.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
حاشیه‌نشینی معیشت مردم در جریان سهم‌خواهی انتصاباتی
هفته‌های اخیر با آغاز جریان تغییرات مدیریتی شاهد مخالفت و سنگ‌اندازی گسترده برخی از جریانات سیاسی و سهم‌خواه برای جایگزینی گزینه های خودی هستیم که البته بارها از سوی نماینده عالی دولت رد شده است

به گزارش ایرنا، پس از روی کارآمدن دولت سیزدهم ، همه منتظر تغییرات گسترده در سطوح مختلف به خصوص استانداران بودند که در گیلان نیز همه نمایندگان مجلس ، احزاب و گروه‌های سیاسی ، رسانه ها و حتی اقشار مختلف مردم در یک نقطه و آن هم بومی بودن استاندار اتفاق نظر داشتند. دولت سیزدهم نیز نه تنها سکان گیلان را به استانداری بومی سپرد، بلکه گزینه ای را برگزید که پیشتر سابقه نمایندگی مردم در مجلس و همچنین چهره مردمی در استان بوده است. 

 

اسدالله عباسی نماینده سابق املش و رودسر به عنوان استاندار جدید گیلان انتخاب شد تا نه تنها مسیر بهانه جویی را برای بهانه جویان ببندد، بلکه با روی‌کار آمدن چهره ای عملگرا در گیلان بدور از حواشی و کشاکش سیاسی و جناحی پس از دهه ها هدر رفت منابع و انرژی، بار دیگر در مسیر توسعه که حق مردم این استان است قدم بردارد. 

 

هفته های اخیر با آغاز جریان تغییرات مدیریتی در گیلان که امری مرسوم در تغییرات دولتها محسوب می شود، برخی از جریانات و گروه های سیاسی با کوبیدن بر طبل مخالفت، سعی در ایجاد جریان فشار برای جایگزینی گزینه های خودی دارند که البته بارها از سوی نماینده عالی دولت با مخلفت روبه‌رو شد.    

 

همانطور که آیت الله رئیسی نیز بارها در سخنانشان بر فراجناحی بودن و فراحزبی بودن تاکید داشت، استاندار تازه نفس گیلان نیز از جمله شخصیت هایی بدور از جریانات سیاسی بود و تاکنون نیز بر این اخلاقیات و منش مُصر بوده و هست. اما گویا جریان حاشیه‌سازی در گیلان هیچگاه تمامی ندارد. همانطور که در تمامی ادوار گذشته تجربه شد، اینبار نیز مخالفت ها با تغییر مدیریتی در رده میانی استان کلید خورد. تغییری که علاوه بر خواست بحق مردم، خواست همین جریانات سیاسی نیز بود. 

 

نیازهای گیلان گمشده در جریان سهم‌خواه

 

استاندار گیلان تاکنون در هفت فرمانداری و سه اداره‌کل استان دست به تغییر زد که فرمانداری های مذکور جزو شهرستان های مهم و پرجمعیت استان محسوب می شوند، البته همه شهرستانهای گیلان به واسطه داشته های طبیعی دارای اهمیت چندوجهی هستند. اما بدون استثنا تمامی تغییرات مدیریتی انجام شده در گیلان با مخالفت های گسترده ای از سوی برخی افراد که بعضاً دارای رسانه مستقیم و استیجاری نیز هستند روبرو شد که البته خود نیز پیش از هر تغییری در شهرستانها با جریان سازی‌های رسانه‌ای گزینه هایی مطرح کرده بودند. 

 

این درحالیاست که استان گیلان بیش از هر زمان دیگر نیاز به وحدت رویه و همچنین همراه گروه های سیاسی با دولت دارد نیازهای مردم به آرامش سیاسی و متعاقب آن آرامش معیشتی تامین شود. مردمی که طی سالهای به دلیل برخی مشکلات مدیریتی و همچنین تحریم های ظالمانه و تورم افسارگسیخته بال مشکلات سختی دست و پنجه نرم کردند. همراهی با دولتی که تاکنون با تیم خود و مدیران استانی نه تنها همه گیری کرونا را مدیریت و از وقوع موج های جدید جلوگیری کرد، بلکه توانست سرعت تورم را نیز کاهش داده است.

 

گیلان نیز در سالهای اخیر از قاعده مشکلات بی نصیب نبود و ترافیک پروژه های نیمه کاره، مشکلات محیط زیستی، مدیریت آب، زیرساخت های ضعیف راهسازی ، مشکلات حوزه کشاورزی و همچنین معیشت مردم سختکوش این دیار گواه این ادعا است که طی یک دهه اخیر بر هم تلبنار شده است. مشکلاتی که نماینده عالی دولت خود آستین بالازده و وزارتخانه به وزارتخانه در صدد حل آن است. 

