.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
وضعیت بنادر شمالی/ بار داریم کشتی نداریم، کشتی داریم بار نداریم
مهم‌ترین مشکل بنادر شمالی نبود برنامه منظم حرکت کشتی‌ها برای جابه جایی بار است این در حالی است که بنادر انزلی، آستارا، نوشهر و امیرآباد می ‌توانند بخشی بزرگ از تجارت با کشورهای مشترک منافع واقع در نوار ساحلی خزر را برعهده داشته باشند.
وضعیت بنادر شمالی/ بار داریم کشتی نداریم، کشتی داریم بار نداریم

نماینده آستارا در مجلس اظهار داشت: بزرگ‌ترین مانع برای افزایش ترافیک بنادر شمالی این است که اولا هنوز سرویس منظم کشتی‌های رو رو (کشتی‌های کامیون بر) در بنادر مهمی مانند امیرآباد و انزلی و آستارا نداریم و مشکل بعدی نبود برنامه منظم حرکت سایر کشتی‌های باری است بطوریکه در زمانی بار آماده حمل است، کشتی برای حمل نداریم و زمانی که کشتی وارد بندر می‌شود، بار آماده حمل نداریم.

غلامرضا مرحبا در گفت‌وگو با ایلنا درباره موانعی که بنادر شمالی نتوانستند جایگزین مرزهای زمینی برای حمل دریایی بار به کشورهای همسایه شوند، اظهار داشت: در این زمینه مهم‌ترین مشکل بنادر شمالی نبود برنامه منظم حرکت کشتی‌ها برای جابه جایی بار است این در حالی است که  بنادر انزلی، آستارا، نوشهر و امیرآباد می ‌توانند بخشی بزرگ از تجارت با کشورهای مشترک منافع واقع در نوار ساحلی خزر را برعهده داشته باشند.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین مانع برای افزایش ترافیک بنادر شمالی این است که اولا هنوز سرویس منظم کشتی‌های رو رو (کشتی‌های کامیون بر) در بنادر مهمی مانند امیرآباد و انزلی و آستارا نداریم و مشکل بعدی نبود برنامه منظم حرکت سایر کشتی‌های باری است بطوریکه در زمانی بار آماده حمل است، کشتی برای حمل نداریم و زمانی که کشتی وارد بندر می‌شود، بار آماده حمل نداریم.

نماینده مردم آستارا افزود: حتی مشکلات پیش پا افتاده‌ای وجود دارند که اجازه افزایش ترافیک بنادر شمالی را نمی‌دهند از جمله سوخت کامیون‌هایی که با کشتی‌های رو رو جابجا می‌شوند. براساس قانون، مخزن سوخت خودروهای ترانزیتی هنگام خروج از مرز بررسی می‌شود که با مقداری مشخص سوخت امکان عبور از مرز را دارند اما حمل بیش از آن مقدار باید به قیمت نزدیک‌ترین پمپ بنزین کشور همسایه محاسبه و مابه تفاوت آن پرداخت شود. حال اینکه چنین موضوعی برای کامیون‌هایی که با کشتی رو رو جابجا می‌شوند، وجود نداشت و آن را مثابه قاچاق سوخت تلقی کردند و مشکلاتی پیش آمد.

مرحبا با بیان اینکه جلساتی برای رفع این موانع با نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شده، اظهار داشت: مساله‌هایی مانند بحث تعیین مقدار سوخت مجاز داخل باک کامیون‌هایی که با کشتی‌های رو-رو موضوعاتی ساده هستند که می‌توان با تدابیر و برنامه‌ریزی‌ این مشکلات را برطرف کرد. اما در شرایطی که کشور با موضوعات مانند بداخلاقی‌ها در مرز آذربایجان مواجه هست، به دلیل همین موضوعات پیش پا افتاده از ظرفیت بنادر شمال استفاده نمی‌شود.


وی گفت: اگر چه در بندر انزلی چند کشتی رو رو وارد شده اما با مشکلات این چنینی برای حمل کامیون‌ها مواجه شده است.

مرحبا با بیان اینکه در حال حاضر هیچ یک از شرکت‌های داخلی کشتی رو رو ندارند، افزود: گویا شرکت کشتیرانی خزر در حال خرید یک فروند کشتی رو-رو است اما در حال حاضر از کشتی رو-رو روسی استفاده می‌کنیم و اگر خطوط  رو رو به طور منظم راه‌ بیفتد، شاهد آن خواهیم بود که حجم بزرگی از ترافیک جاده و مرزهای زمینی به سمت بنادر سوق پیدا می‌کند.  

این نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر بندر آستارا بیش از ۵ درصد تجارت ایران از طریق دریای خزر را انجام می‌دهد، ادامه داد: در حالی که در شهر آستارا شاهد صف طولانی کامیون‌های خارجی هستیم و این ترافیک روز به روز هم افزایش پیدا می‌کند از ظرفیت بندر این شهر و سایر بنادر شمالی استفاده نمی‌شود و حجم فعالیت بنادر ذکر شده قابل توجه نیست.  

وی با اشاره به تاخیر در لایروبی بندر آستارا گفت: بخش عمده‌ای از بندر آستارا لایروبی شده اما طبق قرار و برنامه اداره بنادر و بهره بردار خصوصی این بندر قرار بر این بوده که عملیات لایروبی تا اوایل سال ۱۴۰۰ به پایان برسد و عمق کانال ورودی آن به ۵ و نیم متر برسد، اما لایروبی هنوز به پایان نرسیده است.

مرحبا گفت: با تاخیر در اجرای عملیات لایروبی، وزیر وقت- آقای اسلامی- سفری به بندر آستارا داشت و در همان سفر تفاهم نامه‌ای بین سازمان بنادر و شرکت بهره‌بردار امضا شد که تا پایان تیرماه، سازمان بنادر با تکمیل لایروبی، عمق ابن بندر را به ۵/۵ متر برساند اما از آنجایی که در دریای خزر فقط یک شرکت پیمانکار لایروبی را برای سازمان بنادر انجام می‌دهد، مشکلاتی پیش آمد و چندین ماه است که واحد لایروب پیمانکار وارد بندر استارا شده اما در مجموع یک ماه هم کار نکرده و در حال حاضر این لایروب خراب است و در این مدت دو بار هم در حال غرق شدن بود که آنرا نجاتش دادند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هزینه شرکت‌های خارجی برای انجام لایروبی هر متر مکعب تا ۱۰ دلاربود که بسیار گران تمام می‌شد به همین دلیل لایروب فعلی در حال تعمیر است.

نماینده مردم آستارا گفت: به هر حال، الان فقط  ۳۰۰ متر از کانال ورودی بندر آستارا عمق لازم را ندارد و با پایان عملیات لایروبی، این بندر به فعالیت به حداکثری خود می‌رسد و در آن زمان است که توافقات سازمان توسعه تجارت و کشتیرانی خزر برای افزایش حمل کالا از مسیر دریایی باید شامل حال بندر استارا هم شود.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.16 seconds.