.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شهید دیپلمات مازندرانی گمنام خطه علویان
اول اسفند، سالروز حمله هوایی جنگنده عراقی به هواپیمای حامل دیپلمات های ایرانی، یادی از شهید روحانی عیسی نیا دیپلمات گمنام مازندرانی در ذهن ها متبادر شد.

شمال نیوز: اول اسفند، سالروز حمله هوایی جنگنده عراقی به هواپیمای حامل دیپلمات های ایرانی، یادی از شهید روحانی عیسی نیا دیپلمات گمنام مازندرانی در ذهن ها متبادر شد.


زندگینامه شهید

شهید عیسی نیا در سال 1334 در روستای شهیدپرور و باصفای قراخیل از توابع قائم شهر و در خانواده ای کاملا مذهبی دیده به جهان گشود.

دوران کودکی را در زادگاهش، با شور کودکانه به پایان رساند. زمان رفتن به مدرسه فرا رسیده بود، به کمک پدر بزرگوارش (مرحوم حاجی جلال عیسی نیا معلمی که بیش از 45 شهید و ده ها جانباز و آزاده و رزمنده دفاع مقدس روستای قراخیل در مکتب خانه اش قرآن فراگرفته و درس ایثار و جانبازی در راه اسلام را امتحان پس داده، یک جز قرآن را حفظ کرده، با دلی لبریز از عشق به معارف ناب در مکتب قرآنی پدرش با آموزه های دینی مانوس شد.

کلاس دوم ابتدایی بود که جلسات انس با قرآن و تشویق دیگر روحانیون، انگیزه‌ای شد تا قدم به عرصة پاک مکتب امام جعفرصادق(ص) گذارد.

راهی مدرسه علمی رستم‌کلای بهشهر شد. پس از شش سال، خود را آماده قدم نهادن در دریای بی‌کران فقه آل محمد(ص) دید، همزمان با تحصیل دروس خارج فقه در محضر آیات عظام شبیری زنجانی، مرعشی نجفی، مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، صالحی مازندران وعلوی گرگانی، تحصیل در دانشگاه را نیز دنبال کرد.

 

 

تحصیلش در مدرسه فیضیه قم، مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی شد، درکنار دیگر اقشار مردمی، حضوری فعال در مبارزات علیه نظام طاغوت داشت. مکررا در تعقیب و گریز با ساواک، خانه اش پناهگاه و محل برنامه ریزی دوستان همرزم و انقلابی اش بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام در جهت عمران و آبادی روستاها با حفظ روحیه جهادی، مسئولیت جهادسازندگی قم را بر عهده گرفت.

در ادامه فعالیت های جهادی خود، سرپرستی هلال احمر قم را پذیرفته و پس از مدتی مسئول فرهنگی آموزش و پرورش قم شد.

پیشنهاد همکاری در وزارت امورخارجه توسط معاون وقت وزارت خارجه که در زمان شهرداری وی در قم با توانمندی و مسئولیت های فرهنگی شهید عیسی نیا آشنایی داشت. ابتدا با مخالفت مرحوم پرورش (وزیر وقت آموزش و پرورش) مواجه شد ولی نهایتا با درخواست مجدد دکتر ولایتی، موافقت انتقال شهید به وزارت خارجه اخذ شد.

وی درمعاونت اداره روابط فرهنگی و اداره پنجم سیاسی در کسوت یک روحانی فعال و دیپلمات برجسته بسیار خوش درخشید، به طوری که خاطرات دوستان و همکاران شهید که امروزه در مقام معاون وزیر و مدیران کل حوزه سیاسی و کنسولی و سفرای خارج از کشور انجام وظیفه خطیر دیپلماسی خارجی را برعهده دارند حکایت از ورزیدگی در سخن، آراستگی در ظاه، نشاط و بشاشیت در روابط عمومی و اخلاص وی در عمل گواهی می دهد.


http://www.shomalnews.com/photo/139290130484303343.jpg

 

شهید عیسی نیا آشنا به زبان های عربی و انگلیسی، پس از آخرین حضور سیاسی خود به عنوان نماینده دکتر ولایتی در کنگره بین الملل اقبال لاهوری، تصمیم به حضور مجدد در کنار رزمندگان دفاع مقدس گرفت. وی در حالی برای چهارمین مرحله عازم جبهه های جنگ می شد که از نقاهت اثرات جراحت شیمیایی دشمن بشدت رنج می برد.

 

لحظه عروج برای فاو

 

 شهید عیسی نیا در اول اسفند 64 به همراه جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و مسئولان دستگاه های اجرایی و شهید محلاتی(نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران) و سه شهید دیپلمات دیگر وزارتخارجه با هواپیمای فرنشیپ نیروی هوایی حامل پیام و هدایای حضرت امام برای فاتحان عملیات والفجر8 عازم منطقه عملیاتی فاو بودند. ساعت دقیق پرواز، اسامی مسافران و هدف پرواز توسط ستون پنجم و منافقین کوردل به عراق مخابره شد.

