.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
معرفی جاذبه های گردشگری،بناهای تاریخی و فرهنگ و آداب استان گلستان
معرفی جاذبه های گردشگری،بناهای تاریخی و فرهنگ و آداب استان گلستان

استان گلستان به مرکزيت شهر گرگان حدود 22 هزار کيلومتر مربع وسعت دارد

موقعيت جغرافيايي اين استان به قرار زير می باشد. از شمال به جمهوری ترکمنستان - از غرب به استان مازندران و دريآی خزر - از جنوب به استان سمنان منتهی می شود.

اين استان دارای هفت شهر به نام های گرگان - بندر ترکمن-بندر گز - علی آباد-کردکوی - نبد کاووس و مينو دشت و دارای 16 شهر و16 بخش و 45 دهستان می باشد.در اين استان اقوام مختلفی همچون ترک - ترکمن - بلوچ و قزاق - فارس - سيستانی و مازندرانی زندگی می کنند.

شهرستان گرگان
شهر گرگان يا همان اسنرآباد بر اساس متون مکتوب , آثار تاريخی چندين هزار ساله دارد . در گذشته فضا در قديمی شهر هميشه هسته اوليه شکل گيری شهر بوده است.و بر فضايي چون مرکز شهر , محلات , گذرگاهها ميادين و ... استوار بوده است.

بافت قديمی به جا مانده در استرآباد غالبا متعلق به دوران صفويه , زنديه و علي الخصوص وابسته به سبک دوران قاجار است , در معماری بافت قديم , عواملی مثل آب , زمين , تابش نور خورشيد و همچنين عوامل اجتماعی فرهنگی نقش به سزايي داشته است.

گرگان توسط بارويي به طول 6 کيلومتر محصور بوده است و بر نقاط مختلف اين بارو و به فاصله های معين برجهايي قرار داشت که در آنها قراولان از شهر محافظت می کردند, رفت و آمد از 4 دروازه انجام می گرفت.

در حاشيه بيرونی باروها خندقی عميق حفر شده بود که از خاک آن باروها را بنا کرده بودند, از اواسط حکو.مت قاجار استرآباد به سوی تخريب و ويرانی کامل رفت و در اوايل حکومت پهلوی اول باقی مانده آنهم از بين رفت و با معماری و فرم امروزی دوباره شکل گرفت.

مراكزتاريخي و باستاني

كاخ اختصاصي
اين عمارت كه به كاخ اختصاصي معروف است، در محل پارك‌شهر گرگان قرار دارد. بناي كاخ اختصاصي دو طبقه با ويژگي‌هاي معماري دوران پهلوي است و از هنر معماري اروپايي متأثر شده است. در حال حاضر اين كاخ و محوطه اطراف آن به عنوان كتابخانه عمومي مردم شهر گرگان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

كاخ شاسمن
اين كاخ در شهر گرگان واقع شده و بنا به روايتي در سال هفت صد و نود و پنج ه.ق به وسيله اميرتيمور در ساحل رودخانه ساخته شده است. برخي از سياحان و جغرافيدانان از اين كاخ نام برده‌اند كه از آن جمله مي‌توان به حافظ ابرو اشاره كرد.طبق گفته وي اين كاخ بعد از اين كه اميرتيمور سراسر مازندران را مورد تاخت و تاز قرار داد، جهت اقامت وي در شهر گرگان ساخته شد.

بناي اوليه اين كاخ، قلعه‌اي بود كه در سال هفت صد و شصت و يک ه.ق توسط ابوبكر شاسماني (حاكم شاسمان) احداث شده بود. در سال هفت صد و نود و پنج به جاي قلعه، قصر فعلي ساخته شده و امير تيمور زمستان آن سال را در آنجا گذرانده است.

كاخ آغامحمدخان
اين بنا توسط آغامحمدخان قاجار ساخته شده و در شهر گرگان قرار دارد. ويژگي‌هاي معماري و اسلوب ساخت بنا نشانگر آن است كه بنا به قرن دوازده هجري قمري مربوط است.

