.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ثبت ملی ۱۳ اثر ناملموس معنوی مازندران
سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی مازندران از ثبت ۱۳ اثر معنوی در لیست آثار ناملموس ملی خبر داد.

به گزارش شمال نیوز، محمد‌آرمان ارشادی ثبت ملی ۱۳ اثر ناملموس معنوی مازندران خبر داد و گفت:ثبت این عناصر در جهت حفظ و حراست میراث‌معنوی شهر‌ها و روستا‌ها انجام گرفت.

او می‌گوید:مهارت تهیه پلا‌پتی‌نون، غذای لاکسو، نان سنتی کالنی، حلیم اوخاش، شیرینی خمیر طلا و خمیرآش، بافت فرش کلاردشت، گویش اوملکی، دو مقام موسیقی حقانی وکتولی، آیین برف‌اندیل، جلنگری و همچنین چندین بازی محلی در لیست آثار ملی ناملموس جای گرفت.

به گفته ارشادی نان‌ها و غذا‌های بی‌شماری در مازندران طبخ می‌شود که در عین سادگی در روش پخت به دلیل وجود مواد اولیه بومی متناسب با شرایط آب و هوایی، برای سلامتی مفید است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی مازندران گویش"او ملکی"را از جمله زبان‌های در خطر برشمرد و گفت:بازی محلی دارکلی (چوکلی) لالک، دولک، چلک مسه، چلیک ماره، چی چیلیک، ملک ملک، چاچولک، قوله زنه و کلینگ آغاج نیز در لیست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.

ارشادی از ثبت جلنگری در فهرست در خطر و نیازمند پاسداری فوری یاد کرد وگفت:چلنگری، نوعی آهنگری محلی است که در آن اشیاء سبک وزن مانند میخ طویله، میخ سرکج، داس، انبر، سیخ، سه پایه، منقل، نعل اسب و جوالدوز ساخته می‌شود

 

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.148 seconds.