غارت شد. در سال 1722 ميلادي نيز سپاهيان پتر كبير ، رشت را تسخير كردند. سپس روس هاي بلشويك در جريان تعقيب هواداران تزار رشت را به تصرف خود درآوردند.

ميدان شهرداري

رشت در طول تاريخ خود ، وقايع اسف انگيز فراواني را از سر گذرانده است . در زمستان 1246 هجري قمري، طاعون شديد در گيلان شايع شد و در حدود شش هزار نفر را از پاي درآورد. 56 سال بعد، شهر به آتش كشيده شد و خسارات فراوان ديد . در سال 1316 هجري قمري در رشت شورش نسبتاً دامنه داري عليه قانون خراج راهداري كارگزاران روس كه از ساكنان دهستان ها دريافت مي كردند، به وقوع پيوست . به هنگام جنگ جهاني اول شهر رشت در معرض تاخت و تاز سپاهيان روس و بعد نيروهاي انگليسي و شورشيان محلي قرار گرفت و خرابي بسيار در آن به بار آورد .در سال 1920 ميلادي ارتش سرخ باكو را تصرف كرد و وارد بندر انزلي شد.

آرامگاه ميرزاكوچك خان اين كار موجب شد كه حكومتي ضد انگليسي به رياست ميرزا كوچك خان در رشت تشكيل شود. انگليسي ها رشت را تخليه كردند و با آتش زدن انبارهاي خود و انهدام پل سفيد رود ، رهسپار بغداد شدند . قوايي از تهران عازم سركوبي انقلابيون شد . به موجب قرارداد 1339 هجري قمري ( 1921 ميلادي ) كه بين دولتهاي ايران و اتحاد جماهير شوروي منعقد شد ، گيلان و رشت از نيروهاي روسي تخليه شد.

امروزه شهرستان رشت به عنوان مركز راههاي بازرگاني گيلان و بازار تجارت و واردات و صادرات مطرح است و به عنوان مركز استان امكانات جهانگردي فراواني دارد.

مراكز ديدني و تاريخي

* آرامگاه ميرزاكوچك خان
* مدرسه شاپوررشت
* آرامگاه ميرنظام الدين
* آرامگاه دكترحشمت
* كاروانسراي لات
* چشمه آب شورلاكان
* چشمه چشماگل سه‌شنبه
* مسجدصفي
* مسجدجامع جور
* بقعه آكاشا
* بقعه آقاسيددانيال
* بقعه خواهرامام

_____________________

شهرستان آستانه اشرفيه

آستانه اشرفيه يكي از مراكز مهم مذهبي و زيارتي گيلان است. وجود مقبره حضرت سيد جلال الدين در اين شهر ، اهميت آن را دو چندان كرده است. اين شهر در گذشته كوچان ناميده مي شد.

جلال الدين اشرف (ع) فرزند امام موسي كاظم (ع) در قرن چهارم هجري قمري به اين شهر نقل مكان كرده، ولي در هيچ منبعي از آن ذكري به ميان نيامده است . در حال حاضر ، آستانه اشرفيه يكي از شهرستان هاي پر اهميت مذهبي ، زيارتي و كشاورزي گيلان است.

مراكز ديدني و تاريخي

* آرامگاه دكترمعين
* آرامگاه آپيرجنگلي
* آرامگاه آقاسيدمحمد
* بقعه شيدجلال الدين اشرف

_____________________

شهرستان بندر انزلي

قديمي ترين زماني كه در متون تاريخي از انزلي ياد شده ، سال 863 هجري قمري است كه در آن زمان يك دهكده كوچك بوده است . از اوايل دورة‌ صفويه، اين ناحيه مورد توجه انگليسي‌ها، روس ها و دولت مركزي ايران كه پايتخت آن قزوين بود، قرار گرفت. انگليسي ها درتجارت ابريشم گيلان با داير كردن شركت تجارتي در مسكو ، راه رشت - بندر انزلي - ادكوبه به اروپا را رونق بخشيدند و انزلي به عنوان دروازه اروپا معروف شد.