سد اسكندري (ديوار دفاعي)
اين ديوار دفاعي كه به نام‌هاي سد قزل‌آلان، سد اسكندر و سد فيروزه نيز معروف است، در قسمت شمال گرگان و گنبد واقع شده و از غرب به شرق كشيده شده است. در مسير ديوار دفاعي، برج‌ها و قلعه‌هاي حفاظتي به فواصل مختلف بنا شده و آثار آن امروز به صورت تپه‌هايي در حاشيه ديوار به جا مانده است.

ساختمان‌ قلعه‌ها و باروها، عمدتاً‌ به وسيله آجرهاي چهارگوش بزرگ ساخته شده است.

گفته مي‌شود كه اين ديوار بر اثر عوامل جوي و انساني آسيب ديده وتخريب شده است. قسمت‌هايي از ديوار دفاعي كه از دست عوامل تخريبي مصون مانده است، با ارتفاعي در حدود سه تا پنج متر و عرض ده متر از فاصله بسيار دور به صورت سدي نظر هر بيننده‌اي را به سوي خود جلب مي‌نمايد.

تورنگ تپه
تورنگ تپه كه يكي از عظيم‌ترين و غني‌ترين تپه‌هاي باستاني استان گلستان به شمار مي‌آيد، در فاصله تقريبي بيست و پنج كيلومتري شمال شرقي گرگان قرار دارد. اين تپه با وسعت بسيار و ارتفاع چشمگير در مجاورت روستاي تورنگ تپه واقع شده و بر استخر آبي بزرگ مشرف است. قدمت آن به استناد گزارشات و نتايج بررسي‌ها و كاوش‌ها باستان‌شناسان خارجي به هزاره سوم قبل از ميلاد يعني پنج‌هزار سال پيش مي‌رسد.

عمده‌ترين آثاري كه در خلال حفريات و كاوش‌هاي علمي از لايه‌هاي مختلف تپه مذكور به دست آمده، شامل آثار معماري (با مصالح خشتي)، سفالينه‌ها، ظروف، اشياء و ديگر ادوات مورد نياز روزمره زندگي وابزارآلات برنزي است.اين تپه به لحاظ ارزش‌هاي تاريخي در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است و همانند ساير آثار ثبتي، حفاظت آن به وسيله سازمان ميراث فرهنگي استان گلستان انجام مي‌پذيرد.

پل آق قلا
پل تاريخي آق‌قلا در فاصله هجده كيلومتري شمال گرگان و در ابتداي شهر آق‌قلا بر روي رودخانه گرگان روي احداث شده است. اين پل هفتاد و چهار متر طول دارد و در دو طرف آن جان‌پناهي به ارتفاع يک متر و نيم ايجادشده است.

اين پل، چهار چشمه (طاق) دارد و پايه‌هاي آن در جهت شرقي و مخالف جريان آب به موج‌شكن‌هايي تجهيز شده‌اند.

پايه‌هاي پل در جهت غربي با آجر و اشكال هندسي تزيين شده است.

پل آق‌قلا در قرن نهم هجري قمري بنا شده و در ادوار بعدي خصوصاً در دوره صفويه بازسازي و مرمت شده است.

جاذبه هاي طبيعي

ارتفاعات وقله ها

پيرگرده
كوه جنگلي پيرگرده در فاصله بيست و پنج كيلومتري جنوب شرقي گرگان و در 8 كيلومتري روستاي چهار باغ قرار گرفته است. ارتفاع اين كوه سه هزارودوچهار متر است و سرچشمه رودهاي چهار باغ، آب قزاق و باغشاه مي‌باشد.

تاور نرآب
كوه جنگلي تاور آب در بيست و يک كيلومتري جنوب شرقي گرگان و در فاصله 5 كيلومتري شمال روستاي چهار باغ واقع شده است. اين كوه حدود دوهزارو نهصدوپنجاه متر ارتفاع دارد و سرچشمه‌ رودهاي چهارباغ خاصه رود و آب قزاق مي‌باشد.

