.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پارلمان شهری و خرد جمعی
به قلم : مهندس علی یزدانپناه
پارلمان شهری و خرد جمعی

شمال نیوز : مطابق قانون، یکی از وظایف شورای شهر، برنامه‌ريزي در خصوص مشاركت مردم در انجام خدمات اجتماعي، اقتصادي، عمراني، فرهنگي، آموزشي و ساير امور رفاهي با موافقت دستگاههاي ذيربط است. این امر مهم زمانی حاصل خواهد شد که اعضای شورای شهر بصورت جدی به قدرت و توان مردم در پیشرفت و شکوفایی شهرها معتقد باشند. اعتقادی که بنیانگذار انقلاب حضرت امام خمینی (ره) هم، بارها به لزوم پایبندی به بسیج مردمی در سازندگی کشور تاکید داشته اند.

آنچه که در سطح جامعه مشاهده می شود بیانگر آن است که در برخی شهرها به دلایلی پارلمان های شهری آنگونه که شایسته است نتوانسته اند از پتانسیل بالقوه شهروندان بهره گیرند و این قسمت از وظایف پارلمان شهری شدیدا مغفول مانده است، بگونه ای که در برخی شهرها میان اعضای شورای شهر و مردم فاصله افتاده و یکی از دغدغه ها و گلایه های اولیه مردم در جامعه این است که چرا اعضای شورای شهر در زمان انتخابات قول های بسیار می دهند اما بعد از انتخابات پشت سر خودشان را هم نمی نگرند؟

همنشین نبودن مسئولین شهری با مردمی که با هزار امید و آرزو پای صندوق های رای می آیند عواقب ناخوشایندی خواهد داشت و سبب می شود که رفته رفته اعتماد مردم به مسئولین سلب گردد و از مشارکت مردم در انتخابات کاسته شود، بنابراین لزوم توجه جدی پارلمان شهری به بهره مندی از خرد جمعی در راستای شکوفایی شهرها شدیدا احساس می شود.

بنابر آنچه نگاشته شد اگر مردم احساس کنند در مسیر رشد و شکوفایی شهرشان دیده می شوند و در موفقیت شهر و استان و کشورشان سهم دارند، با جان و دل پای کار می آیند و نمونه آن را ما در دفاع مقدس مشاهده کرده ایم.

 

در دفاع مقدس مردم از جان و مال خود گذشتند و اکنون هم که در جای جای کشور ما ذهن های خلاق، ایده های عالی و طرح های قابل اجرایی دیده می شود، بهره مندی از خرد جمعی و نخبگان جامعه یکی از برکات همنشینی مسئولین شورای شهر با مردم خواهد بود.

 

بر کسی پوشیده نیست که هر کدام از این ایده های خلاقانه و ذهن های توانمند می تواند تحول بزرگی در مسیر پیشرفت شهرهای ما ایجاد نماید.

پیشنهاد نگارنده این متن به اعضای پارلمان شهری این است که در فواصل زمانی مشخص در محلات مختلف شهری بین مردم حاضر شوند و پای درد دل ها و سخنان مردم بنشینند.

 

اینکار چندین مزیت خواهد داشت، اول آنکه مردم بواسطه بیان مشکلات و دردهای خود، از نظر روحی احساس آرامش خواهند نمود و این شکل از رفتار مسئولین سبب دلگرمی شهروندان گردیده و از این طریق مردم به مسئولین اعتماد بهتر و بیشتری خواهند نمود.

 

دوم آنکه مسئولین برای تهیه چشم اندازهای استراتژیک و راهبردی که اهدافی دست یافتنی را برای شهر ترسیم کند، به شنیدن حرف مردم و بویژه نخبگان جامعه نیاز مبرم دارند و بواسطه این جلسات اولویت های اصلی شهر ها از نگاه مردم مشخص می گردد، لذا بهره گیری از خرد جمعی و شناخت اولویت ها سبب می شود مسئولین بودجه های شهر را صرف موضوعات کم اهمیت و دست چندم نکنند و منابع مختلف را حیف و میل ننمایند.

 

مطمئنا ایجاد وحدت و همبستگی از دیگر برکات جلسات مردم و مسئولین خواهد بود.

نکته قابل تامل این است که منظور از نخبگان جامعه فقط افراد تحصیل کرده در هر شهر نیستند بلکه کلیه افرادی هستند که در زمینه های مختلف به موفقیت هایی رسیده اند.
به عنوان مثال، کارفرمایی که ده ها و صدها نیروی کار را در اختیار دارد و یک فضای کسب و کار بزرگ را مدیریت می کند فارغ از اینکه تحصیلات دانشگاهی دارد یا خیر یک نخبه اقتصادی محسوب می شود و می توان از تجربیات او برای پیشرفت شهر بهره مند شد.

غرض آنکه پویایی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شهرهای ما ، زمانی به ثمر خواهد نشست که در آن مدیریت شهری بتواند با در نظر گرفتن فرصت ها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف موجود، برای آن چشم اندازی راهبردی، شایسته و در خور شان مردم آن شهر را پیش روی شهروندان بگذارد.

 

رسیدن به این مهم به بهترین شکل آن تنها از مسیر برنامه ریزی مشارکتی و بهره مندی از خرد جمعی حاصل می شود.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.112 seconds.