.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ره‌پیک، قائم مقام دبیر شورای نگهبان:
۲۱ اردیبهشت آغاز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری / در رسیدگی به صلاحیت‌ نامزدهای ریاست جمهوری، به برنامه‌ آنها هم توجه می کنیم / این حق قانونی شورای نگهبان است که حتی بعد از تایید صلاحیت نامزدها، در صلاحیت آنها تجدیدنظر کند / هیچ داوطلبی با شورای نگهبان رایزنی نکرده
قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از ۲۱ اردیبهشت آغاز و به مدت پنج روز ادامه دارد.
۲۱ اردیبهشت آغاز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری / در رسیدگی به صلاحیت‌ نامزدهای ریاست جمهوری، به برنامه‌ آنها هم توجه می کنیم / این حق قانونی شورای نگهبان است که حتی بعد از تایید صلاحیت نامزدها، در صلاحیت آنها تجدیدنظر کند / هیچ داوطلبی با شورای نگهبان رایزنی نکرده

قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: اگر شورای نگهبان احراز کرد که حتی بعد از اعلام صلاحیت یک اتفاقی قبل از انتخابات افتاده که این از اسباب رد صلاحیت است، این حق قانونی شورای نگهبان است که در صلاحیت آن فرد تجدیدنظر کند لذا این فرقی هم نمی‌کند و ممکن است کسی در دوره قبل بعد از تائید صلاحیت و آنهم در مناظره و غیر مناظره و همچنین در زمان تبلیغات کار‌هایی را انجام داده که الان در این دوره - وقتی پرونده اش بررسی می‌شود - ببیند آن امور، اموری بوده که فاقد شرایط بوده، چه مربوط به گذشته و یا چه مربوط به این دوره باشد این حق نظارتی شورای نگهبان است که می‌تواند به بررسی مجدد صلاحیت آن فرد ورود کند.

به گزارش شمال نیوز به نقل ازخبرگزاری ها، سیامک ره‌پیک با حضور در برنامه تیتر یک شبکه خبر با اشاره به مصوبه اخیر شورای نگهبان در زمینه ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مصوبه سال ۹۶، شورای نگهبان تصویب کرد که سن متناسب، مدرک متناسب، عدم محکومیت‌های مختلف و سوابق کافی و قابل ارزیابی در مسئولیت‌های کلان کشور برای انتخابات لازم است.

وی با بیان اینکه این مصوبه در سال ۹۶ پیرو ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات گذرانده شد، ادامه داد: همچنین در سال گذشته مجلس شورای اسلامی براساس مصوبه شورای نگهبان در سال ۹۶، نزدیک به یک سال موضوع بررسی انتخابات را در دستور کار داشت و این موضوع چندین بار در صحن مجلس مطرح و پس از آن به شورای نگهبان آمد و همین شرایط چندگانه را نمایندگان به صورت جزیی و براساس نظری که شورای نگهبان داشت تصویب کردند؛ در همین اواخر هم شورای نگهبان این موضوع را بررسی کرد و این شورا از نظر ماهوی آن ۴۰ سال و مدرک کارشناسی ارشد و ۴ سال سوابق و عدم سوء پیشنه کیفری را قبول کرد و مخالف قانون اساسی و شرع ندانست.

وی افزود: هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام که بر سیاست‌ها کنترل داشته و بر آن نظارت می‌کند، ایرادی را به مصوبه مجلس گرفتند که طبق سیاست‌ها، شورای نگهبان بایستی این کار را انجام دهد نه مجلس، لذا شورای نگهبان در هفته‌های اخیر مصوبه خود را نگاه و در آن بازنگری کرده و همان مواردی که در مصوبه مجلس بود و شورای نگهبان هم ماهوی به آن ایرادی نداشت و سن متناسب را بین ۴۰ تا ۷۵ در نظر گرفت و مدرک را حداقل کارشناسی ارشد و گواهی سوءپیشینه و ۴ سال سابقه مدیریت کلان را ابلاغ کردیم، لذا این موضوع امر جدیدی نبوده است.

ره پیک اظهار داشت: شورای نگهبان ردصلاحیت گسترده ندارد؛ چند هزار نفر ثبت‌نام کننده با عدم صلاحیت قانونی داریم.

وی افزود: برای تمامی کسانی در انتخابات ثبت‌نام کنند پرونده تشکیل می‌شود، اما رسیدگی به آنان بخاطر نداشتن بسیاری از شرایط آسان است.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان صلاحیت کسانی که ویژگی‌های اصل ۱۱۵ را دارند تائید می‌کند.

وی افزود: قوانین جدید ریاست جمهوری سابقه چندساله‌ای برای اجرا و تصویب دارد لذا این یک امر طبیعی اداری سیاسی در کشور بوده است.

ره‌پیک در ادامه بیان داشت: ثبت نام کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری از ۲۱ اردیبهشت آغاز و به مدت پنج روز ادامه دارد.

وی افزود: شورای نگهبان بعد از ثبت نام نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری به مدت ۵ روز فرصت دارد تا بررسی صلاحیت را انجام دهد و در مواقع ضروری قانون گفته است که شورای نگهبان می‌تواند ۵ روز دیگر به بررسی صلاحیت‌ها اضافه کند.