تل‌انبار
كوه جنگلي تل‌انبار در فاصله بيست و سه كيلومتري جنوب گرگان و در شش كيلومتري شمال غربي روستاي چهار باغ قرار گرفته است. ارتفاع آن از سطح دريا سه هزارو سی متر است و سرچشمه رودهاي چهار باغ، سوته‌رود و خاصه‌رود مي‌باشد.

چلبه
كوه نيمه جنگلي چلبه در فاصله سي و يک كيلومتري جنوب شرقي گرگان و در 5 كيلومتري غرب روستاي سياه‌ مرزكوه دهستان كتول قرار گرفته است. ارتفاع اين كوه حدود دوهزارو هشتصدوچهل متر و سرچشمه رود باغشاه رودبار و سياه مرزكوه مي‌باشد.

زرشك كوه
كوه نيمه جنگلي زرشك‌كوه دربيست و چهاركيلومتري جنوب گرگان و در فاصله هفت كيلومتري شرق روستاي حاج‌آباد واقع شده است. ارتفاع اين كوه حدود دوهزارو هفتصدوهفتاد متر و سرچشمه سوته‌رود و خاصه رود مي‌باشد.

زيلان
كوه جنگلي زيلان در بيست و هفت كيلومتري جنوب شرقي گرگان و در فاصله هشت كيلومتري جنوب غربي روستاي خولين دره در دهستان كوهپايه قرار دارد. ارتفاع اين كوه حدود دوهزارو هشتصدوده متر و سرچشمه رودهاي چل‌چلي، امام‌زاده قتور و خولين‌دره مي‌باشد.

سرچال
اين كوه در بيست و نه كيلومتري جنوب شرقي گرگان و در فاصله سه كيلومتري جنوب روستاي چهار باغ دهستان كوهپايه قرار گرفته و حدود دوهزارو هفتصدوسی متر ارتفاع دارد.

سرليسه
اين كوه نيمه جنگلي در بيست و شش كيلومتري جنوب گرگان و در فاصله پنج كيلومتري شمال روستاي شاه‌كوه پايين دهستان كوهپايه واقع شده است. ارتفاع كوه سرليسه دوهزارو نهصدوده متر است.

گاوكشان
اين كوه در سی و هفت كيلومتري جنوب گرگان و در فاصله شش كيلومتري جنوب شرقي روستاي شاه كوه پايين قرار گرفته است. ارتفاع اين كوه حدود سه هزارو هشتصدو سيزده متر است. كوه گاو‌كشان سرچشمه رودهاي سرتنگه‌، چهارده و آب ترودبان مي‌باشد. دامنه‌هاي شمالي اين كوه به شهرستان گرگان ودامنه‌هاي جنوبي آن به شهرستان‌هاي شاهرود و دامغان مشرف است.

ميلانه
اين كوه در بيست و چهار كيلومتري جنوب غربي گرگان و در دو كيلومتري شمال روستاي حاجي‌آباد قرار گرفته است. ارتفاع اين كوه جنگلي دوهزاروهفتصدوسیوپنج متر است و سرچشمه رودخانه پاييز بن رودبار نيز مي‌باشد.

جهان نما
اين كوه در ارتفاعات جنوبي شهر گرگان و جنوب شرقي كردكوي واقع شده و جزو سلسله جبال البرز شرقي محسوب مي‌شود. اين كوه سه هزارو هشتادو شش متر ارتفاع دارد و نام خود را از روستايي كه در دامنه آن واقع شده، گرفته است. كوه جهان‌نما يكي از مهم‌ترين زيستگاه‌هاي حيات‌وحش استان گلستان است.

هلالان
اين كوه در چهل و دو كيلومتري جنوب غربي گرگان و در فاصله هشت كيلومتري روستاي زردوان قرار گرفته است. ارتفاع اين كوه از سطح دريا حدود دوهزاروهشتصدوپنجاه متر است. دامنه‌هاي شمالي اين كوه به شهرستان گرگان و دامنه جنوبي آن به شهرستان دامغان مشرف است و در شمار قلل البرز شرقي محسوب مي‌شود.