دو فروند میگ شکاری عراق، به امید اعطای پناهندگی سیاسی به خلبان و اسارات مسافران، هواپیمای ایرانی را حوالی اهواز، محاصره و تعقیب کردند، بنا به اطلاعات استخراج شده از جعبه سیاه ، مقاومت جسورانه خلبان ایرانی بدون توجه به اخطارهای مکرر دشمن و پیام شهید محلاتی به نمایندگی از همراهانش به تهدیدات خلبان میگ عراقی، مبنی بر ترجیح افتخار شهادت بر اسارت و سرسپردگی حزب بعث، آتش خشم بر خرمن دشمن انداخت.

در حالی که صدای تلاوت قرآن مجید، یک صدا از داخل هواپیما به گوش می‌رسید در این هنگام، دشمن زبون نخستین موشک را شلیک می‌کند. به گفته شاهدان عینی که از پایین شاهد ماجرا بوده‌ بال چپ هواپیما کنده می‌شود. خلبان، با مهارت تلاش می‌کند هواپیما را در جایی مسطح فرود آورد. جنگنده عراقی با مشاهده شجاعت و مهارت خلبان ایرانی، دومین موشک را نیز به سوی هواپیمای آسیب‌دیده، شلیک کند.

هواپیما چند تکه شده و مسافران از آن ارتفاع به سوی زمین روانه و در حقیقت به آسمان پر می‌کشند.. و تمامی40 سرنشین آن ظهرجمعه اول اسفند 64  به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

آری، شهید عیسی نیا آنگاه که از زمین اوج گرفت و به آسمان پرواز کرد، هرگز فرود نیامد. این پرواز بی‌ فرود شیخ اسد الله، اوج شکوه شهادت بود و قطره‌های خونش مانند باران رحمت الهی از آسمان به زمین بارید و زمینیان را شرمنده رشادت خود کرد.

پیکر نازنین این شهید بزرگوار در مراسم باشکوهی با حضور جمع کثیری از فرماندهان لشکری و مسئولان کشوری، رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مردم شهیدپرور از مقابل مجلس شورای اسلامی تشیع، پس از انتقال به مازندران در ششم اسفند ماه 1364 بر فراز دستان هزاران چشم اشکبار، در امامزاده طاهر قراخیل قائم‌شهر به خاک سپرده شد تا سندی دیگر بر سرافرازی این قوم مظلوم و استوار بی‌افزاید.


بخشی از پیام حضرت امام خمینی(ره)


جنایتکاران عفلقی که در جنگ‏ها و بویژه جبهه فاو خود را عاجز می‏‌بینند و سراسیمه به هر دری می‏ زنند و برای نجات خود به هر حشیشی متوسل می شوند، به جنایت مفتضحانه دیگری دست زدند که آبروی نداشته آنان را در مجامع آزاد جهانی بر باد داد. ملتی که برای رضای حق تعالی انقلاب کرد و برای ارزش های معنوی انسانی به ‏پا خاسته است چه باک دارد از شهادت عزیزان و آسیب دیدن نور چشمانش و تحمل سختی‏ ها، که جنت لقا الله که فوق تصور عارفان است، برایشان محفوظ است.

امید آن دارم که ولی نعم. این میهمانان را که به سوی او می ‏روند از محضر خود کامیاب فرماید و به رزمندگان غرورآفرین نیز قدرت بیشتر و قوت والاتر عنایت کرده و به همه ملت عزیز بویژه آنان که در جهاد فی سبیل ‏الله فعالیت و دخالت داشته   عزت و عظمت مرحمت کند و به این عزیزانم که از چهره ‏های درخشان انقلاب بوده و راه خداوند تحمل سختی‏ ها کرده و رنج ‏ها کشیده و با قامت استوار ایستادگی کردند و در این جنایت عظیم هوایی عفلقیان که با جاسوسی منافقین ملحد به شهادت رسیده‏ و به سوی او پرواز کرده ‏اند اجازه ورود به محفل شهدای صدر اسلام مرحمت و اجازه ورود به محضر خاص خود را که اجری فوق تصور ماست عنایت فرماید و به بازماندگان محترم شهدا نیز صبر و اجر مرحمت فرماید.

 

 


از آنجا که در این حادثه جمع تعداد زیادی از علما و روحانیون مبارز به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، این روز، روز روحانیت و دفاع مقدس نامگذاری شد تا بدین وسیله همه ساله از مجاهدات خستگی‏ ناپذیر این پاسداران راستین اسلام و انقلاب، قدردانی شود.


