.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
وضعيت مسكن مهر و مشكلات پنهان در استان گيلان

در حال حاضر در استان گيلان پروژه مسكن مهر با جديت مسئولان و مردم دنبال مي شود و علي رغم زمين هاي مناسبي كه به اين طرح اختصاص يافته است مواردي كه اگر تخلف محسوب نگردد، لااقل به كوتاهي مي توان تعبير نمود وجود دارد كه عبارتند از:

1- قيمت هايي كه بر اساس تصميم مسئولان استان بصورت يكپارچه براي تمام استان براي ساخت صنعتي مسكن قيمت مترمربعي 320 هزارتومان، آنهم براي اجراي 85% پروژه در نظر گرفته شده است، بيش از حد عرف بازار مي باشد. براساس اظهارات محمد انصاري مجري ساخت واحدهاي صنعتي كه در اولين كنگره بين المللي مديريت حرفه اي مسكن و ساختمان در مركز برنامه ريزي طرح مسكن مهر بيان شده و در روزنامه اطلاعات مورخه 1/11/88 به چاپ رسيده است، قيمتي كه براي پيمانكار سود آور است، براي ساخت تمام پروژه 300 هزار تومان اعلام شده است و اين در صورتي است كه پيمانكاران حرفه اي استان حاضر بودند تمام پروژه را با 280 هزار تومان به اجرا برسانند. با در نظر گرفتن متوسط 50 هزار تومان به ازاي هر متر مربع براي 15% پاياني، رقم در نظر گرفته شده فقط براي ساخت به متر مربعي 370000 تومان مي رسد. اين 70 هزارتومان افزايش قيمت، با توجه به مساحت مفيد و مشاع 90 متري براي واحدهاي با 75 متر زيربناي مفيد، حدود 6 ميليون تومان افزايش قيمت خواهد داشت.

2- اجبار تعاوني ها در انتخاب پيمانكاران با توجه به محدوديت تعداد پيمانكاران بزرگ در استان تا حدودي قابل پذيرش است، اما اجبار در انتخاب مشاوراني كه بعضا بدون حتي يك روز سابقه تجربي و صرفا با روابط در حالي كه تازه شركت خود را ثبت كرده اند، موفق به عقد قرارداد گرديده اند، بدون اينكه صلاحيت خود را اخذ ننموده باشند، نه تنها منطقي نيست بلكه موجب افزايش هزينه ها و كاهش كيفيت كارها و ايراد ضرر و زيان به اعضا خواهد شد.

3- محاسبه 18 متر پاركينگ براي هر واحد آنهم به قيمت ساخت زيربنا در شرايطي كه هم متراژ در نظر گرفته شده زياد است و هم عرفا بايد نصف قيمت ساخت ساختمان در نظر گرفته شود، از عوامل افزايش هزينه اي معادل 5 ميليون تومان به قيمت تمام شده خواهد شد.

4- هزينه آماده سازي زمين بايد بين تمام واحدهاي پيش بيني شده در طرح تقسيم گردد ولي با توجه به دريافت زمين بيش از متقاضي توسط برخي تعاوني ها، به قصد ساخت و فروش آپارتمان، هزينه آماده سازي اين زمين هاي بدون متقاضي بين متقاضيان موجود تقسيم شده است. به همين دليل قيمت آماده سازي زمين، به 2 ميليون و 900 هزارتومان افزايش يافته است كه بيش از 1 ميليون تومان از اين مبلغ ظالمانه است.

5- با توجه به در نظر گرفتن 105 متر زيربنا براي يك واحد 75 متري مفيد، و احتساب 370000 هزينه براي اجراي 100% پروژه، طبق شرايط فوق حدود 39 ميليون تومان فقط براي ساخت پروژه هزينه مي شود كه با توجه به مبلغ آماده سازي زمين، هزينه مشاور، هزينه هاي تعاوني مسكن و هزينه هاي شهرداري ، پيش بيني مي شود، مبلغ تمام شده به 45 ميليون تومان برسد.

با توجه به كاهش قيمتي كه در قيمت مسكن روي داده، كه يكي از بركات همين اجراي طرح مسكن مهر است، با هزينه 45 ميليون تومان مي توان يك واحد 75 متري در درون شهر (با موقعيتي مناسب) خريداري نمود و با توجه به تسهيلات 18 ميليوني موجود در آپارتمانهاي موجود و اينكه خريداران مي توانند مبالغ رهن خانه استيجاري خود را در حين خريد استفاده نمايند، صرفه اقتصادي شركت در طرح زير سوال رفته است.

حال كه دولت كريمه با تحويل زمين هاي مجاني قصد كاهش قيمت تمام شده مسكن را دارد، مسئولان استان ها بايد در فكر كاهش هزينه هاي اجرا باشند، نه اينكه با تحميل و يا عدم نظارت، خدمت دولت را در حذف قيمت زمين از مسكن خنثي نمايند. ادامه اين روند ضمن اينكه منجر به كاهش و كناره گيري متقاضيان طرح مسكن مهر مي گردد، موجب افزايش قيمت مسكن خواهد شد، لذا از مسؤولان محترم تقاضا مي گردد، مسائل مطروحه و از قلم افتاده را با جديت دنبال و از تضييع حقوق مردم و دولت جلوگيري نمايند.
سیاوش آقاجانی


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

محمد 4 بهمن 1388
از مطلب شما متشکرم.متاسفانه انبوه سازی در گیلان همیشه با چالش همراه بوده است. نمونه دیگر این موضوع طرح اسکان 77 بوده که در سال 77 انجام شد و عده زیادی از مردم در مجتمع مسکونی پل طالشان رشت بعد قریب 11 سال با سازنده پروژه مشکل دارند.گناه مردم در اعتماد به مسئولین مسکن و شهرسازی و بانک مسکن چیست؟و قولهای مسئولین استانداری؟
دكترحميد عبداله پور بي ريا 5 شهريور 1389
با سپاس از مطالب شما بنده يكي از كساني هستم كه در سال 1377 گول تبليغات راديو واعتماد به مسكن وشهرسازي وبانك مسكن راخوردم ويكي از واحدهاي مجتمع مسكوني پل طالشان راپيش خريدكردم ولي باگذشت 12 سال هنوز ساختمان نيمه كاره مانده است خواهشمند است نسبت به بازديد از محل وانعكاس خبرآن به مسولين اقدام فرماييد.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.083 seconds.