گرگان رود
اين رودخانه از كوه‌هاي آلاداغ در بجنورد سرچشمه مي‌گيرد و در مسيري به طول بيش از دويست كيلومتر، پس از عبور از دره‌هاي پرپيچ و خم كوهستاني، صحراي كلان، پيرامون شهر گرگان، گنبد‌كاووس، دشت گرگان و شهر آق‌قلعه در نقطه‌اي به نام «خواجه نفس» وارد درياي مازندران مي‌شود. رودخانه گرگان رود حركتي آرام دارد، اما در مواقع بارندگي و سيلاب به علت عبور از زمين‌هاي رسي، گل‌آلود مي‌شود. در حال حاضر سدي بر روي آن احداث شده و از آب آن استفاده‌هاي زراعي به عمل مي‌آيد. وجود درياچه، سد و مسير آرام و پرآب آن، امكانات قابل توجهي براي بهره‌برداري جهانگردي، به ويژه در زمينه ورزش‌هاي آبي فراهم كرده است.

آلستان
رودخانه آلستان از دامنه شمالي كوه « قرقلند » در چهل و هفت كيلومتري جنوب شرقي گرگان سرچشمه مي‌گيرد و از دره غربي كوه‌هاي « نيله‌ته » و « گندي » رو به سوي شمال غربي سرازير مي‌شود. و پس از طي 7 كيلومتر با ريز آبه‌اي كه از سر چشمه‌ سار هاي دامنه شمالي كوه « بي‌در » جاري است مخلوط مي‌شود و پس از عبور از روستاي آلستان با رودخانه «سياه مرز كوه» مخلوط مي‌شود و توأماً رودبار محمد را پديد مي‌آورند.

آناسخيوگ
اين رودخانه از دامنه غربي كوه بيگلو در سی كيلومتري شمال شرقي كلاله دشت گرگان سرچشمه مي‌گيرد و رو به سوي جنوب غربي و سپس به طرف جنوب جريان مي‌يابد. در روستاي تنگر با رودخانه مادرسر مخلوط مي‌شود و رودخانه دهانه را پديد مي‌آورند.

اسماعيلك
رودخانه اسماعيلك از دامنه جنوبي ارتفاعات شمالي بخش كوكلان در چهل و پنج کيلومتري شمال شرقي كلاله شهرستان گرگان سرچشمه مي‌گيرد و رو به سوي جنوب شرقي جريان مي‌يابد و در روستاي عرب به رود قرناوه مي‌ريزد.

انجيلاب
اين رودخانه از دامنه شمالي كوه جوزبند در سيزده كيلومتري جنوب گرگان سرچشمه مي‌گيرد و به نام رودخانه «تول‌چشمه» رو به شمال سرازير مي‌شود. پس از طي حدود 8 كيلومتر به انجيلاب تغيير نام مي‌دهد و به سوي شمال غربي از كوهستان خارج مي‌گردد. پس از عبور از شرق روستاي فتح‌باغ با ريزآبه‌هاي جنوبي مخلوط شده و در دشت گرگان محو مي‌شود. مازاد آب اين رودخانه در فصل‌هاي پرآب به رودخانه «قره‌سو» مي‌ريزد.

خوانين دره
اين رودخانه كه به آن راست دره نيز مي‌گويند از دامنه كوه‌هاي «زيلان» چل‌چلي در سی كيلومتري جنوب شرقي گرگان سرچشمه مي‌گيرد و نخست روستاي «خولين دره» را سيراب مي‌كند و در دو كيلومتري غرب روستاي «نرسو» به رودبار محمدآباد مي‌ريزد.

