.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ظرفیت مدیریت شهری برای افزایش نشاط اجتماعی
ر دنیای امروز میزان شاد بودن شهروندان یکی از معیارهای قابل توجه پیشرفت اجتماعی است، وقتی مردم شهر مشارکت محور؛ شهر فردابا آرامش روحی و شادمانی در شهر زندگی می کنند نسبت به یکدیگر ....

شمال نیوز:  در دنیای امروز میزان شاد بودن شهروندان یکی از معیارهای قابل توجه پیشرفت اجتماعی است، وقتی مردم شهر مشارکت محور؛ شهر فردابا آرامش روحی و شادمانی در شهر زندگی می کنند نسبت به یکدیگر حس خوشایندتری دارند و تاثیرات آن در جامعه مشهود خواهد بود. از اینرو می توان نشاط اجتماعی را یکی از ابعاد سیاست توسعه شهری دانست. و در جامعه شهری ما که در فشار ناشی از تحریم ها و محدودیت های ناشی از شیوع کرونا ( از دست دادن مشاغل، تغییر سبک زندگی و ... ) روزهای سختی را سپری می کنند، اهمیت نشاط اجتماعی بیشتر نمایان می گردد.

تمامی یافته های کارشناسان امر نیز حاکی از آنست که افزایش نشاط اجتماعی در کاهش بیماری‌، افسردگی‌، کاهش مشکلات خانوادگی و آسیب های اجتماعی تأثیرگذار خواهد بود.

از سویی هدف قرار گرفتن کانون گرم خانواده ایرانی در میدان های مختلف جنگ نرم، این ضرورت را ایجاب می کند که مدیریت شهری باید برای خانواده و تعمیق باورهای شهروندان برنامه ریزی مناسب داشته باشد. نسخه فرهنگی و ورزشی که باید پُر محتوا ، بروز و نشاط آور باشد .

نگاهی به شهرهای شاد که مناسبات اجتماعی و فرهنگی موفقی دارند این نکته را نمایان می کند که مدیریت‌ شهری نقش جدی در افزایش نشاط اجتماعی دارد که بخشی از آن ناشی از اختیارات گسترده‌ای است که شهرداری‌ها و پارلمان‌های شهری دارند. بعبارتی شهرهای توسعه یافته با تکیه بر مدیریت یکپارچه شهری و شناخت دقیق از وضعیت شهر و شهروند، برنامه هایی را طراحی می کنند که نتیجه‌اش در نهایت افزایش نشاط اجتماعی و جامعه سالم و پویاست.

عوامل مهم تاثیرگذار در افزایش نشاط اجتماعی چیست؟

مجموعه فعالیت‌هایی که مدیریت شهری می‌تواند با هدف افزایش نشاط اجتماعی در سطح شهر انجام دهد عبارتند از:
- بکارگیری از ظرفیت های بخش خصوصی برای افزایش کیفی اماکن فرهنگی(سینما، کتابخانه و ...) و ورزشی مانند ایجاد مسیرهای پیاده راهی شهری با ایستگاه های مکث فرهنگی که در امتداد توسعه ورزش همگانی تعریف می شود
- افزایش تعاملات اجتماعی نشاط آور برای شهروندان مانند برگزاری نمایشگاه های مختلف مانند ؛ برپایی نمایشگاه هنرهای فردی و خانوادگی، هنرهای تجسمی، آشپزی و ...

- توجه به نما و منظر شهری که بر روح و روان شهروندان تاثیرات شگرف مثبتی دارد مانند استفاده از رنگ‌های شاد در سطح شهرها، استفاده از پوشش گیاهی مناسب در سطح فضاهای شهری

- برجسته سازی ویژگی های منحصربفرد بومی با هدف برند سازی برای شهر که موجب افزایش دلبستگی و امید شهروندان خواهد شد.

اما چند نکته برای اجرای موثر برنامه های نشاط اجتماعی؛

نخست ؛ برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که اقدامات از درون محله‌ها آغاز شود تا خود مردم برای افزایش میزان شادی اعضای خانواده خود به سمت مشارکت روی آورند که منجر به انسجام اجتماعی نیز خواهد شد .

دوم ؛ برای فرهنگ سازی نشاط اجتماعی باید از ظرفیت مدارس و دانشگاه‌ها بهره گرفته شود.

سوم ؛ نشاط اجتماعی ، بدون تبلیغ و اطلاع رسانی مناسب هرگز بصورت کامل محقق نخواهد شد و در این مسیر نقش رسانه ها بسیار مهم است.

صدیقه قاسمی پاشاکلایی-حقوقدان


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.141 seconds.