.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رئيس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مازندران:
سمپاد، پیشانی آموزش و پرورش است
تعداد مراکز آموزش استعدادهای درخشان مازندران 17 مرکز و از این تعداد 9 مرکز دخترانه و 8 مرکز پسرانه می باشند که در مجموع 5142 دانش آموز در این مراکز در حال تحصیل اند و همه این مراکز به استثنای مراکز نکا و فرزانگان آمل در قالب مجتمع اداره می شوند.
سمپاد، پیشانی آموزش و پرورش است

اشاره:

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه ی پرورش دانش آموزان نخبه تنها دو مرکز آموزش تیزهوشان (فرزانگان و علامه حلی) در تهران فعال بود که به علت تزلزل در سیستم مدیریتی هر روز احتمال انحلال آنها وجود داشت اما با پیروزی انقلاب و غالب بودن وجه فرهنگی آن که زمینه توجه بیشتر به نهادهای فرهنگی از جمله آموزش و پرورش را فراهم ساخت، بحث آموزش تیزهوشان نیز تداوم یافت لیکن تا سال 1366 تعداد دانش آموزان مراکز یاد شده کلا به حدود 800 نفر می رسید و البته این وضع پاسخگوی انبوه استعدادهای نهفته در سراسر کشور نبود لذا در سال 66 سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با نام اختصاری سمپاد رسما موجودیت یافت و هیات امناء این سازمان متشکل از وزیر آموزش و پرورش، وزیر فرهنگ و آموزش عالی، رییس سازمان پژوهش های صنعتی، مدیر عامل صدا و سیما، رییس بنیاد مستضعفان و سه تن از شخصیت های علمی کشور منصوب شدند و در سال تحصیلی 66-67 بر اساس جمع بندی هیات امناء، رییس سازمان نیز تعیین گردید.

در تیرماه سال 67 ، دولت اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان را تصویب کرد و در مهر همان سال 2500 دانش آموز در 18 مرکز آموزشی سطح کشور مشغول تحصیل شدند و از این سال، سازمان در مسیر حرکتی مطلوب خود فرایند رشد را طی نمود.

گفتنی است در استان مازندران اولین مرکز آموزش استعدادهای درخشان در سال 69 با حضور دانش آموزان قائم شهری و ساروی در مرکز استان فعال شد. ورود به مدارس استعدادهای درخشان یا تیزهوشان که در دو مقطع راهنمایی و متوسطه فعالیت می کنند براساس آزمونی است که هرسال توسط سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در تابستان برگزار می گردد.

این سازمان به دلیل قرار گرفتن در کانون توجه سیستم آموزشی کشور، توفیقات قابل توجهی داشته به طوری که بیشترین مدال آوران المپیادهای علمی کشوری و جهانی و برگزیدگان جشنواره خوارزمی و رتبه های برتر کنکور سراسری، از مدارس استعدادهای درخشان سراسر کشور می باشند.

به لحاظ اهمیت حوزه استعدادهای درخشان و توجه خاص نظام آموزشی و نیز خانواده ها به مراکز مربوطه جهت ورود فرزندانشان و همچنین به لحاظ قرار گرفتن در فصل آزمون های ورودی مراکز استعدادهای درخشان، گفتگویی را با اکبر عالمی مسوول نمایندگی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان استان مازندران ترتیب داده ایم که ذیلا از نظر خوانندگان گرامی می گذرد: عالمی در ابتدای این گفت و گو با بیان این که سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) ، پیشانی آموزش و پرورش است، اظهار داشت: در حال حاضر سیاستگذاری مراکز و مدارس استعدادهای درخشان با سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است که به زودی با نام مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در وزارت آموزش و پرورش، البته با آهنگی جدید وسرعتی مطلوب به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

وی افزود: طی سالهای اخیر که بحث گسترش عدالت به عنوان یک استراتژی برتر در نظام اجرایی کشور مطرح شد بالطبع در بعد آموزش نیز بکارگیری این استراتژی مورد انتظار می باشد و لازمه تحقق عدالت آموزشی، توجه ویژه به حوزه استعدادهای برتر است.

