.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نگرانی از فراموشی فرهنگ بومی گیلان

نگرانی مردم استان گیلان از فراموشی فرهنگ بومی به یک بغرنج تبدیل شده است که باید از رسانه ها و نخبگان برای گسترش و عمق بخشیدن و فراگیری فرهنگ عامه بهره جست.

ادبیات هر قومی بیانگر احساس، فرهنگ، آداب و رسوم و نماینده تفکر آن ملت است و اگر ملتی دارای ادبیات باشد می تواند در برابر هجوم فرهنگ های بیگانه ایستادگی کند.

گیلان زمین با تاریخ و فرهنگ هفت هزار ساله خود یکی‌از پرجاذبه‌ ترین مناطق ایران در بخش گردشگری ‌است که در چهار سوی آن جاذبه‌ های گوناگونی درزمینه‌ های مختلف طبیعی و تاریخی نهفته است.

در این باره مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان با اعلام اینکه حفظ هنر و فرهنگ بومی در توسعه هنرهای آیینی و مذهبی نقش موثری دارد، گفت: این استان از ظرفیت های بالایی در زمینه هنرها و فرهنگ های بومی و محلی برخوردار است که باید این استعدادها مورد توجه و حمایت بیشتری قرار گیرند.

منصور ایمانی افزود: هنر و فرهنگ بومی در نقاط مختلف استان گیلان به شکلها و زبانهای مختلف وجود دارد که این مهم از توانمندی های استان به شمار می رود که باید حفظ شود.

حمایت از فرهنگ بومی - محلی از برنامه های مهم فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان است

وی همچنین حمایت از هنرها و فرهنگ بومی، محلی را یکی از برنامه های مهم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان دانست و اظهارداشت: با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته شده تلاش خواهیم کرد تا حمایتهای لازم از فعالیت های بومی و سنتی در استان انجام گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بر لزوم برپایی جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری در راستای احیای آداب و رسوم سنتی و بومی استان تاکید کرد و گفت: برگزاری جشنواره های محلی همواره مورد حمایت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار گرفته و استقبال می شود.

وی ادامه داد: همچنین هنرهای نظیر موسیقی، شعر و تئاتر می تواند نقش مهمی در حفظ آداب و رسوم و همچنین فرهنگ بومی و محلی گیلان داشته باشند.

به هر حال جشن ها و آئین های کهن و غنی مردم استان گیلان به دلیل بی اعتنایی در وادی فراموشی قرار گرفته که لازم است مسئولان فرهنگی به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

بسیاری از آداب و رسوم در تمام نقاط ایران یکسان است اما آنچه موجب تنوع و زیبایی این آئین ها می شود، نوع و نحوه برگزاری مراسمات است که رنگ و بوی خاصی به آئین های هر منطقه می بخشد.

فرهنگ کهن و غنی گیلان نیازمند پژوهش و ساماندهی اساسی است

پژوهشگر و نویسنده گیلانی در این باره گفت: فرهنگ کهن و غنی استان برای انتقال به نسل آینده نیازمند پژوهش و ساماندهی اساسی است.

محمد بشرا افزود: گیلان سرزمینی با تنوع قومی و گویشی است و با اینکه از نظر وسعت جغرافیایی از کوچکترین استانهای کشور است، گوناگونی و تنوع فرهنگی آن بیش از هر جای دیگر ایران دیده می ‌شود.

وی اظهارداشت: قرنهای متمادی است که اقوام مختلف در شهر رشت و مناطق دیگر گیلان همزیستی مسالمت‌ آمیزی با هم دارند و این همزیستی فرهنگ مشترکی را پدید آورده و در عین حال این اقوام ویژگی‌ های قومی و گویشی خود را حفظ کرده ‌اند.

پژوهشگر و نویسنده گیلانی بر لزوم مطالعه و پژوهش درباره این اقوام و فرهنگ آنان تاکید کرد و گفت: حفظ و انتقال آیینها و مراسم کهن مردم گیلان به نسل آینده یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

حفظ فرهنگ اصیل با پرداختن به فرهنگ شفاهی

وی در ادامه به حفظ فرهنگ اصیل با پرداختن به فرهنگ شفاهی اشاره کرد و یادآورشد: اختصاص برنامه ای در سیمای استان به اقوام مختلف و پرداختن به فرهنگ آنها در حفظ فرهنگ بسیار مؤثر است.

بدون شک شناختن و شناساندن فرهنگ بومی گیلان به منظور اشاعه و ترویج مفاهیم والای انسانی در ادبیات گیلکی، ایجاد زمینه های مطلوب برای مطالعه و تحقیق در خصوص آداب و سنن بومی، اعتقادات و باورداشت های بومی، شعرگیلکی، داستان گیلکی، موسیقی فولکلوریک، نمایش های سنتی و بومی و مطالعه در امر زبان شناسی و لهجه شناسی گیلان در حفظ فرهنگ اصیل این مرزو بوم بسیارموثر است که باید نخبگان و رسانه ها تلاش مضاعف در این عرصه انجام دهند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

بی تا 18 بهمن 1392
لطفا درمورد ادبیات بومی گیلان بگویید

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.066 seconds.