.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بازتاب رسانه‌های بیگانه از کناره‌گیری آیت الله جوادی آملی

کناره گیری آیت الله جوادی آملی از امامت جمعه شهر قم بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بیگانه داشته است. آنچه در پی می‌آید، بخشی از آن است.

رادیو فردا: آيت الله جوادی آملی از امامت جمعه موقت قم کناره گيری کرد

آيت‌الله جوادی ‌آملی امروز در خطبه‌های نماز جمعه قم اعلام کرد که از امامت موقت نماز جمعه اين شهر کناره گيری می کند. او بدون آنکه بصراحت علت کناره گيری خود را بيان کند، تنها گفت که بعد از اين، از حضور در نماز جمعه و اقامه نماز معذوراست و اگر نتوانسته است به وظيفه خود به خوبی عمل کند، از نمازگزاران عذرخواهی می ‌کند.

آيت الله جوادی آملی پس از انتخابات رياست جمهوری اسلامی در خطبه های نماز جمعه خود از آنچه که او آن را برخوردهای غير اخلاقی در مناظرات کانديداها در تلويزيون خوانده بود، انتقاد کرده بود. در پی آن خطبه ها، عده ای از هواداران محمود احمدی نژاد بر عليه او در قم تظاهرات کرده بودند. همچنين آستانه حضرت معصومه در قم نام آيت الله جوادی را از فهرست سخنرانان مراسم شب های احيا ، حذف کرده بود. آيت الله جوادی آملی از اعضای مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز هست.



بی بی سی: کناره گیری آیت الله جوادی آملی از امامت جمعه شهر قم

آیت الله عبدالله جوادی آملی امام جمعه قم در خطبه های نماز جمعه این هفته با عذرخواهی از مردم، کناره گیری خود را از امامت جمعه شهر قم را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای جوادی آملی، در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر قم گفت:"بنده از ادامه حضور در نماز جمعه و اقامه نماز معذورم و از تمامی نمازگزاران در طول این سالها که نتوانستم به وظیفه خود به خوبی عمل کنم، عذرخواهی می کنم."

آقای جوادی آملی گفت که امام جمعه دو مسئولیت مهم روحانیت "یعنی سیرو سفر در من الاخلق و الی الحق و پیام آوری دستورات الهی" را بر عهده دارد و اگر به آنها نتواند عمل کند نزد خدا مسئول خواهد بود.

این روحانی ارشد که از روحانیون راستگرا به حساب می آید با اشاره به وظایف امام جمعه گفت که "خداوند فرموده است که اگر مردم مشکلی داشتند به نماز پناه برده و مشکل خود را برطرف کنند، مردم صدها مشکل دارند که باید این را امام جمعه بیان کند و اگر بیان کرد و مشکل رفع شد، نشانه این است که خوب بیان کرده اما اگر مشکل رفع نشد، امام جمعه نتوانسته است مطلب خود را بیان کند."

احتمال کنارگیری آقای جوادی آملی که سالها امامت جمعه موقت شهر قم را بر عهده داشت، بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده بود.



ماجرا هاله نور

در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری، فیلمی از ملاقات محمود احمدی نژاد با آیت الله جوادی آملی و اظهارات آقای احمدی نژاد در مورد احاطه شدن با هاله نور به طور گسترده توسط طرفداران سایر نامزدهای انتخاباتی انتشار یافت و به عنوان نمونه ای از مبالغه گویی رئیس جمهوری مورد استناد قرار گرفت.

با وجودی که آقای احمدی نژاد بعدا این اظهارات را تکذیب کرد، اما در زمان مبارزات انتخاباتی سایت قلم، متعلق به میر حسین موسوی، نوشت که دفتر آیت الله جوادی آملی این ماجرا را تایید کرده است.

بعد از انتشار نتیجه انتخابات، آیت الله جوادی آملی، که به عنوان یکی از روحانیون راستگرا شهرت دارد، مانند اکثر روحانیون ارشد ایران از ارسال پیام تبریک برای محمود احمدی نژاد خودداری ورزید و در مورد اعلام پیروزی آقای احمدی نژاد اظهار نظر مشخصی نکرد.