عالمی خاطر نشان کرد: توجه خاص به استعدادهای درخشان در سیستم آموزشی به عنوان یک اصل پذیرفته شده در اغلب نظام های آموزشی دنیا، هیچ منافاتی با عدالت خواهی ندارد بخصوص که این موضوع هم از پشتوانه علمی برخوردار است و هم مبنای دینی دارد. به همین دلیل حوزه استعدادهای درخشان مورد عنایت خاصه مقام معظم رهبری است و معظم له در فرازهایی از بیانات خود تصریح می کنند:«باید برای نخبگان حسابی باز کرد. ممکن است به نظر بیاید که این یک تبعیض است اما تبعیض همه جا غیر عادلانه نیست. گاهی اوقات تبعیض عین عدالت است و حساب بازکردن برای نخبگان هم عین عدالت است بخاطر این که ما باید نخبه و هوشمند را در حدی که می توانند رشد کنند، رشد بدهیم....»

وی با بیان این که در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب، توجه به نخبگان نظام مند می شود، در مورد ماموریت های اصلی سمپاد گفت: این مرکز وظیفه شناسایی، جذب و آموزش دانش آموزان برتر و مستعد و تیز هوش را برعهده دارد. و در این زمینه تلاش می کند ضمن استعدادیابی، از طریق کیفی سازی و بهینه کردن آموزش ها، به پرورش و شکوفایی استعدادهای برتر بپردازد.

مسوول نمایندگی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مازندران در خصوص مراکز تیزهوشان خاطر نشان کرد: ایده جداسازی مراکز تیزهوشان یکی از شیوه های شناخته شده در این مقوله است و به یاری خدا طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر با همکاری بنیاد ملی نخبگان در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد که هدفش شناسایی و خدمت رسانی به دانش آموزان برتری است که در گوشه و کنار کشور و در مدارس عمومی در حال تحصیل اند.

وی یادآور شد: مقام عظمای ولایت، تحول در آموزش و پرورش را یک تحول بنیادی دانستند و تاکید زیادی بر اهمیت نقش و جایگاه علوم انسانی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی داشتند لذا تلاش می شود تا این مهم در حوزه استعدادهای درخشان کشور و به تبع آن در مازندران با شناسایی و گزینش دانش آموزان داوطلب رشته علوم انسانی از پایه اول دبیرستان اجرایی شود.

عالمی تعداد مراکز آموزش استعدادهای درخشان مازندران را 17 مرکز عنوان کرد و افزود: از این تعداد 9 مرکز دخترانه و 8 مرکز پسرانه می باشند که در مجموع 5142 دانش آموز در این مراکز در حال تحصیل اند و همه این مراکز به استثنای مراکز نکا و فرزانگان آمل در قالب مجتمع اداره می شوند.

وی در رابطه با برگزاری آزمون های ورودی سال 1390 اعلام کرد: برای شناسایی و گزینش دانش آموزان برتر مقطع راهنمایی در دو مرحله اجرای آزمون داشتیم که در مرحله اول 11 هزار و 446 نفر در آزمون شرکت کردند و از این تعداد، 1994 نفر به مرحله دوم راه یافتند که به یاری خدا 50درصد آنها برای مقطع راهنمایی گزینش می شوند و اسامی پذیرفته شدگان نیز در تاریخ 31/3/90 از طریق سایت آموزش و پرورش اعلام خواهد شد.

مسوول نمایندگی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مازندران در خصوص آزمون مقطع دبیرستان نیز اظهار داشت: آزمون تک مرحله ای تکمیل ظرفیت دبیرستان با شرکت 4600 دانش آموز برگزار شد که اسامی پذیرفته شدگان این آزمون در تاریخ 15/4/90 از طریق سایت آموزش و پرورش به اطلاع شرکت کنندگان خواهد رسید.