وی تاکید کرد: شورای نگهبان بین ۵ الی ۱۰ روز رسیدگی به صلاحیت افراد را مدنظر قرار خواهد داد و پس از آن تبلیغات نامزد‌ها آغاز خواهد شد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فرصت بیست و چند روزه تا برگزاری انتخابات، فرصت کمی برای ارائه برنامه‌های نامزد‌های انتخاتباتی نیست؟ و آیا می‌توان این نقیصه را رفع کرد؟ گفت: در همان سال ۹۶ که شورای نگهبان مصوبه‌ای را بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات تعیین کرد، همان موقع یکی از ضوابط و معیار‌هایی که برای مدیر و مدبر بودن و رجل سیاسی و مذهبی بودن ذکر شد، ارائه برنامه بود لذا این موضوع از همان زمان مطرح شد.

وی بیان داشت: همچنین در مصوبه مجلس شورای اسلامی هم که البته به نتیجه نرسید آنجا هم موضوع ارائه برنامه نامزد‌ها مطرح شد، البته در همین مصوبه اصلاحی هم که به تازگی مطرح شده همین بحث یعنی ارائه برنامه مطرح شده است.

ره‌پیک با بیان اینکه نامزد‌هایی که مطرح هستند و اسامی آن‌ها در صدا و سیما مطرح شده، تقریبا به این موضوع توجه و شاید رسمی و غیر رسمی اعلام کرده‌اند که برنامه دارند، گفت: افراد ادعا دارند که برنامه شان هم حتی آماده است لذا فکر می‌کنم از جهت نامزد‌های انتخاباتی این موضوع از قبل مطرح شده و آمادگی در آن وجود دارد بنابراین آن‌هایی که فکر می‌کنند قصد شرکت در انتخابات را دارند برنامه‌هایی را آماده کرده‌اند و شورای نگهبان هم در حال برنامه‌ریزی است که انشالله در رسیدگی به صلاحیت‌ها به این برنامه‌ها هم توجه کند.

ره‌پیک در ادامه و در پاسخ به این سوال که برخی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری عنوان می‌کنند که به طور مستقیم و غیر مستقیم با شورای نگهبان درباره کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری رایزنی داشته‌اند و آیا این مسئله صحت دارد و یا خیر؟ گفت: اگر مقصود از شورای نگهبان آن ۱۲ عضو شورای نگهبان است و آن حیثیت حقوقی شورای نگهبان، باید گفت خیر. هیچ کس با شورای نگهبان به معنای شورای نگهبان رایزنی نکرده است و اساسا شورای نگهبان به این معنی با کسی رایزنی نمی‌کند، اما اگر داوطلبی بر فرض مثال بنده و یا یکی دیگر از اعضا را جایی دیده و برنامه‌اش را توضیح داده، این ممکن است؛ لذا اگر به این مسئله رایزنی با شورای نگهبان می‌گویند، بله این امکان‌پذیر است که با یک الی دو نفر مذاکره داشته باشند و در این حد ممکن است، اما طبیعتا اسم این موضوع رایزنی با شورای نگهبان نیست.

ره‌پیک در زمینه تصمیمات شورای نگهبان پیرو برخورد با رفتار غلط کسانی که صلاحیتشان احراز شده و، اما در تبلیغات و همچنین در مناظره‌ها رفتار صحیحی نداشته‌اند، گفت: ببنید این حق قانونی شورای نگهبان است و نیاز به تصمیم گیری ندارد.

وی تاکید کرد: اگر شورای نگهبان احراز کرد که حتی بعد از اعلام صلاحیت یک اتفاقی قبل از انتخابات افتاده که این از اسباب رد صلاحیت است، این حق قانونی شورای نگهبان است که در صلاحیت آن فرد تجدیدنظر کند لذا این فرقی هم نمی‌کند و ممکن است کسی در دوره قبل بعد از تائید صلاحیت و آنهم در مناظره و غیر مناظره و همچنین در زمان تبلیغات کار‌هایی را انجام داده که الان در این دوره - وقتی پرونده اش بررسی می‌شود - ببیند آن امور، اموری بوده که فاقد شرایط بوده، چه مربوط به گذشته و یا چه مربوط به این دوره باشد این حق نظارتی شورای نگهبان است که می‌تواند به بررسی مجدد صلاحیت آن فرد ورود کند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این امکان وجود دارد که کسانی که در دوره قبل انتخابات رد صلاحیت شده در این دوره صلاحیتشان تائید شود، گفت: امکان آن وجود دارد منتها اینکه این امکان چقدر محقق شود یک بحث دیگر است.

ره‌پیک در ادامه بیان داشت:از ۲۵ مرحله برگزاری انتخابات، ۲۴ مرحله به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، برای مرحله آخر که صندوق الکترونیکی است جمع بندی نشده و به این دور نیز نمی‌رسد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: برای سلامت مردم در روز رای گیری، هم تعداد شعب افزایش پیدا کرده و هم تمهیدات بهداشتی در داخل شعب دیده شده است


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.128 seconds.