موضع آیت الله جوادی آملی در قبال نتیجه انتخابات واکنش برخی طلاب طرفدار آقای احمدی نژاد و ناخرسندی آقای جوادی آملی را به دنبال داشت.

بعد از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری، گزارشهایی از غیبت ، آیت الله عبدالله جوادی آملی، آیت الله ابراهیم امینی، ایت الله رضا استادی امامان جمعه شهر قم منتشر شده بود.

بعد از انتشار این اخبار، ستاد ائمه جمعه توضیح داد که آیت الله عبدالله جوادی آملی در ایام تابستان امامت جمعه قم را برعهده نخواهد گرفت زیرا وی در این مدت در دماوند اقامت خواهد داشت و در سال های قبل هم به همین گونه بوده است.

در باره آیت الله استادی هم ستاد ائمه جمعه اعلام کرد که وی به علت عارضه قلبی، تا ماه محرم در نماز جمعه حضور نخواهد داشت.

این در حالی بود که آیت الله استادی پیش از این در نماز جمعه، اقدام برخی طلاب طرفدار محمود احمدی نژاد در برگزاری راهپیمایی حمایت از او را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود که تا ماه محرم در نماز جمعه حضور نخواهد یافت. بعد از اختلاف نظرها، هاشم حسینی بوشهر مدیر سابقه حوزه قم به عنوان امام جمعه جدید شهر قم معرفی شد.

با اضافه شدن آقای حسینی بوشهری، تعداد امامان جمعه شهر قم به پنج نفر رسید. اما اکنون با کناره گیری آقای جوادی املی باز تعداد امامان جمه قم همانند گذشته است و آقایان استادی، امینی و سعیدی دیگر امامان جمعه این شهر هستند.



پیام آیت الله خمینی به گورباچف

این روحانی ارشد ساکن قم در سالهای بعد از انقلاب ابتدا به عضویت شورای عالی قضایی در آمد و بعدها نیز در مجلس خبرگان قانون اساسی و خبرگان رهبری فعال بود.

آقای جوادی آملی هفت سال در کلاس درس آیت الله خمینی بنیادگذار جمهوری اسلامی نشسته و برای همین از اعتماد وی نیز برخوردار بود، چنانکه رهبر سابق ایران در سال ۱۳۶۷ وی را به اتحادجماهیرشوروی فرستاد تا پیامش را به گوش میخائیل گورباچف رهبر آن کشور برساند.

بعد از وقایع انتخابات، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری که یکی از امامان جمعه شهر تهران است، تنها یکبار در نماز جمعه تهران حاضر شده است.

آقای رفسنجانی در روز ۲۶ تیر در نماز جمعه تهران پیشنهاداتی برای خروج از بحران مطرح کرد که با مخالفت اصولگرایان و حامیان دولت همراه شد.

بعد از آن کاظم صدیقی، از سوی آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی به عنوان امام جمعه موقت شهر تهران منصوب شد. آقای صدیقی که رییس دادگاه انتظامی قضات و مدرس اخلاق حوزه علمیه قم است پس از محمد امامی کاشانی، اکبرهاشمی رفسنجانی، احمد جنتی و احمد خاتمی، پنجمین امام جمعه موقت تهران است.



رادیو زمانه: کناره‌گیری جوادی‌آملی از امامت جمعه قم


آیت‌الله جوادی ‌آملی از امامت جمعه قم کناره‌گیری کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های رسمی ایران، این استاد حوزه علمیه، امروز آخرین خطبه نماز جمعه‌اش در شهر قم را قرائت کرد.

آیت‌الله جوادی ‌آملی خطاب به نمازگزاران شهر قم گفت: «بنده از ادامه حضور در نماز جمعه و اقامه نماز معذورم و از تمامی نمازگزاران در طول این سال‌ها که نتوانستم به وظیفه خود به خوبی عمل کنم، عذرخواهی می‌کنم.»