تالاب انزلي

با روي كار آمدن پهلوي اول و توجه وي به بندر انزلي ، اين بندر بازسازي و اسكله هاي جديدي در انزلي و غازيان ساخته شد و اداره بندر و كشتيراني مجهز گشت. در حال حاضر، بندر انزلي يكي از زيباترين شهرهاي گيلان و مجهزترين بندر كرانه هاي درياي خزر است كه سالانه هزارن تن كالا توسط كشتي، از آن خارج و يا به آن وارد مي شود.

مراكز ديدني و تاريخي

* كاخ ميان پشته
* عمارت معتمدي
* عمارت گمرك
* عمارت شهرداري
* بقعه بي بي حوريه
* تالاب انزلي

_____________________

شهرستان تالش

تالش و تاليش را به عربي طبلستان مي گويند. هشتپر مركز اين شهرستان وسيع است كه در گذشته سفارود و پس از آن ، كرگان رود نام داشت. تا زمان افشاريه، بخش جنوبي شهرستان تالش تابع حكومت لسگر بـود و بـخش ميـاني آن تـا آستـارا تحـت فـرمان حـكومـت نـاو و طول قرار داشت و بخش شمالي آن را گشتاسفي يا گشتاسبي مي‌خواندند و مركز حكومتي آن لنكران بود.

پس از انعقاد قرارداد عهد نامه گلستان و تركمنچاي، تالش گشتاسبي از پيكر ايران جدا شد و سپس تالش اسپهبد و تالش كسگر كه عمدتاً تحت سلطة خوانين نمين اردبيل بود، دو قسمت شد. قسمت شمالي آن در محدودة شهرستان آستارا، تا سال 1342 تابع اردبيل باقي ماند و قسمت جنوبي آن به پنج خان نشين به نامهاي كرگانرود، اسالم، تالش،‌ دولاب (رضوان شهر )، شاندرمن و ماسال تقسيم و خمسة‌ طوالش ناميده شد. تالش در يك منطقة زيباي جنگلي قرار دارد و مركز آن شهر هشتپر است.

تالش - خانه روستايي

مراكز ديدني و تاريخي

* كاخ ضرغام السلطنه
* آرامگاه سيدشرفشاه

_____________________

شهرستان رودسر

شهرستان رود سر در زمان هاي قديم به بخشي از رانكوه در شرقي ترين ناحيه گيلان تعلق داشت. اين منطقه از شمال به درياي خزر ، از جنوب به رودبار (عمارلو) و از غرب به ديلمان و لاهيجان محدود مي شد. قديمي‌ترين نام رودسر كوتم است كه شهر كوچكي در رانكوه بوده است.

پس از آن ، اين شهرستان هوسم نام گرفت و آنچنان كه در متون تاريخي آمده است، در سال 375 ه . ق بازاري نيكو و مسجد جامع بزرگي داشته است. بعدها اين شهر به دلايل نامعلومي رو به خرابي نهاد و در اواخر قرن نهم ه.ق به رودسر (شهري كه ميان دو رود واقع است ) تغيير نام داد . رودسر امروزي يكي از شهرهاي بسيار زيباي استان گيلان است.

پل آجري تميجان

مراكز ديدني و تاريخي

* قلعه بندبن قاسم آباد
* پل آجري تميجان
* چشمه آب معدني سجيران
* مسجدجامع اميربنده كلاچاي
* قعه آقاسيدمعين وآقاسيدمبين

_____________________

شهرستان رودبار

با آنكه پيشينة تمدن رودبار و نواحي پيرامون آن ، به دو هزار سال پيش از ميلاد مسيح مي رسد، در متون تاريخي كمتر به نام اين شهر اشاره شده است. پس از اسلام طوايفي از شام و حلب به رودبار مهاجرت كردند و در آن ساكن شدند. بعدها، در زمان نادرشاه افشار، گروهي از كردهاي قوچان و نواحي شمال خراسان نيز ناگزير به سكونت در اين شهر شدند. رودبار مرتفع ترين منطقة استان گيلان و منطقه اي كوهستاني مي‌باشد.