دره بزپل
اين رودخانه از دامنه كوه امام ابوالقاسم و كوه گاوكشان در سی و نه کيلومتري جنوب غربي گرگان سرچشمه مي‌گيرد و به نام آب تورودبار از دره جنوبي باري كوه رو به غرب روان مي‌شود. پس از طي حدود 8 كيلومتر كوه حاج‌قلي را از دامنه غربي دور زده و از طريق دره شرقي كوه‌هاي «هلالان» و «خوشي» رو به شمال غربي متوجه مي‌گردد و به نام دره بزيل از ميان جنگل عبور مي‌كند و در دامنه غربي كوه سنگ تراشان به آب دره شمشيربر مي‌ريزد.

بارچلي
اين رودخانه از منطقه‌اي به نام «زرجو» واقع در دامنه غرب كوهي به همين نام در چهل و دوكيلومتري جنوب شرقي گرگان سرچشمه مي‌گيرد و پس از عبور از روستاهاي چلي‌بالا و چلي‌پايين در روستاي «بسي‌سر» به رودبار محمدآباد مي‌ريزد.

قره سو
اين رودخانه از مازاد آب رودخانه‌هاي امام‌زاده و گرماب دشت در شانزده كيلومتري شمال شرقي گرگان تشكيل مي‌شود و با عبور از دهستان استرآباد، روستاهاي دهستان مزبور را سيراب كرده و به نواحي سدن رستاق شرقي و سدن رستاق غربي وارد مي‌شود. در اين ناحيه روستاهاي «يامپي»، «قرنجيك»، «گميشلي دولي» و «كفشكيري» را سيراب مي‌سازد و رو به سوي جنوب غربي به دهستان جعفرباي جنوبي وارد مي‌شود و پس از قطع راه‌آهن گرگان- بندر تركمن و راه اتومبيل‌رو و خط آهني ساري- بندر تركمن، در روستاي ساحلي قره‌سو به درياي خزر مي‌ريزد. در فصل‌هاي باراني و يا بارندگي‌هاي شديد، مازاد آب رودخانه‌هاي دبه‌دار، چهل و چهار آب، انجيلاب، فسن رود، شصت كلا و خشكه‌رودبار به ترتيب از شرق به غرب به اين رودخانه مي‌ريزد.

وجا دره
اين رودخانه از دامنه غربي كوه قلعه موران، در فاصله پنجاه و سه كيلومتري شرق گرگان سرچشمه مي‌گيرد و از دره ميان كوه‌هاي «چخماقي» در شمال و «آقندوكمر» در جنوب رو به غرب جريان مي‌يابد. در روستاي زرين‌گل به سوي شمال غرب منحرف شده و به دشت گرگان وارد مي‌گردد و به مصرف كشاورزي مي‌رسد. مازاد آب اين رود در فصل‌هاي پرباران و سيلاب‌هاي بزرگ به رود گرگان مي‌ريزد.

گرماب‌ دشت
رودخانه گرماب‌دشت از تلاقي آب‌ «چل‌چلي» با ريزآبه‌اي كه از دامنه شمال غربي كوه «يزدكي» واقع در منطقه اسب‌چر سرچشمه گرفته است، در نقطه‌اي به فاصله بيست و هفت كيلومتري جنوب شرقي گرگان تشكيل مي گردد و به نام رودخانه باغشاه از دره جنوبي كوه «اولنگ» رو به غرب روان مي‌گردد.در منطقه‌اي به نام سفالين با آب قزاق مخلوط مي‌شود و پس از عبور از گرماب‌دشت به همين نام تغيير نام داده و در دامنه غربي كوه اولنگ با آب جوزولي پيوند مي‌يابد و رو به سوي روستاي توسكستان از منطقه غوله سنگ عبور مي‌كند. پس از عبور از دامنه غربي تپه ابراهيمو به دشت گرگان وارد مي‌شود. در اين منطقه نخست با رودخانه «ديه‌دار» مخلوط مي‌گردد و پس از عبور از روستاي فيض‌آباد و آلو كلاته به رودخانه «قره‌سو» مي‌ريزد.

آبشار باران كوه
آبشار باران كوه يكي ديگر از آبشارهاي زيباي استان گلستان است كه در هجده كيلومتري جنوب غربي گرگان و در مسير رودخانه شصت كلا و پارك جنگلي باران كوه واقع شده است.