وی در ادامه به یکی از مهم ترین موضوعات مطرح در فرایند بهینه سازی سیستم های آموزشی و اداری مراکز استعدادهای درخشان استان اشاره کرد و گفت: بخاطر حساسیت و اهمیت انتخاب و گزنیش همکاران متعهد و متخصص در مراکز آموزشی استعدادهای درخشان، طرح تشکیل ستاد جذب و ساماندهی نیروی انسانی مراکز استعدادهای درخشان در اداره کل آموزش و پرورش و ادارات تابعه در شهرستان ها را در دستور کار داریم.

عالمی تاکید کرد: مدیر کل محترم آموزش و پرورش و مجموعه خدمتگزاران حوزه سمپاد توجه ویژه ای به استعدادهای برتر دارند و لذا انتخاب همکاران با صبغه تربیتی و دینی را سرلوحه کار این ستاد قرار دادند و تیم کارشناسی مجربی را برای ساماندهی همکاران و دبیران در نظر گرفته اند.

وی در خصوص دستاوردها و افتخارات سمپاد مازندران نیز مطالبی را عنوان کرد و در این زمینه گفت: به یاری خدا یکصد نفر از دانش آموزان دختر و پسر ما به مرحله نهایی سی ا مین کنگره سراسری قرآن کریم راه یافتند که در تیرماه امسال به میزبانی مازندران برگزار خواهد شد.

مسوول نمایندگی سمپاد مازندران در بخش پایانی این گفتگو، اهم توفیقات دانش آموزان مراکز سمپاد استان در سال 89 را به شرح زیر برشمرد:

کسب 12 رتبه دو رقمی و 89 رتبه سه رقمی در کنکور سراسری 89/88 توسط دانش آموزان مراکز سمپاد مازندران.

راهیابی 15 نفر از دانش آموزان به المپیادهای علمی کشور

کسب رتبه اول و دوم مسابقات شریف توسط دانش آموزان مراکز ساری و آمل.

کسب رتبه اول در آزمون های قطب یک سمپاد کشور

کسب رتبه دوم کشور در المپیادهای علمی مرحله اول در سال جاری

کسب رتبه سوم کشوری در المپیادهای علمی مرحله دوم در سال تحصیلی جاری

میزبانی کنگره قرآنی دانش آموزان سمپاد کشور

کسب 2 مدال طلا، 4 مدال نقره و 7 مدال برنز در المپیادهای علمی کشور.

کسب مدال نقره جهانی کامیار عزیززاده در رشته اختر فیزیک از شهید بهشتی آمل در کشور چین.

کسب رتبه های برتر در مسابقات علمی پایا سازمان بسیج دانش آموزی کشور

کسب رتبه های برتر کشور در رشته حفظ قرآن مجید کنگره قرآنی سمپاد

گفتنی است بیش از 80درصد منتخبین آیه های تمدن سازمان بسیج دانش آموزی از دانش آموزان مراکز سمپاد می باشند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