اين شهر را مي‌توان دروازة ورودي گيلان از طريق مركز كشور دانست. كوههاي بسيار زيباي اين ناحيه، به صورت رشته هاي موازي با دره هاي جالب توجه فضاي طبيعي دلنشيني را پديد آورده اند. زلزله 31 خرداد1369 اين شهر را ويران كرد. امروزه ، عليرغم بازسازي هاي فراوان، هنوز رونق پيشين را باز نيافته است.

روستاي هرزويل

مراكز ديديني و تاريخي

* آرامگاه آقاسيدمحمودمرندي
* بقعه امامزاده محمدحنيفه
* چشمه آب معدني سنگرود
* چشمه آب گرم ماستخور
* محوطه باستاني مارليك
* روستاي هرزويل
* پل تاريخي لوشان

_____________________

شهرستان شفت

شفت از نواحي بسيار قديمي با پيشينة تمدني كهن در گيلان به شمار مي آيد كه در متون مختلف تاريخي، بارها از آن نام برده شده است. مركز شفت،‌ گوراب شفت خوانده مي‌شد كه در نزديكي روستاي نصيرمحله امروزي قرار داشت و آثاري از آن بجاي مانده است. از مراكز ديدني اين شهرستان به قلعه رودخان شفت مي‌توان اشاره كرد.

_____________________

شهرستان فومن

فومن در دوران اسلامي به عنوان مركز بخش بيه پس ( بخش غربي گيلان ) شناخته مي شد. فرمانراوايان اين منطقه را عمدتاً از خانواده آل اسحاق مي دانند كه نسب خود را به خاندان هاي باستاني ايران از جمله به اشكانيان مي رسانيدند. در زمان امير ديباج ، فومن به تصرف مغولان درآمد.

پـس از قـدرت يـافتن دودمان صفوي و تصميم شاه عباس به برچيدن حكومت هاي محلي، خان احمد (آخرين فرمانرواي لاهيجان از دودمان آل كيا) و محمد امين‌خان آخرين فرمانرواي فومن از دودمان آل اسحاق نيز از سپاه قزلباش شكست خوردند و سرتا سر گيلان زير فرمان حكومت صفويه درآمد.

قيام جنگلي ها از تولم آغاز شد و فومن ، پناهگاه مهم ميهن پرستان و آزادي خواهان شد. در حال حاضر، شهرستان فومن از مناطق زيبا و آباد استان گيلان است كه ارزش هاي بسيار جالب گردشگري دارد.

مراكز ديدني و تاريخي

* بقعه عون بن علي
* چشمه آب معدني رمرمه
* چشمه آب معدني علي زاخواني

_____________________

شهرستان لاهيجان

بناي شهر لاهيجان به لاهيج ابن سام ابن نوح نسبت داده مي شود. اين شهر، در گذشته دارالاماره يا دارالامان و سپس لاهيجان المبارك خوانده مي شد. لاهيجان در سال 705 ه.ق به دست اولجايتو فتح شد و امير تيمور به آن لشكر كشيد. پس از تيمور، سيد امير بيك و اعقاب وي - از سادات كياني - بر شهر لاهيجان حكومت كردند. پس از سقوط حكمرانان كياني، حاكمان صفوي در اين شهر حكومت كردند.

از حوادث ناگوار و مهم در تاريخ لاهيجان، طاعون در سال 703 ه.ق ، آتش سوزي سال850 ه.ق لاهيجان و اسعال آن توسط روس ها در سال 1725 ميلادي است. در سال 1230 ه.ق لاهيجان دچار زلزله شد و در سال 1246، بار ديگر طاعون در آ ن كشتار كرد. لاهيجان يكي از مراكز اصلي جنبش جنگلي ها بود. در حال حاضر لاهيجان يكي از شهرهاي زيباي استان با امكانات فراوان جهانگردي است.

