.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بازخوانی از حماسه 6 بهمن آمل ؛
« حماسه ششم بهمن آمل » ؛ حماسه ای از جنس مردم
شمال نیوز : کشورهایی که در آرزوی تجزیه جغرافیای این خاک مقدس بودند، شخصیت های که با تعصبات و تحریکات جریان های منحرف سمت گروهک ها می رفتند، منافقان کوردلی که آرمان های شیطان بزرگ به خوردشان داده می شد، اتفاق های سال 60 را رقم می زد....
« حماسه ششم بهمن آمل » ؛  حماسه ای از جنس مردم

حماسه ششم بهمن آمل، حماسه ای از جنس مردم

گزارش : سمانه قلی پور

سوتیتر : مردم آمل حماسه ای تاریخی آفریدند و آن چنان در جهان تاثیرگذار بود که امام(ره) در وصیت نامه سیاسی – الهی خود اینگونه یاد می کند: « من از شهرستان آمل و مردم فداکار آن تشکر می کنم. دیدید مردم دلیر و مسلمان آمل چه به روزتان آوردند ».

سوتیتر : مقام معظم رهبری درباره حماشه 6 بهمن آمل فرمودند: « نباید اجازه داد که این خاطره های پرشکوه، این حوادث بی نظیر و تعیین کننده تاریخ انقلاب، در ذهن ها کمرنگ  شود. نسل جوان ما باید این خاطره ها را درست بشناسد، آنها را تحلیل کند و چراغ راه آینده خود و هدف بلند خود قرار دهد.»

 

شمال نیوز / گزارش از سمانه قلی پور - آمل : حماسه 6 بهمن آمل ، چهل سالگی اش را تمام کرده و در حالی چهل و یک سالگی را شروع می کند که همراه و همگام با انقلاب درختی تنومند شده است؛ نهالی که روزی توسط دستان امام ( ره ) بنیانگذاری شد ، با پرورش مردم به بار نشست و امروز شاهد قدرت با شکوه این انقلاب در منطقه و جهان هستیم که نشان از ثمره حماسه های مردمی همچون 6 بهمن است.

 

دشمنانی که برانقلاب تاختند و به خیال خام خود قصد نابودی آن را داشتند، اما در مقابل خود حماسه مردم مسلمان و مومن در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی را شاهد بودند که با مشت های محکم بر دهان استکبارجهانی کوبیدند .

 

سال 60 ، نهال کوچک انقلاب محفل نا آرامی ها بود. تجاوزهای حکومت بعثی عراق، حمایت های دستهای استکبار از هر سو، تجزیه کردستان و ترورهای فرزندان ایران ، همه و همه خاک این سرزمین را آشفته می کرد.

 

کشورهایی که در آرزوی تجزیه جغرافیای این خاک مقدس بودند، شخصیت های که با تعصبات و تحریکات جریان های منحرف سمت گروهک ها می رفتند، منافقان کوردلی که آرمان های شیطان بزرگ به خوردشان داده می شد، اتفاق های سال 60 را رقم می زد.

 

شبیخونی ناکام برای آمل

 

سایه شوم کمونیست ها و گروهک های مختلف ، انقلاب را آزرده خاطر کرده بود، در 6 بهمن سرنوشت این نظام نوپا آبستن اتفاقات تاریخ ساز بود، افسانه ای از دلیرانه یک شهر، ماجرای کم نظیری که در تاریخ قابل قیاس نیست و با حرفهایی که در پس آن نهفته است می توان کتاب های بیشماری نوشت.

 

قدرت هایی که شبیخون آمل را حمایت می کردند، هیچ وقت به ذهنشان خطور نمی کرد که مردم این شهر در مقابل چریک ها تاب بیاورند، اما ناباورانه درایت مردم  تمام معادلاتشان را بر هم زد، دیدند کمرشان شکست و بساط شان از تاریخ ایران محو شد.

 

مردم آمل حماسه ای تاریخی آفریدند و آن چنان در جهان تاثیرگذار بود که امام(ره) در وصیت نامه سیاسی – الهی خود اینگونه یاد می کند: « من از شهرستان آمل و مردم فداکار آن تشکر می کنم. دیدید مردم دلیر و مسلمان آمل چه به روزتان آوردند ».

 

حماسه مردمان آمل، وفاداری ملتی را در تاریخ ثبت کرد که در شرایط سختی به سر می برد، شهری که مزدوران شیطان بزرگ برای تسخیر و تثبیت مواضع خود در آن تلاش کردند اما به سرانجام نرسید، اندیشه ناشیانه ای که با اهدای 40 شهید نگذاشت به بار بنشیند.

 

روایت فتح

 

رحمت ملاری، پاسدار دادگاه انقلاب در سال 60 ضمن واکاوی حماسه 6 بهمن اظهار کرد: سال 59 وارد سپاه شده بودم در آن زمان بخاطر آزادی هایی که بنی صدر داده بود گروهک هایی چون کمونیست، فرقان و دیگر گروهک ها جان تازه گرفته بودند . در آمل نیز وضع همین منوال بود.

