.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جدال مازندران با خشکسالی بسیار شدید
بخش اعظمی از استان درگیر خشکسالی بسیار شدید است.
جدال مازندران با خشکسالی بسیار شدید

به گزارش شمال نیوز ، مرتضی نبی‌زاده معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران در جلسه کمیته مدیریت بحران این شرکت، با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر اقدامات خوبی برای مقابله با خشکسالی انجام شد که همچنان ادامه دارد، گفت: اما بخش اعظم استان درگیر خشکسالی بسیار شدید است و هنوز در مقایسه با پارسال و دوره درازمدت با کاستی‌هایی در منابع آب استان مواجهیم.

او افزود: از مهر ۱۴۰۱ تاکنون در منطقه مرکزی استان ۲۴ درصد و مناطق شرقی و غربی حدود ۲۱ درصد کاهش بارندگی ثبت شد که مجموعا کاهش ۲۳ درصدی میانگین بارندگی در استان را نشان می‌دهد.

نبی‌زاده گفت:میانگین درازمدت بارندگی مازندران از ابتدای سال زراعی تا امروز ۶۳۵ میلیمتر است اما طی مدت مشابه سال زراعی جاری ۳۱۸ میلیمتر بارندگی داشتیم.

او درباره آبدهی رودخانه‌های مازندران، افزود: رودخانه‌های استان امسال ۹۲۷ میلیون متر مکعب آبدهی داشت که کمترین میزان آبدهی در ۴۱ سال اخیر است و ۵۷ درصد کاهش نسبت به دوره درازمدت و ۴۴ درصد کاهش نسبت به پارسال را نشان می‌دهد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران درباره وضعیت منابع آب زیرزمینی هم گفت: طبق آمار‌های موجود حجم آبخوان‌های ما ۲۱۴ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

نبی‌زاده درباره ذخایر سد‌ها و آب‌بندان‌های استان نیز گفت: در حال ذخایر سد‌های ما حاضر ۱۴۱ میلیون متر مکعب است که نسبت به پارسال کاهش ۴۱ درصدی را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه سد شهید رجایی به عنوان بزرگترین سد استان ۷۲ درصد حجم خالی دارد و فعلا فقط ۲۸ درصد آبگیری شده است، افزود: آب‌بندان‌های استان هم در حال حاضر ۲۲۳ میلیون متر مکعب معادل ۷۳ درصد ظرفیت مجموع این سازه‌ها ذخیره دارند که ۲۰ درصد کاهش ذخیره نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران با اشاره به بارندگی‌های اخیر و پیش رو، گفت: خوشبختانه در روز‌های اخیر شاهد بارندگی‌های مناسبی بودیم و طبق پیش‌بینی‌ها در روز‌های آتی نیز بارش‌های خوبی خواهیم داشت.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.908 seconds.