آرامگاه كاشف السلطنه

مراكز ديدني و تاريخي

* بقعه چهارپادشاهان
* آرامگاه باباولي
* آرامگاه سيدعلي غزنوي
* آرامگاه امامزاده ميرشمس الدين
* تالاب اميركلايه
* خانه قديمي محمدصادقي
* آرامگاه شيخ زاهد گيلاني
* آرامگاه ميرشمس الدين لاهيجي
* آرامگاه كاشف السلطنه
* پل خشتي لاهيجان
* پل خشتي تجن گوله
* پل خشتي نياكو
* تي تي كاروانسرا

_____________________

شهر لنگرود

نام لنگرود براي نخستين بار در سال 512 ه . ق در متون تاريخي ذكر شده است . اين سال مصادف با مرگ سلطان محمد پسر ملك شاه آلب ارسلان است. در دوره صفويان، خصوصاً در دوره سلطنت شاه عباس اول، شهر لنگرود مركز حوادث مهمي بوده است. فرار احمد خان حاكم لاهيجان از لنگرود و دستگيري اعضاي خانواده وي توسط كيا فريدون حاكم گيلان و تحويل آنها به شاه عباس ، از جمله رويدادهاي مهم اين دوره شهر است.

نادر براي سركوب تاتارهاي شرق مازندران و توسعه تجارت و دستيابي به دريا، لنگرود را براي ايجاد پايگاه دريايي و كارخانه كشتي سازي انتخاب كرد و در توسعه آن كوشيد . در زمان قاجار نيز لنگرود مورد توجه قرار گرفت. اين شهر ، امروزه يكي از مناطق مهم استان گيلان است و در ميان شهرهاي شرق گيلان از موقعيت جالب توجهي برخوردار است.

پل خشتي لنگرود

مراكز ديدني و تاريخي

* بقعه دوازده امام
* خانه منجم باشي
* خانه دريابيگي
* پل خشتي لنگرود

_____________________

شهرستان آستارا

آستارا، شهری کوچک در ساحل غربی دریای خزر و در شمالی‌ترین نقطه استان گیلان و آخرین نقطه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان است. آستارا از شرق به دریای خزر، از شمال به آستارای جمهوری آذربایجان، از غرب به شهرستان اردبیل و از جنوب به منطقه تالش نشین گرگان محدود است. رود آستارا که از کنار راه شوسه آستارا - اردبیل می‌گذرد، آستارای ایران را از آستارای جمهوری آذربایجان جدا میسازد در منطقه آستارا علاوه بر زبان ترکی آذربایجانی زبان تالشی‌ نیز رایج است ولی در اثر مهاجرت‌های زیاد از اهمیت آن کاسته شده‌است. آستارا یکی از زیباترین شهرهای شمال استان گیلان است.

آستارا

آستارا به موجب قانون تقسیمات کشوری سال ۱۳۱۶ش. بخش شهرستان اردبیل بود، در مهرماه سال ۱۳۳۷ش. تابع آذربایجان شرقی شد و از خرداد سال ۱۳۳۹ش. جزو استان گیلان گردید. جمعیت آن بر اساس سرشماری سال ۱۳۵۵ش، ۳۵۹۴۵ نفر بوده و طبق بر آورد سال ۱۳۶۳ش. به ۴۳۸۶۴ نفر رسیده و در حال حاظر نزدیک به ۱۰۰۰۰۰ نفر می‌باشد.