 

وی به فعالیت های سازمان منافقین در آمل اشاره کرد و گفت: در محله اسپه کلا کتابخانه ای بود که مقر اعضای اصلی منافقین بود، قادی محله مرکز گروهک ها بود و در مناطق دیگر هم فعالیت هایی انجام می دادند، دادستان وقت حجت‌الاسلام اصغری همیشه با آنان صحبت می کردند و توانسته بودند بسیاری از آنان را به مسیر انقلاب و امام(ره)  بکشانند.

 

این پاسدار دادگاه انقلاب ، سال 60 آمل را یکی از قطب های سیاسی کشور خواند و خاطرنشان کرد: آمل اولین شهری بود که حکومت مردمی اعلام کرد و متفکران و اندیشمندان زیادی در این شهر حضور دارند . آمل شهر نخبگان علمی و مذهبی است.

 

وی با بیان وضعیت آن روزهای آمل تصریح کرد: در تمام طول شبانه روز در کنار دادستان بودیم و شب ها در دادگاه انقلاب می خوابیدیم، بعضی از شبها دادستان به همراه مسئول اطلاعات و عملیات به مناطق مختلف سری می زدند تا از اوضاع وضعیت شهر اطلاع پیدا کنند.

 

ملاری به تعریف حماسه 6 بهمن پرداخت و عنوان کرد: برای آموزش اسلحه به روستای میان رود می رفتم . بعد از اینکه آمدم چون دیر شده بود به گشت نرفتیم در موقع خواب صدای تیراندازی شنیدیم، می خواستند دادگاه را تسخیر کنند . با فرمانده سپاه تماس گرفتم و او گفت تا صبح مقاومت کنید.

 

وی از مسئولیت اش در آن زمان که حافظ جان دادستان و دادگاه بود گفت و یادآور شد: به بیرون از ساختمان رفتم و کنتور برق را قطع تا در تاریکی قرار بگیریم  و آنها دید کمتری به ما داشته باشند. همچنان تیراندازی ها به سمت ساختمان ادامه داشت و یک مرد عابر نیز شهید شده بود، خواستم وارد اسلحه خانه شوم در قفل بود . مجبور شدم در را بشکنم و تیربار بردارم . به بالای پشت بام دادگاه رفتم و به صورت رگباری تیراندازی کردم و این غائله ختم به خیر شد و نتوانستند ساختمان را بگیرند.

 

ملاری این حماسه را مدیون شجاعت های مثال نزدنی مردم آمل عنوان کرد و افزود: مردم در مقابل کمونیست ها اصلا جانشان را نمی دیدند،  کارهای خارق العاده ای انجام می دادند؛ همکارمان ذبیح هاشمی که انباردار بود به محض شنیدن صدای تیر از خانه امن خود و زن و بچه هایش بیرون آمد و در میان تیر اندازی ها به دادگستری رسید تا در انبار را باز کند، این مسئولیت پذیری ها و از خودگذشتگی ها خیلی زیاد بود و همه اینگونه بودند.

 

وی با بیان اینکه شجاعت های دلیرانه مردان مدافعین حرم از این قبیل حماسه ها سرچشمه گرفته است خاطر نشان کرد:در جنگ تحمیلی و امروز در دفاع از حرم شجاعت هایی می بینیم که حیرت برانگیزاند، انسان هایی که جانشان را برای آرمان های بزرگ در کف دستانشان گذاشتند و هیچ ترسی به دل راه نمی دهند؛ حاضرند تمام هستی شان را برای انقلاب بدهند .

 

هر حکومتی پایبند مردمانش است

 

این پاسدار بسیجی به اتفاقات شش بهمن پرداخت و تصریح کرد : تنها راه ارتباطی میان کمیته و شهربانی که در خیابان امام رضا(ع) واقع شده بود یک پل به شمار می رفت که آن را بسته بودند و این کار را دشوار کرده بود.

 

وی دوام هر حکومت را پایبندی مردمانش به آن دانست و اظهار کرد: هر حکومتی پایبند مردمانش است و اگر جایگاه مردمی نداشته باشد فرو خواهد ریخت؛ همه مردم آمده بود تا هزاران سنگر بسازند، با چوب و بیل و هر چه داشتند آمده بودند و همه جا را سنگر کردند.

 

رحمت ملاری از بازجویی هایی که با آنان داشت عنوان کرد : می گفتند ما در یک محیط بسته بودیم، اطلاعات جامع شهری در اختیارمان نبود . می گفتند به آمل برسید مردم به شما پناه خواهند داد در حالی که روز اعدام در استادیوم حکم تیر آنان با هم صدایی مردم داده شد.

 

وی با بیان عشق و مسئولیت پذیری در کار مردم خاطرنشان کرد: حجت السلام اصغری روحیه سازندگی داشت همیشه با مردم کار می کرد . بسیاری از افراد گروهک ها هم عاشق اش می شدند و از این رو بسیاری به سمت انقلاب آمده بودند، محمد رنجبر مسئول اطلاعات عملیات بود در لباس چوپانی به جنگل می رفت و از کمونیست ها اطلاعات می گرفت، شهید فضلی از دوستانی بود که شب و روز باهم بودیم . حاضر بود قطعه قطعه شود،اما دست از آرمان هایش برندارد.