وصیت نامه شهید

والذین‌ جاهدوا فینا لنهدینهم‌ سبلنا. شکر و سپاس‌ بی‌کران‌ بر خدای‌ را که‌ برای‌ چندمین‌ بار، سعادت‌ را یار و توفیق‌ راه‌ حقیر غرق‌ در گناه‌ و امیال‌ نفسانی‌کرده تا بتوانم‌ به‌ زیارت‌ رزمندگان‌ اسلام‌ نایل‌ آمده‌ و از آن‌ همه‌ شجاعت‌ و شهامت‌، ایمان‌، اخلاص‌ و انسانیت‌، انسانهای‌ برتر از فرشته‌، بهره‌ گیرم.

خدایا! تو را شکر که‌ عنایت‌ فرمودی‌ تا از لجن‌ زار مادیت‌ به‌ در آیم‌ و در جوار پویندگان‌ راهت‌ قرار گیرم‌. خدایا! برای‌ همیشه‌ مردم‌ نجیب‌ ایران‌ و مسلمانان‌ متعهد جهان‌ را حامی‌ باش‌ و ما را لحظه‌ای‌ به‌ خودمان‌ وامگذار که‌ در آن‌ صورت‌ از فیوضات‌ انسانی‌ بهره‌ای‌ بر ما نیست‌.

برادران‌ و خواهران‌! عمری‌ آرزوی‌ زیارت‌ امام‌ حسین‌(ع) را داشتیم‌ و می‌گفتیم:‌ ای‌ کاش‌ در رکاب‌ اباعبدالله‌ در کربلا بودیم‌ و برای‌ دفاع‌ از اسلام‌ وقرآن‌ شمشیر می‌زدیم‌.

حالا‌ پسر حسین‌ آمده و پرچم‌ خونین‌ پسر فاطمه‌ در دست‌ قدرتمند اوست و من‌ و تو در معرض‌ آزمایش‌ و خدا نظاره‌‌گر حرکت‌ ما است که‌ آیا به‌ سوی‌ حسین‌ می‌شتابیم‌ یا ره‌ یزید می‌پیماییم‌.جهان‌ به‌ اتمام‌ می‌رسد و قیامت‌ در فرا راه‌ است و پیروزی‌ از آن‌ سفیدرویان‌ است‌.

فاصحاب‌ المیمنه‌ ما اصحاب‌ المیمنه‌ و اصحاب‌ المشئمه‌ ما اصحاب‌ المشئمه پدر و مادر! در مقابل‌ آن‌ همه‌ رنج‌ و زحمت‌ تنها چیزی‌ که‌ به‌ عنوان‌ جواب‌ دارم‌ اجر اخروی‌ است‌ و بدانید پیش‌خدا و رسول‌ سربلندید. برادران‌ و خواهران! برای‌ شما آرزوی‌ توفیق‌ خدمت‌ به‌ اسلام‌ را دارم‌.

همسرم‌! می‌دانم‌ زحمات‌ و مشکلات‌ فراوانی‌ را تحمل‌ کرده و مطمئنم‌ مشکلات‌ بعدی‌ را نیز تحمل‌ خواهی‌ کرد وجگرگوشگان‌ را طوری‌ تربیت‌ خواهی‌ کرد که‌  افتخاری‌ برای‌ جامعه‌ شوند.

فرزندان‌ عزیزم، همان‌ گونه‌ که‌ رهبر کبیر انقلاب‌ فرمودند: با دو بال‌ پرواز کنید؛ بال‌ علم‌ و بال‌ تقوی‌ که ‌سعادت‌ دو جهان‌ در این‌ گونه‌ پروازها است. خدایا! به‌ عزت‌ و جلالت‌ سوگند. خدایا! به‌ خون‌ مطهر و مقدس‌ شهیدان‌ تاریخ‌ از هابیل‌ تا هابیلیان‌ زمان‌ سوگند. پروردگارا! به‌ مناجات‌های‌ دل‌ شب‌ پویندگان‌ راهت‌ سوگند.

يك فروند هواپيماي اف ـ 27 (فرند شيپِ) نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران ،توسط دو فروند ميگ عراقي در نزديكي هاي شهر اهواز سرنگون شد. 

جنگنده هاي شكاري عراق ، ابتدا به خلبان هواپيما (سرهنگ درويش ) پيشنهاد داده بودند كه در صورت فروددر خاك عراق ، به او ساير خدمه ، پناهندگي سياسي در هر يك از كشورهاي آزاد جهان را خواهند داد، اما اين افسر شجاع ، اتخاذ تصميم نهايي را به آيت الله محلاتي واگذار كرد و آيت الله ، شهادت را به اسارت در نزد دشمنان بعثي ترجيح دادند و آماده هرگونه حادثه اي گرديدند. زمان اين رويداد ،در بحبوحه جنگ (روز اول اسفند 1364) بود. روح شان شاد .


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

رضا - سوادکوه 4 اسفند 1399
روحش شاد و یادشان گرامی

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.088 seconds.