.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خلیجی که دیگر خلیج نیست/ عروس خزر حال و روز خوشی ندارد
با وجود تصویب ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای نجات خلیج، متاسفانه امسال هیچ اعتباری برای این امر در دستگاه های متولی پیش بینی نشده است.

شمال نیوز: مهدی عموزاد/ این روزها عروس خزر حال و روز خوشی ندارد؛ حال ناخوش او دامنگیر ۳۰ درصد خلیج گرگان خشک شدخلیج گرگان شده است که این منطقه به نوعی آبرو، اعتبار و نیز یکی از مهمترین ظرفیت های گردشگری در استان گلستان و محلی برای امرار معاش حاشیه نشینان محسوب می‌شود.

با وجود تصویب ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای نجات خلیج، متاسفانه امسال هیچ اعتباری برای این امر در دستگاه های متولی پیش بینی نشده است.

خلیج گرگان با وسعت حدود ۴۰۰ کیلومتر مربع در جنوب شرقی دریای خزر واقع شده و این خلیج با حداکثر عمق سه متر، خلیجی کم‌عمق محسوب می‌شود و تراز آب آن وابسته به دریای خزر است.

در سال‌های اخیر با کاهش سطح تراز آب دریای خزر، روند خشک شدن خلیج گرگان نیز آغاز شد و بر اساس آخرین بررسی صورت گرفته، حدود ۲۷ درصد از خلیج گرگان نسبت به زمان پرآبی آن خشک شده است و نیز تداوم افزایش روند گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی، نگرانی‌ها نسبت به تداوم روند کاهش سطح تراز آب دریای خزر و به دنبال آن خشک شدن خلیج گرگان را دو چندان کرده است.

در سال‌های نه چندان دور خلیج گرگان از طریق دهانه آشوراده و کانال خزینی با دریای خزر در ارتباط بوده اما در حال حاضر تنها از طریق دهانه آشوراده به عرض تقریبی ۲.۲ کیلومتر با دریای خزر در ارتباط دائمی بسر میبرد، البته این نقطه از طریق ناحیه کم‌عمقی موسوم به چاپاقلی واقع در منتهی‌الیه جنوب شرقی دریای خزر با دریای مادری در ارتباط است.

اما داستان خلیج گرگان حکایت های عجیبی دارد شاید نگاه های مسولین استان نسبت به این موضوع مهم در سطح بالایی نباشد و انگیزه ای هم برای احیای آن احتمالا وجود ندارد.

متأسفانه برخی از مسولین مقابل دوربین ها و خبرنگاران فقط ژست توسعه و دلسوزی برای منطقه می گیرند، اما آن روی سکه چیزی دیگری را نشان می‌دهد که بی توجهی و ناکارآمدی مسولین نمایان است.

بدون شک عدم پیش بینی اعتبار برای نجات خلیج در لایحه بودجه سال جاری تنها یک دلیل دارد و آنهم کوتاهی نمایندگان گلستان به ویژه نماینده غرب گلستان میباشد.

حال سوال اینجاست، ایری نماینده مردم غرب استان در طول مدت نمایندگی تاکنون چه اقداماتی را برای تصویب بودجه و احیای خلیج انجام داده است.

این بار گروه های مطالبه گر انقلابی استان سخت پیگیر مطالبات به حق مردم منطقه و عوامل ناکارآمدی برخی مسولین شدند تا مشخص شود علت این ناکارآمدی توسط چه سازمانی و مسولینی خلیج گرگان را به این روز انداخته است.

قطعا مسولین ناکارآمد از این پس دیگر خواب راحت ندارند چون چندین بار مقابل رسانه ها وعده وعیدهای زیادی دادند و تا بحال هیچ اتفاقی هم رخ نداده است.

امیدواریم مسولین محترم استان مخصوصا استاندار، مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه نماینده غرب استان هر چه سریعتر نسبت به این موضوع مهم ورود کنند، تا دیگر شاهد مشکلات و معضلات تلخی در این حوزه نباشیم.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.277 seconds.