آبشار زيارت
آبشار زيارت از آبشارهاي زيباي استان است كه در روستايي به همين نام از توابع شهرستان گرگان واقع شده و درفصول مساعد سال پذيراي علاقمندان به تفريح و تفرج در طبيعت مي‌باشد.

چشم اندازهاوجنگل ها

منطقه جنگلي ناهارخوران
منطقه جنگلي ناهارخوران يكي از كانون‌هاي مورد علاقه و استفاده شهروندان گرگاني، توريست‌هاي بين راهي و دوستداران طبيعت است. اين ناحيه اردوگاه جهانگردي مجهزي دارد.امكانات تفرجگاهي اين ناحيه جنگلي مشتمل بر ميز، نيمكت، آب آشاميدني، سرويس بهداشتي و نمازخانه است كه در اختيار مراجعه كنندگان قرار مي‌گيرد. همچنين هتل، رستوران و كمپينگ نيز دارد.

پارك جنگلي قرق
اين پارك در بيست و چهاركيلومتري شرق گرگان و در مسير جاده اصلي گرگان مشهد قرار دارد و مشتمل بر پارك وحش، تأسيسات رفاهي و پارك بازي مي‌باشد. پارك جنگلي قرق از تفرجگاه‌هاي مهم گرگان است كه در تمام طول سال مورد بهره‌برداري وسيع قرار مي‌گيرد.

منطقه حفاظت شده جهان‌نما
منطقه حفاظت شده جهان‌نما كه از نام يك دهكده ييلاقي در دامنه آن اقتباس شده است، در سال هزارو سيصدو پنجاه و دو براساس مصوبه شوراي عالي حفاظت محيط زيست با وسعتي معادل سی هزارو ششصدو پنجاه هكتار به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام گرديد.

اين دهكده و دهكده‌هاي متصل به آن مانند سعدآباد محله، آب دره وغيره كه در درون منطقه حفاظت قرار گرفته‌اند، از سال‌هاي قديم محل گذران اوقات فراغت مردم گرگان بوده است.

اين منطقه در ارتفاعات جنوب گرگان و جنوب شرقي كردكوي قرار گرفته است.پست‌ترين نقطه آن ششصد متر و بلندترين نقطه آن هزارو شصت و هشت متر از سطح دريا ارتفاع دارد.

پوشش گياهي منطقه به دليل شرايط آب و هوايي مناسب بسيار متنوع است، ولي متأسفانه در اثر دخل وتصرفات انساني و چراي مفرط و بي‌رويه دام‌ها و احداث جاده‌ها و امثالهم دچار تغييرات و مشكلات شده است.به طور كلي جامعه غالب گياهي منطقه عبارتند از:

درختان پهن برگ همراه با علفزارها و بوته‌زار و گونه‌هاي ارس و درختچه‌هاي پهن برگ شامل راش، آزاد، زرشك، ممرز، سرخدار، كلاه ميرحسن، بلندبازو، نمدار، گل‌‌گاوزبان، كچف، ارس و درمنه.از زيستگاه‌هاي عمده منطقه، تركت را مي‌توان نام برد كه بخشي از منطقه امن جهان‌نما را تشكيل مي‌دهد و زيستگاه عمده مرال شوكا، پلنگ ، خرس، خوك وحشي و گرگ است.

يكي ديگر از زيستگاه‌ها چلستان است كه در محدوده آن مرال، خرس، گرگ، پلنگ و قوچ و ميش و كل و بز يافت مي‌شود.

البته گاو موزي‌كش و زيستگاه‌هاي اطراف آن منطقه مناسبي براي مرال، شوكا، خرس، پلنگ و ديگر گونه‌هاي جنگل‌زي است كه در جنوب آن قوچ و ميش زيست مي‌كند.زيستگاه‌هاي قلقله، آق‌رضا،چكل گدا، لنده‌كوه، تالو، خوش‌دستي، لندو و مغزي از زيستگاه‌هاي كل و بز و قوچ و ميش است و در بعضي از قسمتهاي آن مرال نيز زيست مي‌كند.

