.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
لجنزار مدیریتی فاتحه همه را می خواند!
 لجنزار مدیریتی فاتحه همه را می خواند!

شمال نیوز :  " بالا بروید یا پایین بیایید ،  مادام که در آن جامعه در یک سو گرسنه بیچاره از سرما لرزان وجود دارد، و از سوی دیگر متنعمان برخوردار از همه چیز، این جامعه لجن است.

 

آیا کسی در دنیا منتظر این می شود که ببیند آن جامعه ، جامعه اسلامی است، یا انجیلی، یا توراتی، یا بودایی، یا اوستایی، یا مائوئیست؟ نگاه می کند اگر در جامعه به همه انسانها به چشم انسان نگاه می شود و ضرورتهای زندگی آنها تأمین می شود… در جامعه ای دیگر به انسانها به عنوان انسان نگاه نمی شود، احتیاجات آنها بی ارزش است، خیابانهای یک طرف شهر گلکاری دارد، اما طرف دیگرش چندین سال است که چاله – چوله هایش به دره و ماهور تبدیل شده.

 

این جامعه هر برچسبی می خواهد داشته باشد، آیا مردم سالم دنیا در رده بندی این دو نوع جامعه و خوب و بد کردنش حالت انتظار پیدا می کنند و می گویند ببینیم آیات قرآن در این زمینه چه می گوید؟ یا انجیل در این باره چه گفته؟ نصوص اوستا چه می فرماید؟ اوپانیشادهای آیین هندی چه می گوید؟ کتاب مائو در این باره چه آورده؟ لنین در این زمینه چه گفته؟ مارکس چه گفته؟ این حرفها نیست. منتظر اینها نیستیم. می گوییم این جامعه بد است؛ نافص است؛ دارای کمبود است. شکی نیست. این قدر بحث نمی خواهد."۱

 

حال سوال اینست جامعه ای که در یک سمت آن گورخوابانی از سوز سرما به گورهای گورستان پناه میبرند و عده ای  نه تنها غرق در نعماتند بلکه آن را به نمایش و اشتراک می گذارند و اصطلاحا پز می دهند _ جامعه ای که به فرمایش شهید بهشتی "لجن" است_ حاصل مدیریت چه کسانی است؟

 

سواستفاده از جایگاه قدرت و تامین منافع شخصی به جای تامین منافع مردم یکی از تعاریف فساد است، اختلاس یا به تعبیری دزدی اموال عمومی، رشوه یا به عبارتی باج گیری مدرن برای رسیدگی به اموری که وظیفه ذاتی یک مسئول است و حاصل جمع آنچه گفته شد با بی کفایتی و ناکارآمدی، نتیجه اش جامعه ایست که بالا و پایین دارد و بالانشینانش از فرط پر خوری نمیتوانند از جایشان بلند شوند و پایین دستانش  از شدت فقر و نداری!

"شعار این است چرا بیت المال مسلمین را یک عده به خودشان اختصاص دادند؟
چرا حلال خدا را حرام میکنند و چرا حرام خدا را حلال میکنند؟
چرا مردم را دو دسته کرده اند؟
یک مردمی که فقیرِ فقیرند و دردمند و یک عده مردی که از پرخوری نمی توانند از جایشان بلند شوند."۲

البته بنا بر سیاه نمایی نیست و نباید منکر مجموعه اقدامات بی نظیر نظام در فقر زدایی شد و نباید عملکرد بیشمار مدیران پاک دست را تخطئه کرد اما فاصله  واقعیت و حقیقت و آنچه که هست و آنچه که باید باشد آنقدری هست که دل هر دلسوزی را به درد آورد و صدای هر انسان آزاده ای را بلند کند.

 

فساد و بی کفایتی، پاشنه آشیل هر نظامی است که به نام دین حکومت میکند و میتواند بدترین اتفاق برای انقلابی باشد که منادیانش به نام اصلاح فساد بپا خواسته بودند.
درست یا غلط هر اختلاس و ارتشا و بی کفایتی به پای دین نوشته می شود و جریان انقلاب چگونه این شبه را پاسخ گوید که اگر دین و نظام شما بر حق است چرا جامعه شما و حکومت شما جز پیشرو ترین، پیشرفته ترین و با اخلاق ترین جوامع بشری نیست؟

 

گناه بزرگ مسئولان در یک نظام دینی ، این دزدی ها و ناکارآمدی ها نیست_ که البته آن هم هست_ گناه کبیره و نابخشودنی آنان این است که همه این ناکارآمدی ها و فسادها به پای دین نوشته می شود و مردم را از اصل دین زده و بیزار می کند.