این شهرستان شامل دشت و کوهستان است و هوای دشت در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان ملایم و هوای کو هستان در تابستان معتدل و در زمستان سرد است. محصولات آن غلات، حبوبات، برنج و فر آورد ه‌های دامی است. از اماکن تاریخی شهرستان آستارا می‌توان به بقعه شیخ تاج الدین محمود خیوی در لمبر محله آستارا، قلعه شیندان، قبرستان قدیمی ونه بین که در بالای دهکده توریستی حیران بر سر راه فرعی نمین واقع است، قبرستان قدیمی دهکده گنج کشی از آبادیهای نزدیک حیران، بقعه پیر قطب الدین نزدیک د هکده باغچه سرا، بقعه سیدابراهیم و سیدقاسم که گفته می‌شود پسران امام موسی کاظم در د هکده کان رود اشاره کرد

دربارهٔ نام این شهر گفته شده که در آغاز آهسته‌رو بوده زیرا کاروانان و مسافران زمانی‌که به این منطقه مردابی ساحلی می‌رسیدند ناچار به حرکت آهسته‌تر می‌شدند. همان نام اوسته رو یا هوسته رو تالشی به مرور تبدیل به آستارا شده‌است. (در این مورد نگاه کنید به کتاب بستان‌السیاحه). برخی این نام را برگرفته از ریشه استردن یا ستردن بمعنای گرفتن حق العبور یا باج دانسته‌اند که با توجه به دور افتاده بودن منطقه در سالیان گذشته منطقی بنظر می‌رسد.

مراكز ديدني و تاريخي

* آبشار لاتون (بارزاو)
* آبگرم علی داشی
* آبگرم کوته کومه
* آسیو شوان (آسیاب آبی)
* امامزاده ابراهیم وقاسم
* باغ ملی
* بقعه پیر قطب الدین
* بقعه سید محمد دوست
* بقعه‌ی شیخ تاج الدین محمود خیوی
* دوستاق خانه (خانه دیو یا زندان)
* ساحل صدف
* طرق مظفری
* قلعه شیندان
* قلعه ی تک آغاج
* منطقه حیران
* پارک حیاط وحش لوندوی
* بهشت کاکتوس‌ها
* باغ پرندگان آستارا


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

سعيد 2 مرداد 1387
گيلان تو را دوست دارم.
سارا مهرابي 11 مهر 1387
باز هم تبعيض گيلاني ها در نوشتن آستارا در آخر.... حالا خوب است اين بار حذف نكرده‌اند.
مرتضي فياضي 21 بهمن 1387
درود بر شما
براي گردشگري در استان گيلان در پي اطلاعات بودم كه بسيار كمك كننده بود
از شما سپاسگزارم
maysam 6 فروردين 1388
به نام خدا
با عرض و سلام و ادب و تبريك سال جديد و‌آرزوي موفقيت براي شما وهمكاران محترم شما . مطالب ارزشمندي بود اميد آن دارم كه بانگارش ديدني هاي ساير مناطق ايران اسلامي باعث ترويج فرهنگ ايراني اسلامي باشيم
ليلا حسيني 17 تير 1388
اطلاعات خوبي بود كاشكي به طور مختصر درمورد هركدام از مناطق ديدني توضيحاتي اضافه مي كرديد .

باتشكر
دکتر رمضانعلی واشقانی فراهانی 18 شهريور 1388
با سلام

چرا جای دیدنی وزیبایی همچون قلعه رودخان را در فومن از قلم انداخته اید ؟

حیف است معرفی نشود

نا شناس 23 شهريور 1388
دامنه های شهر زیبای بره سر رودبار بسیار دیدنی است.
فرهاد نيازمند بدابي 18 آذر 1388
بادرود

ضمن تشكر از زحمات شما اميد است در آينده گيلان با همكاري دوستاني چون شما بتواند نقش بيشتري در پيشرفت و آباداني ايران زمين داشته باشد

