.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کم کاری تیروئید زنگ خطری برای شیرخواران
درمان نشدن به موقع کم‌کاری تیروئید در شیرخواران می‌تواند سبب عقب ماندگی ذهنی شود.
به گزارش شمال نیوز، دکتر مرتضی علیجانپور فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل  با بیان اینکه غده تیروتید وظیفه ترشح هورمون تیروئید را به عهده دارد، گفت: این هورمون برای رشد و تکامل کودکان کاملا ضروری بوده که این امر بخصوص در چند ماه اول تولد، مهمتر و حیاتی‌تر است.

او با بیان اینکه تشخیص و درمان بموقع کم کاری مادرزادی تیروئید برای جلوگیری از آسیب مغزی درماه‌های اول زندگی، امری حیاتی است، افزود: در کودکان مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید مواردی، چون تاخیر در تشخیص یا درمان ناکافی و یا عدم همکاری والدین در درمان صحیح این بیماران در ۳ سال اول تولد میتواند سبب آسیب جبران ناپذیرمغزی شود.

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: شیوع کم کاری مادرزادی تیروئید در دنیا ۱ به ۴۰۰۰ بوده که در سال‌های اخیر به علت افزایش میزان تشخیص آن به ۱ به ۲۰۰۰ افزایش یافته وشیوع آن در ایران نسبتا بالاتر و در حد ۱ به ۱۰۰۰ است.

دکتر علیجانپور با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۴، برنامه غربالگری کشوری دردوره نوزادی برای تشخیص زودرس کم کاری مادرزادی تیروئید و با همت وزارت بهداشت و مراکز بهداشتی سراسرکشور راه اندازی شد، افزود: این نوزادان در روز‌های ۷-۳ تولد غربالگری میشوند و در صورت تائیدب یماری، سریعا تحت درمان قرارمی گیرند.

او گفت: به لطف این برنامه ملی درصدکودکانی که قبلا بعلت کم کاری تیروئید در کشور دچار عقب ماندگی ذهنی می‌شدند بسیار کم شده است و بیشتر این کودکان با توجه به تشخیص ودرمان صحیح و به موقع، ازهوش و تکامل نرمال برخوردار شدند.
برنامه غربالگری نوزادی را جدی بگیرید
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: به همه خانواده‌ها توصیه می‌شود برنامه غربالگری نوزادی را جدی تلقی کنید و حتما در روز‌های ۷ - ۳ تولد جهت انجام نمونه گیری از پاشنه پا به مراکز بهداشتی مربوط مراجعه  و در صورت تائید نهائی کم کاری مادرزادی تیروئید، این بیماران طبق نظر پزشک معالج و تحت درمان با قرص لووتیروکسین روزانه یکبار در صبح قرار خواهند گرفت.

دکتر علیجانپور با اشاره به اینکه خانواده این بیماران باید به دستورات پزشک معالج در خصوص نحوه صحیح مصرف قرص و مراجعات بعدی همراه با آزمایشات کنترلی، دقت کافی داشته باشند، افزود: این کودکان لازم است تا ۳ سال تحت درمان و مراقبت‌های نزدیک قرارداشته باشند و از آنجایی که در درصدی از این بیماران، کم کاری تیروئید به صورت گذرا است، در پایان سه سالگی به مدت یک ماه قرص لووتیروکسین قطع می‌شود و مجددا آزمایش تیروئید انجام می‌شود.

او افزود: در صورت عود حالت کم کاری در آزمایش تیروئید، مجددا باید قرص لووتیروکسین شروع شود و این کودکان تا آخر عمر باید درمان را ادامه دهند.

فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان گفت: در حالت دوم ممکن است آزمایش کودک بعد از قطع یک ماهه دارو، درحد نرمال باشد که در این حالت نیاز به شروع مجدد قرص نیست، ولی لازم است در چند نوبت دیگر نیز آزمایش تیروئید تکرار شود، چرا که ممکن است موارد خفیف‌تر بیماری بصورت تاخیری ودرماه‌های بعد، عودکنند و نیازمند شروع مجدد درمان باشند.

او افزود: با توجه به وابستگی بالای رشد مغز به عملکرد تیروئید به هیچ وجه قطع یکماهه دارو در ۳ سال اول تولد جهت افتراق موارد گذرا از دائمی نباید انجام شود./باشگاه خبرنگاران
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.089 seconds.