 

حال در چنین فضا و اولویت هایی ، برخی مصرانه به دنبال ایجاد تنش از طریق جریان مخالفت با انتصاب مدیران هستند و یکی پس از دیگری چهره های مدیریتی جدید را تخریب یا فضای اجتماعی را نسبت به آن تحریک می کنند. این جریان در استان گیلان به طور مستقیم و با تخریب مدیران جدید و دفاع از برخی چهره ها به دنبال چینش گزینه‌هایی برای تامین سهمی هستند که با منش و اعتقاد دولت سیزدهم در مغایرت قرار دارد.

 

دولت سیزدهم و شخص آیت الله رئیسی و همچنین مدیران استانی آن بارها نسبت به سهم خواهی هشدار داده و مخالفت خود را اعلام و تاکید کردند که این دولت فراجناحی بوده و به هیچ جریانی بدهکار نیست. دولتی که سلامت و سپس معیشت مردم را اولویت خود قرار داده و تا به امروز نیز موفق عمل کرده است. 

 

چرا مخالفت با همه؟

 

شاید مهم ترین سوالی که باید از جریان پیش آمده پرسید این باشد که چرا با همه گزینه ها مخلف هستند؟ به طور حتم در نگاه نخست می توان به این مسئله رسید که شاید این جریانات به چینش مورد علاقه خود نرسیده اند.

 

طی هفته ای اخیر جریان سهم خواه با عناوین مختلف از جمله غیر انقلابی بودن مدیران جدید، وابسطه به این جریان و آن جریان، جوان نبودن و غیر بومی دست به تخریب مدیران جدید زده اند و به دنبال اعمال فشار به استاندار گیلان هستند. تازه ترین اتفاق در جریان انتصاب فرماندار یکی از شهرستان های مهم گیلان مخالفت به طور مستقیم و با این دلیل که “ما مخالفت و نظر خود را به استاندار گفته ایم” مطرح شد.  

 

این در حالی است که برای انتخاب مدیران به خصوص فرمانداران علاوه بر استاندار، بلکه مجموعه وزارت کشور، همچنین در انتخاب مدیران کل نیز وزارتخانه های مربوطه نظردهی و همچنین استعلامات کافی را اخذ خواهند کرد. به همین دلیل مدیران جدید نیز  مورد تایید ارگانهای نظارتی و همچنین مورد تایید وزارتخانه قرار خواهند گرفت.

 

البته طی هفته های اخیر بسیاری از فعالان سیاسی و حزبی استان این جریانات را شخصی عنوان کردند و مصاحبه های مکرر با خبرگزاری ایرنا این رفتار را ناشی از تمایلات و منافع شخصی دانستند. فعالان سیاسی و کنش گران اجتماعی استان از احزاب مختلف چنین جریانی را برای گیلان مضر دانسته و خواهان پایان دهی به سهم خواهی از مدیریت استان شدند.  

 

اینگونه رفتار تازگی ندارد و حداقل در ۲ دهه اخیر همواره ردپای این افراد در انتصابات و تغییرات مدیریتی دیده شده است . البته در برخی موارد نیز این افراد موفق نیز بوده اند و مدیرانی همسو با خود را به مدیریت ارشد استان در دولتهای سابق تحمیل کردند. البته این موفقیت با گروکشی و سنگ اندازی در مسیر توسعه استان به دست آمده که نه تنها هزینه بسیاری را به مردم تحمیل کرد، بلکه ظرفیت ها و استعدادهای استان را نیز به هدر داد.

 

مخالفت با جریان انقلابی؛ طنز جدی جریان سهم‌خواه

 

همانطور که گفته شد به طور حتم استاندار برای انتخاب فرماندار و یا مدیر جدید، مشاورانی را برای مشورت دارد و این نفرات نیز از فیلترهای مختلف نظارتی عبور می‌کنند تا صلاحیت آنان تایید و سپس اسامی این افراد اعلام می‌شود. اما در جریان مخالفت با انتصابات همواره موضوع غیر انقلابی بودن دستاویز این افراد بوده است. 

 

اما در واقعیت میبینیم که نه فقط استاندار گیلان برآمده از تصمیم جریان انقلابی و دولت انقلابی است، بلکه گزینش های استاندار نیز تماماً از نیروی های ارزشمند و مقید به ارزشهای انقلاب است. برای تایید این ادعا باید به همین اکتفا کرد که استاندار گیلان دست راست خود یعنی معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی را از بدنه سپاه پاسداران که همواره از مردم و در میان مردم بوده و بر مسیر ولایت و انقلاب حرکت کرده انتخاب کرده است. 

 

این خود نشان دهنده حرکت مدیریت استان بر جریانی پایبند و همچنین عملگرا در مسیر خدمت به مردم است که البته این مسئله نیز مخالفان را راضی نکرده و در انتصاب اخیر نیز علاً دیده شده است. حال اما اینکه انقلابی نبودن مدیریان جدید دستاویز جریان مخالف شده است نوعی فضای طنز را به ذهن متبادر می کند. 