سپاس
نا شناس 23 آذر 1388
سلام خیلی عالی بود لطفا درباره چماچا شفت هم نکته هایی معرفی کنید
می جانو دل گیلانه
نا شناس 28 آذر 1388
بابا چقدر از رشتیا تعریف کردی؟ مگه گیلان فقط رشتی داره؟ بقیه گیلانی نیستن؟
نا شناس 18 دي 1388
چرا از استخر لاهیجان که قدمت تاریخی داره ،تله کابین ، بام سبز و.... نگفتین
احمد 5 بهمن 1388
چرا نامي از روستاي هشال نبر ديد اين روستا پيشينه تاريخي داره . از خيلي از مكانهايي كه در بالا ذكر كرديد قديمي تره . بطور مثال چهار پادشاه توسط حاكم دهشال كشته شدند و خيلي چيز هاي ديگه
دهشال” دهستانی است از توابع شهرستان آستانه اشرفیه در استان گیلان.
“شال” در زبان محلی هم به معنی “شغال” است و هم به معنی “شالیزار”. شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی است و یکی از مرغوبترین برنجهای آستانه در این منطقه کاشت میشود. از همین رو آنجا را “دهشال” یعنی “ده شالیزار” گویند. از سوی دیگر در ایام قدیم، شغال که حیوانی است در زمره سگ سانان، در این منطقه به وفور یافت میشد، لذا میتوان “دهشال” را به ” ده شغال” هم معنا کرد که البته امروزه این معنی منسوخ شده است!
“شال” نام قبیله ای است که در زمانهای قدیم در این “ده” اقامت داشته اند.
بد نیست بدانید که سالها پیش از آنکه بقعه سیدّ جلال الدّین اشرف (ع) در آستانه اشرفیه بنا گردد، و “کوچان” به برکت وجود این امامزاده به “آستانه اشرفیه” بدل گردد، خود یکی از توابع دهستان بزرگ دهشال بوده است. اما امروزه با وجود گذشت سالها، بدلیل کم توجهی مسئولان همچنان به صورت روستایی بی بضاعت باقی مانده است که مردم آن حتی از داشتن آب آشامیدنی سالم هم محرومند.

يك هموطن از طبس 23 بهمن 1388
با سلام
اطلاعات مفيدي در اختيارمان گذاشتيد ولي با توجه به نظرات كاربران كه ظاهرا اكثر آنها 'گيلاني هستند مطالب كامل نيست
به نظر مي رسد اين صفحه بايد از حالت سكون و يكنواختي در آمده و شكلي پويا و روزآمد به خود بگيرد
منظورم اين است كه با اطلاعات جديدي كه از كاربران شهرهاي مختلف استان جمع آوري مي كنيد مرتبا آن را بروز كنيد
موفق باشيد
رهام خانجانزاده 11 اسفند 1388
با عرض سلام و خسته نباشید لطفا خانه و موزه میرزا کوچک جنگلی در خ استاد سرای رشت را نیز به لیست اضافه نمایید . با تشکر
فريبرز 13 اسفند 1388
از مناطق ديلم نشين گيلان چه مي دانيد؟
www.deilamestan.com
فرنام عسگرپور 10 فروردين 1389
شمال نیوز عزیز ظاهرا اطلاعات دقیقی در مورد تاریخ وجغرافیای طبیعی استان نداری! بهتر بود پس از کمی مطالعه ودریافت اطلاعات مطلب می نوشتی.ظاهرا در جایی غیر از شمال مستقر هستید.آنچه گویای تاریخ چند هزارساله گیلان است مربوط به سرزمین دیلمان واشکورات و...می باشد،آن سپاهی که بغداد حمله ور شد وهیچ کس جرات رویارویی با آن را نداشت (به دلیل هیبت سپاهان با دو متر قد)از مردمان اشکور ودیلمان بودند.آثار وبقایای تاریخی موجود در نواحی ذکر شده گویای تاریخ این منطقه است.به لحاظ طبیعی هم که زبانزد خاص وعام می باشند.مردمان میهمان نواز منطقه پذیرای شما نیز می باشند.لطفا پس مطالعه دقیق تاریخ استان وبازدید از تمامی مناطق نظر اصلاحی را در سایت قرار دهید. باتشکر
نا شناس 15 ارديبهشت 1389
زیباترین مناظر گیلان مربوط به دامنه های شهر زیبای بره سر خورگام میباشد.
زهرا محمدي 16 مرداد 1389
با سلام ظاهرا شما با تقسيمات كشوري آشنا نيستيد و در ارسال مطالب نامي از سياهكل و ديلمان نبرديد
نوروزی 8 شهريور 1389
سلام
امسال هم مانند سال های گذشته ، پس از برداشت برنج از شالیزارهای گیلان ، دود ناشی از سوزاندن کاه و