 

دوئلی میان حق و باطل 

 

سردار محمد رنجبر به وضعیت  سیاسی-اجتماعی سال 60 اشاره کرد و گفت: دشمن بعد از پیروزی مردم ایران در مقابل شاه و استکبار جهانی منافع اش را درخطر دید و دست به ترور شخصیت های برجسته، طایفه و قوم بازی در کردستان و فعالیت هایی زد تا این انقلاب را تضعیف کند.

 

وی به بیان اتفاقات آن دوره پرداخت و عنوان کرد: مسئله گنبد، گروه بندی ترکمنان، درگیری در سیستان و مردم بلوچ و اختلافات شیعه و سنی، پیدایش جنگ نشان می داد دشمن همیشه فعال عمل کرده و منتظر روزنه ای برای ایجاد از هم پاشیدگی بوده است.

 

مسئول اطلاعات وعملیات جنگل سال 60 ، منطقه شمال را بعنوان جبهه سوم بیان کرد و افزود: خواستند در کنار جنگ تحمیلی، جبهه  کردستان دیگری ایجاد کنند و با وجود سابقه دیرینه آمل و علمای برجسته این شهر باز هم خیال خامی داشتند که مردم با آنان همراه خواهند شد !.

 

وی با بیان کردن نقش نفوذی در میان کمونیست ها تصریح کرد: یکبار در لباس شکارچی و بارهای دیگر در لباس گالش در میان آنان نفوذ کردم و اطلاعات زیادی بدست آوردم . آنان از شهریور سال 60 تا 18 آبان فکر می کردند سپاه اطلاعی از آنان ندارد.

 

محمد رنجبربه اتفاقات قبل شش بهمن اشاره کرد و گفت: در 22 آبان به مقرشان حمله کردیم و این باعث شد تا آنان پراکنده شوند و از قدرتشان کاسته شود، بسیاری کشته شوند و بسیاری از این وضعیت فرار کنند.

 

وی با یادآوری شب شش بهمن خاطرنشان کرد: آن شب با دادستان و فرمانده کمیته جلسه داشتیم، یک ساعتی طول نکشیده بود به خانه ام در آغوزبن رسیده بودم که صدای تیراندازی شنیدم . به سپاه آمدم،تحلیل ام این بود که آنان تا صبح خواهند رفت، چند گردان که آموزش نظامی داده بودیم در مناطق جنگی بودند و نیروهای هم در محمودآباد مستقر شده بودند.

 

فرمانده عملیات کمیته نظامی ، این حماسه مردمی را بی نظیر خواند و بیان کرد: مردم جلوتر از ما سنگر درست کرده بودند و همراه با ما قدم می گذاشتند، بعد از آزاد سازی مخابرات، دادگستری و ساختمان بسیج ، آنان را به طرف باغ پیرزاد می کشاندیم.  تا ظهر تمام نشده بود که این قائله تمام شد . البته اوخر 62 با دستگیری تمام اعضای این گروهک کار تمام شد.

 

این جانباز شیمیایی از مراسمات شش بهمن ابراز ناراحتی کرد و افزود: آنطور که باید و درخور این حماسه است کار نشده، از مراسماتی که می گیرند راضی نیستم، شاید بیشترین مشکل ما این است که از انقلاب چیزی نفهمیده ایم.

 

وی همه چیز این روزهایمان را مدیون شهدا دانست و تصریح کرد: مردم همیشه حاضر بودند؛ چه در 6 بهمن و چه در 9 دی، مسئولین باید کمی قدر این مردم را بدانند و به دادشان برسند، گرفتاری هایشان را حل و فصل کنند.

 

سردار محمد رنجبردر عملیات هایی چون بدرو مرصاد شرکت داشت و بیش از 50 منطقه مین گذاری را خنثی کرد، بعد از عملیات کربلای 1 و در عملیات بدر مجروح و در سردشت شیمیایی شد در سال 62برای مبارزه به لبنان رفت و اینک یادگاری های زیادی به همراه دارد که در میان دردهایش با آب سر می کشد.

 

6 بهمن های امروز

 

اگر امروز تمام قدرت های دنیا مقابله نظامی با ایران را خودکشی محض می دانند، بخاطر حماسه هایی چون 6 بهمن آمل بوده است.

 

مقام معظم رهبری درباره حماشه 6 بهمن آمل فرمودند: « نباید اجازه داد که این خاطره های پرشکوه، این حوادث بی نظیر و تعیین کننده تاریخ انقلاب، در ذهن ها کمرنگ  شود. نسل جوان ما باید این خاطره ها را درست بشناسد، آنها را تحلیل کند و چراغ راه آینده خود و هدف بلند خود قرار دهد.»

 

 مردمانی که نگذاشتند نا اهلان در شهر جولان دهند و شهر را تسخیر کنند، در برابر چریک ها ایستادند، هرچند مبارز نبودند، از زنان و مردانی ساده تا سربازانی که از جان گذشتند

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.653 seconds.