" باید با کمال دقت، کسانی که در راس هستند اشخاص ناظر بفرستند، همه جا را تحت نظر بگیرند؛ برای اینکه اگر- خدای نخواسته- از چهار نفر یک امر خلاف قاعده‌ای، یک امری که در زمان سابق اتفاق می‌افتاد، اگر حالا  اتفاق بیفتد، همه‌تان بدنام می‌شوید."۳

 

جای دوری نمیرویم، به عنوان مثال میتوان به حواشی و اتفاقات شهرداری ساری اشاره کرد. گرچه نگارنده معتقد است فارغ از هر گونه قضاوت عجولانه و جناحی، اتفاقات شهرداری ساری نیاز به یک پژوهش و واکاوی فراجناحی و منصفانه و عمیق دارد، اما دستگیری بیش از ده مدیر سابق شهرداری و برخی اعضای کنونی شورای شهر ساری به اتهامات و جرایمی از قبیل اخذ رشوه، اختلاس و سایر جرایم مالی چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.۴

کار قضاوت را به دستگاه قضا می سپاریم اما این اتهامات و هر بازداشتی، تیشه ای است که به ریشه اعتماد عمومی و پشتوانه مردمی نظام می خورد و به نظرم حقوقدانان باید فکری دراندازند و جرمی تعریف شود به نام " از بین بردن اعتماد عمومی" و دادگاهی تشکیل شود به نام " دادگاه ویژه مسئولین" و در آنجا تمام مسئولین، چه انتخابی و چه انتصابی، چه مرتکب جرایم مالی شده باشند چه نشده باشند، برای هر تصمیم غلطی که در دوره ی مدیریتی شان گرفته اند و هر جرمی که مرتکب شدند و آن تصمیم و جرم منجر به کاستن از اعتماد عمومی به نظام و بدبینی مردم به دین شده باشد، بصورت جداگانه محاکمه شوند.

 

قاطعیت این دادگاه میتواند موجب تصفیه لجنزار مدیریتی در تمام سطوح و رده های حاکمیتی نظام شود و بخشی از اعتماد از دست رفته را برگرداند.

 

گرچه پیشنهاد نگارنده این است اما بهر حال و من حیث المجموع آنچه که قطعی به نظر می رسد نیاز  کشور و حاکمیت به اقدامی سریع و قاطع و موثر در گام دوم انقلاب برای پاکسازی نظام در همه رده ها و کاستن از فاصله طبقاتی و خدمت رسانی به مردم است.

" باید به حسب واقع، به حسب انصاف، به حسب وجدان، این مردمی که شماها را روی کار آورده‌اند، این مردم زاغه‌نشین که شماها را روی مسند نشانده‌اند ملاحظه آنها را بکنید، و این جمهوری را تضعیفش نکنید. بترسید از آن روزی که مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست، و یک انفجار حاصل بشود. از آن روز بترسید که ممکن است یکی از «ایام الله»- خدای نخواسته- باز پیدا بشود. و آن روز دیگر قضیه این نیست که برگردیم به 22 بهمن. قضیه [این‌] است که فاتحه همه ما را می‌خوانند! "۵

حمید طالبی


۱.کتاب بایدها و نبایدها، شهید بهشتی
۲.کتاب حماسه حسینی، جلدیک، شهید مطهری
۳. حضرت امام خمینی(ره)، سخنرانی عمومی
۴.به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در زمینه پرونده شورای شهر و شهرداری ساری تا کنون بیش از 10 نفر از مدیران سابق شهرداری و 4 نفر از اعضای شورای فعلی شهر ساری با عنوان اخذ رشوه، اختلاس، تضییع حقوق عمومی و سایر جرائم مالی دستگیر و بازداشت شده‌اند، خبرگزاری تسنیم ۹۹/۵/۳۱
۵.حضرت امام خمینی(ره)، سخنرانی در جمع نمایندگان مجالس اول و دوم شورای اسلامی


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.146 seconds.