 

مقاومت و بی توجهی به سهم خواهی

 

نمایند عالی دولت در گیلان نیز همواره اعلام کرد، عملگرایی، شایستگی، روحیات ارزشی و بسیجی جزو شاخصه های انتخاب مدیران است و حرکت در مدار منویات رهبری معظم انقلاب و سیاست های دولت مردمی را از مولفه های انتخاب مدیران برای خدمت شایسته به مردم می‌داند.

 

عباسی با بیان اینکه به صورت میدانی در حال بررسی وضعیت استان است و به مطالعه صرف گزارش ها اکتفا نکرده ، گفت: از توسعه اشتغال و افزایش تولید در راستای تحقق شعار رونق تولید و برنامه های دولت آیت الله دکتر رئیسی حمایت جدی می کنیم.

 

این در حالی است که نماینده عالی دولت در گیلان در مراسم معارفه سرپرست فرمانداری رشت به طور مستقیم به دخالت های نیروهای مختلف در مدیریت استان اشاره کرد و با بیان اینکه از همه تجارب و استعدادها استقبال می کنیم، تاکید کرد: به هیچ عنوان سهم‌خواهی را در مدیریت استان نمی پذیریم و تحمل نخواهیم کرد.

 

حاشیه‌نشینی معیشت گیلان در جریان سهم‌خواهی انتصاباتی

 

اسدالله عباسی با بیان اینکه در بحث مدیریت از هیچکس جز مافوق خود در سطح عالی دولت دستور نمی پذیرم، افزود: از همه پیشنهادات استقبال می کنیم اما سهم خواهی را نمی پذیرم و در انتخاب مدیران و فرمانداران از نمایندگان مشورت خواهم گرفت اما انتخاب فرماندار بر عهده بنده است و بنده نیز به مقام عالی وزارت مشورت می‌دهم.

 

همچنین استاندار گیلان در مراسم معارفه خود نیز، برخورد با باندبازی و فساد ستیزی را ، یکی از برنامه های خود در گیلان عنوان داشت و به دستگاه های نظارتی و امنیتی نیز اعلام کرد که خط قرمز مدیران استان مبارزه با فساد اداری است.

 

به فکر معیشت مردم باشید

 

از سوی دیگر هم اینک مشکلات فراوانی در کشور و در استان گیلان وجود دارد که نیار به کار شبانه روزی مسئولان دارد تا این مشکلات کم و برطرف شود که یکی از دغدغه های مهم و اصلی که مورد نظر سران ارشد کشور به خصوص مقام معظم رهبری است، وضعیت معیشت مردم است.

 

اکنون تحریم های ظالمانه از یک سو، همچنین افزایش قیمت‌های مایحتاج عمومی، گرانفروشی ، کم فروشی، احتکار و سایر موارد از سوی دیگر، معیشت مردم را تحت فشار قرار داده و همگان انتظار دارند که نمایندگان و سایر مسئولان در این موارد که مربوط به آنان است ورود کرده و در این راستا کار کنند.

 

وضعیت بد اقتصادی مردم در گیلان و همچنین مشکلات زباله، پسماند ، محیط زیست ، منابع طبیعی ، بیکاری ، افزایش طلاق، پروژه‌های نیمه تمام و دیگر مشکلات در این استان به طور وضوح قابل رویت است و این امر می‌طلبد که مسئولان ذیربط به جای اینکه وقت و انرژی خود را صرف کارهایی که مربوط به آنان نیست را رها کرده و به فکر حل مشکلات استان به خصوص معیشت مردم باشند.

 

در این راستا، نقش و تاثیر نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی بسیار مهم و حائز اهمیت است و مردم این خطه انتظار دارند که این نمایندگان به جای دخالت‌های بیجا و سهم خواهی از پست‌های فرمانداری و مدیریت دستگاه‌های اجرایی، به فکر تصویب قوانینی در مجلس باشند تا مقداری از مشکلات معیشتی مردم کاهش یابد.

 

البته این دخالت‌های بی مورد و نابجا مختص فقط به تعدادی از نمایندگان نیست، بلکه بعضی از احزاب و گروه‌های سیاسی و دیگر نیروهای موازی نیز با دراختیار داشتن چند رسانه و حضور فعال در فضای مجازی ، مترصد سهم خواهی از استاندار گیلان هستند.  

 

به هرحال تغییرات مدیریتی و فرمانداری‌ها در استان گیلان در حال اجراست و مردم انتظار دارند که افراد شایسته بدون درنظرگرفتن علایق سیاسی، بکار گرفته شوند و این نیروها همسو با دولت سیزدهم، برای آبادانی و شکوفایی جامعه گام بردارند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.136 seconds.