زيستگاه‌هاي شربت، كوليجال، سوته و گرمه توهم محل زندگي خرس، شوكا، مرال و پلنگ است و در قسمتهاي صخره‌اي آن كل و بز زيست مي‌كنند.منطقه حفاظت شده جهان‌نما به علت كوهستاني بودن منطقه و پوشش بوته‌زاري و علفزاري در كنار درختزارهاي تنك، گونه‌هاي بسيار باارزشي از پرندگان را در خود جاي داده است كه در بين آنها كبك دري، عقاب طلايي و هما نيز ديده مي‌شود.

در جهان‌نما گونه‌هاي مختلفي از پرندگان مانند شكاري‌‌ها، لاشخور‌ها، طرقه‌ها، جغدها، كبوترها، زنبور‌خورها، سسك‌ها، سعوها، عقاب‌ها، كلاغ‌هاي زرد پره‌ها و غيره را مي‌توان مشاهده كرد.

پستانداراني مانند مرال،شوكا، كل، بز، قوچ،‌ميش، پلنگ، خرس، گرگ، راسو، شغال، خارپشت‌ها و دوزيستان نيز در منطقه يافت مي‌شود كه به علت شكار بي‌رويه، تعداد جمعيت آنها شديداً‌ كاهش يافته است.

چشمه‌سارهاي زيادي در داخل منطقه حفاظت شده و محيط‌هاي اطراف آن وجود دارد كه سرچشمه بسياري از رودخانه‌هاي بزرگ و كوچكي است كه به عنوان ذخاير منابع آبي محسوب مي‌شود كه به خارج از منطقه جريان مي‌يابند.در ذيل به تعدادي از رودخانه‌ و چشمه‌هاي مهم منطقه حفاظت شده جهان‌نما اشاره مي‌شود:

رودخانه‌هاي سفيدرود، تركت، مغزي، چهارباغ.چشمه‌هاي زيارت، مغزي، مارسنگ، اسبومرگاه، شاه‌پسند،‌تركت، حاجي‌آباد، گچيان، مراد چشمه، قل‌قله، وارا، خوش‌دستي، كلي چال، قورمه‌تو، پاييزين، قلعه سرك.


اماكن زيارتي ومذهبي

مسجد جامع گرگان
بناي اصلي مسجد جامع گرگان در محله نعلبندان اين شهر واقع شده است. با توجه به وجود مناره‌ آجري دوره سلجوقي، بناي اوليه مسجد نيز به همان دوره تعلق دارد و در دوره‌هاي بعدي به طور گسترده بازسازي، تعمير و تزيين شده است. در حال حاضر به غير از مناره، اثر ديگري از بناي اوليه مسجد برجاي نمانده است. بيشتر بازسازي‌ها در دوره تيموري، صفوي و دوره حاضر صورت گرفته است.

بناي مسجد با طرح مربع مستطيل، وسعتي حدود هزارو شش صد متر مربع را در برمي‌گيسرد و شامل صحن وسيع مستطيل شكل، ايوان‌هاي شرقي و غربي، شبستان‌هاي چهارگوشه بنا، ورودي‌هاي شمالي و جنوبي، مناره دوره سلجوقي و كتيبه‌ها و سنگ‌نوشته‌هاي تاريخي است.

مناره آجري بنا با طرح استوانه‌اي تزيين آجركاري و كتيبه كوفي آجري دارد و قابل مقايسه با ديگر مناره‌هاي دوره سلجوقي است.

به نظر مي‌رسد كه بخش فوقاني منار ويران شده و به جاي آن يك مأذنه چوبي در دوره‌هاي بعد جايگزين شده است.

از آثار نفيس و تاريخي مسجد مي‌توان به در و منبر چوبي منبت‌كاري شده و فرامين و سنگ نوشته‌هاي پادشاهان صفوي و افشاريه اشاره كرد.در قديمي و منبت‌ مسجد كتيبه‌ها و كنده كاري‌هاي زيبايي دارد كه براي نگهداري و حفاظت برداشته شده و به جاي آن در جديدي قرار داده شده است.