کلش و پسمانده های کشاورزی نفس کشیدن را بر مردم دشوار کرده است .
امسال هم مانند سال های گذشته یکی دو مصاحبه و هشدار از سوی مسؤولان در رسانه ها پخش شد و دیگر

هیچ .
هر کس که در جاده های گیلان سفر کند به راحتی در مسیر سفرش شاهد صدها مورد سوختن و دود کردن

پسمانده های کشاورزی خواهد بود .
شب ها در همین شهر رشت پنجره هارا نمی توانیم باز کنیم . هر ساعتی از شب اگر از خانه بیرون بیاییم

بوی دود ریه هایمان را می سوزاند و در زیر نور چراغ های خیابان حرکت دود غلیظ را براحتی می توان

دید .
کشاورزان می گویند برای مبارزه با آفت های برنج چاره ای جز سوزاندن کاه و کلش ندارند . مردمی که

هیچ سهمی از حاصل کشاورزی آنان ندارند چرا باید دود این کار را بخورند ؟
آیا کشاورزان می دانند هر سال چند هزار نفر را با این دود ها بیمار می کنند؟
و آیا می دانند هر سال بیماری چند هزار بیمار قلبی و تنفسی را تشدید می کنند ؟
و آیا می دانند که هر سال باعث مرگ چند بیمار قلبی و تنفسی و ... می شوند ؟
آیا این کار قتل عمد و یا دست کم قتل غیرعمد و قابل پیگیری انتظامی و قضایی نیست ؟
آیا آلودگی ناشی از سوزاندن پسمانده های کشاورزی وهمچنین زباله ها باعث بدبین کردن مسافران و

گردشگران به پاکی هوای گیلان و کاهش سفر های آنان نمی شود؟ و آیا این کار مخالف سیاست جذب

گردشگر و ضربه زدن به اقتصاد گردشگری گیلان نیست ؟
آیا خوراندن دود غلیظ به مردم روزه دار در ماه رمضان منع شرعی ندارد؟ فقط دود سیگار اشکال دارد؟
آیا باید تا وقت گل نی دود بخوریم تا فرهنگ سازی بشود یا صنایع تبدیلی راه بیفتد و وعده های دیگر؟
حالا که به فکر هدفمند کردن یارانه ها و شکم مردم هستند به فکر تنفس مردم هم باشند که حیاتی تر است .