وی با بیان اینکه مردم «صدها مشکل» دارند که امام جمعه باید آنها را بیان کند، ادامه داد: «اگر امام جمعه، این مشکلات را بیان کرد و مشکل مردم رفع شد، نشانه این است که خوب بیان کرده، اما اگر مشکل مردم رفع نشد، امام جمعه نتوانسته‌ است مطلب را خوب بیان کند.»

آیت‌الله جوادی ‌آملی امام جمعه قم اضافه کرد: «اگر در اقامه نماز جمعه بنده، این مشکل نیز بوده‌ است، از همگان عذرخواهی می‌کنم.»

آقای جوادی آملی در تابستان جاری نیز در چند نوبت از اقامه نماز جمعه قم خودداری کرد. مدیرکل روابط عمومی ستاد ائمه جمعه سراسر کشور، دلیل غیبت این استاد حوزه علمیه را سفر به دماوند اعلام کرده بود.

پیش از این در تیرماه جاری، آیت‌الله استادی، از دیگر خطیبان جمعه شهر قم نیز با تعطیلی کلاس‌های درس خود از اقامه نماز جمعه قم پرهیز کرده بود.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آخرین نمازجمعه خود، با انتقاد از «مدعیان تندروی حمایت از رهبری»، اعلام کرده بود که به علت ناراحتی از این وضعیت، تا اول محرم از هر گونه سخنرانی، منبر، درس و اقامه نماز جمعه خودداری می‌کند.

مقامات رسمی قم، عارضه قلبی و توصیه پزشکان را دلیل حضور نیافتن آیت‌الله استادی در تربیون نماز جمعه قم اعلام کردند.

پس از انتقاد سقای بی‌ریا، مشاور محمود احمدی‌نژاد از آیت‌الله استادی، ۱۹ استاد سرشناس حوزه علمیه قم، در نامه‌ای سرگشاده از این مدرس اصولگرای حوزه علمیه قم، حمایت کردند.

آقای استادی، در خطبه‌های نماز جمعه گفته بود: «نظام ما با پشتیبانی مردم حرکت می‌کند و موفق است. نباید دست به کاری بزنیم که مردم به نظام بدبین شوند.»

آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله موسوی زنجانی، آیت‌الله امینی و آیت‌الله سبحانی از جمله امضاکنندگان این نامه بودند.



خطیب جمعه تهران: در این آبروریزی‌ها صدمه دیدیم

آیت‌الله محمد امامی کاشانی، در خطبه‌های امروز جمعه تهران، با اشاره به ناآرامی‌های پس از انتخابات، گفت: «در این زد و خوردها و آبروریزی‌ها صدمه و خسارت دیدیم.»

وی با توصیه به خودداری از دادن شعارهایی تند و «منافق» دانستن دیگران، افزود: «وقتی انسان، کشور و انقلاب و نقشه‌های دشمن را بشناسد، آنگاه زبانش را حفظ می‌کند و همین‌جوری شعار نمی‌دهد.»



آیت‌الله امامی کاشانی

آقای امامی‌ کاشانی ادامه داد: «نباید افراد را فاسق بنامیم و یا به دیگران بگوییم چرا پشت سر فلانی نماز خواندید و به این خاطر، نمازت باطل است.»

آیت‌الله خامنه‌ای چهارشنبه جاری، در جمع بسیجیان گفته بود: «نمی‌شود هر فردی را به دلیل یک خطا منافق نامید و همچنین نمی‌توان هر فردی را بدلیل اختلاف نظر و دیدگاه، ضدولایت فقیه خواند.»

خطیب جمعه تهران ادامه داد: «عاقل کسی است که آشنا با زمان باشد و کشور، دنیا، روسای قوا و رئیس مجمع تشخیص مصلحت را بشناسد.»

در ماه‌های اخیر، برخی هواداران محمود احمدی‌نژاد، اتهاماتی را علیه اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و برخی اعضای خانواده‌اش مطرح کرده‌اند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.082 seconds.