.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مدیریت شهری، ظرفیت‌های قائم‌شهر و زنگ خطری که به صدا درآمد
به قلم : علی خداشناس - قائم شهر
مدیریت شهری، ظرفیت‌های قائم‌شهر و زنگ خطری که به صدا درآمد

شمال نیوز: اگر مطالعه دقیقی از اقلیم مازندران داشته باشیم و مروری هم به چالش‌های شهرها و مناطق این استان از غرب تا شرق بیندازیم، متوجه این حقیقت می‌شویم که بخش اعظمی از مشکلات شهرهای استان، مشابه هستند به‌عنوان نمونه تقریباً همه شهرهای مازندران از معضل ترافیک، پسماند و آبگرفتگی معابر و کمبود فضای سبز رنج می‌برند اما «قائم‌شهر» افزون بر این موارد، چند مشکل دیگر دارد که کار مدیران شهری را دشوار و تکلیف آنان را سنگین می‌کند.    

 

قائم‌شهر از دیرباز شهری کارگری بود و واحدهای بی‌شماری که در این شهر و اطراف آن وجود داشت و فعال بود، موجب شد کارگران بسیاری به این شهر آمدند و ساکن شدند و نیاز به توجه ویژه دارند به‌خصوص در شرایط کرونا که موجب کاهش یا قطع کامل منابع درآمد برخی شهروندان گردید.

 

نکته بعدی در مورد این شهر، گسترده بودن پهنه شهری آن است که با وجود خیابان‌های اصلی کم‌عرض تردد از نقطه‌ای به نقطه دیگر را در ساعات اوج ترافیک، دشوار کرده است ضمن اینکه یکی از مختصات این شهر وجود آسفالت‌های فرسوده و کوچه و خیابان‌های پر از چاله و حفره‌های بعضاً عمیق است و باید با احداث گذرگاه‌های غیرهم‌سطح  و پل‌های هوایی این مشکل مدیریت شود چون در شرایط امروز، امکان صدور دستور عقب‌نشینی و تعریض خیابان‌ها و معابر اصلی در بافت اصلی قائم‌شهر منتفی است.
 

 

برای ترمیم آسفالت کوچه ها و معابر شهر نیز لکه‌گیری مداوم و مستمر ضروری است و افزون برآن  اتمام طرح‌های نیمه‌تمام و در دستورکار قرار دادن اولویت‌هایی چون موضوع مهم پسماند نباید از نگاه تیزبین اعضای شورای ششم مغفول بماند.

 

سومین نکته در این خصوص پایین بودن منابع درآمدی شهر در مقایسه با برخی شهرهای استان است که اجرای طرح‌های عمران شهری را به یک چالش بزرگ و هدفی دورازدسترس تبدیل ‌کرد و در چنین شرایطی اعضای شورای شهر، هم باید به فکر تأمین منابع درآمدی جدید باشند و هم توزیع عادلانه خدمات را مدنظر داشته باشند و از حاشیه شهر غفلت نکنند.

 

متاسفانه قرار گرفتن قائم شهر در میان دو شهر بزرگ ساری و بابل که اولی مرکز استان و دومی همواره مدعی تصاحب جایگاه مرکز استان است موجب شد تا کمتر به آن توجه شود و مدیران و مسئولان ارشد استان تنها نگاهی گذرا و عبوری به آن دارند و هیچگاه در جذب اعتبارات ، آنچنان که باید دیده نشده و حق آن ادا نشد.

 

قائم شهر که روزی مراکز مهم اقتصادی استان در آن مستقر بود، امروزبا ورشکستگی صنایع در بدترین شرایط اقتصادی قرار دارد و بی کاری و رکود اقتصادی خانواده های قائم شهری را رنج می دهد.

 

همانگونه که مستحضرید در سال های گذشته سرپرستی بانک های ملی، ملت، صادرات و ... در قائم شهر مستقر بوده و شرکت ملی نفت استان نیز در این شهر مدیریت استانی خود را به انجام می رسانده که با تصمیمات جزیره ای برخی در شهرهای اطراف این فرصت های اقتصادی از این شهر کوچ و تبع آن با فروپاشی کارخانجات نساجی ، اقتصاد شهر نیز به ناکجاآباد رفت و زنگ خطری بزرگ برای شهرما به صدا درآمد.

 

نکته جالب توجه اینجاست که علی رغم بی مهری های صورت گرفته به قائم‌شهر،  ظرفیت‌های ارزشمند «نخبگان» و «نیروی انسانی کارامد و جوان» هم داریم که در نوع خود، منحصر به فرد است و اگر مدیران شهری ، نمایندگان محترم مجلس و همه تصمیم سازان در این بخش، زمان بگذارند و از نگاه این نخبگان و سرآمدان  استفاده کنند، اتاق فکری در کنار شورای شهرو سایر نهادهای تصمیم گیری  تشکیل دهند و از نخبگان خلاق و نظرات دلسوزانه آنان بهره ببرند می‌توان فردای روشنی برای این شهر ترسیم کنند.

 

نیروی انسانی جوان و باانگیزه، صاحبان سرمایه و کارآفرینان خوشنام،  رودخانه سیاه رود و تلار، ظرفیت‌های گردشگری موجود در شهر و ... ازجمله دیگر پتانسیل‌ها است که تا امروز در حدی که شایسته بود از آن استفاده نشد و حتی می‌توان گفت قائمشهر بیش از دیگر شهرهای استان با کمبود امکانات زیربنایی، خدماتی، سازمانی و تبلیغاتی و فضای سبز برای گسترش صنعت توریسم و جذب گردشگر مواجه است.

 

بازارهای هفتگی، روزبازارها و فعالان مشاغل خانگی و اقتصاد خُرد از دیگر ظرفیت‌های قائم‌شهر است که انتظار می رود مکانیسم‌هایی برای استفاده بهینه از این فضاها تعیین شود تا رونق به اقتصاد شهر باز گردد، اقتصادی که در چهارده ماه اخیر و در شیوع کرونا، آسیب بیشتر و فراوانی دیده است و ترمیم آن هم نیاز به زمان دارد و هم تشریک مساعی همه نخبگان، دلسوزان و مدیران را طلب می‌کند.
 

 

اما اگر تصمیم سازان حوزه شهر و استان با بی تفاوتی از کنار این ظرفیت‌ها عبور کنند و تلاشی در استفاده و فرداها برای جبران این کاستی ها خیلی دیر خواهد بود.

 

اما شهروندان فهیم و فرهیخته قائم شهر؛

 

با توجه به آنچه مصرحه گردید توصیه اکید و نهایی کارشناسان و صاحب نظران به شهروندان این است که در انتخاب نامزدهای برتر و اصلح دقت کنند و در نهایت، بهترین‌های شهر را روانه پارلمان محلی کنند، تا آنان نیز بهترین عملکرد و شیرین‌ترین خاطرات را برای شهروندان محترم رقم بزنند.

 

توجه به سوابق مدیریتی، پاکدستی، اصالت خانوادگی، تعهد و تخصص مهمترین شاخصه هایی است که باید مدنظر قرار گیرد تا شورایی کارآمد و « شهر و شهروندی سرفراز»  داشته باشیم.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.069 seconds.