منبر نفيس و تاريخي مسجد نيز داراي كتيبه‌هايي است كه براساس متن آنها، اين مسجد و منبر يك بار در سال هشت صدو نود و پنج ه.ق در زمان پادشاهي معين‌الدين ابوالقاسم بابر- حاكم هرات- توسط امير باباحسن- فرماندار استرآباد تعمير و بازسازي شده.و بار ديگر در سال هزارو هجده هجری قمری در زمان شاه عباس اول توسط قطب‌الدين احمدبن ملا علي

استرآبادي و سرانجام به سال هزار و يک صد و پنجاه و هفت هجری قمری در زمان نادرشاه افشار توسط حاجي قربان آقا- ناظر محمدحسين خان قاجار بيگلربيگي استرآباد- مجددا تعمير و بازسازي شده است. فرامين و وقف‌نامه‌هاي موجود در مسجد داراي تاريخ‌هايي از اوايل دوره صفوي تا اوايل دوره قاجاريه است و موضوعات مختلفي را شامل مي‌شود.

مسجد گلشن
اين بنا نزديك چهار راه ميدان شهر گرگان واقع شده است. بناي اوليه مسجد را به دوره صفويه منسوب مي‌دانند كه در دوره قاجاريه تعمير و بازسازي شده است.

اين مسجد در سالهاي اخير علي‌رغم ثبت تاريخي، تخريب و مسجد جديدي با اسلوب مشابه مسجد قديمي جايگزين آن شده است. گفته مي‌شود كه ايوان جنوبي مسجد به بناي اوليه مربوط است، اما ظاهر بنا نشان مي‌دهد كه به صورت كامل بازسازي وتزيين شده است.

مسجد امام حسن‌عسگري (ع)
اين مسجد در شهر گرگان واقع شده است. بناي فعلي آن بعد از پيروزي انقلاب اسلامي احداث شده و فاقد جنبه‌هاي تاريخي و هنري است. آنچه كه به اهميت تاريخي اين بنا مربوط مي‌شود، يك قدمگاه نسبتاً‌ قديمي است كه در كنار مسجد واقع شده است.

امام‌زاده روشن
اين آرامگاه در روشن‌آباد گ

استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

داود آورند 6 فروردين 1388
جایگاه فرهنگی استان مزین و مفتخر است به محل تولد و زادگاه عارف و شاعر نامدار ایرانی ترکمن حضرت مختومقلی فراغی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبد کاووس و وجود آرامگاه این شاعر و عارف نامی در روستای آق توقای از قراء بخش مراوه تپه می باشد که دوستان یادی از این بزرگمرد عرصه فرهنگ و ادبیات و پدر شعر کلاسیک ترکمن که سالانه مهمانان زیادی از اقصی نقاط میهن عزیزمان و کشور های همسایه به زیارت مقبره ایشان مشرف میشوند . و کنگره بین المللی تبیین اندیشه های مختومقلی فراغی نیز هر ساله در شهرهای استان گلستان برگزار می شود.
ایوب باطری 3 اسفند 1388
شما دیگه شورش رادرآوردین. ترکمن صحرا به خصوص شهرستان کنبدکاووس بناهای قدیمی زیادی دارد من جمله آرامگاه مختومقلی فراغی باتشکراز سایت نیمه کاره تان
reza 27 اسفند 1390
واقعا براتون متاسفم که نظرات بازدیدکنندگانتون رو گزینشی میذارید حتی نظرات منطقی رو هم حذف میکنید و ... نظراتی رو که نباید باشه رو تایید میکنید . واقعا سایتتون به درد امثال خودتون میخوره .
حسام محمدی 22 تير 1395
لطفا تاریخ را تحریف نکنید
حتی اسم گرگان هم متعلق به گنبد است
از تنها ثبت جهانی شمال کشور فقط به همین توضیحات بسنده کردید؟

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.1 seconds.