داریم خفه می شویم.
نوروزی
مهدی 24 شهريور 1389
اگر کل جاهای دیدنی واستراحتگاهای که یک اکیپ گردشگر میتوانند بروند را همراه با چندین عکس با کیفیت و آدرس دقیق میتوانستید در سایت بگزارید تا گردشگران بتوانند بهتر تصمیم بگیرنند تا کجا بروند خیلی عالی میشد.
همطاف 7 آبان 1389
مرسی خیلی استفاده کردم. عالی ی ی ی ی ی ی ی بووووودددددددددد.
مقدم 18 فروردين 1390
ازمنطقه املش با جاذبه هاي تاريخي وديديني فراوان ،ذكر نشده است
مقدم 18 فروردين 1390
ازمنطقه املش با جاذبه هاي تاريخي وديديني فراوان ،ذكر نشده است
مقدم 18 فروردين 1390
از مناطق ديدني وآثار تريخي املش هيچ ذكري نشده است!
مقدم 18 فروردين 1390
از مناطق ديدني وآثار تريخي املش هيچ ذكري نشده است!
نا شناس 7 ارديبهشت 1390
lمناطق كوهستاني رودسر وشهرچابكسربسيار ديدني است.
نا شناس 20 تير 1390
فقط منطقه خورگام شهرستان رودبار......و شهر زیبای بره سر و استخر ویستانش..
فاطمه 11 آبان 1390
از کمکتون ممنون اطلاعات زیادی به دست اوردم
مازیار نقی پور 15 آبان 1390
چرا اینقدر محدوده ؟ ماسوله کجاست ؟ رودسر و چابکسر و قلعه لیسار تالش و هزاران هزار جای دیگه کجان ؟
تالش 29 آبان 1390
ما استان می شیم از دست دروغ گویی راحت می شیم گیلکی لهجه ایست از ادغام دو زبان تالشی و طبری که قدمتی تنها دو هزار ساله داره .... دروغ تا به کی قوم گیل قبل از ورود آریایی ها ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ /
كيانوش زيبائي سندي 17 اسفند 1390
لطفاً آدرس مكانهاي تاريخي و گردشگري استان گيلان را در سايت و يا ايمل بنده بگذاريد. باتشكر
رمضانی سیاهکل 21 فروردين 1391
اگر سیاهکل جزئ شهرستانهای استان گیلان است در باره ان هم بنویسید
احمدي 10 ارديبهشت 1391
سلام.لطفا تصاوير جاذبه هاي ديدني را در اين قسمت قرار دهيد
نا شناس 14 ارديبهشت 1391
زبان گیلکی ریشه در زبان پهلوی و سانسکریت دارد خواهرجان
رهگذر 17 ارديبهشت 1391
کاه و کل زمینهای کشاورزی را جمع کرده به مصرف دام برسانند
نا شناس 19 ارديبهشت 1391
چرا از تنکابن و رامسر نامی نبردید؟! ما خودمون رو گیلانی می دانیم نه مازندرانی!!!!

فقط گیلان
نا شناس 9 خرداد 1391
مركز استان را به شهر تاريخي لاهيجان بدهيد.ما از اين همه نيش و كنايه تهراني ها خسته شديم.
كيارش تهراني 9 مرداد 1391
از سياهكل با روستاهاي بسيار ديدني و ساحل بسيار بسيار زيباي رودسر مطلب بنويسيد
melisa 12 فروردين 1392
مرسی خوب بود اما من اداب سفرشو می خواستم
اکبر 17 مرداد 1392
سلام
می خواستم بدونم که از 1 تا 10 مهر شمال باز هم مثل تابستون سرسبز هست یا نه؟
و همین طور آب و هواش در این زمان چطوری؟
می خوام اگر خوب بود در مهر به سفر شمال برم
طوبی 29 آبان 1392
لطفا از شهرستان املش هم بنویسید
ستی 4 بهمن 1392
حالا چی میشد نام کتاب هم میگذاشتی
یزدانی 5 فروردين 1393
خیلی خوب بود بسیار ممنونم ! ولی ای کاش آدرس دقیق هر مکان رو مینوشتید.
با تشکر
حنانه 5 فروردين 1393
سایتتون عالی بود . ما قراره به گیلان سفری داشته باشیم. دراین صورت اطلاعات خوبی از
سایت شما دریافت کردیم. ممنونم!!!
فقط ای کاش آدرس جاهای دیدنی رو به طور مختصر می نوشتید.
تارا 14 فروردين 1393
چرا در مورد سیاهکل چیزی ننوشتید
نا شناس 19 مهر 1393
پس صومعه سرا چی شد
باران 14 اسفند 1393
واقعا عالی بود از مطالبتون استفاده کافی کردم

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.103 seconds.