تاكامي 5 خرداد 1390
من به عنوان يكي از دانش آموختگان سمپاد(فارغ التحصيل 1377 ) اولا به آقاي عالمي و همكارانش بابت افتخارات كسب شده در سال 89 تبريك ميگم ولي يه سوالم دارم كه چندتاي اين بچه ها با كلاسهاي بيرون به اين جا رسيدن ؟ چندتا با همين كلاسهاي مدرسه !! ؟چند تا از كلاسهاي پيش دانشگاهي تشكيل ميشه ؟ ! مشكل اينجاست كه اين مراكز فقط نام تيزهوشان رو به يدك مي كشن . قبلا ما وقتي وارد اين مدارس ميشديم تعهد مي داديم كه كلاسهاي خصوصي نريم و واقعا هم نياز به اين كلاسها نبود. معلمهاي تراز اول اونجا بودن نه مثل الان كه ...
نا شناس 5 خرداد 1390
مدیر محترم شمال نیوز. لطفا سوابق تجربی و علمی و مدیریتی جناب آقای عالمی را برای مخاطبان شمال نیوز اطلاع رسانی فرمایید.
سعید 5 خرداد 1390
سوال من این است عالمی با همه سوابق مدیریتی اش مثل معاونهای استانی چطور این مسئولیت را پذیرفتند.
حسین 5 خرداد 1390
این مسئولیت برای آقای عالمی خیلی کوچک است . چرا این مسئولیت را پذیرفتند ؟ !!!!!
امیدواریم سمپاد را به جیگاه واقعیشان برسانند . انشاا....
جیرانی بازنشسته آموزش و پرورش 5 خرداد 1390
با توجه به قابلیتهای مدیریتی آقای عالمی امیدواریم در این سمت نیز مانند گذشته موفق عمل کنند جناب آقای عالمی به این نکته نیز توجه داشته باشند افرادی که به عنوان تیز هوش در این مدارس تحصیل می کنند نیاز به حمایت و توجه بعد از تحصیل به ویژه بعد از دانشگاه دارند
نا شناس 5 خرداد 1390
ظاهرا این عملکرد مربوط به آقای عالمی نمی شه چرا که که ایشون اخیرا این مسوولیت را پذیرفته!
اما در مورد این آقا همین قدر بگم که ایشون از زمانی که در فنی و حرفه ای بابلسر بودن از خودشون خلاقیت های روی نشون دادن که تونستن خودشون را به عنوان یک مدیر به سیستم مدیریت مریض استان تحمیل کنن!
این آقا به خواسته مرحوم کردان به فنی و حرفه ای رفتن، مدتی در بابلسر و بعدهم کیاسر.
ایشون زمانی که توی شهرک صنعتی هم مسوولیت گرفتن نوع نگاهشون باعث شد تا مجموعه مسوولین نگاهشون را نسبت به اون مجموعه عوض شه، آدم رکیه، زیاد انتقاد می کنه اگه تا حالا به حقش نرسیده به خاطر همین رفتار صادقانش با مجموعشه!
برای ایشون در مسوولیت جدید آرزوی موفقیت داریم.
زنده باد اکبر!
رمضان درزی خلردی 5 خرداد 1390
بنده بعنوان کسی که از نزدیک این بزرگوار جناب آقای عالمی را می شناسم ایشان از سوابق علمی ، تجربی ، شایستگی و لیاقت بسیار بالایی برخوردار هستند . انشاءا... از وجود ایشان در جایگاه بالاتر استفاده گردد . خلردی
نا شناس 5 خرداد 1390
تعجب می کنم از آقای عالمی!خیلی کوتاه آمد وی یک مدیر موفق استانی بودا چطور شد این مسولیت رو قبول کرد؟!!
نا شناس 5 خرداد 1390
سیستم آموزشی ما از بیخ و بن مشکل داره و به نظر می رسه این مدارس فقط نام "تیزهوشان" رو یدک می کشند. تو را به خدا از چند کارشناس و متخصص خبره آموزش نظر بخواین ببینین واقعاً این مدارس با این سبک و شیوه عملکرد چه در جذب دانش آموز و چه در پرورش آن، افراد تیزهوش رو پرورش می دن!!!! یا تبدیل شدن به محملی برای پز دادن و چشم و هم چشمی ها و جوگیر شدن های خانواده های بدبخت که فکر می کنند بچه با رفتن به این مدارس چه نابغه ای بار می یاد!!!!!!
