.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
«کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» شعری ماندگار از قادر طهماسبی
همزمان با سالروز شهادت حضرت زینب(س) شعر «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» سروده قادر طهماسبی در گزارش زیر آورده شده است.
«کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» شعری ماندگار از قادر طهماسبی

شمال نیوز : همزمان با سالروز شهادت حضرت زینب (س) که پیام‌آور عاشورا بود شعر «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» سروده قادر طهماسبی (فرید) و روایت شاعر از سرودن این غزل در گزارش زیر آورده شده است.

 

قادر طهماسبی (فرید) سراینده شعر می‌گوید: این شعر را در سال ۶۹ سرودم، آن روز‌ها برایم گرفتاری پیش آمده بود. مقیم آستان حضرت ثامن الجج بودم که آقای اکبرزاده مشهدی را که مداح اهل بیت و از دوستان حضرت آقا بود را دیدم. او از من شعری درباره حضرت زینب خواست. سرم را پایین انداختم گفتم شعر دارم، اما نه به صورت مستقل. گفت: بعدا می‌آیم و شعری از شما می‌گیرم.

 

فرید ادامه می‌دهد: آن لحظه دلم گرفت و احساس شرمندگی کردم. برای زیارت و به آستان امام رضا رفتم در حالی که خیلی ناراحت بودم. زیارت که تمام شد داشتم می‌آمدم بیرون که این مصراع «سرنی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود/کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» در دلم افتاد. زمزمه کنان و با حال خوشی بیرون آمدم که تلفن زنگ خورد و ما به تهران خوانده شدیم وبقیه شعر را در طول مسیر در قطار نوشتم که البته آنطورکه بیت اول بود، نشد و من هنوز ناراحتم که چرا آن لحظه تلفن زنگ خورد و من نتوانستم با همان حال و هوای خاص شعرم را به پایان ببرم.

 

وی افزود: حالا هروقت که به این شعر فکر می‌کنم به ذهنم می‌رسد که بیت اول شعر القای حضرت ثامن الجج بوده و علت استقبال از این بیت و معروفیتش هم همین است:

 

سر نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود
کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود
چهره سرخ حقیقت بعد از آن توفان رنگ
پشت ابری از ریا می‌ماند اگر زینب نبود
چشمه فریادمظلومیت لب تشنگان
در کویر تفته جا می‌ماند اگر زینب نبود
زخمه زخمی‌ترین فریاد در چنگ سکوت
از طراز نغمه وا می‌ماند اگرزینب نبود
در طلوع داغ اصغر استخوان اشک سرخ
در گلوی چشم‌ها می‌ماند اگر زینب نبود
ذوالجناح دادخواهی بی سوارو بی لگام
در بیابان‌ها رها می‌ماند اگر زینب نبود
در عبور بستر تاریخ، سیل انقلاب
پشت کوه فتنه جا می‌ماند اگر زینب نبود

 

طهماسبی متولد نهم شهریور سال ۱۳۳۱ در میانه  «میانج» است و  لیسانس رشته‌ی روانشناسی دارد. ولی سال ۱۳۵۵به  فعالیت هنری و ادبی‌اش روی آورد و با پیروزی انقلاب اسلامی به جرگه‌ی شاعران انقلاب پیوست و آثار برجسته‌ای را از خود به جای گذاشت.

 

چند روز قبل در اختتامیه جشنواره شعر فجر یکی از بخش‌های اختتامیه مربوط به بزرگداشت قادر طهماسبی (فرید) از شاعران انقلاب اسلامیبود؛ و در جریان این مراسم نشان درجه یک هنری به قادر طهماسبی اعطا شد و به دنبال آن خانه کتاب و ادبیاتایران برای قادر طهماسبی سفر به عتبات عالیات را به عنوان هدیه‌ای ویژه تدارک دیده بود.

 

همچنین از پوستر کتاب‌های فرید با عنوان «چله‌نشین» ادبیات نیز رونمایی شد.  هم‌چنین در این مراسم اعلام شد که بر اساس تصمیمنهاد کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه پارک پیروزی در خیابان پیروزی بنام قادر طهماسبی نام‌گذاری خواهد شد.

 

قادر طهماسبی پس از گرفتن نشانه درجه یک هنری در گفت‌وگویی درباره وضعیت شعر کشور مطرح کرد: این روز‌ها آثار شاعران جوان و پیشکسوت را مطالعه می‌کنم و به‌نظرم اشعار خوبی سروده شده است؛ همچنین می‌توان پیام‌هایی که نیاز امروز جامعه است را در میان این اشعار یافت، اما به نظر می‌رسد چندان جدی گرفته نشده است.

 

وی افزود: نیاز است در جامعه امروزی از پیشکسوتان شعر دعوت شود تا نوجوانان و جوانانی که دستی بر قلم دارند و شعری می‌گویند در این جلسات با حضور استادان و مفاخر شعر کشور شرکت کرده و از تجربیات این شاعران بهره ببرند تا بدانند که امروز چه باید بکنند.

 

طهماسبی در ادامه با اشاره به این‌که هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر پر شور و حال‌تر از گذشته برگزار شد و به پله آخر رسید، بیان کرد: این جشنواره برای من غافلگیرکننده بود؛ احساس تولدی دوباره دارم و انفجار درونی در من اتفاق افتاده و عواطفم رو آمده و من را وادار کرده تا اشعاری جدید بسرایم.

 

این شاعر انقلابی ادامه داد: به نظر من جشنواره بین‌المللی شعر فجر در افزایش غنای شعر کشورمان تاثیرگذار است؛ برخی از کار‌ها باید با تشویق همراه شود و همانطور که گفتم این شور و حال جشنواره من را نیز تشویق کرده و احساس زنده بودن می‌کنم. امسال این جشنواره به من نیرویی تازه داده است.

 

قادر طهماسبی (فرید) در پایان سخنان خود ضمن بیان این که برخی هنوز انقلاب اسلامی ایران را نشناخته‌اند، گفت: من به جوانان عشق می‌ورزم و به نظرم  با برپایی جشنواره بین‌المللی شعر فجر این قشر از جامعه به این فکر افتادند تا انقلاب را بررسی کنند و دوباره بشناسند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.081 seconds.