کلاً فکر این مدارس و این شیوه استعدادیابی و ایزوله کردن افراد سالهاست که در کشورهای متمدن و پیشرفته منسوخ شده. آقایان به خودتون بیاین. جمع کنید این بساط مسخره را. اشتباه تا کی. از دست رفتن عمر جوانان به دلیل برنامه ریزیهای غلط تا کی؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
نا شناس 5 خرداد 1390
برو تو گوگل سرچ کن تمام مدیران مراکز حساس کشور های مطرح دنیا همین سمپادیهای ایران هستند
كاظم علين‍ژاد 6 خرداد 1390
من جزو اولين فارغ التحصيلان سمپاد استانم (1376) . الان هم 32 سالمه و هنوز هم با همكلاسي هاي دوران دبيرستان در ارتباطم. تقريبا نصفشون ايران نيستند. بقيه هم آدمهاي موفقي در صنعت اين مملكتند. ولي دورادور اخبار سمپاد قائمشهر به گوشمون ميرسه كه چقدر فضا عوض شده و معلمان متوسط به پاييني دارند اونجا درس ميدند. دوره ما بهترين معلمها توسط آقاي طهماسبي(مدير) و فرخي( معاون) دستچين ميشدند و ميومدن براي تدريس. بعد از آقاي فرخي كه هنوزم همه از اون به عنوان معاوني مقتدر و دلسوز ياد ميكنند متاسفانه الان ديگه اون بازدهي را نميبينيم.
نا شناس 7 خرداد 1390
در پاسخ به برادر یا خواهر عزیزی که فرمودند: "برو تو گوگل سرچ کن تمام مدیران مراکز حساس کشور های مطرح دنیا همین سمپادیهای ایران هستند"
باید عرض کنم در درجه اول شما اصلاً منظور منتقدان را درک نکردید و با پاسخی نامربوط که هیچ ربطی به گفته منتقدان دلسوز ندارد جو را متشنج کردید. منظور این است که این سیستم جذب و ایزوله کردن دانش آموزان با یک سری آزمون های غیراستاندارد هوش و بعد آموزش آنها در مدارس خاصی به نام "تیزهوشان" از بیخ و بن غلط و دارای اشکالات اساسی است. اگر شک دارید با تمام صاحب نظران تعلیم و تربیت می توانید مشورت کنید.
دیگر اینکه با یک آنالیز هزینه فایده درمی یابید که این مدارس که قرار بود با استفاده از بودجه بیت المال به محملی برای پیشرفت و ترقی ایران تبدیل شوند، تبدیل شدند به جایگاهی برای چشم و هم چشمی های بیجای خانواده ها و پرورش نیرو برای جهان غرب. در یک کلام از اهداف اولیه و غیرانتفاعی خود بسیار فاصله گرفته اند. این شهریه های کلانی هم که می گیرندو خانواده های متمولی که فرزندانشان به زور و ضرب کلاسهای خصوصی در این مدارس تحصیل می کنند خود شاهدی بر این مدعاست.
خلاصه در این خصوص باب سخن بسیار است که جای آن اینجا و در یک سایت نیست و این چند سطر را من باب تذکر نوشته ام.
والسلام علی من اتبع الهدی- یک دکترای مدیریت آموزشی
ناشناس 8 خرداد 1390
اقاي مدير به اصطلاح توانا ، حد اقل انتظار از شما مديريت بر نحوه برگزاري آزمونها ي ورود به سمپاد و طراحان سوال است ، براي ابلاغ به طراح سوال رياضي ورود به دبيرستان يك هفته قبل از آزمون و آنهم كسي كه هم مالك مدرسه غير انتفاعي بوده و هم انواع كلاسهاي تقويتي با قيمتهاي سرسام آور را دارد هم در اين دنيا و هم در آخرت بايد جوابگو باشيد .
نا شناس 9 خرداد 1390
با سلام
احتراماً بنده هم با نظر آقای دکتر موافقم. خود بنده سالها در سیستم آموزش و پرورش استرالیا و کانادا کار کرده و دارای سوابق اجرایی در امر تعلیم و تربیت نخبگان هستم. به ضرس قاطع عرض می کنم در هیچ یک از ممالک متمدن و پیشرفته سیستم استعدادیابی به این نحو غلط و پر از اشکال که در ایران اجرا می شود، نمی باشد. انشاءالله روزی در این مملکت کار دست کاردانها بیفتد و حداقل سیستم آموزشی ما اصلاح شود.
با تشکر- دبیر بازنشسته

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.273 seconds.